Seniorikodissa asuva äitini oli väkivaltainen alkoholisti, mutta hoitohenkilökunnalla on vaikeuksia käsittää tätä.
Sieltä tulee sekä virallista että epävirallista viestiä siitä, että minun pitäisi käydä siellä useamminkin. (Vierailen hoitokodissa kahdesti vuodessa: äitienpäivänä ja syntymäpäivänä.) "Niin herttainen vanhus!" No, hän ei ollut herttainen ihminen silloin, kun minä olin lapsi ja nuori, joten ei tule kauppoja. Jotkut asiat eivät unohdu, eikä niitä myöskään anneta anteeksi, olkoonkin, että äitini lopetti juomisen parikymmentä vuotta sitten. Olen kertonut faktat hoitohenkilökunnalle, mutta suurin osa siitä ei joko ymmärrä, mitä olen saanut kokea tai sitten minulle sanotaan, että minun täytyy päästää irti menneisyydestä. En voi, sillä koin siinä kodissa niin paljon pelkoa ja turvattomuutta, että en vain pysty unohtamaan. Onko täällä muita, jotka ovat kokeneet vastaavaa?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat venyttäisi omia rajojaan kenenkään hoidettavana takia? Ja vaikka tekisiväkin niin eikö se ole ihan heidän oma asiansa.
Ammattitaitoinen hoitaja kyllä pitää tunteet erossa työstä eikä anna tunteiden vaikuttaa siihen työhön. Mutta mitä sitten jos välillä ihastettelevat kuinka helppo joku hoidettava on tai purnaavat keskenään siitä miten jokun asiakkaa/omaisen käytös heitä suututtaa?
Jos nyt jostakin hoitopaikasta soitetaan omaiselle että tämän pitäisi käydä enemmän, niin tottakai yhteys esimieheen. Ei tuon kaltaiset puhelut hoitajan toimenkuvaan kuulu.
Sekoitat eri viestejä keskenään. Minulla on se hurmaava kyykäärmeäiti. Hän ei ole hoivakodissa. Mummeli aiheuttaa kumminkin kaaosta ympärilleen ja nauttii siitä. Tulee aivan varmasti jatkamaan samaa niin kauan kuin henki pihisee.
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö siis ihan tosissasi, että hoitajat tarjoavat äitisi toivomuksesta kissanlihakeittoa, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin. Se ei nimittäin ole oikein uskottavaa.
Nyt olet sekoittanut asioita. Eikös tässä ollut kyse siitä, että se edesmennyt mummo oli tuonut äidille hoivakotiin kissanlihakeittoa ja äiti on nyt ruvennut kiukuttelemaan, kun sitä ei enää tule.
En usko tätä, aloitus on provo. Yhdessäkään palvelutalossa hoitajat eivät rupea omaisilta kyselemään, että miksi et käy useammin tai painostamaan, että pitäisi käydä enemmän. Olen ammatiltani lähihoitaja, enkä koskaan ole kuullut tämmöisestä. Omaisena olen molemmat vanhempani ja mummoni luona vieraillut palvelutaloissa, enkä ikinä tällaiseen törmännyt sielläkään.
Vierailija kirjoitti:
En usko tätä, aloitus on provo. Yhdessäkään palvelutalossa hoitajat eivät rupea omaisilta kyselemään, että miksi et käy useammin tai painostamaan, että pitäisi käydä enemmän. Olen ammatiltani lähihoitaja, enkä koskaan ole kuullut tämmöisestä. Omaisena olen molemmat vanhempani ja mummoni luona vieraillut palvelutaloissa, enkä ikinä tällaiseen törmännyt sielläkään.
Ei se välttämättä mikään provo ole. Kun olin hyvästelemässä kuolevaa isoäitiäni, yksi hoitajista tuli merkitsevästi sanomaan, että olipa hyvä kun tulin, kun hän on niin ihana kerta kaikkiaan ja kun niin monet eivät tule.
Potilaana siellä sairaalassa mummi oli epäilemättä vain ja ainoastaan ihana, ja oli hänessä paljon muutakin hyvää. Mutta myös tapa kitistä ihan loputtomasti siitä, että häntä ei käydä tarpeeksi katsomassa. Sitä moitetta oli kuultu viimeiset 30 vuotta, vaikka miten usein olisi yrittänyt käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on hurmaava kyykäärme. Siis täysi psykopaatti. Vieraammat ihmiset lankeavat täysin hänen pauloihinsa. Tekisi välillä mieli sanoa, että varo nyt vähän.
Miten se pauloihin lankeaminen oikein tapahtuu ja mitä sen jälkeen tapahtuu?
Kirjastosta löydät aihetta valaisevaa kirjallisuutta. Kysy kirjastotyöntekijältä, hän ohjaa sinut oikean hyllyn äärelle. Narsismi ja psykopatia voisivat olla hyviä hakusanoja.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa moni ei selvästikään tunne hoivakodin arkea. Niillä hoitajilla on kiire. Millä ihmeen ajalla ne virittelisivät jotain loukkuja kulkukissoille, puhumattakaan että niitä nylkisivät ja suolistaisivat.
Kyllä hoivakodin ruoka tulee valmiina jostain suurkeittiöstä. Sellaista aika mautonta pöperöä se yleensä on, mutta ei siihen sentään mitään kissanlihaa sotketa.
Se kissanliha-kommentoija häiriköi monessa ketjussa.
Laittaa saman jutun milloin mihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on hurmaava kyykäärme. Siis täysi psykopaatti. Vieraammat ihmiset lankeavat täysin hänen pauloihinsa. Tekisi välillä mieli sanoa, että varo nyt vähän.
Kirjastosta löydät aihetta valaisevaa kirjallisuutta. Kysy kirjastotyöntekijältä, hän ohjaa sinut oikean hyllyn äärelle. Narsismi ja psykopatia voisivat olla hyviä hakusanoja.
Kyllä mä narsisteihin ole törmännyt mutta en silti ymmärrä miten ne esimerkiksi hoitotyöntekijän saisi pauloihinsa ja mitä sitten. Hoitaja ei voi tehdä työtä oikein yksityishenkilönä vaan tekemistä ohjaa vahvasti erilaiset säännöt. Ei työssä voi valita miten kenenkäkin kanssa toimii.
Äitisi itkee hoitohenkilökunnalle kun ei se lapsi käy kuin harvoin. Uhriutuu ja henkilöstö uskoo.
Mun äiti ei sietänyt mua silmissään, olin väärän miehen lapsi ja yritti kaikkensa, mm unohti mut kyläreissulla, jotta pääsisi musta eroon.
Nyt +70v itkee puolisisaruksille ja uudelle ukolleen kuinka olen kamala koska en pidä yhteyttä.
On asioita mitä ei voi unohtaa. Luottamus meni jo lapsena kun sain selviytyä ihan yksin.
Helppoa ei ole kun syyllistetään jonkun toisen teoista. Vastuuton ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi itkee hoitohenkilökunnalle kun ei se lapsi käy kuin harvoin. Uhriutuu ja henkilöstö uskoo.
Mun äiti ei sietänyt mua silmissään, olin väärän miehen lapsi ja yritti kaikkensa, mm unohti mut kyläreissulla, jotta pääsisi musta eroon.
Nyt +70v itkee puolisisaruksille ja uudelle ukolleen kuinka olen kamala koska en pidä yhteyttä.
On asioita mitä ei voi unohtaa. Luottamus meni jo lapsena kun sain selviytyä ihan yksin.
No näkeehän sen jos käy harvoin. Miten sen voi olla uskomatta. Sitä sen sijaan en usko että henkilökunta syyllistää ketään siitä että ei käydä. Ja jos niin tapahtuu niin yhteys esimieheen, ei sellainen syyllistäminen kenenkään toimenkuvaan kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näkeehän sen jos käy harvoin. Miten sen voi olla uskomatta. Sitä sen sijaan en usko että henkilökunta syyllistää ketään siitä että ei käydä. Ja jos niin tapahtuu niin yhteys esimieheen, ei sellainen syyllistäminen kenenkään toimenkuvaan kuulu.
Ymmärsit väärin tai kirjoitin huonosti.
Vanha äiti syyllistää lastaan käymättömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä narsisteihin ole törmännyt mutta en silti ymmärrä miten ne esimerkiksi hoitotyöntekijän saisi pauloihinsa ja mitä sitten. Hoitaja ei voi tehdä työtä oikein yksityishenkilönä vaan tekemistä ohjaa vahvasti erilaiset säännöt. Ei työssä voi valita miten kenenkäkin kanssa toimii.
No just siten kuin aloituksessa kuvataan. Uskovat psykomummon selitykset ja osallistuvat aikuisen lapsen kiusaamisprosessiin esimerkiksi komppaamalla, että sen lapsen pitäisi enemmän käydä, palvella, välittää. Uskovat, että se lapsi siinä on viallinen, kun mummo on kerta kaikkiaan hurmaava. Monikin lähtee riemurinnoin toimittamaan narsistille pikku tehtäviä, kuten huomauttaa vähän sille lapselle, niinku tukena narsistimummoa kohtaan.
Ja siis tämähän juuri on sitä, että ihminen venyttää rajojaan, kun ei hoitsun kuulu työssään puuttua toisten perhesuhteisiin. Jotenkin ne narsistit saavat ihmisen vaan toimimaan sillä tavalla.
Hoitohenkilökunta nyt ei käytännössä koskaan tee mitään oletuksia siitä miten henkilö kohtelee esim lapsiaan. Eikä se kuulu toimen kuvaan eikä sillä ole mitään merkitystäkään siihen hoitoon. Vanhempien ja lasten välisiä traumoja siellä seniorikodissa ei ole edes tarkoitus käsitellä vasn hoitaa vanhusta joka ei täysin kykene huolehtimaan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Hoitohenkilökunta nyt ei käytännössä koskaan tee mitään oletuksia siitä miten henkilö kohtelee esim lapsiaan. Eikä se kuulu toimen kuvaan eikä sillä ole mitään merkitystäkään siihen hoitoon. Vanhempien ja lasten välisiä traumoja siellä seniorikodissa ei ole edes tarkoitus käsitellä vasn hoitaa vanhusta joka ei täysin kykene huolehtimaan itsestään.
Eihän se lentäväksi apinaksi ryhtyvä työntekijä ajattele asia noin. Mitä nyt vähän puolustaa ihanaa hoidokkiaan ilkeiltä sukulaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se lentäväksi apinaksi ryhtyvä työntekijä ajattele asia noin. Mitä nyt vähän puolustaa ihanaa hoidokkiaan ilkeiltä sukulaisilta.
Älä mene sinne niin kenenkään ei tarvitse puolustaa niitä asukkaita. Heitä siellä kuitenkin hoidetaan. Ei omaisia jotka sinne tulee rähinöimään asukkaalle.
Itsellä sama. Äitini jäi leskeksi ja vaati että hoitaisin hänet. On kumminkin varakas ja pystyy itse maksamaan hoitonsa.
Lapsuus oli hirveä. Seuraus lapsuudesta yhdellä siskolla psykoottinen masennus ja toisella epävakaapersoonallisuushäiriö. Molemmat tekivät im.
Äitini uhkasi jo aiemmin että tekee minut perinnöttömäksi. Olen kunnollinen veronmaksaja. En ole rikollinen enkä juoppo.
Katkaisin välit enkä ole äitini kanssa missään tekemisissä. En halua. Ihan hirveä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikea uskoa että sinua hoitokotiin kukaan odottaisi, varsinkaan hoitajat. Ovat pelkästään tyytyväisiä jos ja kun pysyt poissa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama. Äitini jäi leskeksi ja vaati että hoitaisin hänet. On kumminkin varakas ja pystyy itse maksamaan hoitonsa.
Lapsuus oli hirveä. Seuraus lapsuudesta yhdellä siskolla psykoottinen masennus ja toisella epävakaapersoonallisuushäiriö. Molemmat tekivät im.
Äitini uhkasi jo aiemmin että tekee minut perinnöttömäksi. Olen kunnollinen veronmaksaja. En ole rikollinen enkä juoppo.
Katkaisin välit enkä ole äitini kanssa missään tekemisissä. En halua. Ihan hirveä ihminen.
Ja kukaan ei usko äidistäni mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskon että siellä kyllä juorutaan potilaista sekä omaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan tunne narsistia.
Saatat jossain vaiheessa oppia tunnistamaan, jos joudut sellaisen uhriksi.
Miksi hoitajat venyttäisi omia rajojaan kenenkään hoidettavana takia? Ja vaikka tekisiväkin niin eikö se ole ihan heidän oma asiansa.
Ammattitaitoinen hoitaja kyllä pitää tunteet erossa työstä eikä anna tunteiden vaikuttaa siihen työhön. Mutta mitä sitten jos välillä ihastettelevat kuinka helppo joku hoidettava on tai purnaavat keskenään siitä miten jokun asiakkaa/omaisen käytös heitä suututtaa?
Jos nyt jostakin hoitopaikasta soitetaan omaiselle että tämän pitäisi käydä enemmän, niin tottakai yhteys esimieheen. Ei tuon kaltaiset puhelut hoitajan toimenkuvaan kuulu.