Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HESARIN kolumni: Uimahallien alastomuuspakko voi olla monelle uimataidon este

Vierailija
14.05.2024 |

Tässä yhden lukijan kommentti.....

Alastomuusvaatimus on aina ollut itselle ahdistuksen lähde uimahalleissa. Koko ikäni lapsuudesta aikuisuuteen ja nyt 70. En enää käytä uimahalleja, vaikka uiminen olisi paras liikuntamuoto itselleni. Ilmapiiri on kaamea. En ole koskaan nakuillut ventovieraiden ihmisten parissa. On ihan sama ovatko kyseessä naiset tai miehet. Peseytyminen on äärimmäisen intiimi tapahtuma. En myöskään halua nähdä itse näitä julkisia pesurituaaleja. Muuten niin sovinnaisessa Suomessa, jossa tissin vilahtaminen tai imettäminen julkisella paikalla koetaan törkeänä, ihmettelen tätä pakkoalastomuutta kaikkien silmien edessä. Erilliset näkösuojatut suihkut olisivat tähän ratkaisu. Saunaan voi laittaa kevyen paeron.

Kiitos jutun kirjoittajalle. Olen varma, että en ole ainoa valkoinen, sinisilmäinen monien polvien suomalainen, joka sisimässään kokee näin, mutta ei uskalla paineen alla muuta kuin alistua vallitsevaan menoon, semmitinkin, kun sitä mainostetaan "kulttuuriin" kuuluvana. Stadi voisi toteuttaa yhteen uimahalleistaan näkösuojatut suihkut ja huomata vetovoiman.

Näille virskikirjan väliin jääneiden valitukia ei jaksa ymmärtää jos noin paljon ujostuttaa kaikki niin pysy sitten poissa.

Jos noin paljon ahdistaa pääset paljon helpommalla tai löydä sitten uusi urheilumuoto.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimapuvussa on klooria mikä höyrystyy saunassa, siksi se on saunassa kielletty. 

Tämä on osoitettu urbaanilegendaksi monta kertaa. Teoreettinen riski on olemassa, mutta käytännössä ei.

Itse en ainakaan käy edes saunassa, kun on tarkoitus uida. Saa olon flegmaattiseksi.

Vierailija
42/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hygienikysymys, ihmisillä on likaisia vaatteita ja niistä tulee bakteereita tiloihin ja varsinkin uimaveteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunaan ei voi mennä alasti tai ei voi peseytyä alasti, mutta peppubikineissä uidaan. 

Vierailija
44/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likaisena ei ksokaan pidä mennä altaaseen, mutta steriiliydestä haaveilevat eivät ymmrrä ihmisen fysiologiaa pätkän vertaa. Vähän huuhtoutuu suussa uima-altaan vettä ja siihen pääsee samalla miljoonia streptokokkeja.

Vierailija
45/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voikohan näissä tapauksissa keskustella henkilökunnan kanssa ryhmäpukutilojen käytöstä? Ainakin transihmiset voivat niitä käyttää oman kokemuksen perusteella melko helposti, jos ne eivät ole muussa käytössä. Uimahallilta voinee myös kysyä uima-asuista, jotka saa pitää peseytyessään päällä.

Meinaat, että sinne päästettäisiin kekkaloimaan koululaisryhmien sekaan? Onnea matkaan.

Suosittelen lukemaan viestini uudestaan ajatuksella, koska näköjään onnistuit täysin ohittamaan yhden viidestä lauseesta.

Vierailija
46/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksipä uimahallien suihkuissa ei voisi olla vakiona verhoa jonka suojissa voi peseytyä ja laittaa uimapuvun, ei luulisi olevan mahdoton investointi.

Itse olen lähes nudisti joten m inun on helppo heilua nakkena suihkutiloissa tuntemattomien kanssa, mutta ymmärrän etteivät kaikki ole kaltaisiani.

Varmaan ihan kustannuskysymys. Ne verhoilla erotetut tilat pitäisi rakentaa ja niihin mahtuisi vähemmän suihkuja. Verhoja pitäisi myös pestä vähän väliä. Varmaan vähintään kerran päivässä pitäisi pestä kaikki suihkuverhot. Ja se vaatisi paljon työvoimaa.

Uimahallit ovat kuitenkin yleensä kunnan avustuksella toimivaa julkista palvelua. Siihen ei voi upottaa ihan loputtomasti rahaa, kun kunnilla ei meinaa olla rahaa edes lakisääteisiin palveluihin, kuten kouluihin.

Vierailija
47/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peseytymistilojen sääntöihin voisi vaihtaa yksinkertaisesti sanamuodon, koska kukaanhan ei kuitenkaan asiaa uimahallin tai kylpylän puolesta tänäkään päivänä valvo. Esimerkiksi ethän mene likaisena altaaseen.

Vierailija
48/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman asiaa sivuten, ärsyttää tämä median ja ihmisten käyttämä monen sanan väärinkäyttö. Pitäisi sanoa joillekin voi olla vaikeaa...jne. Kun vertaa uimahalleissa kävijöiden määrää, paljonko on monen? 

Samaa sumutusta harrastaa poliitikot kertomalla julkisuudessa monien ottaneen heihin yhteyttä ja valittaneet jostakin kun kyseessä on joitakin yksittäisiä ihmisiä.

Vierailija
49/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voikohan näissä tapauksissa keskustella henkilökunnan kanssa ryhmäpukutilojen käytöstä? Ainakin transihmiset voivat niitä käyttää oman kokemuksen perusteella melko helposti, jos ne eivät ole muussa käytössä. Uimahallilta voinee myös kysyä uima-asuista, jotka saa pitää peseytyessään päällä.

Meinaat, että sinne päästettäisiin kekkaloimaan koululaisryhmien sekaan? Onnea matkaan.

Näköjään heti kun ruudulla välähtää sana "trans", ajatustoiminta päättyy eikä viestin lukemista pysty enää jatkamaan. Siirtyykö veri aivoista johonkin toiseen kehonosaan, vai mikä ilmiö tässä on kyseessä?

Vierailija
50/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun on yksityiset suihkukopit ja sisäänpääsyn hinta kallistunut niin samat henkilöt jättävät menemättä kun on liian kallista.

Vierailija
51/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän jokseenkin omituisena logiikkaa kuinka uiminen rajoittuu ainoastaan uimahalleihin. Minä en esimerkiksi oppinut uimaan uimahallissa vaan ihan suomalaisessa järvessä joita löytyy tästä maasta aika paljon.

Mutta toki tämä totaalinen epäloogisuus sivuutetaan, sillä onhan tämä jälleen kerran upea öyhötyksen aihe joten mitään logiikkaa tai järkeä ei tarvita silloin kun oikein tekee mieli huutaa ja öyhöttää. Uimataidon oppiminen ei ole millään tavalla riippuvainen uimahalleista, ei ole ikinä ollut.

Vierailija
52/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikansa elänyt sääntö ajoilta jolloin peseydyttiin pari kertaa viikossa ja vaatteita pidettiin useita päiviä. Nykyisin normaali ihminen ottaa 1-2 suihkua päivässä ja vaihtaa ainakin alusvaatteet puhtaisiin joka päivä.

Kuka jaksaa käydä suihkussa joka päivä 1-2 kertaa? Itse käyn kerran joka toisena päivänä.

Vierailija
53/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikansa elänyt sääntö ajoilta jolloin peseydyttiin pari kertaa viikossa ja vaatteita pidettiin useita päiviä. Nykyisin normaali ihminen ottaa 1-2 suihkua päivässä ja vaihtaa ainakin alusvaatteet puhtaisiin joka päivä.

Kuka jaksaa käydä suihkussa joka päivä 1-2 kertaa? Itse käyn kerran joka toisena päivänä.

Kaikki tuntemani ihmiset.

Vierailija
54/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä pointti. Ennen kyllä suihkuissa ei vatvottu liikoja. Pesut oli kotona ja suihku oli hetken vain, sauna. Mikä on sitten hygieeninen peite tai uimapuku vartalolle.

Vierailija
55/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuttusi ovat siis jotain neurootikkoja.

Vierailija
56/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ainakaan ole uimahallissa, enkä saunassa ilman uimahousuja. Uikkarit jalkaan, suihkuun, uimaan, suihkuun, saunaan,suihkuun,uimaan,suihkuun,saunaan - sitten voi ottaa suihkussa uikkarit pois ja peseytyä, tai peseytyä uikkarit jalassa. 

Ihan sama mitä joku setämies saunamajuri sanoo. Menen uimaan ensijassa, enkä ala koko ajan riisumaan/pukemaan.

M50

Vierailija
57/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksipä uimahallien suihkuissa ei voisi olla vakiona verhoa jonka suojissa voi peseytyä ja laittaa uimapuvun, ei luulisi olevan mahdoton investointi.

Itse olen lähes nudisti joten m inun on helppo heilua nakkena suihkutiloissa tuntemattomien kanssa, mutta ymmärrän etteivät kaikki ole kaltaisiani.

Kai tajuat, että ne verhot ovat jälleen yksi siivottava asia uimahallin piikkiin ja niiden puhtaanapito kalkista, saippuajäämistä ja muusta ihmisperäisestä möhnästä on iso homma? Suihkutila on käytössä aamusta iltaan ja suihkuverhotkin pitää vaihtaa joskus, julkisissa tiloissa todennäköisesti huomattavasti useammin kuin kotona. Jotkut kiinteät sermit olisivat ehkä järkevämmät, mutta nekin vievät aika paljon tilaa ja voivat rajoittaa joidenkin ihmisten suihkun käyttöä, jos tila on mitoitettu liian ahtaaksi.

Vierailija
58/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuttusi ovat siis jotain neurootikkoja.

Liikunnallisia ja aktiivisia ihmisiä. Menetkö itse tunnin juoksulenkin jälkeen hikisenä nukkumaan?

Vierailija
59/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alastomuuden ei pitäisi olla mikään tabu. Alastomuus on oikeasti maailman luonnollisin asia.

Kyllä, siksipä kaikkialla maailmassa kuljetaan ja oleskellaan aina alasti vieraidenkin kesken. Eiku..

Vierailija
60/93 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän soppaan kun lisätään transssulit joilla on kait nykyään oikeus tulla munasillaan heilumaan naisten pukutiloihin niin kyllä kiitos! ne suojaseinät/suihkuverhot pesutiloihin nyt eikä heti.