onko teillä apukäsiä ylioppilasjuhlissa?
vai hoidatteko kaiken emännöinnin, vieraiden vastaanoton, seurustelun, kahvinkeiton, tiskauksen ja tarjoilupöydän täyttämisen itse ja yksin? jos sulla on apua, niin mistä saat sitä?
Kommentit (47)
palkkaan piian keittiöön ja portsarin ulko-ovelle. itse siemailen elegantisti kuohuviiniä leningissäni.
Vierailija kirjoitti:
eikö jokainen itse tarjoile vierailleen? miksi siihen pitää olla erillinen henkilö??
Apujoukko /apulainen pystyy tekemään paljon valmisteluja jo sinä aikana, kun sankari perheineen on koulun juhlassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on. Eli ylioppilaan sisaret hieman auttaa, yhden heidän poikaystävä ja ollaan pyydetty pari heidän kaveriaan auttamaan.
Yksi hoitaa sampanjan tarjoilun ja huolehtii, että kaikki saa laseihin täytettä. Pari henkilöä kerää astioita, pesee ja huolehtii, että tarjoilupöydässä on kaikkea tarjolla, keittää lisää kahvia.
Meillä on kutsuttu henkilöitä hieman porrastetusti, että ei ihan valtava ruuhkaa tulisi. Toivottavasti on hyvä ilma, että ulkonakin voi olla.
Kuulostaa hyvin suunnitellulta. Mukavia juhlia ja toivotaan sään suosivan!
Meillä oli apukäsinä kokkialaa opiskelleen pojan kädet mukana ylioppilasjuhlissa. Juhlat onnistuivat upeasti, ja lopuksi poika halusi vielä tiskata astiat eli meille jäi siisti koti juhlien jälkeen. Vieraita kävi reilut 100 henkeä. Kyseinen kaveri on aivan upea kokki nykyään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole, kaikki ketä voisin pyytää on kutsuttu vieraaksi. ei varmaan ole kiva olla vieraana jos joutuukin töihin. joten koitan selvitä itse kaikesta.
Sama meillä. Juhlat järjestetään vielä ylioppilaan asuinpaikkakunnalla (lähti omilleen kesken lukion), joten ei oikein ole sielläkään ketään "naapurintyttöä" tai "kaverin pikkusiskoa" ketä pyytää avuksi.
Mua ei haittaa sinänsä, onpa tekemistä, kun introverttinä se seuranpito vieraiden suuntaan on kuluttavaa. Saa pätkittyä tätä kuormaa sitten piipahtamalla välillä keittiössä.
Luokkakavereiden sisarukset? Meillä oli lapsen rippijuhlissa isoveljen kaksi kaveria (poikaa) tarjoilijoina. Sujui erinomaisesti.
Eiköhän niillä luokkakavereilla ole ihan oma lakkiaiset nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ole, kaikki ketä voisin pyytää on kutsuttu vieraaksi. ei varmaan ole kiva olla vieraana jos joutuukin töihin. joten koitan selvitä itse kaikesta.
Sama meillä. Juhlat järjestetään vielä ylioppilaan asuinpaikkakunnalla (lähti omilleen kesken lukion), joten ei oikein ole sielläkään ketään "naapurintyttöä" tai "kaverin pikkusiskoa" ketä pyytää avuksi.
Mua ei haittaa sinänsä, onpa tekemistä, kun introverttinä se seuranpito vieraiden suuntaan on kuluttavaa. Saa pätkittyä tätä kuormaa sitten piipahtamalla välillä keittiössä.
Ok, mutta miksi avuksi pyydettävän pitäisi olla nainen?
Laianausmerkit siksi, että nuo ovat ne "perinteisesti" avuksi kutsuttavat. Ei ole myöskään ketään "naapurin poikaa" tai "kaverin veljeäkään" auttajaksi, jos tämä nyt helpottaa ahdistustasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laianausmerkit siksi, että nuo ovat ne "perinteisesti" avuksi kutsuttavat. Ei ole myöskään ketään "naapurin poikaa" tai "kaverin ve
Eikä sulla ole yhtään ystävää tai tuttavaa, joka voisi lähteä avuksi edes pientä korvausta vastaan?
t. eri
Kuulostaa siltä,että joillekin lakkiaiset ovat melkein kuninkaallinen juhla.
Vierailija kirjoitti:
Me järjestimme yo-juhlat ravintolan kabinetissa. Kätevää, kun ei tarvinnut itse tehdä mitään.
mutta persoonatonta ja tylsää. Pitopalvelun voi tilata myös kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä,että joillekin lakkiaiset ovat melkein kuninkaallinen juhla.
Mites tuollaiseen päätelmään tulit? Tarjoiluapu on ihan tavallinen asia. Ei siihen kuninkaallisuutta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me järjestimme yo-juhlat ravintolan kabinetissa. Kätevää, kun ei tarvinnut itse tehdä mitään.
mutta persoonatonta ja tylsää. Pitopalvelun voi tilata myös kotiin.
Miksi nähdä vaivaa, kun voi hoitaa asiat myös ulkoistamalla kaiken? Eipä niissä kotijuhlissakaan yleensä mitään erityisen mielenkiintoista ja persoonallista ole. Aika sama kaava kaikissa.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli apukäsinä kokkialaa opiskelleen pojan kädet mukana ylioppilasjuhlissa. Juhlat onnistuivat upeasti, ja lopuksi poika halusi vielä tiskata astiat eli meille jäi siisti koti juhlien jälkeen. Vieraita kävi reilut 100 henkeä. Kyseinen kaveri on aivan upea kokki nykyään!
Kokkiala kuulostaa hauskalta. Paljon hauskemmalta kuin virallinen termi ravintola-ala.
On. Äitini lapsuudenystävä, joka tekee keikkahommia pitopalveluyrityksessä sekä myös itsenäisesti. Hän tulee avuksemme jo perjantaina, jolloin aloitetaan ruokien valmistelut, paikan koristelu yms. Pidetään juhlat poissa kotoa, sillä meillä ei ole tilaa niin paljon, että viileämpänä kelinä kaikki mahtuisivat syömään sisälle pöydän ääreen. Juhlapaikka on meille entuudestaan tuttu, siellä on vietetty juhlia aiemminkin ja erityisesti keittötilat toimivat loistavasti.
Kaikki ruoat tehdään siis itse, äitini ja tämä palkattu työntekijä auttavat minua niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laianausmerkit siksi, että nuo ovat ne "perinteisesti" avuksi kutsuttavat. Ei ole my
Eikä sulla ole yhtään ystävää tai tuttavaa, joka voisi lähteä avuksi edes pientä korvausta vastaan?
t. eri
Ja maksaisin matkat + majoituksen tuonne 400 km päähän lapsen asuinpaikkakunnalle?
Voisiko tuleva yo kysäistä joltakin opettajalta, tietäisikö hän paria nuorta, jotka tulisivat korvausta vastaan töihin juhliinne? (Tämä oli siis suunnattu lähinnä sinulle, jonka lapsi käy koulua eri paikkakunnalla kuin vanhempansa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokkakavereiden sisarukset? Meillä oli lapsen rippijuhlissa isoveljen kaksi kaveria (poikaa) tarjoilijoina. Sujui erinomaisesti.
Eiköhän niillä luokkakavereilla ole ihan oma lakkiaiset nyt.
Voi olla että on, voi olla olematta, yhä useampi kirjoittaa ylioppilaaksi neljässä vuodessa. Ja lukiossa on kolme luokka-asteellista (= vähintään kolmen vuosiluokan) opiskelijoita, joilla on sisaruksia.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tuleva yo kysäistä joltakin opettajalta, tietäisikö hän paria nuorta, jotka tulisivat korvausta vastaan töihin juhliinne? (Tämä oli siis suunnattu lähinnä sinulle, jonka lapsi käy koulua eri paikkakunnalla kuin vanhempansa.)
Kiitos, mutta ei kiitos. Sanoinhan jo, että pärjätään, ja mieluummin näin, kun saan aina hetken hengähtää, kun ei tarvitse joka hetki yrittää olla sosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nii
Voi olla että on, voi olla olematta, yhä useampi kirjoittaa ylioppilaaksi neljässä vuodessa. Ja lukiossa on kolme luokka-asteellista (= vähintään kolmen vuosiluokan) opiskelijoita, joilla on sisaruksia.
Tää mainittu lapsi on 4. vuoden ylioppilas, vaihtoi lukiota kakkoselle. Ei ole kamalasti ehtinyt tutustua niihin muihin koulunsa, edes oman ryhmänsä oppilaisiin. Varsinkaan niihin, jotka jo kirjoittivat 3 tai 3,5 vuodessa. Kaikki ryhmäytymiset jne. kun yleensä tehdään ekana vuonna.
En jaksais enää jankata, meille ei tule apukäsiä ja se on ihan fine.
Ei ole ollut, yo-juhlia on ollut jo useampia. Ja suosittelen lämpimästi, että jos on joku, jota pyytää ja varaa maksaa hänelle, niin kannattaa joku ottaa.
Jos on enemmänkin väkeä juhlissa, niin ei ehdi itse yhtään istumaan, juttelemaan vieraiden kanssa, eikä nauttimaan päivästä. Koko aika menee alkumaljojen tarjoiluun, tiskien laittoon, kahvin keittoon, tarjoilupöydän täyttämiseen jne.