Kelassa kaaos päällä - monet ovat saaneet huhtikuun vaihteessa käsittämättömiä päätöksiä hakemuksilleen.
Ihmiset ovat tuohtuneet. Todella kovia päätöksiä kelan hakemuksille, monet hylättyjä kehnoin perusteluin.
Netissä ihmiset keskustelevat miten kohtuuttomaksi meno mennyt ja mistään ei saa tukia ja aikaisemmin hyväksyvät päätökset ovat nyt evättyjä. Ihmisiltä menee kohta katto pään päältä eikä edes ruokajonossa riitä kaikille.
Mitä täällä tapahtuu!? Suomessa ei kannata sairastua tai köyhtyä kenenkään.
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta evättiin vammaistuki. Ennen sain sitä.
Olet parantunut. Töihin.
Ironisesti vointini on nyt paljon huonompi kuin mitä se oli silloin kun vielä sain vammaistukea. Mut Kela tietää varmaan paremmin kuin minä itse.
Meillä myös lapsen vammaistuki lopetettiin jotenka ei ole voinut enää käydä koulua kun vammaistuella ostettiin lääkkeet jotta pystyi siellä käymään. Nyt jää luokalle. Valituslautakunnalla kestää valitukseen vastaaminen ainakin yli puoli vuotta. Saa nähdä tuleeko vuosi täyteen.
Vammaistuki ei ole lääkkeitä varten. Toimeentulotuessa huomioidaan lääkkeet erikseen. Eli hakekaa sitä. Jos ette saa, niin ne lääkkeet pitäisi kyllä pystyä maksamaan ihan tavallisesti.
Sain lähes käsittämättömän päätöksen kelasta. Nimittäin sain lisää toimeentulotukea 108 euroa vaikka minun laskelmien mukaan piti saada 29 euroa. Saan myös erikseen sähkölaskuun tukea noin 27 euroa kk kun lähetän laskun kelaan. Mutta en tiedä mistä tuo 108 euroa tulee, ennen olen saanut 29 euroa ja luulin saavani sen seuraavaksi 6 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei! Pienennetään julkista sektoria kun se on täynnä turhia paperinpyörittäjiä ja byrokraatteja. Ei koroteta veroja vaan otetaan valtion säästöt irtisanomalla kelasta puolet väestä. Eikös niin.
Sama maanmittauslaitoksessa jossa osakekirjojen sähköistämisen osalta käsittelyjono nyt n. 8 kk
Toivottavasti jono venyy 3 vuoteen. Turhat viranomaiset pois vaan.
Tämä johtui ihan huoneistojen omistajista itsestään ja taloyhtiöistä. Aikaa sähköiseen omistukseen siirtyiseen oli vuosia, mutta vasta viimeisinä päivinä siihen herättiin... ihmekös, jos tulee ruuhkaa.
Mitä sekoilet? Osakekirjat voi siirtää sähköiseen rekisteriin 10 VUODEN aikana siitä, kun taloyhtiöiden osakasluettelot on ilmoitettu MML:een.
Vaikea uskoa, että ruuhka jatkuu sen 10 vuotta. Ja jos jatkuu, siitä tuskin voi syyttää osakkeenomistajia.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa onnellisia olette saaneet nautiskella tuista ja loikoilla. Itse en ole elämäni aikana saanut muuta kuin yhden äitiystuen ja toki lapsilisät lapselleni. Tein töitä, oikeastaan yritin ihan liikaa, koska pelkäsin lopputiliä, asuntovelkojen ja lapsen kanssa kauhea katastrofi.
Saimme toki läheisiltä ja molemmilta isovanhemmilta tukea, josta olen sanomattoman kiitollinen, samoin kuin siitä että älysin antaa mallin lapselleni, työssäkäynnistä.
Aika harva loikoilee. Ihan mielisairaita kuvitelmia ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma osa eläkeläisistä luulee, että he saa sairastuessaan jotain ilmaispalveluita.
No, ei saa. Kaikki palvelut kotiin maksaa.
Ainut joka voi ilmaiseksi tehdä on omainen.
Kotihoitaja käy 3-5 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla, antaa lääkkeet, aamupalaa ja auttaa pukemisessa. Kotihoito maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.
Lisäksi ostetaan muut palvelut esim. kauppapalvelut, kylvetyspalvelu, turvapuhelinpalvelu, pyykkipalvelut, lämmin ruoka palvelut, kodin siivous jne.
Lämmin ruoka on joku 200 kuukaudessa.
Ja muut ruoat tilataan kaupasta. Kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Kun vointi heikkenee, enkä enää kykene itse huolehtimaan itsestäni, muutan entiseen asuinmaahani. Tilaan itselleni kotona-asuvan avustajan, jonka palkka on 314€ + ruoka ja oma vuode. Ihan EU:ssa tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet parantunut. Töihin.
Ironisesti vointini on nyt paljon huonompi kuin mitä se oli silloin kun vielä sain vammaistukea. Mut Kela tietää varmaan paremmin kuin minä itse.
Tietysti. Tietäähän vakuutuslääkäritkin potilaan tilanteen loistavasti ilman potilaan näkemistä saatikka kuulemista.
Vierailija kirjoitti:
Kela Gold toimii. Minä kanta raha repussa kotiin.
Painu sinne mistä olet tänne tullukkin, yhteiskunnan elätti!
Tilanne on huolestuttava. Laskukatto ja asumiskatto on myös pieni. Vaikka hinnat katossa. Koskaan ei ole ollut myös muuta rahaa riittävästi. Uraa ei ole kaikille. Osa rajoitteisia ja sairaitakin. Ihmisten pitäisi tehdä someryhmiä ja puhua näistä asioista. Ja tehdä omia infoja. Ehkä videot. Ilman pelkoa että joku haukkuu. Muuten tilanne voi heiketä vain lisää. Pitää vaatia muutosta. Miettiä missä on vika. Kannattaa tutkia ihan maapallolla kaikki mahdollinen, myös eu ja läheltä.
Vierailija kirjoitti:
800 euron perustulo,ja KELA voidaan lopettaa.No,vuokra 550 €,puhelinliittymä 30€,sähkölasku 30€,vesilasku 20€.Kyllä 170 eurolla ostaa ruokaa,vaatteita ja saippuaa.
Käske ensin vuokranantajia laskemaan vuokrat tolle tasolle. Ja ota huomioon että välillä tarvii ostaa vaatteita, kodinkoneita hajoaa, julkisilla tarttee liikkua, ostaa lääkkeet jne. 800€ ei pitkälle pötkitä.
Kyllä invaliidi voi työllistää itsensä vaikka kengankiillottajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet parantunut. Töihin.
Meillä myös lapsen vammaistuki lopetettiin jotenka ei ole voinut enää käydä koulua kun vammaistuella ostettiin lääkkeet jotta pystyi siellä käymään. Nyt jää luokalle. Valituslautakunnalla kestää valitukseen vastaaminen ainakin yli puoli vuotta. Saa nähdä tuleeko vuosi täyteen.
Vammaistuki ei ole lääkkeitä varten. Toimeentulotuessa huomioidaan lääkkeet erikseen. Eli hakekaa sitä. Jos ette saa, niin ne lääkkeet pitäisi ky
Lopeta nyt jo se trollaaminen. Vammaistuki on kohonneita hoidon kuluja varten, kun toimintakyky on riittävästi alentunut.
Ärsyttävää kun Suomessa pitää hakea näitä tukia vähän joka luukulta. Siitä tulee hirveät kustannukset yhteiskunnalle. Eikö olisi vaan helpompaa ja kokonaiskustannuksiltaan edullisempaa tarjota pienituloisille ilmaiset lääkkeet ja terveydenhuolto, kuin palkata armeija paperinpyörittäjiä myöntämään tukea näihin kustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää kun Suomessa pitää hakea näitä tukia vähän joka luukulta. Siitä tulee hirveät kustannukset yhteiskunnalle. Eikö olisi vaan helpompaa ja kokonaiskustannuksiltaan edullisempaa tarjota pienituloisille ilmaiset lääkkeet ja terveydenhuolto, kuin palkata armeija paperinpyörittäjiä myöntämään tukea näihin kustannuksiin.
Ja sitten kun nää paperinpyörittäjät vielä tekevät vääriä laskelmia ja virheellisiä päätöksiä, ja niitä joutuu puimaan... Mahtaa olla melkoiset palkkakustannukset, ottaa kaiken tämän huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vammaistukeakin, sitä alinta on saanut melko heppoisin perustein. Ihan aiheesta tukien myöntämisperusteita kiristetään.
Ja asia koskee myös minua, en saanut lääkkeelleni korvattavuutta. Mutta olen sitä mieltä, että ei yhteiskunnan kuulu kaikkea maksaakaan. Ihmisillä on omakin vastuu elämästään ja toimeentulostaan
Toivottavasti ajattelet myös näin niistä noin miljoonasta muumasta jotka täällä luuhaavat tällä hetkellä ja uusia "pakkolaisia" saapuu koko ajan. Tokihan tuet ja apu kuuluvat ensisijaisesti oman maan kansalaisille, eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Palkkatietojen tuottajana ärsyttää, että Kela kyselee palkkatietojen perään liian nopeasti. Meillä poissaolojen palkkatiedot siirtyvät Kelalle Tulorekisterin kautta joka kuukauden 20. pv, niin Kela ei malta odottaa niitä, vaan vaatii ilmoittamaan aiemmin, vaikka 2 kk hakuaika ei ole lähelläkään umpeutumista. Kyseessä siis palkalliset saikut/kuntoutustuet yms niin kiire niillä ei olisi.
ilmeisesti jätät hakemuksen liian aikaisin. Tee hakemus vasta kun palkkatiedot on lähetetty. Muuten pitää hakemus hylätä ettei käsittelyaika ylity. Liikaa kela passaa hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei! Pienennetään julkista sektoria kun se on täynnä turhia paperinpyörittäjiä ja byrokraatteja. Ei koroteta veroja vaan otetaan valtion säästöt irtisanomalla kelasta puolet väestä. Eikös niin.
Kyllä! Automaatio on nykyaikaa ja paperinpyöritys 1800-lukua. Jäljellä oleville, muutamille "harkinnanvaraisille" tukimuodoille pitää määrittää ihan lakipohjaiset perustelut, niin nekin voidaan hoitaa automaattisesti. Tuo harkinnanvaraisuus asettaa kansalaiset muutoikin täysin eriarvoiseen asemaan tukiviidakon edessä: jos yksi saa pari tonnia, niin onhan se täysin epäoikeudenmukaista, jos toisen samassa tilanteessa olevan pitää kärvistellä parilla satasella.
PERUSTULO
Hallitus valmistelee sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo rutinoitunut valittaja kelan päätöksistä ja oikeuden kauttakin olen hakenut tukia ja olen voittanut kolme kertaa. Siitä tulee yhteiskunnalle lisää maksettavaa kun valittaa eikä kela tee oikeita päätöksi. Jos asiakas ei saa sille kuuluvia tukia nii ei se pysty maksaa laskuja ja laskuista tulee korkoja ja kuluja ja sitten haen niitä korkoja oikeuden kautta. Se on vähintään tonnin selvittely kuluja veronmaksajille eikä kyse ole minulle kuin 100-200 euron tuista.
Olen ylpeä susta, että jaksat tarvittaessa mennä vaikka oikeuteen asti. Jonkun noille tolloille pitää opettaa läksynsä. Minä en sairaana ihmisenä jaksa taistella näistä asioista.
Et jaksa parin lauseen valitusta tehdä, mutta täällä jaksat valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Sain lähes käsittämättömän päätöksen kelasta. Nimittäin sain lisää toimeentulotukea 108 euroa vaikka minun laskelmien mukaan piti saada 29 euroa. Saan myös erikseen sähkölaskuun tukea noin 27 euroa kk kun lähetän laskun kelaan. Mutta en tiedä mistä tuo 108 euroa tulee, ennen olen saanut 29 euroa ja luulin saavani sen seuraavaksi 6 kk.
Mitäpä jos luet sen päätöksen, se on aika selkeä laskelman osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä on köyhää, mutta pystyy itse siivoamaan ja tekemään ruokaa ja käymään kaupassa.
Eläkkeellä kaikki palvelut maksaa.
Kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun 10 euroa per kerta.
En halua ajatella paljonko maksaa omakotitalon siivous.
Alapeukuttaja voi mennä Helsingin kotihoidon nettisivuille katsomaan palvelumaksut.
Mä alapeukutan, koska olen kyllästynyt Tradenomin spammiin.
Ei ole spammejä vaan valitettavasti totta. Mene alapeukuttamaan kotihoidon sivuille.
Tämä johtui ihan huoneistojen omistajista itsestään ja taloyhtiöistä. Aikaa sähköiseen omistukseen siirtyiseen oli vuosia, mutta vasta viimeisinä päivinä siihen herättiin... ihmekös, jos tulee ruuhkaa.