Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon pitäisi 50+ vuotiaalla olla rahaa säästössä?

Vierailija
16.05.2024 |

Ja kuinka paljon muuta omaisuutta?

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäh?? Säästössä? 😂 Eipä kiinnostele yhtään.

Minä kaiken juon minä elämäni juon

Minä naapurin viinatkin juon

Minä palkat juon minä eläkkeet juon

Minä vaimonkin perinnöt juon

Minä asunnot juon minä metsät juon

Minä maat ja mannut juon

Minä traktorin juon minä autoni juon

Kissat ja koirat sikana juon

Vierailija
42/119 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tietty vähän eri asia onko sulla velaton asunto pääkaupunkiseudulla (Hki, Espoo) kuin jossain peräseinäjoella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteistä 20,000€. Erinäköisissä sijoituksissa toinen mokoma. 

Puolisolla varallisuutta sellaiset 150,000€ käteisenä.

Ei autoa, vuokralla asutaan.

Vierailija
44/119 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli 50-vuotiaana noin 50 000 € ja puolet velattomasta asunnosta. Nyt 9 vuotta myöhemmin on 250 000 € ja edelleen puolikas samasta asunnosta. Rahaa rupesi kertymään selvästi nopeammin, kun kolme lasta aikuistui ja muutti pois kotoa. Lisäksi myös korkoa korolle -ilmiö rupeaa tuntumaan sijoituksissa kunnolla.

Vierailija
45/119 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran, että omaiset voi maksaa hautajaiset. 

Vierailija
46/119 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tietty vähän eri asia onko sulla velaton asunto pääkaupunkiseudulla (Hki, Espoo) kuin jossain peräseinäjoella.

Niin kauan kuin asunnossa asuu itse, ei sen arvolla ole juurikaan merkitystä. Perillisille toki tilanne on täysin toinen.

Vierailija
47/119 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän velkaa ja omaisuutta, jota pitää hoitaa ( asunto, mökki, auto, sijoitusasunto) sitä enemmän pitäisi olla säästöjä. 

itsellä säästöjä 40 000€.ei velkaa, vuokralla. N48v

Vierailija
48/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 30-vuotiaana pääsisi sellaisille ansioille että voisi oikeasti alkaa säästämään, niin 10 000 euroa vuodessa on ihan ok. 20 vuotta = 200 000 euroa. Jos ei tuohon ole päässyt niin jotain on vialla.

Niin. Esim se että meni tekemään lapsia. Yksi lapsi maksaa vanhemmilleen 180 tuhatta (täysi-ikäiseksi). Pari muksua niin sinne ne rahat menikin. 

No tämä! Ennen lapsia säästin 10 000 € vuodessa. Ne menikin sit asunnonhankintaan ja sen koommin en ole tuollaisiin summiin päässyt (kaksi lasta)

Vierailija
49/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin asunnossa asuu itse, ei sen arvolla ole juurikaan merkitystä. Perillisille toki tilanne on täysin toinen.

Onhan sillä nyt itsellekin. Jos on asunto alueelta, josta sen saa varmasti myytyä ja siitä saa vaikkapa 400 000 €, niin kyllähän se tuo mielenrauhaa, vaikka siinä itse asustelisi. Sitä Peräseinäjoen asuntoa ei välttämättä saa myytyä lainkaan.

Vierailija
50/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kysyi mielipidettä, ei tilastollisia faktoja. Eli, minun _henkilökohtainen mielipiteeni_ on että 50v tulisi olla oma maksettu asunto, ja sen verran sijoitusomaisuutta että voi halutessaan jäädä pois töistä. Paljonko se on, riippuu omista kulutustottumuksista.

Elämä on lyhyt ja arvaamaton, ja työmarkkinat ikääntyneitä syrjiviä sekä terveyttä kuluttavia, että viimeistään 50-vuotiaana pitäisi olla tilanteessa jossa ei ole enää riippuvainen työpaikasta. 

Vierailija
51/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton rivitaloasunto hyvällä paikalla. Rahaa 36000. Ei velkoja.

Vierailija
52/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä paljonko pitäisi, mulla yli 5kymppisellä ei ole mitään. No osittain maksettu krstalo asunto, useita kymmeniätuhansia vielä velkaa. Aina olen ollut matalapalkka- alalla ja kaksi lasta kasvattanut totaali yh: na.

Vierailija
53/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä olla yhtään mitään. Ihme juttuja taas

Vierailija
54/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3,5 miljoonaa osakesalkussa, kaksi Ferraria pihassa ja oma Villa Espanjassa. Muuten ei pärjää ja on epäonnistunut elämässä.

Voi ei. Multa puuttuu tuosta 1,5 miljoonaa ja noi Ferrarit.

Vierailija
55/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 v. Asuntovelkaa 30 t, 2 sijoitusasuntoa, pieni osakesalkku. Yt.t alkaa viim 3 v päästä. 

Vierailija
56/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa yli 50 vuotiaista, mutta itselläni on vajaa 70 th tileilläni, velaton omakotitalo,kesämökki,vene ja pari autoa kertynyt nurkkiin ja olen 42 vuotias. Kai se on yksilöllistä ja kuka mitäkin elämällään tekee tai siltä haluaa. Itsestähän se kaikki kiinni on loppujen lopuksi. Tärkeintä on kuitenkin muistaa välttää yh äitejä niin sillä pääsee jo pitkälle.

Ei se kyllä aina itsestä ole kiinni. Jos olisi, tuskin kukaan sairastuisi vakavasti, joutuisi työttömäksi, jäisi leskeksi jne.

Ihmisillä on myös niin erilaisia elämätilanteita. On aivan eri tilanne lähteä nuorena opiskelemaan kotoa tyhjin käsin opintolainalla, kuin että vanhemmat ostavat asunnon ja rahoittavat opiskelut. Siinä on jo erilainen alku elämälle.

Vierailija
57/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseen on mahdoton vastata yksiselitteisesti koska yksilölliset erot elämäntilanteessa ovat suuria. Mutta yritetään.

50v kohdalla pitäisi 

- olla jo selkeästi enemmän omaisuutta kuin velkaa, ja jos velkaa on, niin sen takaisin maksu pitäisi onnistua hyvissä ajoin ennen eläkkeelle jääntiä

- hätävarana pitäisi olla noin 3-4kk palkkaa vastaava summa joko tilillä TAI helposti rahaksi muutettavissa sijoituksissa

- kk-tasolla rahaa pitäisi jäädä säästöön joka kk edes vähäsen. Talous ei saisi olla viritetty liian kireäksi koska tässä iässä alkaa kasvamaan myös riski siitä että tulee sairauksia, pidempää työttömyyttä tai muuta epämiellyttävää. Aika moni myös siirtyy 50v jälkeen työurallaan (joko omasta tahdostaan tai olosuhteiden pakottamana) hitaaseen laskuvaiheeseen jolloin tulot alkavatkin pikkuhiljaa laskea kun ne 25-45 välillä nousevat useimmilla. Tutkimusten mukaan 45-50 vuotiaana ansaitaan työelämässä parhaiten. 

- tässä vaiheessa pitäisi olla jo ajatus siitä miten haluaa elämisensä rahoittaa eläkkeellä, ja tähän liittyy myös ajatus siitä pyrkiikö tekemään töitä maksimieläkeikään asti vai haluaako mahdollisesti jäädä jo aiemmin eläkkeelle

Vierailija
58/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäh?? Säästössä? 😂 Eipä kiinnostele yhtään.

Minä kaiken juon minä elämäni juon

Minä naapurin viinatkin juon

Minä palkat juon minä eläkkeet juon

Minä vaimonkin perinnöt juon

Minä asunnot juon minä metsät juon

Minä maat ja mannut juon

Minä traktorin juon minä autoni juon

Kissat ja koirat sikana juon

Sami Hintsanen kertoi jossain haastattelussa, että on juonut 2 omakotitaloa.

Vierailija
59/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kysyi mielipidettä, ei tilastollisia faktoja. Eli, minun _henkilökohtainen mielipiteeni_ on että 50v tulisi olla oma maksettu asunto, ja sen verran sijoitusomaisuutta että voi halutessaan jäädä pois töistä. Paljonko se on, riippuu omista kulutustottumuksista.

Elämä on lyhyt ja arvaamaton, ja työmarkkinat ikääntyneitä syrjiviä sekä terveyttä kuluttavia, että viimeistään 50-vuotiaana pitäisi olla tilanteessa jossa ei ole enää riippuvainen työpaikasta. 

Aika moiset säästöt pitäisi tuon mukaan olla. 

Jotta keskituloinen suomalainen pystyisi halutessaan jäämään töistä pois 50 vuotiaana ilman että elintaso merkittävästi laskisi, niin hänellä pitäisi olla vähintään 700000 sijoitusomaisuus. Pitää huomioida myös se, että eläke jää aika surkeaksi jos lopettaa työnteon näin aikaisessa vaiheessa. 

Siihen se velaton asunto (esim 350000€ arvoinen), auto ja muut kiinteät omistukset kuten mahdollista kesämökkiä tms niin mielestäsi 50 vuotiaana pitäisi siis olla reilun miljoonan nettovarallisuus. 

Jos ihminen on astunut työelämään 23 vuotiaana, niin jotta hänellä olisi miljoona nettovarallisuutta 50 vuotiaana niin 7% keskituotolla hänen olisi pitänyt pystyä sijoittamaan koko aikuisikänsä ajan 1000-1200€/kk. Se on aika kova vaatimus

Vierailija
60/119 |
17.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimon henkivakuutus, 300 000. Pitäisi jotenkin saada "lunastetuksi".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän