Huomenna tilipäivä ja saan laitettua säästötileille 550 €, onko se sinusta paljon vai vähän?
Paljonko itse laitat säästöön heti kun palkka tulee tilille?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Siis, että voit laittaa sen tilille, jolta et sitten nosta mitään pois.
No, 550 on ihan hyvä summa tavalliselle palkannauttijalle totaalisesti syrjään laitettavaksi.
Tosin miksi pidät säästötilillä, niillehän ei juurikaan korkoa makseta.
Reilut 300 euroa tuli korkoa viime vuonna. On se jotain kuitenkin ja mikä tärkeintä, riskiä ei ole. Itse olen tosi turvallisuushakuinen. Olen valmis ottamaan takkiin voitoissa jos nukun yöni hyvin.
Ei ap
Ei tule palkkaa, joten ei synny säästöjäkään. Tilillä on 229 euroa ja sillä pitäisi selvitä kuun loppuun asti, minun ja kahden aikuisen lapsen.
Saan kuntoutusrahaa tuon verran , ei muita tuloja mutta menoja enemmän . Sitten jos tuo loppuu niin työmarkkinatuella jatkuu eläminen kädestä suuhun .
Vierailija kirjoitti:
No, 550 on ihan hyvä summa tavalliselle palkannauttijalle totaalisesti syrjään laitettavaksi.
Ei mulla koko ajan tuota summaa ole yhdellä säästötilillä vaan käytän reissukassaa 3-4 x vuodessa. Nyt siellä tulee huomenna olemaan 1200 €. Ja kyllä S-Pankki maksaa ihan kohtuullista korkoa noille muille säästöille, ihan riittävästi. Olen juuri myynyt kaikki sijoitukseni pois muutenkin. ap
Aika sama kuin mulla, paitsi että 300 menee sijoituksiin ja 300 säästöön.
Vähän. Itse laitan säästöön ja sijoituksiin joka kuukausi noin 1500€.
Nettotuloista jää pakollisten kulujen (vuokra, autolaina jne) ehkä 1400-1500. Siitä laitan aina 500 säästötilille. Hitaasti vaan jää säästöön, nytkin pitää ostaa uudet renkaat autoon ja hammasremonttiin menee useampi satanen, varmaan lähelle tonni. Tämmöset maksan säästötililtä. Ja lomamatkat jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule palkkaa, joten ei synny säästöjäkään. Tilillä on 229 euroa ja sillä pitäisi selvitä kuun loppuun asti, minun ja kahden aikuisen lapsen.
Eikö niillä aikuisilla lapsilla ole mitään tuloja?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaksi aikuista lasta ei ole töissä/hakenut omia tukia? Entä miksi sinulla on yhteinen tili lastesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaksi aikuista lasta ei ole töissä/hakenut omia tukia? Entä miksi sinulla on yhteinen tili lastesi kanssa?
He ovat maksaneet osuutensa ruoasta. Muuta eivät pysty maksamaan, opiskelijoita kun ovat. Mun tililtä operoidaan menot.
En saa palkkaa. Mulle riitti se muutaman kymmenen miljoonan eurojackpotvoitto.
Av:llä ei kellään ole koskaan sitä rahaa, mutta kaikki säästää silti tuhansia euroja vuodessa?
En osaa sanoa onko paljon tai vähän, koska en säästä itse lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Av:llä ei kellään ole koskaan sitä rahaa, mutta kaikki säästää silti tuhansia euroja vuodessa?
Se, että muutama trolli ulisee joka päivä 7-23, ettei oel rahaa, ei tarkoita, että kaikki täällä ovat köyhiä. Täällä kirjoittaa hyvin monenlaisia ihmisiä. Itse olen ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen, jolla nettopalkka on noin 3200€. Kyllä siitä yksinasuvalla jää kuukausitasolla satoja euroja säästöön.
Se on kokonaisen kuukauden tulojen verran. Säästettyäsi vuoden voisit siis elää seuraavan vuoden säästöilläsi tekemättä töitä.
Sehän riippuu ihan siitä, oletko itse tyytyväinen säästöjesi määrään ja myös siitä, mihin ja millä aikavälillä säästät. Mä laitan pienituloisena tällä hetkellä sen n. 500e/kk säästötilille, ajatuksena kerätä sinne muutama tonni jonka jälkeen siirryn laittamaan säästöjä kuukausittain rahastohin. Ensin haluan kuitenkin kerätä rahaa säästötilille josta sen saa tarvittaessa käyttöön heti jos sille tulee tarve, tuo paljon turvaa kun ei tarvitse pelätä auton hajoamista tai koiran sairastumista vaan tietää, että tarvittaessa pystyy sellaiset hoitamaan heti.
Jossain vaiheessa varmaan säästöön tai sinne rahastoihin menevä rahan määrä pienenee, koska elämä on kuitenkin nyt enkä aio sitä jättää elämättä vain säästääkseni. Ei sitä koskaan tiedä koska elämä päättyy, joten en pienituloisenakaan aio laskea jokaista senttiä. Tällä hetkellä olen aika tarkka, koska opiskelu söi kaikki säästöt ja aloitin nollasta vasta muutama kuukausi sitten. Mutta kun puskuri on taas kunnossa lakkaan murehtimasta, kunhan nyt jotain jää säästöön ainakin vuositasolla.
Suurin piirtein saman verran siirrän syrjään joka kuukausi; pari hunttia sijoituksiin ja pari-kolme hunttia säästötilille. Mutta aika kitkuttelua tuon rahan kanssa nykyään on. Ennen sain joskus jopa tonnin syrjään, mutta hintojen noustessa piti sopeuttaa.