Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelassa kaaos päällä - monet ovat saaneet huhtikuun vaihteessa käsittämättömiä päätöksiä hakemuksilleen.

Vierailija
14.05.2024 |

Ihmiset ovat tuohtuneet. Todella kovia päätöksiä kelan hakemuksille, monet hylättyjä kehnoin perusteluin. 

Netissä ihmiset keskustelevat miten kohtuuttomaksi meno mennyt ja mistään ei saa tukia ja aikaisemmin hyväksyvät päätökset ovat nyt evättyjä. Ihmisiltä menee kohta katto pään päältä eikä edes ruokajonossa riitä kaikille. 

Mitä täällä tapahtuu!? Suomessa ei kannata sairastua tai köyhtyä kenenkään. 

Kommentit (420)

Vierailija
401/420 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

46 vuotta. Ikinä en ole elänyt tukien varassa. 

Liikaa väkeä jotka laskevat tukien varaan koko elämänsä. 

Noin vanhaksi olet elänyt, ja vieläkin olet noin tyhmä ja ylimielinen. 

Muttei ole sosialisti ja SE on pääasia!

Jokainen syöpään sairastunut on sosialisti? Mitä teette, kun sairastutte vakavasti?

Tätä olen minäkin ihmetellyt. Varsinkin, jos työkyky menee pysyvästi ja mahdollinen vakuutus ei korvaa. Millä ihmiset elättäisivät itsensä mahdollisesti vuosikymmeniä? Ja entä lääkkeet, kuntoutus jne. Tulevaisuudessa todennäköisesti yksityiseltä ostettuna. Ilman yhteiskunnan tukea. Ymmärtääkö ihmiset oikeasti miten isoista rahoista puhutaan?

Vierailija
402/420 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

46 vuotta. Ikinä en ole elänyt tukien varassa. 

Liikaa väkeä jotka laskevat tukien varaan koko elämänsä. 

Noin vanhaksi olet elänyt, ja vieläkin olet noin tyhmä ja ylimielinen. 

Muttei ole sosialisti ja SE on pääasia!

Jokainen syöpään sairastunut on sosialisti? Mitä teette, kun sairastutte vakavasti?

Minulla on syöpä. En ole sosialisti. Käyn töissä. Olen onnekas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/420 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos menee sijaiseksi vaikka Varhaan niin varha antaa sijaiselle auton millä kulkea töihin. 

No, se onkin kiva, jos noin on.

Et voi tehdä töitä, koska kukaan ei ole antamassa sulle autoa työmatkoja varten? 

Teidän kaltaisten takia näitä leikkauksia on tehtävä ja sääli esim sairastuneita ja muita jotka eivät ole voineet tilanteeseensa vaikuttaa. Sen sijaan sinä olet ihan samalla tavalla kuin kuka vaan. Ei ihmisiä ole jaettu kahteen ja osalle annettu auto ja osa jäänyt ilman. Ihan itse muutkin suorittaa ajokortin, ostaa auton ja maksaa sen kulut. Kulkee jopa työmatkat, eikä vingu, että en mä voi, antakaa auto. Kaa kun ei tarvitse taksilla kotoa noutaa. Jos työtä ei ole niin helppoa ottaa auto pois  käytöstä ja kulut pienenee.

Joillain on yksinkertaisesti niin pieni palkka ettei ole varaa autoon. Ja näitä "ylisuuria" palkkoja nyt halutaan polkea...

Vierailija
404/420 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ole siitä, että jokainen kaipaa yhteiskunnan tukea jossain vaiheessa elämäänsä, vaan niistä, joille tuilla elämisestä on tullut ammatti ja elämäntapa. Ja näitä on jo kolmannessa polvessa. Ja ihan kotoperäisiäkin, ei kansallispukuisia tai rajan yli tulleita

Mitä sille voi tehdä? Ei juuri mitään. No panostamalla opetukseen ja lapsiperheiden tukeen voisi ehkä saada jotain aikaiseksi. Sekin vaatii rahaa ja pitkäjänteisyyttä.

Koska kyse on asenteista, niin tukien leikkaus on toimiva keino. Vaikutetaan sitä tuilla eläjien asemaa. 

Tehdään muutoksia, että se ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää. Aletaan puhua asiasta ääneen. 

Syntyvyys vähenee entisestään ja kohta saadaan irtisanoa ala-asteen opettajia. 

Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. 

Vierailija
405/420 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain lehdessä oli kertomus äidistä ja lapsista.

Joutui muuttamaan pienempään, tuet pieneni ja loppujen lopuksi joutui hakemaan toimeentulotukea.

Mitä hiton älyä tässä hommassa nyt sitten on!

Eikö siellä hallituksessa osata laskea!

Hölmöläisten peitonpaikkuuta!

TT-tuella olevia voi kyykyttää helpoiten. Siitä on kyse. Ei hallitus halua näitä, jotka pystyvät edes osittain maksamaan oman elämänsä. 

Kaikki eivät ole oikeutettuja tt-tukeen, koska puolison tulot, omaisuus jne. vaikuttavat ja näin tulee säästöä yhteiskunnalle (periaatteessa). Toisaalta tt-tukea haettaessa vaaditaan enemmän tietoja kuten tiliotteet. Yksityisyys heikkenee ja kontrolli lisääntyy.

Vierailija
406/420 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen Kelan antaman tyhmänkin päätöksen jälkeen voit täydentää hakemusta ja pyytää sen käsittelyä uudelleen (jolloin tutkitaan oikaisun mahdollisuus). Turha sitä ensimmäisenä on vikistä ja inistä, vaan vaatia tarkistusta tai oikaisua, jos päätös on ihan väärin tulojen osalta tai muuten. Tarkistamiset ovat ihan arkipäivää, mutta ei niitä voida tehdä, jos ei pyydä. Pyytämällä ja uudelle hakemuksella tai oikaisuvaatimuksella asia nousee vireille uudellen.

Eipä oikaisuvaatimus aina auta. Jotkut menevät sitten käräjille ja ovat voittaneet Kelan päätöksen. Monet ei vaan jaksa sitä tehdä. Käy mielessä että Kela harrastaa eräänlaista uuvutustaktiikkaa kun asiakas ei enää jaksa byrokratiaa. Oikaisuvaatimusta käsitellään pahimmillaan parikin kuukautta. Näin on minulle käynyt. 

Vierailija
407/420 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en hae enkä saa,olenkin töissä,niissä paskahommissa.

Vierailija
408/420 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos menee sijaiseksi vaikka Varhaan niin varha antaa sijaiselle auton millä kulkea töihin. 

No, se onkin kiva, jos noin on.

Et voi tehdä töitä, koska kukaan ei ole antamassa sulle autoa työmatkoja varten? 

Teidän kaltaisten takia näitä leikkauksia on tehtävä ja sääli esim sairastuneita ja muita jotka eivät ole voineet tilanteeseensa vaikuttaa. Sen sijaan sinä olet ihan samalla tavalla kuin kuka vaan. Ei ihmisiä ole jaettu kahteen ja osalle annettu auto ja osa jäänyt ilman. Ihan itse muutkin suorittaa ajokortin, ostaa auton ja maksaa sen kulut. Kulkee jopa työmatkat, eikä vingu, että en mä voi, antakaa auto. Kaa kun ei tarvitse taksilla kotoa noutaa. Jos työtä ei ole niin helppoa ottaa auto pois  käytöstä ja kulut pienenee.

Joillain on yksinkertaisesti niin pieni palkka ettei ole va

Joo, en ymmärrä näitä ivaajia, joille auto on itsestäänselvyys. Auto itse maksaa ja auton pito se vasta maksaakin. Varsinkin, jos ei ole juurikaan vakuutusbonuksia, ja on pakko ostaa halpa kärry, jonka vero on korkea ja jota saa voedä korjaamolle tämän tästä.

Minä jos kuka tiedän. Autoliikkeestä hankin 2 v sitten kärryn, joka myytiin loistoyksilönä, juuri katsastettu jne. Kahden vuoden aikana pelkkiä huolto- ja korjauskuluja on tullut yli 3000€. Auto kuluineen (bensa, vero, vakuutukset, huollot) syö suurimman osan käytettävissä olevista tuloistani, asumisen jälkeen.

Vierailija
409/420 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ole siitä, että jokainen kaipaa yhteiskunnan tukea jossain vaiheessa elämäänsä, vaan niistä, joille tuilla elämisestä on tullut ammatti ja elämäntapa. Ja näitä on jo kolmannessa polvessa. Ja ihan kotoperäisiäkin, ei kansallispukuisia tai rajan yli tulleita

Sinullakaan ei ole mitään perusteluja sille, miksi kaikilta viedään yhdessä köntässä tuet, eikä vain niiltä, joille työttömyys on elintapa. Eivät kaikki köyhät ole tilanteessaan samasta syystä. Mutta teikäläisiä stereotypioiden ylläpitäjiä faktat eivät kiinnosta. 

Esim. monta kertaa on sanottu, että köyhän omistusasuntoon annettu tuki voi olla pienempi kuin hänen vuokra-asuntoonsa annettu tuki. Äläkä viitsi jankuttaa sitä "kenenkään omaisuutta ei saa kartuttaa tuilla". Jostain syystä kuitenkin haluamme kartutta isojen vuokrausfirmojen omaisuutta. 

Muistan kun siskon vuokra oli 2600 mk johon sai asumistukea 1200 mk.

Itsellä samat asumismenot omistusasuntoon ja asumistuki 0 e.

Molemmat oltiin yh ja palkka oli sama.

Vierailija
410/420 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten eläkemaksut menevät tulevaisuudessa, jos tehdään töitä työmarkkinatuella ja toimeentulotuella, niistä ei mene eläkemaksua, ei kyllä kerry eläkettäkään. 

Työmarkkinatuesta ja peruspäivärahasta ei kerry eläkettä. 

Ei kerry eläkettä, eikä myöskään yhteinen eläkepotti kerry - eli mistä maksetaan tulevaisuuden eläkkeet?

Vierailija
411/420 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on persut hallituksessa, mutta edelleen afrikasta saapuneet toimettomat miehet saa tuhansia euroja harrastusrahaa vaikka joka kuukausi kun hieman vihjaavat Kelalle, että tulee muuten radikaaleja ajatuksia. Näiden elättäminen maksaa enemmän kuin kaikkien suomalaisten työttömien tukeminen.

Tänäänkin Ruotsiin palautettu kaksi yksilöä. Poliisi saattoi iltapäivällä laivaan.

Vierailija
412/420 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaistukeakin, sitä alinta on saanut melko heppoisin perustein. Ihan aiheesta tukien myöntämisperusteita kiristetään. 

Ja asia koskee myös minua, en saanut lääkkeelleni korvattavuutta. Mutta olen sitä mieltä, että ei yhteiskunnan kuulu kaikkea maksaakaan. Ihmisillä on omakin vastuu elämästään ja toimeentulostaan

Heppoisin perustein? Haimme opiskelevalle asperger-pojallemme vammaistukea, ei myönnetty. Perusteluina oli, että jos pystyy peseytymään ja pukeutumaan itse, ei ole oikeutettu vammaistukeen. 

Vierailija
413/420 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain lehdessä oli kertomus äidistä ja lapsista.

Joutui muuttamaan pienempään, tuet pieneni ja loppujen lopuksi joutui hakemaan toimeentulotukea.

Mitä hiton älyä tässä hommassa nyt sitten on!

Eikö siellä hallituksessa osata laskea!

Hölmöläisten peitonpaikkuuta!

TT-tuella olevia voi kyykyttää helpoiten. Siitä on kyse. Ei hallitus halua näitä, jotka pystyvät edes osittain maksamaan oman elämänsä. 

Kaikki eivät ole oikeutettuja tt-tukeen, koska puolison tulot, omaisuus jne. vaikuttavat ja näin tulee säästöä yhteiskunnalle (periaatteessa). Toisaalta tt-tukea haettaessa vaaditaan enemmän tietoja kuten tiliotteet. Yksityisyys heikkenee ja kontrolli lisääntyy.

Silloin pitäisi myös sen työtätekevän verotuksessa huomioida se, että toinen puolisoista elättää toisenkin henkilön.

Vierailija
414/420 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta evättiin vammaistuki. Ennen sain sitä. 

Ehkä et ole enöä niin vammainen kuin aiemmin. Olet parantunut ja pääset nyt töihin.

Vierailija
415/420 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vammaistukeakin, sitä alinta on saanut melko heppoisin perustein. Ihan aiheesta tukien myöntämisperusteita kiristetään. 

Ja asia koskee myös minua, en saanut lääkkeelleni korvattavuutta. Mutta olen sitä mieltä, että ei yhteiskunnan kuulu kaikkea maksaakaan. Ihmisillä on omakin vastuu elämästään ja toimeentulostaan

Heppoisin perustein? Haimme opiskelevalle asperger-pojallemme vammaistukea, ei myönnetty. Perusteluina oli, että jos pystyy peseytymään ja pukeutumaan itse, ei ole oikeutettu vammaistukeen. 

Meiltäkin ensin evättiin vammaistuki käsipuolelta lapselta, saatiin valituksen kautta se tuki. Kelan tyttö oikein sanoi minulle puhelimessa että ei tuollainen mitään tukea tarvitse, ei sen hoito mitenkään erilaista ole ja ihan turha tehdä valitus, ei mene läpi.

Vierailija
416/420 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät Kelassakaan ole kaikki päätökseentekijät vielä perehtyneet uudistuksiin. Päätökset tulevat jatkossa tarkemmiksi. Mutta miten ihmiset tulee toimeen niitten senttien kanssa, mitä todella saa, se on iso kysymys.

Vierailija
417/420 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät Kelassakaan ole kaikki päätökseentekijät vielä perehtyneet uudistuksiin. Päätökset tulevat jatkossa tarkemmiksi. Mutta miten ihmiset tulee toimeen niitten senttien kanssa, mitä todella saa, se on iso kysymys.

Päätöksen on ollut mitä sattuu vuosikausia jo.

Vierailija
418/420 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen Kelan antaman tyhmänkin päätöksen jälkeen voit täydentää hakemusta ja pyytää sen käsittelyä uudelleen (jolloin tutkitaan oikaisun mahdollisuus). Turha sitä ensimmäisenä on vikistä ja inistä, vaan vaatia tarkistusta tai oikaisua, jos päätös on ihan väärin tulojen osalta tai muuten. Tarkistamiset ovat ihan arkipäivää, mutta ei niitä voida tehdä, jos ei pyydä. Pyytämällä ja uudelle hakemuksella tai oikaisuvaatimuksella asia nousee vireille uudellen.

Eipä oikaisuvaatimus aina auta. Jotkut menevät sitten käräjille ja ovat voittaneet Kelan päätöksen. Monet ei vaan jaksa sitä tehdä. Käy mielessä että Kela harrastaa eräänlaista uuvutustaktiikkaa kun asiakas ei enää jaksa byrokratiaa. Oikaisuvaatimusta käsitellään pahimmillaan parikin kuukautta. Näin on minulle käynyt. 

Joskus oli lehdessä tapaus joka meni tuomioistuimeen ja siellä todettiin että Kela on väärässä ja hakija oikeassa ja oikeutettu hakemaansa. Kela vaan totesi ettei aio kaikesta huolimatta noudattaa tuomioistuimen päätöstä. Että sellaista.

Vierailija
419/420 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain just hyvän päätöksen. 9 euron kulukorvaus vähennettiin toimeentulotuesta. Saan siis 360 euroa vähemmän rahaa kun ennen, olin 21 päivää työkokeilussa ja siitä tuli 189 euroa ja se vähennettiin perusosasta 581 euroa

Vierailija
420/420 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hemmettiä? Asperger ei ole vamma🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän