Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka vieroksuu keskiluokkaisen unelman normia?

Vierailija
19.05.2024 |

HellyHansen takit, kaksi keskihintaista autoa, rivitalo/omakotitalo, geneeriset harrastukset, helikopterivanhemmuus, Alkon käyttö "sivistyneesti" juomalla vain viinejä ja artesaanioluita, teennäinen kulturellius kulissina, kaksi lasta, kultainennoutaja

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on viety oikeus tuollaiseen jo siinä vaiheessa kun vanhemmat erosivat ollessani 2v niin en osaa ajatellakaan että pitäisi tavoitella jotain vaan elän omanlaistani elämää 

Vierailija
22/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, minusta taas nykyään rummutetaan et vakityö ja oma koti, perhe ja tavallinen parisuhde on noloa ja ankeaa. Pitää olla sartuppi ja polyamoriaa, reppureissailua jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan hyvin keskiluokkaisella asuinalueella. Ei täällä tuota stereotypiaa juurikaan nää. Esim. me ollaan tukevasti ylempää keskiluokkaa, mutta meillä on vain yksi lapsi eikä esim. autoa ollenkaan. Tiedän muitakin autottomia perheitä. Mitä muuten tarkoitat geneerisillä harrastuksilla?

Helly Hansenin takki ei muuten ole mikään keskiluokan juttu.  

Onko paljon eroperheitä? Yleensä noilla paremmilla asuinalueilla sattuu avioerojakin poikkeuksellisen paljon. 

Vierailija
24/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö keskiluokkainen unelma sisällä myös Prisma-perheet jotka tiuskivat toisilleen ostosten lomassa, riitelyn siitä kuka kuskaa lapset harrastuksiin, liian vähän yhteistä aikaa vanhemmille, ero nelikymppisenä ja uuden kierroksen aloittaminen uuden kumppanin kanssa joka tällä kertaa saattaakin olla samaa sukupuolta.

Vierailija
25/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut, että tällaisessa elämäntyylissä on jotain pahaa. Jos ihminen itse on tyytyväinen, olen tyytyväinen hänen puolestaan. Asiani koskee sitä, että tätä normia tuputetaan ainoana elämäntyylinä kaikille oletusarvona. Se ei kaikille sovi, mutta ne, joille sopii, niin se on mukavaa.

Eniten huolettaa syntyvyys. Joku on synnyttänyt sinut ja minutkin ja jos vain eletään jotain unelmaa, täältä loppuu väestö. 

Siksi olisi hyvä, että lapsiperhe olisi edelleen normi. Tietysti jotkut eivät saa lapsia jne, mutta yleisenä normina lapsiperhe on hyvä. 

Vierailija
26/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan hyvin keskiluokkaisella asuinalueella. Ei täällä tuota stereotypiaa juurikaan nää. Esim. me ollaan tukevasti ylempää keskiluokkaa, mutta meillä on vain yksi lapsi eikä esim. autoa ollenkaan. Tiedän muitakin autottomia perheitä. Mitä muuten tarkoitat geneerisillä harrastuksilla?

Helly Hansenin takki ei muuten ole mikään keskiluokan juttu.  

Onko paljon eroperheitä? Yleensä noilla paremmilla asuinalueilla sattuu avioerojakin poikkeuksellisen paljon. 

Toisaalta tutkimusten mukaan avioeroja on alueellisesti suhteessa eniten ns. alimman yhteiskuntaluokan asuinalueella.Siellä kun vihille voidaan mennä  2 vko tuntemisen jälkeen.

Vierailija
27/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tarkoittanut, että tällaisessa elämäntyylissä on jotain pahaa. Jos ihminen itse on tyytyväinen, olen tyytyväinen hänen puolestaan. Asiani koskee sitä, että tätä normia tuputetaan ainoana elämäntyylinä kaikille oletusarvona. Se ei kaikille sovi, mutta ne, joille sopii, niin se on mukavaa.

Eniten huolettaa syntyvyys. Joku on synnyttänyt sinut ja minutkin ja jos vain eletään jotain unelmaa, täältä loppuu väestö. 

Siksi olisi hyvä, että lapsiperhe olisi edelleen normi. Tietysti jotkut eivät saa lapsia jne, mutta yleisenä normina lapsiperhe on hyvä. 

Jotenkin ihmetyttää se, että ihmisillä täällä on äidit, jotka ovat nähneet paljon vaivaa kasvattaakseen heidät, mutta itse ei olla sitä valmiit näkemään.

Vierailija
28/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ihmetyttää se, että ihmisillä täällä on äidit, jotka ovat nähneet paljon vaivaa kasvattaakseen heidät, mutta itse ei olla sitä valmiit näkemään.

Itsekkyys on se ajan muoti-ilmiö. Ei olla valmiita tinkimään omasta mukavuudesta ja ajattelemaan kymmenien vuosien päähän, millaisen yhteiskunnan jätämme jälkipolville. Monet elävät vain hetkessä, mikä heijastelee yleistä itsekurin puutetta.

Vierailija
29/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö keskiluokkainen unelma sisällä myös Prisma-perheet jotka tiuskivat toisilleen ostosten lomassa, riitelyn siitä kuka kuskaa lapset harrastuksiin, liian vähän yhteistä aikaa vanhemmille, ero nelikymppisenä ja uuden kierroksen aloittaminen uuden kumppanin kanssa joka tällä kertaa saattaakin olla samaa sukupuolta.

Kyllä. Ja sen, että kertoo *pitävänsä* tuosta kaikesta - oikeasti. Että prismaperheily on ihan tosissaan sisäistetty ja purematta nielty. Ollaan siellä ruuhkassa nepsykakaroiden kanssa tappelemaasa, leikitään kotista ihmisen kanssa jota lähinnä vihataan, pyöritään oravanpyöräduunipaikassa hampaat irvessä. 

Vierailija
30/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Jep, en todellakaan mieti, se turhempaa ei olekaan. Kahdenkymmenen vuoden sisään on suomineidon perseessä muutama ydinkärki, ja homma on siinä. Tuo jeesustelu on _niin_ turhaa!

Vierailija
31/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ihmetyttää se, että ihmisillä täällä on äidit, jotka ovat nähneet paljon vaivaa kasvattaakseen heidät,

Niinhän se on, että pitkälle tähtääjät ja kärsivälliset onnistuvat elämässään parhaiten. Siitä on tutkimusnäyttöäkin. 

Olen itsekin nähnyt näitä kädestä suuhun eläjiä, eivätkä he lopulta kovin tyytyväisiä ole.

Vierailija
32/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ihmetyttää se, että ihmisillä täällä on äidit, jotka ovat nähneet paljon vaivaa kasvattaakseen heidät,

Tämä. Minusta on lähinnä väärin valehdella nuorille, että heillä olisi täällä tulevaisuutta millään tasolla.

Vierailija
33/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tämä on yksi "lehdistä tuttu" narratiivi. Naisille just tuo että nytpä iskenkin tästä naisen itselleni, kun miehet tuli jo nähtyä. Ellei sitten polyily nappaa :D

Tälläisenä saatat säästyäkin yleiseltä pilkkaamiselta.Olethan sentään edistyksellinen.

Vierailija
34/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä häiritsee? 

Eikö sinua häiritse alkoholisoituminen ja syrjäytyminen? 

Vierailija
35/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa keskiluokkaisesta tavasta elää ei kiinnosta, koska en ole sellaisesn kasvanut, mutta tarvitsisin kodin, missä voi pitää meteliä häiritsemättä muita.

36/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sanoa, että mitenkään vieroksuisin. Ihan vaan käytännön syistä ja osittain omaa laiskuuttani mun unelmani ei ole koskaan ollut stereoptyyppinen omakotitalo, avioliitto, kaksi lasta (poika ja tyttö), farmariauto ja kultainennoutaja. Käytännön syistä mm siksi, että mulla ei ole ollut nuorena varaa ostaa omakotitaloa pääkaupunkiseudulta ja jos olisin muuttanut jonnekin kauemmas, olisi pitänyt mennä autokouluun ja hankkia ajokortti sekä ostaa se auto. Sitten, kun mulla olisi jo ollut ehkä varaakin, mulla oli jo nivelreuma ja omakotitalossa olisi ollut ihan liikaa hommaa. Paljon helpompaa asua taloyhtiössä (rivitalo tosin), jossa huoltoyhtiö tekee kaikki raskaimmat hommat. Kaksi lasta mulla kyllä on - poika ja tyttö - mutta ei ollut mun päätettävissä, mitä sukupuolta ovat. Sattumalta sain molemmat. Koiria mulla on ollut, mutta ei just kultaistanoutajaa. Tykkään kyllä hyvästä ruuasta ja hyvän ruuan kanssa hyvästä viinistä, mutta en kuitenkaan ole mitenkään hifistelijä senkään suhteen, vaikka muutaman kerran olenkin käynyt viinimessuilla. Nuorempana tuli jonkin verran käytyä konserteissa, teatterissa ja taidenäyttelyissä, mutta ei nyt enää vanhana. Vaatteiden pitää olla päällä mukavat, merkillä ja hinnalla ei ole väliä. Mukavia kenkiä ei tosin saa kovin halvalla. 

Vierailija
37/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että keskiluokkaisuus on kenenkään unelmaa, vaan käytännöllisyyttä. Peruspalkkalla saat peruskämpän kohtuullisella lainalla perus asuinalueelta. Olet peruskuluttaja, jolle markkinoidaan perushyödykkeitä kohtuuhintaan. Valitset sen mitä on tarjolla ja mihin on varaa, kuten muutkin sinunlaisesi tekevät. Asiat ja ilmiöt tulevat vain nokkasi eteen juuri ajattelematta ja valitset niistä sen järkevimmän itsellesi. Sama se on muissakin tuloluokissa.

Vierailija
38/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sitä tuputetaan?

Mediassa, naistenlehdissä, sisustusjutuissa, katso vaikka mainokisa joulun alla, kaikissahan niissä perhe on tukevaa keskiluokkaa. Kyllä se on se mitä meille näytetää oikeana tapana elää.

Katso vaikka juttu perheestä joka rakensi talon tontille, jota kukaan muu ei huolinut. Onhan se vähän huvittavaa, että pitää olla kaikki kliseet siellä kotona, Kullanväriset Aallon lamput, Alessin sitruunanpuristin, Le Corbusierin tuolit...

Tunnistan kyllä itsessänikin tiettyä keskiluokkaisuutta, koska siihen olen syntynyt, mutta jos mä menen oopperaan, menen nauttimaan musiikista enkä näyttäytymään, en ole koskaan omistanut jotain Helly Hansen-takkia, tai mitä se aloittaja luetteli, en tiedä miksi pitäisi ostaa jotain tiettyä tuotettä siksi, että työkaverillakin on.

Vierailija
39/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa, nämä aloittajan hellimät stereotypiat kun samaan hengenvetoon kiljuvat juuri stereotypioiden purkamisesta. 

Onko tuolla noiden lokerointihommassa oikeastaan mitään, mikä olisi johdonmukaista ja loppuun asti mietittyä?

Viholliskuvien räätälöinti kyllä osataan. Pysyvä parisuhdehan ei voi olla mitään muuta kuin tyhjää kulissia ja teeskentelyä, jonka kestää juuri ja juuri järjestelemällä sivusuhteet kaikille asianosaisille.

Tajuavatko nämä oman parodisuutensa?

Hyviä havaintoja. Taitaa olla niin että ap on ollut useita kertoja sivusuhteillut ja saanut siitä palautetta. Nyt keskittyy solvaamaan terveitä ja rehellisiä.

Vierailija
40/76 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

38 jatkaa

On totta, että juon "sivistyneesti" lähinnä vain viiniä, mutta siksi, että olen aina tuntenut epämiellyttäväksi tietyn kontrollin menettämisen tunteen, en siksi että se kuuluisi tiettyyn yhteiskuntaluokkaan. Olen tylsä introvertti, enkä osaa juhlia.