Seniorikodissa asuva äitini oli väkivaltainen alkoholisti, mutta hoitohenkilökunnalla on vaikeuksia käsittää tätä.
Sieltä tulee sekä virallista että epävirallista viestiä siitä, että minun pitäisi käydä siellä useamminkin. (Vierailen hoitokodissa kahdesti vuodessa: äitienpäivänä ja syntymäpäivänä.) "Niin herttainen vanhus!" No, hän ei ollut herttainen ihminen silloin, kun minä olin lapsi ja nuori, joten ei tule kauppoja. Jotkut asiat eivät unohdu, eikä niitä myöskään anneta anteeksi, olkoonkin, että äitini lopetti juomisen parikymmentä vuotta sitten. Olen kertonut faktat hoitohenkilökunnalle, mutta suurin osa siitä ei joko ymmärrä, mitä olen saanut kokea tai sitten minulle sanotaan, että minun täytyy päästää irti menneisyydestä. En voi, sillä koin siinä kodissa niin paljon pelkoa ja turvattomuutta, että en vain pysty unohtamaan. Onko täällä muita, jotka ovat kokeneet vastaavaa?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitohenkilökunta nyt ei käytännössä koskaan tee mitään oletuksia siitä miten henkilö kohtelee esim lapsiaan. Eikä se kuulu toimen kuvaan eikä sillä ole mitään merkitystäkään siihen hoitoon. Vanhempien ja lasten välisiä traumoja siellä seniorikodissa ei ole edes tarkoitus käsitellä vasn hoitaa vanhusta joka ei täysin kykene huolehtimaan itsestään.
Uskon että siellä kyllä juorutaan potilaista sekä omaisista.
Pysy pois ellet kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitohenkilökunta nyt ei käytännössä koskaan tee mitään oletuksia siitä miten henkilö kohtelee esim lapsiaan. Eikä se kuulu toimen kuvaan eikä sillä ole mitään merkitystäkään siihen hoitoon. Vanhempien ja lasten välisiä traumoja siellä seniorikodissa ei ole edes tarkoitus käsitellä vasn hoitaa vanhusta joka ei täysin kykene huolehtimaan itsestään.
Eihän se lentäväksi apinaksi ryhtyvä työntekijä ajattele asia noin. Mitä nyt vähän puolustaa ihanaa hoidokkiaan ilkeiltä sukulaisilta.
Todella vaikea uskoa että sinua hoitokotiin kukaan odottaisi, varsinkaan hoitajat. Ovat pelkästään tyytyväisiä jos ja kun pysyt poissa.
Sittenhän kaikki ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se lentäväksi apinaksi ryhtyvä työntekijä ajattele asia noin. Mitä nyt vähän puolustaa ihanaa hoidokkiaan ilkeiltä sukulaisilta.
Todella vaikea uskoa että sinua hoitokotiin kukaan odottaisi, varsinkaan hoitajat. Ovat pelkästään tyytyväisiä jos ja kun pysyt poissa.
Sittenhän kaikki ovat tyytyväisiä.
Ei oikein vaikuta siltä että olisit tyytyväinen.
Täällä sama kokemus!
Tosin nykyään alkoholisti- dementikkovanhempani on erittäin veemäinen henkilökunnalle. Pyrin muistuttamaan heitä siitä, että se on hänen perusluonteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on hurmaava kyykäärme. Siis täysi psykopaatti. Vieraammat ihmiset lankeavat täysin hänen pauloihinsa. Tekisi välillä mieli sanoa, että varo nyt vähän.
Miten se pauloihin lankeaminen oikein tapahtuu ja mitä sen jälkeen tapahtuu?
Kirjastosta löydät aihetta valaisevaa kirjallisuutta. Kysy kirjastotyöntekijältä, hän ohjaa sinut oikean hyllyn äärelle. Narsismi ja psykopatia voisivat olla hyviä hakusanoja.
Ihmiset luulevat että se narsisti on joku muotisana jota fiksut käyttävät.
Asia on ihan päinvastoin. Kannattaisi vähän tutkia niitä oireita ja diagnooseja.
Miksiköhän kyseistä diagnoosia ei käytetty muutama vuosi takaperin.
On hyvin oudon tuntuista että virallisia (siis miten?) tai epävirallisiakaan viestejä sen suhteen, miten usein aloittajan pitäisi käydä tapaamassa äitiään hoivayksikössä tulisi. Se ei ole hoitoalan toimintakäytäntö. Onko kyseessä jokin muu kuin julkisen sektorin ylläpitämä aatteellinen tai uskonnollistaustainen yksikkö? - jos, niin mitään virallista sieltä ei edes periaatteessa voisi tulla. Onkohan tässä nyt kyseessä jokin muu kommunikaatiohäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Edesmennyt äitini ei sylkenyt lasiin ja oli samanlainen inisijä, jos en käynyt hänen mukaansa vierailemassa tarpeeksi usein. Suoria sitaatteja: "Ei se tytär edes muista, että sillä on äiti." "Taas tehtiin ohimarssi." Hänen oma äitinsä asui vain puolen kilometrin päässä, mutta eipä häntä juuri näkynyt auttamassa mummoani, joka oli oikeasti todella ihana ihminen.
Mistä tiedät millainen mummosi oli äitinä silloin kun äitisi oli lapsi? Et ollut paikalla näkemässä. Ehkä äitisi alkoholismi kumpusi lapsuuden olosuhteista.
Narsistiäitini käyttää ihmisiä hyväkseen ja saa heidät tekemään vaikka mitä.
Jotkut on helposti manipuloitavissa. Ja narsisti oikein nauttii tästä. Toinen on saatu koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
On hyvin oudon tuntuista että virallisia (siis miten?) tai epävirallisiakaan viestejä sen suhteen, miten usein aloittajan pitäisi käydä tapaamassa äitiään hoivayksikössä tulisi. Se ei ole hoitoalan toimintakäytäntö. Onko kyseessä jokin muu kuin julkisen sektorin ylläpitämä aatteellinen tai uskonnollistaustainen yksikkö? - jos, niin mitään virallista sieltä ei edes periaatteessa voisi tulla. Onkohan tässä nyt kyseessä jokin muu kommunikaatiohäiriö?
Ongelmat todennäköisesti on ihan muualla kuin kommunikoinnissa. Ei ne omaistkaan aina terveitä ole. Syy voi tietysti olla myös lapsuudessa mutta ei siihen ongelmaan apua saa tulemalla rähinöimään seniorikotiin. Nuo ongelmat olisi pitänyt hoitaa vanhempien kanssa paljon ennen kuin siinä vaiheessa kun vanhemmat ovat hoidontarpeessa vanhuuden takia. Osa omaisista ehkä ajattelee että tuossa vaiheessa ongelmat on helpompi ratkaista kun vastapuoli on jo enemmän tai vähemmän heikompi kuin aikaisemmin.
Ei ole hoitajien tai pomojen tehtävä arvostella omaisten vierailujen määrää, eikä varsinkaan kehottaa "päästämään irti menneisyydestä". Emme me ole mitään perheterapeutteja tms. eikä ole tarkoituskaan olla, meidän tehtävämme on vain huolehtia asukkaiden perustarpeista.
t. lähihoitaja, joka ei ole tekemisissä vanhempiensa kanssa
"Päästä irti menneisyydestä" toteamus on kyllä enemmänkin kehotus pysyä pois sieltä vanhuksen luota kuin syyllistämistä siitä että ei käydä. Vähän miedompi ilmaisuna kuin "suksi kuuseen".
Monilla hankalilla vanhuksilla se perhe-elämä on nimenomaan ollut sitä rähisemistä koko elämän ajan, ja siihen ovat lapsetkin ehdollistuneet. Narsistihan osaa kaivaa sen suuttumisen tosi taitavasti, vaikka toinen miten olisi itselleen vannonut pysyvänsä rauhallisena.
Ei sitäkään siis oikein auta noin paheksua, että perhe-elämän ristiriidat eivät puff katoa, kun riivinrautavanhus päätyy hoivakotiin.
Ehkä jopa päin vastoin. Tähän mennessä äitini on yrittänyt kostaa minulle kaikki elämänsä vastoinkäymiset. Kai se jotenkin helpottaa hänen oloaan, kun voi ulkoistaa ikävät asiat minun ominaisuuksikseni ja minun elämääni. En uskalla edes kuvitella, mitä se keksii, jos joutuu hoivakotiin.
Ei niiden mihinkään tarvitse kadotakaan kunhan pysyvät poissa sieltä seniorikodista. Joten kukaan hoitajista ei kyllä sinua sinne odota. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden mihinkään tarvitse kadotakaan kunhan pysyvät poissa sieltä seniorikodista. Joten kukaan hoitajista ei kyllä sinua sinne odota. Päinvastoin.
Kenelle tämä oikein puhuu? Aloittajaahan oli pyydetty käymään useammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tämä oikein puhuu? Aloittajaahan oli pyydetty käymään useammin.
Niin varmaan joo. Kuka näiden kahjojen aloituksia uskoo kissanlihakeittoineen.
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö siis ihan tosissasi, että hoitajat tarjoavat äitisi toivomuksesta kissanlihakeittoa, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin. Se ei nimittäin ole oikein uskottavaa.
Olen jokseenkin varma siitä, että kyseessä todella on kissanlihakeitto.
Terapiassa pääsisit noista traumoistasi eroon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö siis ihan tosissasi, että hoitajat tarjoavat äitisi toivomuksesta kissanlihakeittoa, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin. Se ei nimittäin ole oikein uskottavaa.
Olen jokseenkin varma siitä, että kyseessä todella on kissanlihakeitto.
Ehkä kissaliha keitto on kuitenkin yksi harhoistasi.
Ei ole kyllä hoitajan asia kommentoida omaisille mitään vierailutiheyteen viittaavaa. Tokihan se hoitajaa harmittaa jos asiakas on yksinäinen ja tuo sitä ilmi, mutta ei ole hoitajan asia omaiselle mennä vinkumaan että käyt liian harvoin tms.
Asiakkaat on kuitenkin siellä hoidossa ja heistä huolehditaan kyllä, kävipä omainen sitten kerran päivässä tai kerran vuodessa. Ja tavoittaahan heidät sitten puhelimitse jos jotakin omaiselle tiedotettavaa on.
T. Hoitaja.