HESARIN kolumni: Uimahallien alastomuuspakko voi olla monelle uimataidon este
Tässä yhden lukijan kommentti.....
Alastomuusvaatimus on aina ollut itselle ahdistuksen lähde uimahalleissa. Koko ikäni lapsuudesta aikuisuuteen ja nyt 70. En enää käytä uimahalleja, vaikka uiminen olisi paras liikuntamuoto itselleni. Ilmapiiri on kaamea. En ole koskaan nakuillut ventovieraiden ihmisten parissa. On ihan sama ovatko kyseessä naiset tai miehet. Peseytyminen on äärimmäisen intiimi tapahtuma. En myöskään halua nähdä itse näitä julkisia pesurituaaleja. Muuten niin sovinnaisessa Suomessa, jossa tissin vilahtaminen tai imettäminen julkisella paikalla koetaan törkeänä, ihmettelen tätä pakkoalastomuutta kaikkien silmien edessä. Erilliset näkösuojatut suihkut olisivat tähän ratkaisu. Saunaan voi laittaa kevyen paeron.
Kiitos jutun kirjoittajalle. Olen varma, että en ole ainoa valkoinen, sinisilmäinen monien polvien suomalainen, joka sisimässään kokee näin, mutta ei uskalla paineen alla muuta kuin alistua vallitsevaan menoon, semmitinkin, kun sitä mainostetaan "kulttuuriin" kuuluvana. Stadi voisi toteuttaa yhteen uimahalleistaan näkösuojatut suihkut ja huomata vetovoiman.
Näille virskikirjan väliin jääneiden valitukia ei jaksa ymmärtää jos noin paljon ujostuttaa kaikki niin pysy sitten poissa.
Jos noin paljon ahdistaa pääset paljon helpommalla tai löydä sitten uusi urheilumuoto.
Kommentit (93)
Menin Kanadassa alasti uimahallin saunaan. Alkoi hirveä huuto. Poliisi olisi tullut paikalle, jos en olisi lähtenyt kiireellä pois.
Itse peseydyn talvitakki päällä, koska olen häveliäs.
Mua ei ole alastomuus juurikaan uimahalleissa haitannut, kun on niin huono näkö, ettei mitään erota muutenkaan. Siellä vain sumussa mennään.
En ymmärrä näitä ulostuloja. Jos jotakuta ahdistaa käydä uimahallissa, niin ei koko uimahallien toimintaa ja rakennetta pidä sen vuoksi muuttaa, että joku ihminen kokee oman alastoman kehonsa niin vaikeana aiheena. Suurimmalla osalla ei ole näitä ongelmia ja uimahallit ovat nytkin hyvässä käytössä kaikenlaisille ihmisille liikuntavammaisista pikku vauvoihin. Suihkujen erottaminen sermein tai verhoin tuottaa valtavasti ylimääräisiä kuluja ihan materiaaleista puhdistukseen. Saunaan sermit? Ei hyvänen aika. Kohta varmaan pitäisi olla omat pukukopit ja sieltä suora kulku siihen verhottuun suikutilaan, mistä pääsee myös siihen omaan saunaloossiinsa kenenkään huomaamatta. Uimahallissa käynti ei ole mikään pakko, uimaan voi kyllä oppia muuallakin ja uintia voi vallan hyvin harrastaa myös esimerkiksi luonnonvesissä, jolloin voi itse valita miten syrjäiseen jorpakkoon haluaa pulahtaa muiden näkemättä.
En myöskään jaksa uskoa, että sermit lisäisivät näiden ihmisten uimahallikäyntejä. Jos he kerta eivät kestä ajatusta, että joku näkee heidät alasti tai että he näkisivät muita ihmisiä saati heidän peseytymisrituaalejaan (hui kamala!) niin tuskinpa he kokevat uimahallikäyntiä mukavaksi ajatukseksi siitä huolimatta, että heidän yksityisyytensä eteen olisi tehty vaadittavia muutoksia. Varmaan sitten alkaisi häiritä, että osalla uimareista on liian vähän kangasta kehonsa ympärillä ja joutuu katsella muiden roikkuvia vatsoja tai selluliittireisiä ja siitä ei ole pitkä matka siihen, että halutaan vielä lisää erillisiä uimavuoroja, jolloin nämä näköhaitat voidaan minimoida. Osa ongelmaa on myös asenteessa, joka yhdessä näiden omien estojen kanssa luo tilanteen, missä julkisella paikalla peseytyminen on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä ulostuloja. Jos jotakuta ahdistaa käydä uimahallissa, niin ei koko uimahallien toimintaa ja rakennetta pidä sen vuoksi muuttaa, että joku ihminen kokee oman alastoman kehonsa niin vaikeana aiheena. Suurimmalla osalla ei ole näitä ongelmia ja uimahallit ovat nytkin hyvässä käytössä kaikenlaisille ihmisille liikuntavammaisista pikku vauvoihin. Suihkujen erottaminen sermein tai verhoin tuottaa valtavasti ylimääräisiä kuluja ihan materiaaleista puhdistukseen. Saunaan sermit? Ei hyvänen aika. Kohta varmaan pitäisi olla omat pukukopit ja sieltä suora kulku siihen verhottuun suikutilaan, mistä pääsee myös siihen omaan saunaloossiinsa kenenkään huomaamatta. Uimahallissa käynti ei ole mikään pakko, uimaan voi kyllä oppia muuallakin ja uintia voi vallan hyvin harrastaa myös esimerkiksi luonnonvesissä, jolloin voi itse valita miten syrjäiseen jorpakkoon haluaa pulahtaa muiden näkemättä.
En myöskään jaksa uskoa, että sermit li
Samaa mieltä. Muutenkin tällainen Minun on epämukavaa olla alasti, koko suomalainen kulttuuri on mätä -asenne vie kaiken empatian. Ylipäätään en allekirjoita ajatusta, että jonkin normaalin asian epänormaaliksi tekeminen tekisi ihmiset onnellisemmiksi tai vaikkapa vähemmän syömishäiriöisiksi, kuten joku täällä vihjasi.
Näille alastomuus kauhistelijoille, muuallakin voi uida kun uimahallissa. Tiedän, tieto voi räjäyttää joidenkin tajunnan, ajatelkaa tuolla ulkona on vettä jossa voi uida. Ja uimaan voi mennä vaikka toppatakki päällä. Eihän me uimahalleja ja sääntöjä rakenneta joidenkin kauhistelijoiden oikkujen mukaan, kun suurimmalle osalle asiassa ei ole ongelmaa ja edelleen Suomessa voi uida muuallakin kuin uimahalleissa.
Vierailija kirjoitti:
Uimapuvussa on klooria mikä höyrystyy saunassa, siksi se on saunassa kielletty.
Voi vaihtaa saunaa varten eri puvun kuin millä on ollut altaassa. Tai mennä pyyhe ympärillä. Tuo kloorin haihtumiseen vetoaminen on väsynyttä pakkoalastomuuden oikeuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Itse peseydyn talvitakki päällä, koska olen häveliäs.
Minä katkaiset sähköt koko paikasta kun riisudun talvitakista ja menen uikkarit jalassa uimaan ETTEI KUKAAN VAAN NÄE
Vierailija kirjoitti:
En itse ainakaan ole uimahallissa, enkä saunassa ilman uimahousuja. Uikkarit jalkaan, suihkuun, uimaan, suihkuun, saunaan,suihkuun,uimaan,suihkuun,saunaan - sitten voi ottaa suihkussa uikkarit pois ja peseytyä, tai peseytyä uikkarit jalassa.
Ihan sama mitä joku setämies saunamajuri sanoo. Menen uimaan ensijassa, enkä ala koko ajan riisumaan/pukemaan.
M50
Taidat olla melkoisen kankea setämies, jos uikkareiden riisuminen ja pukeminen on noin suuri ongelma.
Alastomuus sinänsä ei minua haittaa. Peseytyminen on eri asia. Suihkusta tulee vettä vähän aikaa ja katkeaa. Jatkuvasti pitää avata suihku uudelleen. Ei ole muuta kuin kiinteät ylhäällä olevat suihkut. Siinä sitten yrittää kädellä kauhoa vettä alapäähän. Olen ihan varma, että lähes jokainen jättää alapään pesemättä ja se olisi kuitenkin tärkeintä.
Ihan hyvä, että näitä asioita tuodaan julki. Myös meissä kantasuomalaisissa on ihmisiä, jotka arvostavat häveliäisyyttä ja myös kantasuomalaisissa on erilaisia arvomaaimoja ja kulttuureja. Ei tämä ole pelkkä muslimien ja ulkomaalaisten juttu. Mitä tulee näkösuojattuihin suihkuihin, niin ne olisivat erinomainen idea ja tuskin edes maksaisivat hirveästi. En käsitä, miksei niitä (joitakin Helsingin uimahalleja lukuunottamatta) ole jo hommattu. Esim. omalla ylä-asteellani 20 vuotta sitten ei ollut yhden yhtä ulkomaalaistaustaista tai muslimia ja silti useampi (kantasuomalainen) oppilas oli pyytänyt näkösuojia suihkutiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksipä uimahallien suihkuissa ei voisi olla vakiona verhoa jonka suojissa voi peseytyä ja laittaa uimapuvun, ei luulisi olevan mahdoton investointi.
Itse olen lähes nudisti joten m inun on helppo heilua nakkena suihkutiloissa tuntemattomien kanssa, mutta ymmärrän etteivät kaikki ole kaltaisiani.
Melkoinen menoerä ja vaatisi resursseja pesuloista lähtien, koska suihkuverhot homehtuvat niin helposti. Jonkinlainen ovi sen olla pitää.
Meillä on uimahallissa yksi suihkuverhollinen koppi. Ei sitä yleensä kukaan käytä paitsi jos kaikki avosuihkut ovat varattuina. Itse käytin sitä kun syöpähoidot olivat vieneet hiukset ja halusin suihkussa ottaa uimalakin pois ja kalju ujostutti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä, että näitä asioita tuodaan julki. Myös meissä kantasuomalaisissa on ihmisiä, jotka arvostavat häveliäisyyttä ja myös kantasuomalaisissa on erilaisia arvomaaimoja ja kulttuureja. Ei tämä ole pelkkä muslimien ja ulkomaalaisten juttu. Mitä tulee näkösuojattuihin suihkuihin, niin ne olisivat erinomainen idea ja tuskin edes maksaisivat hirveästi. En käsitä, miksei niitä (joitakin Helsingin uimahalleja lukuunottamatta) ole jo hommattu. Esim. omalla ylä-asteellani 20 vuotta sitten ei ollut yhden yhtä ulkomaalaistaustaista tai muslimia ja silti useampi (kantasuomalainen) oppilas oli pyytänyt näkösuojia suihkutiloihin.
LIsään vielä edelliseen viestiini, että jos joku tulee vielä jankkaamaan "suomalaisesta" kulttuurista, niin kulttuurit ja yhteiskunnat muuttuvat koko ajan (Suomenkin yhteiskunta toivottavasti yhä enemmän erilaisia arvomaailmoja huomioivaan suuntaan). Kun katsoo syntyvyystilastoja (mistä lähtömaista tulleilla on korkein syntyvyys Suomessa), niin on selvää, että tämäkin yhteiskunta tulee muuttumaan. Ja sitä vastaan on turha pullikoida :) Jokaisella kansalla on määräaikansa, myös suomalaisilla.
Kyllä se uimahallissa peseytyminen on suurimmalle osalle mahdotonta. Iljettää nämä tyypit jotka ei välitä/jaksa/halua/kehtaa/ei ehdi peseytyä ennen altaaseen tai saunaan menoa.(Pirkkolan uimahallissa asiasta kuulutetaan useammalla kielellä)Suurin osa ei tosiaankaan peseydy lainkaan! Samat tyypit. Jotkut painelee pukkarista suoraa altaalle ja joku saattaa vähän kastautua suihkussa. Ajattelevat vissiin että heidän hilseet ja liat likoo hyvin uidessa. Saunaankin on tullut joku niin likaselle haisevana että pakko poistua tilasta. Toivottavasti ne pesuvahdit palkattaisiin pian. Sääntöjen rikkomisesta tulisi sakko ja porttikielto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä alastomuuspakko siellä muka on? Itse tasan peseydyn uikkarit päällä, alapesulla käyn vessassa. Jos joku sanoo jotain niin esitän kuuroa. Saunaan jos menen niin pidän pyyhkeen ympärillä.
Kiitos kovasti. Itse uisin mieluiten vähemmän kemikaaleja ja likaa sisältävässä vedessä. Juuri sinunlaisia itsekkäitä ihmisiä haluan vältellä.
Ei ton ihmisen teoissa ole mitään minkä pitäisi sinun elämääsi vaikuttaa. Ihme nillittäjiä sitä löytyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LIsään vielä edelliseen viestiini, että jos joku tulee vielä jankkaamaan "suomalaisesta" kulttuurista, niin kulttuurit ja yhteiskunnat muuttuvat koko ajan (Suomenkin yhteiskunta toivottavasti yhä enemmän erilaisia arvomaailmoja huomioivaan suuntaan). Kun kat
Entäs pulikoida? Nakkena.
Vierailija kirjoitti:
Miksipä uimahallien suihkuissa ei voisi olla vakiona verhoa jonka suojissa voi peseytyä ja laittaa uimapuvun, ei luulisi olevan mahdoton investointi.
Itse olen lähes nudisti joten m inun on helppo heilua nakkena suihkutiloissa tuntemattomien kanssa, mutta ymmärrän etteivät kaikki ole kaltaisiani.
Verhot on epähygienisiä. Niihin tarttuu likavesiroiskeet ja peseminen on hankalaa. Suihkuseinän voi pestä helposti ikkunanpesu-vehkeillä.
t. siivooja
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin tätä mielipidekirjoittajaa. On varmasti paljon epävarmoja ihmisiä, jotka jättävät uimahalleissa käymisen väliin, koska häpeävät kroppaansa. Minäkin olin nuorena hyvin epävarma ulkonäöstäni, koska minua oli pienestä pitäen kiusattu ylipainosta. En ole ala-asteen pakkouintien jälkeen käynyt kertaakaan uimahallissa. Nyt vanhana ei ole enää mitään väliä, mitä muut ajattelevat, mutta en osaa uida niin en edelleenkään ole menossa uimahalliin.
Olen aika varma että nämä samat ihmiset eivät myöskään mene rannalle uimaan. Eli onko sitä uimataitoa vai ei voi olla aika yhdentekevää. Tietenkin vaikka veneestä tai laiturilta voi tippua, mutta ainakin veneessä kuuluu olla pelastusliivit.
Onko sinulla motorisia ongelmia kun ei parin sekunnin riisuminen ja pukeminen onnistu?