Kenkävinkkejä ongelmajaloille?
Kopsaan tämän viestini tuosta toisesta ketjusta, koska haluaisin kenkävinkkejä kohtalotovereilta.
Tosi harvat kengät sopivat minulle, vaikka mielelläni käyttäisin niitä. Espadrillot aina hiertävät eivätkä pysy jalassa, jelly-sandaalit hiertävät jalat verille, ballerinat ja Keds-tossut saavat jalat kipeiksi koska eivät tue korkeaa jalkaholvia. Melkein kaikki ostamani nahkaiset nauhakengät ovat hiertäneet pikkuvarpaat verille. Loaferit hiertävät sitten taas akillesjänteen kohdalta verille. Korkokengät hiertävät sitten taas ihan joka puolelta, niiden suhteen luovutin jo ihan nuorena.
Viimeksi ostin paksupohjaiset Superga-tennarit, jotka tuntuivat ostaessa tosi mukavalta. Lopputulos: valkoiset tennarit täynnä verilaikkuja edestä ja takaa D: Olisihan tuo kait pitänyt arvata ja valita edes eri väri...
En tiedä minkä malliset jalat minulla oikein on. Ne näyttävät ihan siroilta ja normaaleilta, mutta kuitenkaan mikään kenkä ei ikinä sovi. Enkä harmikseni ikinä tiedä tätä vielä ostaessa, koska se selviää vasta muutaman tunnin käytön jälkeen.
Vietän ilmeisesti taas Skechers-lenkkareissa koko hemmetin kesän, koska mikään muu ei sovi. Mutta jos osaatte suositella jotain erittäin mukavia kenkiä, niin pliis kertokaa.
Kommentit (56)
Paljasjalkakengät ovat parhaimmillaan luonnossa liikkuessa, poluilla ja muilla pehmeillä alustoilla, mutta en pitäisi niitä oikein kaupunkikenkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan jo tietoinen, mutta Skechersillähän on sellaisia vähän ns siistimpiäkin, ei-lenkkarimallisia kenkiä jotka on ainakin mun jalkaan yntä mukavia kuin ne lenkkarit.
Itse asiassa olen kokeillut joitain noista, mutta ne hiersivät jo kokeillessa akillesjänteen kohdalta, joten jätin ostamatta.
Useimmat niistä eivät miellytä silmääni, joten pitäydyn mieluummin lenkkareissa kuin ballerinoiksi maskeeratuissa lenkkareissa. Nauhalliset lenkkarit ainakin pysyvät tukevasti jalassa :)
Ainakin sovitat kenkiä ihan oikein. Jos kenkä jo sovitettaessa tuntuu pahalta mistää kohdasta kannattaa se jättää kokonaan ostamatta.
Lenkkareissahan on ihan kivan näköisiä jalkineita nykyään. Urheiluun tarkoitetut kengät ovat lisäksi nykyään ihan hyper-jalkaystävällisiksi suunniteltu. Normaali juoksukenkä on hengittävä, mutta ei pidä yhtään kosteutta, maastojuoksuun tarkoitettu pitää kosteuden loitolla
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että ostat liian pieniä kenkiä. Onko niissä yhtään käyntivaraa?
Kengät kannattaa myös ostaa iltapäivällä, koska jalka turpoaa hiukan päivän mittaan.
En ole ap, mutta uskon häntä. Minulla on samoja ongelmia, vaikka jaloissani ei ole mitään oikeaa vaivaa ja ne on jopa nätit ja sirot. Omaa kokoani (35) en naistenkengistä usein löydä tai ainakaan mieluisia en löydä. Joudun siis ostamaan joko rumat 35 kengät tai nätimmät 36. Pienet kengät; mitkä ne on :D
Pahiten hiertää akilles. Se on kaikkien kenkien kanssa paitsi talvikenkien. Akilleksen hiertämisen vielä kestän, koska sitä voi ehkäistä sukilla tai laastarilla. Mutta varpaiden tai jalkapöydän hiertymät on karmeita. Niinpä en ilman sukkia ole nykyään ikinä.
Käytän kangastosuja ja Niken lenkkareita. Jos pitää olla siistit kengät, niin Aldon nahkaloaferit on pehmeät ja hyvät. Kammoan jo sitä päivää jos ne joskus tulee tiensä päähän.
https://skechers.fi/products/max-cushioning-sandal-slay-140120bkw
Ostin viime kesänä tälläiset, eivät hierrä yhtään ja todella kevyet. Jalkojen kovettumat katosivat täysin ja matkoilla oli helppo kävellä näillä koko päivän. Remmit ovat suht pitkät, jos on sirommat jalat niin kannattaa harkita pienempää kokoa.
Leguano paljasjalkatennarit (go-malli) on maailman parhaat kengät! Sirot myös, vaikka olis 42 jalka.
Niiden lisäksi käytän leguano sandaaleja (jara).
T: ihminen, jolla kaikki maailman jalkavaivat
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla elopainoa liikaa ja kävely vaappumista.
Eli laihdutus ja lenkkarit jalkaan.
No kuule täällä samanlaisten ongelmien kanssa painiva ja olen 52kg. Tästä jos vielä laihdun, niin ongelmaksi tulee liian pinnassaolevat luut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule täällä samanlaisten ongelmien kanssa painiva ja olen 52kg. Tästä jos vielä laihdun, niin ongelmaksi tulee liian pinnassaolevat luut.
MIten oikeen kävelet? https://youtube.com/shorts/tB-0oWBuK7A?si=Sd1mNemcRSCVZFZG
Sain tutultani Adidas Boost lenkkarit, joissa on TORSION SYSTEM lisää vakautta jalan keskiosan ympärille samalla, kun FITFRAME 3D-muokattu kantapääosa lisää tukea kantapään alueelle.
Tosi hyvät, vaikka aluksi tuntui että kallistuu taaksepäin. Yhdessä varpaassani on nivelrikko ja monissa kengissä joutuu pyörittämään "kipsiä" varpaan ympärille, mutta noissa lenkkikengissä ei.
Rieker on merkki joka ei hierrä edes uutena.
Kaikille tietysti jotkin kengät löytyy, on se sitten Skechersit, terveyssandaalit, paljasjalkakengät tai mittatilauksena tehdyt tukipohjalliset.
Mutta kyllähän se vähän harmittaa, ettei pysty käyttämään ihan tavallisia nättejä kenkiä, vaikkei edes tiedä, mistä tämä varsinaisesti johtuu. Olkoonkin "first world problem", olisi kiva käyttää kauniitakin kenkiä joskus :)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että ostat liian pieniä kenkiä. Onko niissä yhtään käyntivaraa?
Kengät kannattaa myös ostaa iltapäivällä, koska jalka turpoaa hiukan päivän mittaan.
Itse asiassa olen huomannut, että minulla ainakin kengät aiheuttavat enemmän vaivoja, jos ne hölskyvät.
Liian pienillä nyt ei pysty kävelemäänkään, joten sen huomaa nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
No kuule, samat ongelmat oli 48-kiloisena ja nyt 10 kiloa painavampana.
Ja lenkkarit on jo jalassa. Mitään muita kenkiä ei sitten ikinä olekaan.
Tiesitkö, että kenkiin saa jalan mukaan tehtyjä pohjallisia? Itsellä on työkengissä sellaiset, ja voisin seistä vaikka koko päivän niiden kanssa.
Oma jalkani on mallia "rintava" muistaakseni toinen käsite on kaarijalka. Kun askellan paino tulee päkiälle ja kantapäälle. jalan mallista johtuen monetkaan nätit naisten sandaalit tai muut nätit naisten kengät ei käy, koska ei mahdu, koska kengässä ei ole korkeutta tarpeeksi. Remmillisissä sandaaleissa remmit ovat liian lyhyet. JOs sitten löydän kengät, joissa on otettu huomioon rintavat jalat, niin ne ovat yleensä sitten myös joko kantapäästä tai lestistä normaalia leveämpää mallia ja silloin tuloksena on kenkä, joka lonksuu jokaisella askelemalla pois paikaltaan ja aiheuttaa hiertymiä. Ja tottakai jalan koko on sitten 42, joten aika moni kaunis naistenkenkä on ihan senkin vuoksi sitten pois laskuista.
Lenkkarit ovat parhaat kengät minulle, en jaksa enää välittää yhtään, jos joku nirppanokka katsoo kenkiäni ja ajattelee ettei minulla ole yhtään tyylitajua. Yhdet urheiluun tarkoitetut paljasjalkakengät ostin muutama vuosi sitten urheiluliikkeesä ja voi luoja miten ihanat ne ovat olleet. Nyt pitäisi mennä ostamaan toiset. Mieluiten kulkisin ilman minkäänlaisia kenkiä, niinkuin lapsena maalla, mutta asun kaupungissa eikä innosta ajatus lsinsiruista, ruiskuista, koiran ulosteista, ihmisen ulosteista tai muista eritteistä jalkapohjassani.
Pari päivää sitten epähuomiossa unohdin vaihtaa puutarhakengät kävelykenkiin lähtiessäni kaupungille. Huomasin sen vasta linja-autossa. Ei siinä mitään, menin ihan pokkana puutarhakengissä pitkin keskustaa ja ihmettein koko ajan miten hyviltä tänään jalat tuntuu.
Minulla on kahdet jalkafysioterapeutin tekemät tukipohjalliset, joita en kykene käyttämään. On näet polvi-lonkka -akselikin olemassa, vaikka jalkaterän kannalta voivatkin olla hyvin suunnitellut...
Nuorena noita hiertämisongelmia oli useinkin uusien kenkien kanssa, ja syynä oli pääasiassa liian pieni koko. Ilman sukkia ei olisi silloinkaan tullut mieleen liikkua.
Aloittajalla on jokin perusongelma, jota hän ei huomaa. Siksi neuvot erityiskenkäkaupasta vaikuttavat viisailta. Jos muuta jalkavaivaa tai näkyvää poikkeavuutta ei ole, tuskin ongelman selvittelyä kannattaa erikoislääkäristä aloittaa.
Sama ongelma aloittajan kanssa. Olo on nopeasti tuskainen, jos jalkoihin sattuu. Löysin kolme vuotta sitten unelmakengät. Nyt minulla on niitä kahdet eri väriset eri vaatteiden kanssa yhdisteltäväksi. Ne on Legero-tennarit.