Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen Espoo on asuinpaikkana?

Vierailija
18.05.2024 |

Löytyykö kaikki palvelut vai pitääkö lähteä Helsinkiin? Entä liikuntamahdollisuudet ja ulkoilupaikat?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin 60-luvulla alkoi Espoo kasvaa kunta ja kauppala ja kaupunki vihdoin. Ruotsinkielistä kantaväestöä ja suomenkielistä väestöä. Espooseen muutti työn perässä eri puolilta Suome aina lisää ihmisiä. Kerrostaloja lisättiin ja rakennetaan yhä.

Osa aluetta, kuten Finnoo on revitty ihan kauheaksi kun metro siitä pyyhältää. Soukka on muuttunut. Sitten on kalliit alueet,, missä valtavia yhden tai kahden perheen rakennuksia suurine ikkunoineen. En tiedä onko siellä tai missä muualla tahansa onnellisia ihmisiä.

Asukkaat menevät mökeilleen viikonloppuisin ja tulevat suoraan töihin maanantaina. En ole mökkeilyn kannalla, mutta minulle on mieleistä kulkea viikonloppuisin kauniita luontoalueita katselemassa. Haukilahti venerantoineen ja siitä eteenpäin.

Vierailija
22/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen kaupunki ja väestö kuin muualla. Toki Espoossa on sitten omia erityispiirteitä, esim. merenläheisyys, it-keskittymä, luonnonläheisyys.

Työpaikkoja ja Otaniemi ja siinä Keilaniemi. Töitä on tutkimusalalle runsaasti. Tutkimuslaitoksia vieri vieressä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vieläkö ollaan kaukana puolesta miljoonasta, no mahtuu maahan tulevia vielä, kantaväestöä vähemmän.

Kantaväestöä täällä on 85%, joten aika paljon saa niitä tulijoita tulla ennen kuin ollaan vähemmistönä.

Kyllä siellä taapertajia on ja työtätekemättömiä maleksii, erilaisissa ulkomaan kielellä olevissa virkistyspaikoissa, Espoon keskus on muuttunut. Ennen oli Frida kirppiksenä ja nyt siinä on jokin moskeijja tilalla.

Karijoelta on vaikea tietää Espoon asioista.

Vierailija
24/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltoa,metsää,ja vittumaisia Savolaisia.

Vierailija
25/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoo on paras paikka Suomessa. Olen asunut viidessä eri kaupungissa ja yhdessä kylässä Suomessa ja Espooseen päädyin ja tänne jään. Palvelut on lähellä ja rantaraitti on ihana, voi juosta vaikka 40 kilsaa rantaa pitkin halutessaan. Ihmiset ovat sivistyneitä ja hyviä.

Vierailija
26/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Espoossa muutamia kertoja, kokemusta ei ole niin laajalti paikkakunnasta mutta jos esimerkiksi Tampereesta tykkää tai vastaavasta niin ihan saman oloinen paikka. Luontoa kuitenkin ja jotenkin mukavan rauhallisen oloista mutta sielläkin on elämää. Ei liian hienoa ja mielestäni ihmiset ovat sielläkin mukavan oloisia. En ole moneen vuoteen käynyt siellä mutta siinä olivat viimeisimmät havaintoni Espoosta.

Vierailija
27/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt Espoossa muutamia kertoja, kokemusta ei ole niin laajalti paikkakunnasta mutta jos esimerkiksi Tampereesta tykkää tai vastaavasta niin ihan saman oloinen paikka. Luontoa kuitenkin ja jotenkin mukavan rauhallisen oloista mutta sielläkin on elämää. Ei liian hienoa ja mielestäni ihmiset ovat sielläkin mukavan oloisia. En ole moneen vuoteen käynyt siellä mutta siinä olivat viimeisimmät havaintoni Espoosta.

Myös minulle tulee Espoosta Tampere mieleen. Jotenkin saman oloisia. 

Vierailija
28/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on monia kierrätyskeskuksia, siis Nihtisilta, Finnoo ja Vantaan puolella lisää.

Näissä on ilmaispuolelta ulkomaiset  ammattilaiset raahaamassa säkeittäin tavaraa ja repivät vielä kädestä sanoin joukoin. Meille ei jää mitään otettavaa kun kaikki ilmainen viedään, vaikka olisi joskus tarve jostain lisävarusteesta tai jos itse jotain rakentelee, niin kaikki ne vie ja tappelevat vielä saaliin suuruudesta.

Vierailija
29/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai vieläkö ollaan kaukana puolesta miljoonasta, no mahtuu maahan tulevia vielä, kantaväestöä vähemmän.

Kantaväestöä täällä on 85%, joten aika paljon saa niitä tulijoita tulla ennen kuin ollaan vähemmistönä.

Kyllä siellä taapertajia on ja työtätekemättömiä maleksii, erilaisissa ulkomaan kielellä olevissa virkistyspaikoissa, Espoon keskus on muuttunut. Ennen oli Frida kirppiksenä ja nyt siinä on jokin moskeijja tilalla.

Niin? Eikö muslimeilla saisi olla pyhää paikkaa?

Vierailija
30/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaistaustaisten määrää kauhistelevat unohtavat helposti, että Espoossa asuu paljon aasialaisia ja eurooppalaisia it-osaajia ja vastaavia korkeasti koulutettuja.

Lasten koulussa on todella paljon puoliksi aasialaisia lapsia, mutta ei juuri ollenkaan kehitysmaista kotoisin olevia. 

Aluekohtaiset erot ovat suuria. Ei kuitenkaan niin suuria, kuin Helsingissä.

Vierailija
31/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espoo on jakautunut keskuksiin, ei ole yhtä keskustaa

Ja tämän kommentin pointti oli mikä? Vantaa on aivan samanlainen rakenteeltaan.

Vantaalla on 1 selkeä keskusta, tikkurila. Espooseen yritettiin tehdä espoon keskustaa, mutta se on onneton ruikulikylä. Sittemmin keskustoja on syntynyt useita.

No eikä ole. Tikkurila on juna-asema, jonka ympärillä on muutamia rakennuksia.

Vierailija
32/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoo on paras paikka Suomessa. Olen asunut viidessä eri kaupungissa ja yhdessä kylässä Suomessa ja Espooseen päädyin ja tänne jään. Palvelut on lähellä ja rantaraitti on ihana, voi juosta vaikka 40 kilsaa rantaa pitkin halutessaan. Ihmiset ovat sivistyneitä ja hyviä.

Ihmisten sivistyksestä en mene mainitsemaan, mutta röyhkeys on oman veroista. Jos Espoosta muuttaisin, niin muuttaisin Hämeenlinnaan, siellä ei ole kiusallista metroa.

Mutta olen kuin kesälomalla vihreällä alueella ja järvi ihan äärellään, merelle 9 km. Mitä vielä tarvitaan. No rosvoja on omakotialueelle joskus tullut ja vienyt omaisuutta, ulkomaalaista klaania.

Harmi kun sisäinen bussiliikenne on mennyt tavattoman huonoon jamaan. Eikä Hesaankaan pääse niin kätevästi bussilla. Olen usein bussilla myös Vantaalla. Liikenne oli aikaisemmin todella häyvää Espposta ja sisäinen myös.

Vierailija
33/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa on vähän kaikkea. Kaupunkikeskuksia tornitaloineen, peruslähiötä, pientaloalueita, ostoskeskuksia, metsää, peltoa ja merta. Junarata ja metro.

Vierailija
34/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa on vähän kaikkea. Kaupunkikeskuksia tornitaloineen, peruslähiötä, pientaloalueita, ostoskeskuksia, metsää, peltoa ja merta. Junarata ja metro.

Tuo monimuotoisuus tekee Espoosta mahtavan paikan asua.

Vierailija
35/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapiolan seutu on Suomen suurin akateemisen väestön keskittymä ja itse ainakin olen viihtynyt. Kaikki palvelut ihan vieressä ja Helsinkiin esim. oopperaan pääsee varsin hyvin.

Vierailija
36/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samanlainen kuin muutkin isot kaupungit: riippuu kulkuyhteyksista, asuinalueesta ja korttelista/talosta

Vierailija
37/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimitiheys verrattain korkea.

Vierailija
38/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös minulle tulee Espoosta Tampere mieleen. Jotenkin saman oloisia. 

Fyysisesti samantapainen kuten kaikki muutkin kaupungit Suomessa. Tampereella on kuitenkin henkisesti paljon rennompaa. 

Vierailija
39/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsän puoleinen on. Mutta tylsemmässäkin paikassa olen asunut (Lahti).

Vierailija
40/67 |
18.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin pk-seudulta maaseutukaupunkiin enkä ole pettynyt päätökseen. Jokapaikkaan voi mennä huoletta kallimmallakin sähköpyörällä: löytyy paikkoja ja voi olle huoleti sen suhteen ettei kukaan mene näpelöimään, tai jos menee, niin joku puuuttuu. Naapurit on sosiaalisempia, siis aidosti sosiaalisempia, joten heiltä saa apua ja heitä voi vaivata. Autoille löytyy parkkipaikkoja ja jopa ilmaisia parkkipaikkoja. Kauppoja on vähemmän ja kulttuuritarjontaa, mutta niitäkin löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä