"Uimahallien alastomuuspakko monelle uimataidon este"
Yhdyn tähän! Tosin lisään että ei alastomuuden tarvitse olla luonnollista myöskään aikuiselle.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010422632.html
"Puberteetti-ikäisille nuorille alastomuus on harvoin luonnollinen asia, se voi hävettää etenkin tuntemattomien keskellä. Uimahalleissa kehohäpeällä on vakava sivuvaikutus: se voi estää lapsia oppimasta uimaan."
"UIMATAIDON heikentymistä selittää koronavirusepidemian vuoksi vähentynyt uimaopetus, mutta myös kehohäpeä ja tuo ankara uimahallietiketti: tytöistä yli 40 prosenttia nosti isoimmiksi uimataidon esteiksi omaan kehoon liittyvät epävarmuudet sekä riisuutumisen ja peseytymisen muiden edessä.
Uimataidon heikkous ja kehoon liittyvät epävarmuudet ovat yhteydessä toisiinsa. Uimahallien alastomuuspakko voikin estää uimataidon oppimisen."
"UIMAHALLIEN sääntöviidakkoon on olemassa edullisia ratkaisuja. Voisimme lisätä sermien ja suihkuverhojen määrää, jolloin ihmiset voisivat riisuutua ja peseytyä katseilta piilossa. Saunaan voisi tulla pyyhkeeseen kääriytyneenä. Ja tärkein asia: kaikenlainen sättiminen täytyy lopettaa, sillä alastomuus on monelle arka asia. Pyyhe saunassa tai suihkuverho pesutilassa tuskin maailmaa kaataa."
Kommentit (241)
Miesten puolella joka toinen teini ja hyvin moni lämpimistä kulttuureista tuleva käy suihkussa ja saunassa uimapuku päällä. Minulle se on ihan yksi paskan maku, ei kiinnosta moisista asioista toisia paheksua.
Vähän jopa kadehdin ihmisiä, jotka eivät jokaikistä isoveljen sääntöä noudata, jos se on ristiriidassa omien arvojen kanssa.
Muistelin, etten käynyt uimassa uimahallissa koulun mukana kouluaikana kuin kerran alaluokalla. Yläkoulussa en käynyt uimassa kertaakaan, aina oli hyvä syy jäädä pois. En kehdannut riisua itseäni muiden nähden, se tuntui kamalalta. Kunnolla uimaan en oppinut. Se ahdistuksen määrä on aika suuri nuorella, kun joutuu yhtäkkiä piilottelemaan alastomuuttaan. Jotain pitäisi keksiä asian parantamiseksi. Muutama suihkukoppi ehkä auttaisi, sillä eihän kaikki välitä, koppeja ei tarvitsisi joka suihkuttelijalle.
Tässä on parikin kummallista piirrettä. Ensinnnäkin, että asiaa kysyttäessä, kerrotaan teinien tunteista uimahallissa ja alastomuudesta. Sen vielä ymmärrän, kehon muuttuessa monella on epävarmuuksia. Mutta miten se uimataitoon liittyy? Lapsenahan uimaan opetellaan. Ainakin meillä, isossa kaupungissa, jossa on paljon järviä, kymmenkunta vuotta sitten kun oma lapseni meni kouluun, niin kyllä hän ja useimmat luokkakaverit jo osasivat uida. Eihän sitä uimataitoa muutenkaan voi millään oppia koulussa, jos käydään kaksi kertaa vuodessa uimahallissa. Yläkoululaiset eivät taida käydä ollenkaan. Kyllä se vaatii joko sitä, että käydään lapsesta asti vanhempien kanssa siellä uimahallissa. Tai ainakin täällä, luonnollisesti niin, että käydään ihan järvissä uimassa. Me, ja tosi monen kaverinsakin perheet, käytiin aina ilmojen salliessa ihan päivittäin rannalla, lyhyemmän tai pidemmän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miesten puolella joka toinen teini ja hyvin moni lämpimistä kulttuureista tuleva käy suihkussa ja saunassa uimapuku päällä. Minulle se on ihan yksi paskan maku, ei kiinnosta moisista asioista toisia paheksua.
Vähän jopa kadehdin ihmisiä, jotka eivät jokaikistä isoveljen sääntöä noudata, jos se on ristiriidassa omien arvojen kanssa.
Mutta kun nuo eivät ole mitään hupisääntöjä, joita keksitään vaan periaatteen vuoksi vaan ihan hygieniaan ja turvallisuuteen liittyvät. Siksi niitä olisi ihan tosi tärkeää noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Hulluinta että joillekin kyse on jostain pyhästä ikivanhasta suomalaisesta saunakulttuurista, joka muka vaatii alastomuutta muiden nähden.
Joku kirjoittaa hyvin kommenteissa: "Suihkuissa samoin voi olla näköesteet- ei vähennä hygieenisyyttä. Vai tuleeko Suomessa puhtaaksi vain ja ainostaan jos muut näkevät peseytymiseen?"
Uimahalliin kun laitat suihkuverhot tai seinät, seuraavaksi alkaa naukuminen siitä kun ovat joko rikki tai tosi törkyiset.
Aikamoinen kustannuserä jo pelkästään siivouskuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan 1980-luvulla koulun uimahallireissut...ei ollut todellakaan kiva olla alasti luokkakaverien nähden.
Vihasin koulu-uintia ja niitä sen ajan kauheita kelmeitä uimahalleja. Kammoksuin jo ennakkoon sitä päivää, olisiko usein ollut perjantai. En ole tuon jälkeen enää käynyt yleisissä uimahalleissa kertaakaan, eli neljäänkymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on parikin kummallista piirrettä. Ensinnnäkin, että asiaa kysyttäessä, kerrotaan teinien tunteista uimahallissa ja alastomuudesta. Sen vielä ymmärrän, kehon muuttuessa monella on epävarmuuksia. Mutta miten se uimataitoon liittyy? Lapsenahan uimaan opetellaan. Ainakin meillä, isossa kaupungissa, jossa on paljon järviä, kymmenkunta vuotta sitten kun oma lapseni meni kouluun, niin kyllä hän ja useimmat luokkakaverit jo osasivat uida. Eihän sitä uimataitoa muutenkaan voi millään oppia koulussa, jos käydään kaksi kertaa vuodessa uimahallissa. Yläkoululaiset eivät taida käydä ollenkaan. Kyllä se vaatii joko sitä, että käydään lapsesta asti vanhempien kanssa siellä uimahallissa. Tai ainakin täällä, luonnollisesti niin, että käydään ihan järvissä uimassa. Me, ja tosi monen kaverinsakin perheet, käytiin aina ilmojen salliessa ihan päivittäin rannalla, lyhyemmän tai pidemmän aikaa.
Ihan hyvä pointti. En muista koskaan törmänneeni suomalaiseen, joka olisi ilmennyt uimataidottomaksi. Kyllähän se tässä maassa on niitä ilmaisia tai halpoja hupeja, joita lähes kaikki harrastavat lapsesta asti. On toki helppo ymmärtää, että uimataidottomuus helposti periytyy, jos lapselle siunautuu uimataidottomat vanhemmat.
Entisenä uimahallin siivoajana totean, ettei uimapuku ole hygieniamielessä se ongelma.
Ongelma on ihan perushygieniassa, joka useimmille opetetaan ihan lapsesta lähtien.
Peflettiroskista tyhjentäessä olen meinaan havainnut että isossa osassa kertsipefleteissä on ihan ehtaa paskaa.
Jos ihminen ei osaa edes persettään pyyhkiä, niin mielestäni joku uimahousun pitäminen suihkussa/saunassa on yks hailee.
Itse en käy vaikka haluaisin, koska uimahallit on täynnä maahan muuttajia. Viimeksi joskus 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Muistelin, etten käynyt uimassa uimahallissa koulun mukana kouluaikana kuin kerran alaluokalla. Yläkoulussa en käynyt uimassa kertaakaan, aina oli hyvä syy jäädä pois. En kehdannut riisua itseäni muiden nähden, se tuntui kamalalta. Kunnolla uimaan en oppinut. Se ahdistuksen määrä on aika suuri nuorella, kun joutuu yhtäkkiä piilottelemaan alastomuuttaan. Jotain pitäisi keksiä asian parantamiseksi. Muutama suihkukoppi ehkä auttaisi, sillä eihän kaikki välitä, koppeja ei tarvitsisi joka suihkuttelijalle.
Minä opin uimaan, sukeltamaan, ajamaan polkupyörällä, skeittaamaan, suunnistamaan, metsästämään, kalastamaan ja lukemattomia muitakin taitoja, vaikkei koulussa niitä opetettu kertaakaan.
Olisinpa tuolloin tiennyt, että taitojen oppiminen on jostain suihkuseinän olemassaolosta kiinni ..
M41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun nuo eivät ole mitään hupisääntöjä, joita keksitään vaan periaatteen vuoksi vaan ihan hygieniaan ja turvallisuuteen liittyvät. Siksi niitä olisi ihan tosi tärkeää noudattaa.
Jos viitsii ennen ja jälkeen saunan sekä uima-altaan kunnolla suihkutella uimahousujen alta ja päältä, niin en usko siitä kenenkään terveyden vaarantuvan.
Sanon tämän tosiaan ihmisenä, joka itse on suihkussa ja saunassa alasti, eli omat lehmät kestävät tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en käy vaikka haluaisin, koska uimahallit on täynnä maahan muuttajia. Viimeksi joskus 90-luvulla.
Suomalainen on nykyään syrjitty väestö omassa maassaan, joka maksaa muiden ilot.
Tässä tapauksessa sana monelle tarkoittaa tietenkin m a t u j a.
Saavat pysyäkin pois uimahalleista.
Meillä oli koulussa oma uima-allas. Uimaopetusta annettiin ala-asteella 80-luvulla niin että siellä polskittiin alasti. En koskaan ymmärtänyt miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöt tehdään alimman yhteisen nimittäjän mukaan eli niissä oletetaan sinun olevan likainen. Sama asia kuin jotkut ihmiset haisevat kesähelteillä ruokakaupassa kuin rankkitynnyri ja toiset ovat puhtaita.
Harvemmin kai itseään häpeilevät teinit uimaan opettelevat. Ainakin meilläpäin uimakoululaiset ovat alle kouluikäisiä. Reippaasti toimivat suihkutiloissa tytöt ja pojat sekaisin vailla häpeää. Itse olen aina hävennyt omaa vartaloani, mutta jostain syystä saan pääni uimahallissa sellaiseen asentoon, että ei kiinnosta mitä muut ajattelevat. Ne kaikki hyllvät muhkurat ovat kuitenkin altaan puolella näkyvissä ihonmyötäisessä uimapuvussa. Siinä ei mitkään suihkuverhot auta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli koulussa oma uima-allas. Uimaopetusta annettiin ala-asteella 80-luvulla niin että siellä polskittiin alasti. En koskaan ymmärtänyt miksi.
..Sama mutta -70 luvulla!
En tiedä millaiset säännöt on japanilaisissa uimahalleissa kun ei tullut käytyä, mutta onseneissa, kylpylöissä, on hyvinkin tarkat säännöt.
Ihan jo siitä lähtien, että tatuoituna voit jäädä ulkopuolelle, jos on pahoja iho-oireita sama juttu ja alastomana mennään, mitään uimahousu/-puku häveliäisyyttä ei hyväksytä monessa paikassa. Yleisesti oli hyvin tuttu fiilis niissä kuin suomalaisessa saunaetiketissä mihin olen itse kasvanut.
Miten sukupuolen moninaisuus ja itsemäärittely mahtuvat tähän skenaarioon? Nykyäänhän vastakkaisen sukupuolen paperit voi hommata omalla ilmoituksella, eli käytännössä kaikki tilat ovat unisex-tiloja. Sitä paitsi penis voi olla naisen sukupuolielin ja mies voi synnyttää, kuten äsken luimme Yleltä. Luulisi naisia ja tyttöjä ahdistavan alastomat mieskehot paljon enemmän kuin oma alastomuus. Mutta vihervassuthan ovat nimenneet kullifoobikoksi, jos ei halua törmätä yllätyskulliin naisten tiloissa.
Miettikää, kuinka moni laittaa uima-asun päälle jo pukuhuoneessa ja jättää pesut suorittamatta
Eräs kahden pienten lasten äiti jopa opasti lapsiaan toimimaan näin uimahallissa. Lapset katsoivat, kun äiti pesi itseään, mutta itse seisoivat uimapuku päällä eivätkä pesulla käyneet.