Onko 50 euroa riittävä lahja ylioppilaalle?
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perusmaksu 30€, sitten 10€ lisää joka L:stä. Näin olen mennyt useamman sukulaisen kanssa ja he tietävät sen. Ylpeänä voin sanoa että paras sukulaisen lapsi tienasi 120€ minulta.
Minä maksan lapsilleni 100 euroa jokaisesta laudaturista ja 50 euroa eximioista. En ymmärrä tuollaista, että annetaan sama summa riippumatta arvosanoista.
Ei sitten ole tullut mieleen sellainen, että joku on saattanut tehdä paljon kovemmin töitä C:n eteen kuin toinen L:n eteen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos useat vieraat antavat 50 €, siitä tulee kivasti rahaa. Mielestäni 50 € on ihan kiva lahja. Ei kaikilla ole varaa antaa satasta.
kuinka joku kehtaa antaa vain muutaman kympin??? Minimi on satanen
Joku köyhä mamma siellä yrittää rahastaa lapsen lakkiaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perusmaksu 30€, sitten 10€ lisää joka L:stä. Näin olen mennyt useamman sukulaisen kanssa ja he tietävät sen. Ylpeänä voin sanoa että paras sukulaisen lapsi tienasi 120€ minulta.
Minä maksan lapsilleni 100 euroa jokaisesta laudaturista ja 50 euroa eximioista. En ymmärrä tuollaista, että annetaan sama summa riippumatta arvosanoista.
Ei sitten ole tullut mieleen sellainen, että joku on saattanut tehdä paljon kovemmin töitä C:n eteen kuin toinen L:n eteen...
Niin mitä sitten? Ei työelämässäkään anneta krediittiä siitä miten kovasti on tehnyt töitä vaan tuloksista. Pitää tehdä töitä kovaa mutta myös fiksusti.
Lähde: Mtv3
"Selkeästi suurimpia summia antavat ylioppilaiden ja ammattiin valmistuvien vanhemmat sekä isovanhemmat, joilla lahjan mediaani on noin 100 euroa. Jos lahja annetaan ystävän tai sukulaisperheen lapselle, mediaani on noin 50 euroa.
Noin 50 euron lahja sopii hyvin yhteen myös meidän kokemuksemme kanssa. Tässä on kuitenkin paljon vaihtelua ja suuri osa lahjoista jää alle 50 euroon. Nykyään lahjat annetaan usein käteisenä tai digitaalisia kanavia hyödyntäen kuten tilisiirtona tai MobilePayn kautta, kertoo Danske Bankin päivittäispalveluista vastaava johtaja Heli Pieninkeroinen tiedotteessa."
Ei ole määrättyä hintaa, kukin päättää itse, myös oma talous vaikuttaa, Minä annan 20e, siskon lapsenlapselle
Vierailija kirjoitti:
Oi niitä aikoja kun lapsena ja teininä asui pienellä kahden pankin paikkakunnalla. Molemmissa pankissa oli keräyslistat ja sinne sai laittaa haluamansa summan niin että saaja ei nähnyt summaa mutta siinä taisi olla suositus että minimi 10 markkaa. Lahjatilille laittaneen nimi oli tavallaan myös ilmoitus siitä että minä sitten luultavasti tulen myös kahville, kutsuja kun ei ollut tapana lähettää siihen aikaan. Sukulaiset ja muut läheiset antoivat oman lahjansa suoraan mutta nuo lahjashekit sai käydä lunastamassa ja kuoret hakemassa edellisenä arkipäivänä ennen lakkiaisia. Tämä ei varmaan kaupungeissa onnistu ja pienillä paikkakunnilla ei enää ole monessakaan yhtään pankkia.
Käsittääkseni Etelä-Pohjanmaalla yhä sama tapa? Mutta miten tosiaan toteutetaan jos ei pankkeja, ilmeisesti tilinumero lehdessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400-500€ mielestäni sopiva.
Miksi niin paljon alapeukkuja? tuo on ihan normi summa hieman paremmalla alueella missä minä asun.
No teillä köyhillä on bånoloja summia, meillä tuommoisia summia annetaan lapsille kun mäkkäriin lähtevät, ylioppilaalle sellainen kymppitonni on minimi, ammattikoululaisilla 15 000 €, koska amis on jo valmis, YO-tordstuksella ei tee mitään, jos ei jatkamaan pääse yliopistoon.
Et ole miltään paremmalta alueelta. Viimeinen lauseesi todisti sen. Sitäpaitsi nykyamis ei ole mikään valmis vielä mihinkään.
Riippuu aivan antajasta. Minä sanoisin, että 20-2000€ riippuen suhteesta ja varallisuudesta.
Annoin kummilapselle 40€, omille 70€. Olen vähävarainen. Kuitenkin saavat yhteensä monta sataa, joten omat kymppini eivät ole heille liian vähän mutta itselleni sopivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne jatko-opiskelupaikkojen pääsyautomaatit sitä katso. Lahjakkaimmat pärjää aina, heikommat ehkä kovalla työllä, mutta eivät välttämättä silläkään.
Meidän juhliin tuli aviopari eri aikaan ja kumpikin tullessaan totesi, että hän tuli tyhjin käsin ja että vaimo/mies onkin jo antanut lahjan. Oli muutenkin aika pihi pariskunta.
Siis mielestäni 50€ on jo tarpeeksi. Antakoot varakkaammat sitten enemmän.
Luulisi esim. vanhempien ja isovanhempien antavan enemmän, jos pystyvät. Musta tuntuu, että sukulaiset varmaa hoitavat tämän suuremman määrän antamisen kyllä.
Ja kuten joku sanoikin, niin kyllä siitä varmasti ison summan saa yhteensä.
En ymmärrä miksi pitää pahastua siitä, kun ei satasia ap antaisi.
Ja mistäs sitä tietä, jos kyseinen hlö on sitä mieltä, että ei (kavereiden) tarvitse hänelle antaa rahaa?
Me annetaan 70€. Mieheni siskon lapsi.
Mulla tänä vuonna tiedossa kolmet yo-juhlat ja lahjaksi annan 20e per nenä. Pienituloisena yh:na tuokin on jo iso panostus, koska vastaa meidän viikon ruokabudjettia.
Uudelle ylioppilaalle riittää onnitteluksi ruusu tai jos haluaa antaa tavara- tai rahalahjan, niin 10-100 euroon, riippuen lahjanantajan tulotasosta ja ylioppilaan perheen taloudellisesta tilanteesta. Yli 100€ on jo taloudellinen etu ja avustus, joka saattaa johtaa lahjanantajan että saajan kiusalliseen asemaan.
Pitää ymmärttää lahjan ja taloudellisen avustuksen ero. Ja taloudellinen etu on yli 100€ raha ja sen eteen saa suurin osa tehdä päivän töitä, jotta se on puhtaana tienattu. Ja jos useampi ylioppilas tervehdys, helposti uppoaa viikon palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
400-500€ mielestäni sopiva.
Miksi niin paljon alapeukkuja? tuo on ihan normi summa hieman paremmalla alueella missä minä asun.
No teillä köyhillä on bånoloja summia, meillä tuommoisia summia annetaan lapsille kun mäkkäriin lähtevät, ylioppilaalle sellainen kymppitonni on minimi, ammattikoululaisilla 15 000 €, koska amis on jo valmis, YO-tordstuksella ei tee mitään, jos ei jatkamaan pääse yliopistoon.
LOL
Ihmettelen enempi miksi tästäkin on joka päivä jankutettava.