Miten puuttua häiriköivän oppilaan käytökseen?
Oppilaalla on hojks josta saa sellaisen kuvan että oppilaalla on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö. Jatkuvasti pitää luokassa melua jatkuvalla puhumisella ja erityisesti näpräämällä esinteitä joista lähtee hirmuisesti ääntä ja saa muut luokassa närkästymään. Yleensä kynää tai kumia räplää. Joudun puuttumaan usein siihen ja yritän sanoa mahdollisimman nätisti että on ok näprätä esineitä, mutta yrittäisi valita sellaisen vaihtoehdon josta ei kuuluisi suurempia kolinoita. Ymmärrettävää on se että oppilas kokee itsensä levottomaksi ja tarpeelliseksi tehdä samaan aikaan jotain. Miten voisin auttaa oppilasta tässä tilanteessa kun ei ota opikseen?
Kommentit (66)
Olisikin niin helppoa.
Edistääkö se ketään että haastava oppilas vaan heitetää ulos luokasta. Tiedän ettei kyseinen oppilas tee sitä tahallaan vaan se johtuu muista asioista joihin hän ei itse voi vaikuttaa.
Oletko kokeillut tasapainotyynyä tai stressipalloa?
Minun poikani ope oli taitava ja hankki luokkaan ison jumppapallon minkä päällä levoton sai istua jos lupasi olla mahdollisimman hiljaa häiritsemättä muita . Toimi hyvin . Myös stressipallot auttaa joitakin keskittymään kun saa räplätä kuunnellessa .
No jotkut opettajat antavat oppilaalle jotakin, mitä räplätä, kuten sinitarraa tai muovailuvahaa. Ehkä hän tarvitsee hiljaisuutta keskittyäkseen: kuulokkeet?
Kyseinen oppilas on jo toisella asteella ja häiriintyy kyllä muiden pölpötyksestä, mutta silti itse tekee samaa. Tehtävät jää tunnilta tekemättä ja muutenkaan opiskelu näyttää olevan haasteellista. Hommat hoituu kun vaan opiskeltava asia on kiinnostavaa.
Laita etupenkkiin istumaan , siinä on helpompi keskittyä seuraamaan opetusta ja luokasta pois jos ei pysy hiljaa .
Yläasteella biologian opettaja hiljensi häiriköt napauttamalla luunapin niskaan.
Ihania muistoja ajalta joka on mennyttä lopullisesti.
Oliin opettajana 20 vuotta ja minulla oli muutama häirikkö oppilas. Kun ei puheet riittäneet niin poistin luokasta ja kun tuli kokeiden aika niin en antanut oppilaan tehdä kokeita. Sanoin sille että se saa automaattisesti nelosia ja hylättyjä ja todistukseen tulee nelosia. En suostunut opettamaan sitä oppilasta, häirikkö oppilas ei ole opettajan vastuulla vaan kunnan vastuulla ja ilmoitin siitä kunnan opetustoimeen myös. Lopulta oppilas siirrettiin muualle.
Kuinka herkkiä siellä ne muut on kun ei kestä kynän räpläystä, minun aikana kyllä ihan kaikki oli "levottomia" tuolta kantilta, osa keikkui tuoleilla, ei siihen opettaja puuttunut. Toki kun joku kaatui sen tuolin kanssa me muut naurettiin ja opettaja totesi, että just tuon takia ei kannattaisi keikkua niillä tuoleilla
Vierailija kirjoitti:
Oliin opettajana 20 vuotta ja minulla oli muutama häirikkö oppilas. Kun ei puheet riittäneet niin poistin luokasta ja kun tuli kokeiden aika niin en antanut oppilaan tehdä kokeita. Sanoin sille että se saa automaattisesti nelosia ja hylättyjä ja todistukseen tulee nelosia. En suostunut opettamaan sitä oppilasta, häirikkö oppilas ei ole opettajan vastuulla vaan kunnan vastuulla ja ilmoitin siitä kunnan opetustoimeen myös. Lopulta oppilas siirrettiin muualle.
Juuri näin. Opettajan tehtävä on opettaa, ei vahtia yhtä joka ei halua/jaksa keskittyä ja pilaa muiden opiskelun. Jumppapalloilla lahjominen todennäköisesti aiheuttaa vain eriarvoisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minun poikani ope oli taitava ja hankki luokkaan ison jumppapallon minkä päällä levoton sai istua jos lupasi olla mahdollisimman hiljaa häiritsemättä muita . Toimi hyvin . Myös stressipallot auttaa joitakin keskittymään kun saa räplätä kuunnellessa .
Hankki? Suostuiko kunta maksamaan vai joutuiko ope pulittamaan ne omasta pussista?
- Luvallista hiljaista näprättävää.
- Jumppakuminauha pöydän jalkojen väliin, johon saa jalkojen liikkeen kanavoitua.
- Luvallista paikalta poistumista esim. monisteiden jakoa tai kynän teroitusta.
- Vaihtelevaa tekemistä, esim. parikeskustelua tai toiminnallinen tehtävä muun homman väliin.
- Motivointia, vaikka tarra- tai leimavihko onnistuneista tunneista.
- Paljon positiivista vahvistusta.
- Tehtävien alussa tukea, jotta hän hoksaa mitä pitää tehdä ja saa itsensä käyntiin.
- Palaveri huoltajien kanssa siitä, mikä juuri hänelle auttaisi.
Toisen asteen oppilaalta voi jo edellyttää jonkinlaista kykyä hillitä impulssejaan. Onkohan hänen ADHD hoidossa ja tasapainossa muutoin? Miten muilla tunneilla sujuu? Jakakaa tietoa toimivista keinoista.
T. Toinen ope
Vierailija kirjoitti:
Kuinka herkkiä siellä ne muut on kun ei kestä kynän räpläystä, minun aikana kyllä ihan kaikki oli "levottomia" tuolta kantilta, osa keikkui tuoleilla, ei siihen opettaja puuttunut. Toki kun joku kaatui sen tuolin kanssa me muut naurettiin ja opettaja totesi, että just tuon takia ei kannattaisi keikkua niillä tuoleilla
Mäkin mietin, onko muilla oppilailla jotain aistiyliherkkyyksiä vai miksi häiriintyvät kumin näpräämisestä...
60-luvulla ope vei häirikön seinän taakse ja veti turpaan. Ei aiheuttanut häiriöitä koulussa sen jälkeen.
Minä räpläsin paljon pyyhekumeja, viivottimia, penaalia ja muuta. Piirtelin vihkoihin ja muuta. Kuuntelin kyllä silti keskittyneesti. Monesti tätä räpläystä tapahtui silloin jos aihe oli liian helppo, olin esim. lukenut sen jo kotona etukäteen tai muuta. Monesti se oli turhauttavaa kun sen aiheen osasi jo ja opettaja viikkotolkulla sitä yritti muille opettaa ja ei menty eteenpäin.
Minulla oli vastaavia oppilaita. Tuotiin jumppapallot luokkaan. Näiden oppilaiden oli jostain syystä pakko käyttää palloja niin, ett niistä lähti ärsyttävä narskuva ääni. Ääneti pomppiminen ei kelvannut. Samoin stressipallot yms. oli pakko ottaa pois. Niitäkään ei voinut käyttää meteliä aiheuttamatta tai muita niillä häiritsemättä.
Tein aiemmin paljon opettajasijaisuuksia. Luojan kiitos, en tee enää. Silloin en puuttunut näihin mitenkään, jotta vältin sen, että joutuisin itse ongelmiin. Jos et ole vähintään oikeustieteen tohtori, ei näihin kannata puuttua. Opettaa vain muita ja sanoo, että on pahoillaan asiasta, mutta valitettavasti poliitikkojen ja juristien takia mitään tapaa puuttua asiaan ei ole.
Poista luokasta ni ei enää häiritse