Miten vesimittari toimii?
Vesimittari luettiin helmikuussa kun muutin tähän asuntoon. Sen jälkeen sitä ei ole käyty lukemassa. Nyt tuli vesilasku 182e kolmelta kuukaudelta. On astianpesukone ja pyykkikone ja käytän niitä paljon. Mut silti, huh! Onko mittari luettu salaa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kuukauden vesilasku. On 109 euroa. Mielestäni en edes käytä vettä niin hirveäasti. Mietin ottaako taloyhtiö omaan taskuunsa rahaa. Mistään ei voi katsoa omaa vedenkulutusta.
Mulle valitti vanhempi ja kela eli ministeriö toimii kelan kautta (on syyt miksi joudun olemaan listoilla siellä, kunnes on muu vaihtoehto). Yritän välttää käyttöä niin, että hyvä jos joskus suihkuun uskallan mennä. Silti ei kovin pieneksi saa. Tuli sähköstä kysely myös. On pakko joskus laittaa kone päälle, vetää wc ja pestä kädet, juoma jne. Töissä olevat kuluttavat ehkä puolet vähemmän koska ovat poissa sieltä, ellei tienaa kotona etänä.
Jos mittari on huoneistossa niin voit katsoa lukeman myös itse. Seuraa kulutusta ja arvioi voiko pitää paikkaansa. Vuotava pönttö voi viedä paljonkin vettä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kuukauden vesilasku. On 109 euroa. Mielestäni en edes käytä vettä niin hirveäasti. Mietin ottaako taloyhtiö omaan taskuunsa rahaa. Mistään ei voi katsoa omaa vedenkulutusta.
Jokaisessa huoneistossa on asuntokohtainen mittari, vaikka se luetaan etänä. Mittari voi olla missä tahansa, kylpyhuoneessa, eteisessä tai vaikka olohuoneessa, pieni avattava luukku, josta näkyy mittarin lukemat ja veden käyttö. Se voi olla seinässä tai katossa. Riippuu milloin talo valmistunut.
Usein ylisuurissa vesilaskuissa löytyy vuotava vessanpytty tai tippuvat hanat tai jokin talon rakenteissa oleva putkivuoto ja ihan sekin takia kannattaa tarkkailla vedenkulutustaan. Ei sitä vettä kukaan voi oikein ulkopuolinen varastaa.
Vesimittarin sijainnin tietää talohuolto tai isännöitsijä.
Vierailija kirjoitti:
Jos mittari on huoneistossa niin voit katsoa lukeman myös itse. Seuraa kulutusta ja arvioi voiko pitää paikkaansa. Vuotava pönttö voi viedä paljonkin vettä.
Vaikka mittarit luetaankin etänä, saattaa olla että kulutus siirretään käsin järjestelmästä toiseen. Siinäkin voi tulla satunnaisia virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Hanasta tulee about 10 litraa minuutissa.
Kulutus oli 12 kuutiota kuussa, eli 0,4 kuutiota päivässä.
Tuohon kulutukseen tarvitsee laskea keittiöhanasta tai suihkusta vettä 40 minuuttia per päivä.
Y.insinööri
Miten vesi voi olla noin kallista??
Vesimittarit hyödyntävät veden pintajännitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on mahdollista jos holvaat vettä, joittenkin ei kannata muuttaa taloon jossa on vesi mittarit, kun on kiinteä kuukausi maksu muut maksavat suurkuluttaja vedet.
No kai se on uskottava! Eka kertaa vesimittarikämpässä. mutta onko vuokranantaja käynyt salaa mittaa mittarin?
Uudet vesimittarit ovat olleet jo vuosia etäluettavia, eikä käydä niitä paikan päällä lukemassa.
Vesimittarissa on luettava mittari. Saat käyttämäsi kuutiit laskettua, kun vertaat sitä helmikuun alkulukemaan ja nykyiseen lukemaan.
Keskimäärin vettä kulutetaan 4-5 m3 kuukaudessa. Ja se mikä vesilaskussa maksaa, on jätevesi, se on kallista.
Taloyhtiöissä ei ole erillistä jätevesimaksua. Tämä viesti tosiaan pitää paikkansa mitä edellä on. 2020 syksyllä tuli laki, että uusiin taloihin ja remonttien yhteydessä laitettavat pitää olla etäluettavat, eli jos putkiremppa on tehty tai asunto rakennettu tuon jälkeen, niin se on etäluettava ja sitä ennenkin niitä tehtiin jo paljon. Pakollisia remonttien yhteydessä ja uudisrakennuksissa vesimittarit ovat olleet vuodesta 2013 asti. Eli pikkuhiljaa on yhä vaikeampi löytää asuntoja, missä olisi kiinteähintainen vesimaksu. Nykyään myös asukkaan pitää saada huoneistonäyttö, josta veden kulutusta saa itse seurata. Näissä on vaan se ongelma, että porukka hävittää niitä tai vie muutossa mukanaan varsinkin jos on ulkopuolista muuttoporukkaa, joka ei tiedä mikä se on. Joihinkin asuntoihin ne tästä syystä koetetaankin asentaa kiinteästi.
Veden holvaajat eivät tajua miten paljon käyttävät vettä. Jos ottaa puolen tunnin suihkuja, tulee isot laskut. Tosin jos mielestään käyttää sääteliäästi, kannattaa ehdottomasti tarkistaa ettei ole vuotoja. Sellainenkin vika - mahdollisesti suunnitteluvirhe ja asentajat eivät ole ajatelleet mitä tekevät - on löytynyt, että vesimittarit on laitettu taloyhtiön porrashuoneen puolelle ja putkissa sellainen kytkentä, että yksi maksaa naapurin vessan vesilaskun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mittarit luetaankin etänä, saattaa olla että kulutus siirretään käsin järjestelmästä toiseen. Siinäkin voi tulla satunnaisia virheitä.
Tämä. Aina on virhe mahdollisuus. Ja ap. kannattaisi verrata mittarilukemaa helmikuulta ja arvioida nykyisen mittarilukeman perusteella huhtikuun lukema ja erotus on se, mikä laskutetaan.
Ja muutenkin kannattausi pitää jonkinlaista kirjanpitoa vesimittarin lukemista, vaikka ne luetaan etänä esim. puolen vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon kulutukseen tarvitsee laskea keittiöhanasta tai suihkusta vettä 40 minuuttia per päivä.
Y.insinööri
Vesilasku koostuu monesta tekijästä. Itse vesi, jäteveden käsittely ja vielä lämpimän veden lämmitys. Näillä pitäisi kustantaa myös tulevat remontit, verkoston ylläpito ja kaikki mitä infrastruktuuriin tarvitaan. Ja valitettavasti myös siivu kunnalle. Usein vesilaitos on myös osa piiloverotusta.
28 unohti pois oleellisen, siis huoneistokohtaiset vesimittarit ovat nykyään pakolliset eikä siitä saa poiketa kuin poikkeustapauksissa. Poikkeustapaus voi olla esim. vanhusten tai opiskelijoiden asuintalo, jossa asutaan soluissa ja asukkaat vaihtuvat jatkuvasti. Näihinkin on tehtävä varaus huoneistokohtaisille mittareille.
Jotkut ne on syntyjään varsinaisia lutraajia eivätkä ymmärrä minne se vesi menee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Y.insinööri
Suomessa vesi ei ole kallista, kun meillä puhdasta vettä on riittämiin, mutta veden jätteenkäsittely on se joka maksaa. Vesilaskussa maksetaan vedestä ja veden jätteenkäsittelystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Y.insinööri
Kyllähän tuo helvetin astianpesukone pesee puolitoista tuntia, pyykkikone tunnin ja olen välillä kauan suihlussa mutta en 40 minuuttia. Oudolta tuntuu. Ap
Nuo koneet kuluttaa todella vähän vettä ja siksi ne jauhavat pitkiä aikoja. Myös sähköä kuluttavat vähän. Meillä oli mittari tuolle sähkölle ja todettiin kodinkoneiden vähäinen kulutus.
Jos voit nähdä vesimittarin lukeman, katso se illalla ennen nukkumaanmenoa ja tarkista aamulla. Toista joka päivä. Jos yön aikana on kuutiolukema muuttunut, etkä ole käyttänyt yöllä vettä, jossakin on vuoto.
Jos em. tarkkailu ei kerro mitään, tee myös toinen testi: Käy viikonloppumatkalla (perhevierailu, päivä Tukholmassa risteily, kaverin luona, tms.). Pari yötä poissa. Vertaa mittarin lukemia ennen ja jälkeen matkan. Jos lukema muuttuu, jossakin on vuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle valitti vanhempi ja kela eli ministeriö toimii kelan kautta (on syyt miksi joudun olemaan listoilla siellä, kunnes on muu vaihtoehto). Yritän välttää käyttöä niin, että hyvä jos joskus suihkuun uskallan mennä. Silti ei kovin pieneksi saa. Tuli sähköstä kysely myös. On pakko joskus laittaa kone päälle, vetää wc ja pestä kädet, juoma jne. Töissä olevat kuluttavat ehkä puolet vähemmän koska ovat poissa sieltä, ellei tienaa kotona etänä.
Puolet laskusta on jätevesimaksua, jos et tiennyt sitä.
Vierailija kirjoitti:
Millainen on sopimus vedenkäytöstä? joissain vanhoissa taloyhtiöissä on 1 mittari, ja kulutus sitten jyvitetty asukasluvun mukaan, jotkut ääliövuokralaiset sitten laskee vettä surutta, kun asuvat yksin, ja muut maksaa tuhlailun, koska kokonaiskuutiot on isot
Minä kyllä ilmoitin helmikuussa luvun hänelle. Otin kuvan siitä. Mitä sillä teki kos etänä luetaan.. ap