Kenkävinkkejä ongelmajaloille?
Kopsaan tämän viestini tuosta toisesta ketjusta, koska haluaisin kenkävinkkejä kohtalotovereilta.
Tosi harvat kengät sopivat minulle, vaikka mielelläni käyttäisin niitä. Espadrillot aina hiertävät eivätkä pysy jalassa, jelly-sandaalit hiertävät jalat verille, ballerinat ja Keds-tossut saavat jalat kipeiksi koska eivät tue korkeaa jalkaholvia. Melkein kaikki ostamani nahkaiset nauhakengät ovat hiertäneet pikkuvarpaat verille. Loaferit hiertävät sitten taas akillesjänteen kohdalta verille. Korkokengät hiertävät sitten taas ihan joka puolelta, niiden suhteen luovutin jo ihan nuorena.
Viimeksi ostin paksupohjaiset Superga-tennarit, jotka tuntuivat ostaessa tosi mukavalta. Lopputulos: valkoiset tennarit täynnä verilaikkuja edestä ja takaa D: Olisihan tuo kait pitänyt arvata ja valita edes eri väri...
En tiedä minkä malliset jalat minulla oikein on. Ne näyttävät ihan siroilta ja normaaleilta, mutta kuitenkaan mikään kenkä ei ikinä sovi. Enkä harmikseni ikinä tiedä tätä vielä ostaessa, koska se selviää vasta muutaman tunnin käytön jälkeen.
Vietän ilmeisesti taas Skechers-lenkkareissa koko hemmetin kesän, koska mikään muu ei sovi. Mutta jos osaatte suositella jotain erittäin mukavia kenkiä, niin pliis kertokaa.
Kommentit (56)
Maastolenkkarit, missä on muotoiltu pohja, mikä tukee lättäjalkaa.
Niillä menen tämän kesän.
Ja jos pitää olla vähän paremmat kengät, niin jotkin isot tennarit, missä on irtopohjallinen.
Mahtaako nuo olla hyvät? Äkkiä vain googlasin.
CjwKCAjwo6GyBhBwEiwAzQTmc1lALjfMaTLTGPNx7nGV3V4p3p-c_cNSJGp0c6RD6STC9OwDt_klGhoCPAcQAvD_BwE
Kuulostaa siltä, että ostat liian pieniä kenkiä. Onko niissä yhtään käyntivaraa?
Kengät kannattaa myös ostaa iltapäivällä, koska jalka turpoaa hiukan päivän mittaan.
Nuo ei ainakaan paljon maksa, jos haluaa testata:
https://norelie.fi/products/pehmolapsyt
Työkengistä voi löytyä.
Paljajalkakengät kun tottuu niillä kävelee, ihanan keveät ja pyöreä lesti.
Vierailija kirjoitti:
Maastolenkkarit, missä on muotoiltu pohja, mikä tukee lättäjalkaa.
Niillä menen tämän kesän.
Ja jos pitää olla vähän paremmat kengät, niin jotkin isot tennarit, missä on irtopohjallinen.
Haltin kengät hyvät monille. Osta kunnon sandaalit missä tilaa. Ihmiset änkeää jalat liian pieniin kenkiin. Varpaille tilaa, sama koskee jo sukkia. Jalat kiittää viimeistään vanhempana, kun teet hyviä valintoja. Pohjallisilla saa joskus hyvin istumaan. Kapeat kengät ovat juhlia varten.
Vierailija kirjoitti:
Paljajalkakengät kun tottuu niillä kävelee, ihanan keveät ja pyöreä lesti.
Itsekkin kävelen aina barefooteilla. Jalkaterä vahvistuu kivasti, ryhti paranee ja askellus muuttuu enempi "luonnon muksiseksi". Ei ole ollut enää intoa vaihtaa muuhun kenkätyyppiin. Aliexpressistä vaikka hobibear merkkiset tennarit alkuun. Maksaa ~20 egee ja on ihan laatukengät.
Suosittelen Skechersejä ja etenkin arch fit-malleja kuten tämä https://skechers.fi/products/arch-fit-city-catch-119236bbk, sandaalia löytyy eri väreissä. Nämä olivat luottokenkäni viime kesänä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa ongelmajalat. Pieni kapea jalka mutta muuten olen iso ja romuluinen. Vähän löysät nilkat ja toinen jalkaterä astuu eri tavalla kuin toinen. Joudun pitämään raskaita vaelluskengän tyylisiä lenkkareita ja siltikin saattaa jalat kipeytyä.
Löysät nilkat täälläkin ja siitä jalkaterien asentovirhe. Kannattaa teettää asiantuntijalla tukipohjalliset ja vaikka ne vähän maksaakin, niin kävely on helppoa, samoja pohjallisia voi käyttää vuosia ja voi ostaa vaikka halpiskengät kun pohjalluset tekee niistä huippuhyvät.
Paljasjalkakenkiä minäkin suosittelen. Helsingissä esim Natural Movement, siellä on hyvä valikoima.
Facebookin paljasjalka-ryhmiin kannattaa liittyä. Siellä käydään keskustelua kenkien leveydestä ja korkeudesta, jne. Ihmisillä todellakin on kaikilla erilaiset jalat, se kirjo noilla palstoilla näkyy!
Jos pj-kengät on liian ohuella pohjalla, niin on myös kompromissikenkiä. Lenkkareista esim altran malleja ja joe nimble addictit.
Kuka hullu nykypäivänä tunkee jalkansa kenkiin joissa ei ole toeboxia eli varvastilaa riittävästi. Saati käyttää korkoja, ja hankkii esim. kipeät vaivaisenluut jalkoihinsa. Niitä sitten veronmaksajien rahoilla korjaillaan.
Aitoa nahkaa ja laadukkailta kenkämerkeiltä.
Mä luulin että kenkien kuuluu hiertää kunnes muotoutuvat jalan mukaan. Sitten ostin elämäni ekat sopivat kengät eikä hiertänyt mistään, kertaakaan.
Mun räpylöille sopii Sievin pari lestiä.
Suosittelen paljasjalkakenkiä! Niitä saa nykyään vaikka minkälaisia ja kauniitakin. Kovilla alustoilla kävellessä voi olla hyvä käyttää jotain pehmeää pohjallista.
Itse oon käyttänyt pelkästään paljasjalkakenkiä noin viisi vuotta. Ei ole tullut mitään jalkaongelmia tai kipuja tänä aikana. Edes uusista kengistä ei tule rakkoja, ei tarvi minkäänlaista "sisäänajoa" vaan voi lähteä vaikka vaeltamaan suoraan kenkäkaupasta.
Viban kengät on ihanat jalassa ja hemmetin rumat. Mutta minkäs voit, kun on ongelmaräpylät. Niin ja kalliitkin ne on.
vibae . com
Myymälä löytyy Fredalta.
Aloita tutkimalla mikä jaloissasi on vikana tai miksi kengät eivät ole toimivat. Käy Respectassa tai jossain muussa, missä jalkasi tutkitaan mikä vikana ja sinulle tehdään omilla lesteillä tukipohjalliset.
Ei kannata umpimähkään ostella kenkiä milloin kenenkin suosituksesta, vaan selvittää, mitä jalkasi tarvitsevat.
Mä olen kävellyt nyt pari kesää sellaisilla brickenstock kopiosandaaleilla. Käytän sellaisia myös työkenkinä. Crocsilla on sandaaleita, joilla on hyvä kävellä.
Sitten ihan perus vanssit. Ei hiertäneet edes ekalla kerralla kantapäästä, minkä yleensä kaikki lenkkarit ja tennarit tekee sukasta huolimatta.
Ehkä myös nahkaiset paljasjalkakengät voisi olla kokeilun arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Aloita tutkimalla mikä jaloissasi on vikana tai miksi kengät eivät ole toimivat. Käy Respectassa tai jossain muussa, missä jalkasi tutkitaan mikä vikana ja sinulle tehdään omilla lesteillä tukipohjalliset.
Ei kannata umpimähkään ostella kenkiä milloin kenenkin suosituksesta, vaan selvittää, mitä jalkasi tarvitsevat.
Tukipohjallisten tekijät saattavat myös olla hieman puolueellisia suosittelijoita. Ellei ole jotain jalkoihin liittyvää sairautta, ei pitäisi olla tarvetta tukipohjalle tai ylipäätään tukevalle kengälle. Löysät ja heikot nilkat saattaa johtua juuri siitä, että niitä jalan omia lihaksia ei tule käytettyä, kun kenkä tukee niin paljon.
Paljasjalkakengillä saa vahvistettua jalan omia lihaksia, jolloin nilkat vahvistuu. Tietenkin pikkuhiljaa kannattaa totutella, koska aluksi lihakset voi olla pitkäaikaisen passiivisuuden vuoksi heikot. Luulisi, että paljasjalkakengät sopii kaikille terveille ihmisille, koska ne on lähimpänä meidän luonnollista kävelyä eli paljain jaloin kävelyä.
Tarpeeksi tilavat, oikean kokoiset kengät, kauden alussa aina sukat ja rakkolaastareita yms varalla. Käytän paljasjalkakenkiä, skechersejä ja Birkenstockeja töissä vuorotellen. Kesällä Aran sandaaleja ja ballerinojakin, löytyy todella pehmeitä malleja.
Kun en tiedä, minkä mallinen jalkasi on, on vaikea suositella merkkiä. Paljasjalkakengät vahvistavat jalan omia lihaksia ja ehkäisevät kipua, mutta niihin täytyy totutella.
Itse sain lääkäriltä määräyksen fysioterapeutille kun käveleminen koski polviin. Tämä kuvasi jalkani, katsoi kävelyäni ym. ja diagnoosi oli jalkaterien virheasento ja yliliikkuvat nilkat. Hän valmisti tukipohjalliset, molemmille jaloille hieman erilaiset. Enää ei koske, ei tule hiertymiä ja voin kävellä todella pitkiä matkoja. Ilman tukipohjallisia en kärsi kävellä kuin lyhyitä matkoja. Nyt aion mennä tutkittamaan jalkani ja teettämään uudet pohjalliset kun entiset olen kävellyt vuosien saatossa melkein puhki. Mitä tulee paljasjalkakenkiin niin en ole kokeillut, mutta paljain jaloin kävelen kotipihassani ja sisällä aina, mutta silti jalka ongelmia on ollut jo vuosikausia.
Lähde Duodecim terveyskirjasto
"Paljasjalkakenkien ensisijainen käyttökohde on pehmeät ja luonnonmukaiset alustat, joiden on avojaloin liikuttaessa todettu antavan erittäin tehokkaan ja toiminnallisen harjoitusvaikutuksen jalkaterälle. Ajatusta tukee se, että jalkaterän pieniä lihaksia on erittäin vaikea harjoittaa yksittäisillä harjoituksilla, jolloin harjoitteiden yhdistäminen myös kokonaisvaltaiseen toimintaan, esimerkiksi juoksuun hankaloituu.
Paljasjalkakenkiä käytettäessä sekä siltä osin luontaisen liikkumisen seurauksena harjoitteiden toistomäärät ovat myös huomattavan suuria, kun ajatellaan, että ihminen ottaa päivän aikana tuhansia askelia. Joka askel on siis harjoitus.
Paljasjalkakengillä liikkumisen ja juoksun aloittaminen kannattaa tehdä varovasti ja ainakin aluksi kovia alustoja tulee välttää.
Vasta-aiheet
Jalkaterien merkittävä toiminnan häiriö tai rakenteellinen poikkeama saattaa olla vasta-aihe paljasjalkakenkien käytölle. Esimerkiksi diabetes ja siihen liittyvä tuntopuutos (neuropatia), reuman aktiivinen tulehdusvaihe tai rikki oleva jalkapohjan iho ovat paljasjalkakenkien käytön ehdottomia vasta-aiheita"
Osta silkkisukkasprayta. Aivan huippu tuote kesäjaloille!