Kuinka paljon pitäisi 50+ vuotiaalla olla rahaa säästössä?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä noin 500 000 euroa sijoituksia ja säästöjä. Olen pienyrittäjä ja suurin osa on yrityksen varallisuutta lähinnä eläkettä tau työuran jälkeiselle ajalle. Muuta kiinteää omaisuutta saman verran, mutta niitä ei ole tarkoitus realisoida, kulkevat suvussa,
Anna kun arvaan, yeliä et ole jaksanut maksaa ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä noin 500 000 euroa sijoituksia ja säästöjä. Olen pienyrittäjä ja suurin osa on yrityksen varallisuutta lähinnä eläkettä tau työuran jälkeiselle ajalle. Muuta kiinteää omaisuutta saman verran, mutta niitä ei ole tarkoitus realisoida, kulkevat suvussa,
Anna kun arvaan, yeliä et ole jaksanut maksaa ollenkaan?
Ihan minimin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ketju. Veroja maksetaan ja eläkettä kerrytetään. Sitten säästöt kuitenkin monella tosi pienet. Kuulostaa erikoiselta näin ulkosuomalaisen näkökulmasta. Mutta olen huomannut, että se eläkekertymä on monelle suomalaiselle pyhä asia, sen varaan lasketaan vanhuus ja se estää myös tietynlaista riskinottoa elämässä kun ajatellaan, että miten sitten käy eläkkeen.
Myös puhe lottovoitosta on todella suomalaista. Jos olisi sen lottokupongin sijaan sijoittanut ne rahat kaksikymppisestä asti ihan oikeisiin sijoituksiin niin eläkeiässä olisi muhkea potti odottamassa. Mutta ei viitsitä tai uskalleta opetella sijoittamista. Ja jos rahaa on, se vaan makaa pankkitilillä.
Jos sijoituksilla aikoo elää suomen pääomatuloveron 30% kouraistua pitäisi realistisella turvallisella sijoituksella olla 2 tonnia kuussa netto saadakseen 20 miljoonan sijoitussalkku. Mut hei sijoittaminen on hirmuisen kannattavaa.
Appivanhemmat ovat ikänsä säästäneet, eivät ostaneet itselleen ikinä mitään mukavaa tai tehneet mitään erikoista. Matala palkkaisessa töissä ikänsä kävivät ja säästivät kaiken. Söivät perunaa ja makkaraa.
Kuolivat noin 80v tietämillä ja tileillä rahaa satojatuhansia.
Minusta jotenkin outoa, että käydään töissä ja nuukaillaan sekä pihistellään koko elämän ajan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ketju. Veroja maksetaan ja eläkettä kerrytetään. Sitten säästöt kuitenkin monella tosi pienet. Kuulostaa erikoiselta näin ulkosuomalaisen näkökulmasta. Mutta olen huomannut, että se eläkekertymä on monelle suomalaiselle pyhä asia, sen varaan lasketaan vanhuus ja se estää myös tietynlaista riskinottoa elämässä kun ajatellaan, että miten sitten käy eläkkeen.
Myös puhe lottovoitosta on todella suomalaista. Jos olisi sen lottokupongin sijaan sijoittanut ne rahat kaksikymppisestä asti ihan oikeisiin sijoituksiin niin eläkeiässä olisi muhkea potti odottamassa. Mutta ei viitsitä tai uskalleta opetella sijoittamista. Ja jos rahaa on, se vaan makaa pankkitilillä.
Jos sijoituksilla aikoo elää suomen pääomatuloveron 30% kouraistua pitäisi realistisella turvallisella sijoituksella olla 2 tonnia kuussa netto saadakseen 20 miljoonan sijoitussalkku. Mut hei si
Ei kait nyt sentään noin suurta, toki ei siitäkään haittaa ole. 20 miljoonaa ja vaatimaton yhden prosenttien tuotto olisi 200000 euroa vuodessa. 16000 kuussa miinus verot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sijoituksilla aikoo elää suomen pääomatuloveron 30% kouraistua pitäisi realistisella turvallisella sijoituksella olla 2 tonnia kuussa netto saadakseen 20 miljoonan sijoitussalkku. Mut hei si
2000 euroa / kk netto pääomatuloihin riittää kyllä noin 600 000 euron sijoitussalkku. Mutta käytännössä sen on syytä olla vähän suurempi, jotta myös sijoitussalkun pääoma kasvaisi vuosittain inflaation verran eli kuukausitulon ostovoima säilyisi tulevinakin vuosina.
Mistäpä sitä rahaa olisi kertynyt kun työelämä on sieltä 90-luvun lamasta lähtien ollut pelkkää matalapalkka silppua ja työttömyyttä.