Kelassa kaaos päällä - monet ovat saaneet huhtikuun vaihteessa käsittämättömiä päätöksiä hakemuksilleen.
Ihmiset ovat tuohtuneet. Todella kovia päätöksiä kelan hakemuksille, monet hylättyjä kehnoin perusteluin.
Netissä ihmiset keskustelevat miten kohtuuttomaksi meno mennyt ja mistään ei saa tukia ja aikaisemmin hyväksyvät päätökset ovat nyt evättyjä. Ihmisiltä menee kohta katto pään päältä eikä edes ruokajonossa riitä kaikille.
Mitä täällä tapahtuu!? Suomessa ei kannata sairastua tai köyhtyä kenenkään.
Kommentit (420)
Kaikki leikkaukset lähtevät yrityksiltä myynneistä.
Yrittäjiä menee paljon ulosottoon, kun ihmiset ei kuluta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä on köyhää, mutta pystyy itse siivoamaan ja tekemään ruokaa ja käymään kaupassa.
Eläkkeellä kaikki palvelut maksaa.
Kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun 10 euroa per kerta.
En halua ajatella paljonko maksaa omakotitalon siivous.
Eläkkeellä olevalla on ihan saman verran aikaa kuin työttömälläkin.
Mutta voi tulla vaikka aivoinfarkti, ei noita palveluita silloinkaan ilmaiseksi saa.
Eläkkeellä kaikki palvelut maksaa. Siinäpä se, kun ei välttämättä pysty terveyden puolesta tekemään.
Ei ole valtiolla mitään ihmisiä töissä jotka tulisivat ilmaiseksi siivoamaan, jos saat aivoinfarktin paitsi omaiset tai ystävät.
Ei kukaan tule pesemään pyykkiä eikä käymään kaupassa, jos saat aivoinfarktin. Kaikki palvelut maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo rutinoitunut valittaja kelan päätöksistä ja oikeuden kauttakin olen hakenut tukia ja olen voittanut kolme kertaa. Siitä tulee yhteiskunnalle lisää maksettavaa kun valittaa eikä kela tee oikeita päätöksi. Jos asiakas ei saa sille kuuluvia tukia nii ei se pysty maksaa laskuja ja laskuista tulee korkoja ja kuluja ja sitten haen niitä korkoja oikeuden kautta. Se on vähintään tonnin selvittely kuluja veronmaksajille eikä kyse ole minulle kuin 100-200 euron tuista.
Olen ylpeä susta, että jaksat tarvittaessa mennä vaikka oikeuteen asti. Jonkun noille tolloille pitää opettaa läksynsä. Minä en sairaana ihmisenä jaksa taistella näistä asioista.
Et jaksa parin lauseen valitusta tehdä, mutta täällä jaksat valittaa?
Niistä tulee uusi hylky, jos vaan tekee "parin lauseen valituksen". Jos haluaa oikeasti muutoksen, pitää kerätä kaiken maailman lääkäreiltä uudet lausunnot (jotka maksaa), kerätä liitteitä ja todistuksia sieltä sun täältä. Ei se ole mikään pieni prosessi, jos on kyse sairaiden tuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä on köyhää, mutta pystyy itse siivoamaan ja tekemään ruokaa ja käymään kaupassa.
Eläkkeellä kaikki palvelut maksaa.
Kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun 10 euroa per kerta.
En halua ajatella paljonko maksaa omakotitalon siivous.
Eläkkeellä olevalla on ihan saman verran aikaa kuin työttömälläkin.
Mutta voi tulla vaikka aivoinfarkti, ei noita palveluita silloinkaan ilmaiseksi saa.
Eläkkeellä kaikki palvelut maksaa. Siinäpä se, kun ei välttämättä pysty terveyden puolesta tekemään.
Ei ole valtiolla mitään ihmisiä töissä jotka tulisivat ilmaiseksi siivoamaan, jos saat aivoinfark
Sama juttu voi käydä myös työikäiselle. Sairaspäiväraha on puolet palkasta ja kaikki palvelut kotiin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammaistukeakin, sitä alinta on saanut melko heppoisin perustein. Ihan aiheesta tukien myöntämisperusteita kiristetään.
Ja asia koskee myös minua, en saanut lääkkeelleni korvattavuutta. Mutta olen sitä mieltä, että ei yhteiskunnan kuulu kaikkea maksaakaan. Ihmisillä on omakin vastuu elämästään ja toimeentulostaan
Työkykyisen on helppo huudella omasta vastuusta. Työkyvyttömältä kun viedään tuet, lopputulos on surullista jälkeä.
tämä. Hyvähän se on, kun pystyy töissä käymään.
Joillekin saattaa olla vielä uutta tietoa se, että osa kilpirauhaspotilaista jätetään hoitamatta. Se, että lääkärit ei osaa, laitetaankin nyt hoitamatta jätettyjen kilpirauhaspotilaiden syyksi, vaikka todellisuudessa he tässä uhreja ovat ja ne lääkärit syyllisiä.
#kilpirauhaskiista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. Jokaisen tulee maksaa omat syömisensä ja asumisensa itse. Ei ainakaan näin velkarahalla.
Ai, sinä ostit asuntosi käteisellä, peritkö vanhempasi? Muutoin kyllä maksat sitä velkarahalla ja olet pankin velkavanki. Käsittämätöntä, ettet osaa mieltää sitä sellaiseksi. Sinulla on velkaa, olet velallinen. Et omista asuntoasi ennen kuin viimeinen sentti pankille on siitä maksettu. Ymmärrätkö nyt?
Ne, jotka elivät 90-luvulla, muistavat ajan, jolloin pakkohuutokaupoissa myytiin paljon näitä "omia" asuntoja, vaikka "omistajat' eivät siitä ollenkaan tykänneet eivätkä siihen lupaa antaneet. Heiltä ei yksinkertaisesti kysytty. Kohta muuten ollaan taas samassa pisteessä.
Ostin taloni käytännössä lapsilisillä jotka
Ahh... ihanan etuoikeutettua, mutta ei se olisi itsessään mitään ilman tuota häpeilemätöntä ylimielisyyttä ja näköalattomuutta! Wau <3
Mä odotan jo jotain hemmetin katastrofia. Kun joku mellakka tulee niin varmasti hajoaa luksusmyymälöiden ikkunat ja kalliiden autojen sivupeilit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksoi minulle 78 euroa liian vähän toimeentulotukea 2 vuoden ajan. Tein siitäkin valituksen ja sain ne tuet takautuvasti. Luulen että ne tekee tahallaan vääriä päätöksiä ja ajattelee että tuo asiakas on tyhmä ei se osaa valittaa eikä se jaksa edes valittaa joten valtio säästää rahaa kun ei työttömät jaksa valittaa päätöksistä.
Kelaan olisi ollut 6 kuukautta vuorotteluvapaasijaisuus ja siellä on myös porukkaa kesätöissä. Ei ole kuule niin helppoa aina olla uudessa työpaikass.
Työttömät kiertävät kaikkia virastoja, aina olet uudessa työpaikassa opettelemassa.
Ei tuo ole mikään syy olla huolimaton työssään. Työssä, jossa on kysymys toisen ihmisen elämästä eikä mistään kaljakorin kuskaa
Joo mut eihän päätöstä laiteta ulos ennen kuin on varma että se on oikein. Vai tommonenko asenne päätöksentekijöillä nykyään on? Sitten sanotaan jos ei osata tai olla jostain varmoja eikä paineta entteriä sormet ristissä hitto vie. Se on työnantajan tehtävä mitottaa tekijöiden määrä laadukkaaseen työhön. Ainiin, mut sehän oliki vaan mun omaa utopiaa, sori unohdin et maailmahan on ihan vituillaan! Ketä voi syyttää, ei ketään. Lopputulema: bashketta kaikki. Jihuu
Vaatikaa Kelaa korjaamaan virheellinen päätös, jos Kela ei suostu tehkää oikaisuvaatimus. Kannelkaa oikeusasiamiehelle. Auttakaa, jos läheisillä ongelmia ja puolustakaa heitä, jos he eivät itse pysty. Kaikki eivät osaa, pysty tai jaksa. Tukien hakijoissa on sairaita, vanhuksia jne. Nyt olisi hyvä, että kaikki jotka pystyvät toimisivat niidenkin puolesta jotka ovat vielä heikommassa asemassa ja kykenemättömiä puolustamaan itseään. Tässä on nyt kyseessä hyvinvointi- ja oikeusvaltion alasajo. Levittäkää tietoa somessa ja muualla. Ottakaa yhteyttä mediaan! Tästä pitää saada julkista!
Viimeksi kelassa oli minulle ilmestynyt puoliso jonka tuloja kysyttiin, mistälie keksitty ja työttömyyskorvaus oli myös yks kaks noussut yli 200e, vaikka tilille ei ole. Oletus rikas puoliso elättää ja tuki noussut tyhjästä. Verotkaan ei pitäisi olla 200e kk.
Vetoan Kelan työntekijöihin ja muihin, joilla on sisäpiiritietoa: kertokaa medialle mistä kyse! Hyödyntäkää lähdesuojaa.
Varmasti osan hakemusten käsittelystä voisi automatisoida. Vaan eipä siihen taida olla halua, kun muutenhan Kelan työntekijöiltä katoaa työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta evättiin vammaistuki. Ennen sain sitä.
Olet parantunut. Töihin.
Ironisesti vointini on nyt paljon huonompi kuin mitä se oli silloin kun vielä sain vammaistukea. Mut Kela tietää varmaan paremmin kuin minä itse.
Meillä myös lapsen vammaistuki lopetettiin jotenka ei ole voinut enää käydä koulua kun vammaistuella ostettiin lääkkeet jotta pystyi siellä käymään. Nyt jää luokalle. Valituslautakunnalla kestää valitukseen vastaaminen ainakin yli puoli vuotta. Saa nähdä tuleeko vuosi täyteen.
Voisittekohan saada harkinnanvaraista toimeentulotukea noihin lääkkeisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta evättiin vammaistuki. Ennen sain sitä.
Olet parantunut. Töihin.
Ironisesti vointini on nyt paljon huonompi kuin mitä se oli silloin kun vielä sain vammaistukea. Mut Kela tietää varmaan paremmin kuin minä itse.
Meillä myös lapsen vammaistuki lopetettiin jotenka ei ole voinut enää käydä koulua kun vammaistuella ostettiin lääkkeet jotta pystyi siellä käymään. Nyt jää luokalle. Valituslautakunnalla kestää valitukseen vastaaminen ainakin yli puoli vuotta. Saa nähdä tuleeko vuosi täyteen.
Ikävä tilanne teillä. Minäkin otan nyt halvempaa ja huonommin toimivaa lääkettä, kun ei vaan ole varaa siihen mitä ennen käytin.
Tämä lääkkeistä (ja terveydenhuollosta) säästäminen tulee vielä yhteiskunnalle (=veronmaksajille) kalliiksi. Inhimillisestä kärsimyksestä puhumattakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammaistukeakin, sitä alinta on saanut melko heppoisin perustein. Ihan aiheesta tukien myöntämisperusteita kiristetään.
Ja asia koskee myös minua, en saanut lääkkeelleni korvattavuutta. Mutta olen sitä mieltä, että ei yhteiskunnan kuulu kaikkea maksaakaan. Ihmisillä on omakin vastuu elämästään ja toimeentulostaan
Työkykyisen on helppo huudella omasta vastuusta. Työkyvyttömältä kun viedään tuet, lopputulos on surullista jälkeä.
Ei ne työkykyisenkään rahat ikuisesti riitä. Yhtälailla työssäkäyvällä kaikki kallistuu, ja tukia ei saa. Minullakin on monet lääkkeet ostettavana, sekä omat, että lapsen lääkkeet, jotta lapsi voi käydä koulua. Apteekkiin menee toistasataa kuukaudessa. Maksettava se vain on, ei voi mitään. Ja kaikki menee omasta pussista, Eikä mun palkka todellakaan ole mikään iso!
Vierailija kirjoitti:
Mä odotan jo jotain hemmetin katastrofia. Kun joku mellakka tulee niin varmasti hajoaa luksusmyymälöiden ikkunat ja kalliiden autojen sivupeilit.
Ja miten se auttaa köyhiä, jos luksuskauppojen ikkunat tai ökyautot hajotetaan? Joku pääsee vedelle ja leivälle eikä tarvi itse huolehtia sinä aikana mistään mitään? Ainakin rikoksenuusijat pääsee "sisään". Mutta se ei ole niin kivaa sekään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein. Jokaisen tulee maksaa omat syömisensä ja asumisensa itse. Ei ainakaan näin velkarahalla.
Ai, sinä ostit asuntosi käteisellä, peritkö vanhempasi? Muutoin kyllä maksat sitä velkarahalla ja olet pankin velkavanki. Käsittämätöntä, ettet osaa mieltää sitä sellaiseksi. Sinulla on velkaa, olet velallinen. Et omista asuntoasi ennen kuin viimeinen sentti pankille on siitä maksettu. Ymmärrätkö nyt?
Ne, jotka elivät 90-luvulla, muistavat ajan, jolloin pakkohuutokaupoissa myytiin paljon näitä "omia" asuntoja, vaikka "omistajat' eivät siitä ollenkaan tykänneet eivätkä siihen lupaa antaneet. Heiltä ei yksinkertaisesti kysytty. Kohta muuten ollaan taas samassa pisteessä.
Oletko noin katkera, että tahallaan ymmärrät väärin? Hänhän tarkoitti, että maksaa itse elämisensä, vaikka se vaatisikin lainaa, (mikä on muuten kallista rahaa, korkoineen) eikä maksat vuokriaan ja muutakin elämäänsä tuilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne työkykyisenkään rahat ikuisesti riitä. Yhtälailla työssäkäyvällä kaikki kallistuu, ja tukia ei saa. Minullakin on monet lääkkeet ostettavana, sekä omat, että lapsen lääkkeet, jotta lapsi voi käydä koulua. Apteekkiin menee toistasataa kuukaudessa. Maksettava se vain on, ei voi mitään. Ja kaikki menee omasta pussista, Eikä mun palkka tode
Onneksi ei mene lääkkeisiin tonni kuukaudessa kuten toisilla voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä edeltävä kommentoija tässä ketjussa on hyvä esimerkki siitä miten Suomessa mt-hoito on todella huonossa jamassa. Tällaiset katkerat, todella huonosti voivat ihmiset sitten kulkevat julkisilla paikoilla ja soimaamat netissä muita mitä näppäimistöltään ehtii :(
Saattaa mahdollisesti olla myös niitä, jotka eivät hakeudu hoitoon, koska heissä ei ole MITÄÄN vikaa. Ympäristö on toki eri mieltä asiasta. Hoito tehoaa huonosti tai ei ollenkaan. Tällaisia ihmisiä on valitettavasti myös korkeissa asemissa ja harrastavat vallan väärinkäyttöä.