Miksi ihmiset pitää pakottaa sähköautoihin?
Pakottaminen vaan kertoo siitä, ettei nämä autot ole yhtä hyviä kuin polttokäyttöiset. Muuten ihmiset sellaisen ostaisivat. Hyvä tuote menestyy vapaalla markkinalla.
Kommentit (20)
Saisinpa sähköauton nykyisen 2000e maksaneen bensa-auton tilalle samaan hintaan.. Ehkä sitten vaihtaisinkin. Ei kyllä riitä rahat ekoleveilyyn.
Ostan sähköauton heti kun on varaa sellaiseen. Kallein ajopeli minkä olen ostanut maksoi 2500€. Turha siis edes haaveilla että olisi ikipäivänä varaa laittaa 80 000 euroa johonkin kehonsiirtimeen :^)
Nyt ollaan samassa tilanteessa kun oltin aikoinaan juppiajan lopulla kun tavallinen kansa naureskeli halon kokoiseen kännykkään puhuvia. Kuka nyt haluaisi maksaa 10.000 markkaa siitä että voi puhua puhelimessa kadulla? No jokainen tietää mitä sitten kävi.
10 vuoden päästä naureskelemme sille nyrpistelylle jota nyt sähköautoihin kohdistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Pakottaminen vaan kertoo siitä, ettei nämä autot ole yhtä hyviä kuin polttokäyttöiset. Muuten ihmiset sellaisen ostaisivat. Hyvä tuote menestyy vapaalla markkinalla.
Pakottaminen kertoo siitäkin, että ihmiset ovat tyhmiä, eivätkä osaa valita parempaa autoa itsenäisesti. Tästä on ihan näyttä Vauva-palstallakin näissä sähköautoketjuissa, kun iso osa porukasta on täysin kujalla siitä, mitä sähköautot ovat ja mitä auton elinkaarikustannuksiin lukeutuu.
Pakottaminen kertoo myös siitä, että ihmisillä on tapana tehdä kuten heille itselleen on paras ratkaisu, vaikka se ratkaisu olisi yhteiskunnan tasolla täysin typerä.
Jos Ville-Petteri ei ymmärrä miksi kauppataseella on mitään merkitystä, niin valtiovalta päättäkööt Ville-Petterin puolesta, mitä kannattaa tehdä. Sama ympäristönkin tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ostan sähköauton heti kun on varaa sellaiseen. Kallein ajopeli minkä olen ostanut maksoi 2500€. Turha siis edes haaveilla että olisi ikipäivänä varaa laittaa 80 000 euroa johonkin kehonsiirtimeen :^)
Mistäs olet saanut päähäsi, että nimenomaisesti sähköauto täytyy ostaa uutena, jos muuten ostat autosi käytettynä? Tai että sähköautoa ei mukamas saisi jo alle puoleen hintaan uutenakin tuosta summasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan sähköauton heti kun on varaa sellaiseen. Kallein ajopeli minkä olen ostanut maksoi 2500€. Turha siis edes haaveilla että olisi ikipäivänä varaa laittaa 80 000 euroa johonkin kehonsiirtimeen :^)
Mistäs olet saanut päähäsi, että nimenomaisesti sähköauto täytyy ostaa uutena, jos muuten ostat autosi käytettynä? Tai että sähköautoa ei mukamas saisi jo alle puoleen hintaan uutenakin tuosta summasta?
Pointti tuossakin. Toisaalta niistä käyetyistä sähköautoista ei taida olla paljoa vielä kokemusta. Kestääkö akut jne... eli saadaanko sinne kunnon markkinaa edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Ei tarvittu yhteiskunnan tukea sille, että kännytkät korvasivat lankapuhelimet.
Parempi teknologia valtaa markkinan ihan omin voimin, jos sähköautot eivät näin tee, ne eivät ole parempaa teknologiaa.
Tietenkin ne voivat olla parempaa teknologiaa, vaikkeivat ne yksilön mielestä sitä olisi. Yksilöä kun ei välttämättä kiinnosta esimerkiksi pienhiukkaset ja niiden aiheuttamat terveyshaitat. Tai se, että öljyä ostetaan miljardeilla vuosittain ulkomailta. Tai se, että meluvallien rakentaminen on kallista ja melusta aiheutuvat terveyshaitat todellisia.
Lisäksi iso osa väestöstä ei osaa prosenttilaskuja tai yksinkertaisia jakolaskujakaan. Tai ei vain kiinnosta. Tämäkin on helppo todistaa:
Mene paikalliseen S-Ryhmän kauppaan katselemaan makaroneja. Näet siellä 400 gramman pussin Myllyn Parasta hintaan 20 senttiä ja 1 kg pussin täsmälleen samaa Myllyn Parasta hintaan 1,19 €. Isommalle pussille tulee siis hintaa yli tuplasti verrattuna pienempään pussiin (0,50 €/kg vs. 1,19 €/kg). Vaikka on täsmälleen samaa tavaraa ja sama valmistaja. Pussikaan ei anna ymmärtää, että 1 kg olisi millään muotoa erilainen tai parempi. Silti se on vuodesta toiseen siellä hyllyllä, koska joku sitä ostaa. Että siinä määrin kiinnostunutta/laskutaitoista väkeä meillä Suomessa.
Valheellisen tiedon levittämistä. Ketään ei pakoteta, vaan ihmisiä kannustetaan siirtymään ekologisempiin kulkupeleihin (ei vain sähköautoihin) tai julkisen liikenteen käyttöön.
Kyllä sähköauto lyö läpi kuten kännykkäkin, sitten jos ja ehkä kun se pystyy olemaan oikeasti varteenotettava kilpailija muille autoille. Pikkuhiljaa tämä ehkä tapahtuu, mutta ei vielä pariinkymmeneen vuoteen. Siis siinä mittakaavassa kuin unelmoidaan.
Ihmiset ovat epäluuloisia käytettyjä sähköautoja kohtaan, koska kokemuksia käytetyistä ei juurikaan ole ja käytettynäkin investointi on valtavan iso. Jos haukkaat paskaa, meni vähintään 10 000 € kankkulan kaivoon ja pihassasi on ongelmajäte.
Minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan, seuraava automme saattaa jopa olla sellainen. Edellyttäen, että akkujen varaus on riittävä 5 h mökkimatkaan - ei, en todellakaan halua pysähtyä lataamaan sitä edes vartiksi - ja jälleenmyyntiarvo on hyvä, eli akut todistetusti kestävät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sähköauto lyö läpi kuten kännykkäkin, sitten jos ja ehkä kun se pystyy olemaan oikeasti varteenotettava kilpailija muille autoille. Pikkuhiljaa tämä ehkä tapahtuu, mutta ei vielä pariinkymmeneen vuoteen. Siis siinä mittakaavassa kuin unelmoidaan.
Ihmiset ovat epäluuloisia käytettyjä sähköautoja kohtaan, koska kokemuksia käytetyistä ei juurikaan ole ja käytettynäkin investointi on valtavan iso. Jos haukkaat paskaa, meni vähintään 10 000 € kankkulan kaivoon ja pihassasi on ongelmajäte.
Minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan, seuraava automme saattaa jopa olla sellainen. Edellyttäen, että akkujen varaus on riittävä 5 h mökkimatkaan - ei, en todellakaan halua pysähtyä lataamaan sitä edes vartiksi - ja jälleenmyyntiarvo on hyvä, eli akut todistetusti kestävät.
Parikymmentä vuotta menee mihin? Jo nyt sähköauto on kannattava ostos todella monelle ihmiselle, koska polttoainekuluissa säästää auton elinkaaren aikana 20 000 euroa, jos ajaa edes 14 000 km vuodessa. Tuohon kun laskee edullisemman verotuksen ja korjauskustannukset/öljynvaihdot/päästömittaukset päälle, niin joku 35 000 - 40 000 euron sähköauto voi olla lopulta puoli-ilmainen.
Nykysähköautoja vastaavia sähköautoja on ollut olemassa jo yli 10 vuotta, joten kyllä käytetyistäkin alkaa olemaan kokemusta. Eikä toimimattoman sähköauton ostaminen ole yhtään sen suurempi ongelma, tai varsinkaan ongelmajäte, kuin tavallinenkaan auto. Ongelmajäte ei edes tarkoita ongelmaa, vaan sitä, ettei kyseistä tavaraa saa laittaa sekajätteeseen.
Kuka mahtaa pakottaa? En ole vielä haulikkomiehiä kintereilläni autokaupassa nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sähköauto lyö läpi kuten kännykkäkin, sitten jos ja ehkä kun se pystyy olemaan oikeasti varteenotettava kilpailija muille autoille. Pikkuhiljaa tämä ehkä tapahtuu, mutta ei vielä pariinkymmeneen vuoteen. Siis siinä mittakaavassa kuin unelmoidaan.
Ihmiset ovat epäluuloisia käytettyjä sähköautoja kohtaan, koska kokemuksia käytetyistä ei juurikaan ole ja käytettynäkin investointi on valtavan iso. Jos haukkaat paskaa, meni vähintään 10 000 € kankkulan kaivoon ja pihassasi on ongelmajäte.
Minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan, seuraava automme saattaa jopa olla sellainen. Edellyttäen, että akkujen varaus on riittävä 5 h mökkimatkaan - ei, en todellakaan halua pysähtyä lataamaan sitä edes vartiksi - ja jälleenmyyntiarvo on hyvä, eli akut todistetusti kestävät.
En ymmärrä tätä pelkoa. Sähköauto on oikeasti huomattavasti simppelimpi kuin polttomoottoriauto. Jää pois koko vika-altis polttomoottori, kytkin, vaihteisto, polttoainejärjestelmä, jäähdytysjärjestelmä jne. Tilalla hyvin yksinkertainen sähkömoottori joita on käytetty teollisuuden laitteissa jo sata vuotta.
Ainoa "uusi" tekniikka on se akku joka toki sisältää pienen riskin. Mutta ylittääkö se todellakin tavallisen auton kymmenet erilaiset riskikohteet? Tuskin.
Itsellä tökkii ensimmäisenä se hinta, jopa käytettyjen. Toisena on selkeästi se, ettei lataaminen luultavasti tulisi kovin kivuttomasti onnistumaan nykyisessä taloyhtiössä.
Tai noh, en kyllä tuota lataamista sen tarkemmin ole selvitellytkään, koska hinta. Ehkä kymmenen vuoden sisällä kuitenkin mahdollista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakottaminen vaan kertoo siitä, ettei nämä autot ole yhtä hyviä kuin polttokäyttöiset. Muuten ihmiset sellaisen ostaisivat. Hyvä tuote menestyy vapaalla markkinalla.
Pakottaminen kertoo siitäkin, että ihmiset ovat tyhmiä, eivätkä osaa valita parempaa autoa itsenäisesti. Tästä on ihan näyttä Vauva-palstallakin näissä sähköautoketjuissa, kun iso osa porukasta on täysin kujalla siitä, mitä sähköautot ovat ja mitä auton elinkaarikustannuksiin lukeutuu.
Pakottaminen kertoo myös siitä, että ihmisillä on tapana tehdä kuten heille itselleen on paras ratkaisu, vaikka se ratkaisu olisi yhteiskunnan tasolla täysin typerä.
Jos Ville-Petteri ei ymmärrä miksi kauppataseella on mitään merkitystä, niin valtiovalta päättäkööt Ville-Petterin puolesta, mitä kannattaa tehdä. Sama ympäristönkin tapauksessa.
Olet natsien henkistä sukua.
Rupean kiinnostumaan, kun sähköauton hinta ja toimintasäde ovat samaa tasoa kuin nykyisellä bensa-autollani. Nyt pääsen kesäkeleillä tankillisella 800km. En vaihda ekosyistä autoani huonompaan.
Vierailija kirjoitti:
Rupean kiinnostumaan, kun sähköauton hinta ja toimintasäde ovat samaa tasoa kuin nykyisellä bensa-autollani. Nyt pääsen kesäkeleillä tankillisella 800km. En vaihda ekosyistä autoani huonompaan.
On se jännä, että yksi parametri, kantama tankillisella, on sulle se ainoa merkitsevä asia, joka tekee autosta hyvän taikka huonon.
Kuulostaa vähintäänkin hölmöläisen touhulta. Miksi edes ajat noin huonolla autolla, jolla pääsee vain 800 km? Monella autollahan pääsee yli tuhat km tankillisella.
Ilman öljyväen lobbausta sähköautot olisivat olleet meillä käytössä jo monta kymmentä vuotta ja tekniikka jo edistynyt niin paljon, että historian polttomoottoriautoille naureskeltaisiin.
Biokaasua sen olla pitää, ei jää akkuja ongelmajätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Rupean kiinnostumaan, kun sähköauton hinta ja toimintasäde ovat samaa tasoa kuin nykyisellä bensa-autollani. Nyt pääsen kesäkeleillä tankillisella 800km. En vaihda ekosyistä autoani huonompaan.
Montako kertaa vuodessa ajat tankillisen täydestä tyhjäksi kerralla? muuten tällä ei ole mitään merkitystä. Käyttötavat ovat täysin erilaisia. Sähköautoja ei ajeta "tankkia tyhjäksi ja vasta sitten tankata" kuten bensa-autoja.
Aivan. Ei tarvittu yhteiskunnan tukea sille, että kännytkät korvasivat lankapuhelimet.
Parempi teknologia valtaa markkinan ihan omin voimin, jos sähköautot eivät näin tee, ne eivät ole parempaa teknologiaa.