Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ev.lut kirkko maallistuu

Vierailija
14.05.2024 |

On kyllä melkosta.

Eihän sana muutu.

Kommentit (1634)

Vierailija
761/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö kuinka paljon on piispan, papin ja kanttorin kuukausipalkka?

Se ei ole paljon mitään tai ainakaan, jos lasketaan tuntipalkkaa, kun työvelvoite 24/7. Ja työkuvaan kuuluu paljon muuta, kuin kirkolliset toimitukset esim. kriisityö, auttaa poliisia ja pelastuslaitosta, jos menehtyneitä henkilöitä, vaikka keskellä yötä 3. aikaan. Ja yleensä viikonloput aina töissä. 

Vierailija
762/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluisin vaihtaa. Ortodoksiseen tai katoliseen. Mikä on ollut aina pyhä ja itsenäinen, varma omista kannoistaan. Vastaisi ihmisen hengelliseen nälkään ja henkiseen tasapainoon tässä sekavassa maailmassa.

Liityin katoliseen kirkkoon liki 20 v.  sitten oltuani sitä ennen liki 10 v. kirkkoon kuulumaton ja sitä ennen lapsuudessa perus ev.lut. ilman mitään erityistä uskonnollisuutta. Kolmikymppisenä aloin etsiä jotain hengellisempää eikä ns.idän uskonnot puhutelleet. Päädyin palaamaan kristillisille juurille, joita minunkin mielestä edustivat nämä kaksi kirkkokuntaa.

Ennen liittymistä kävin katolisen kirkon infokurssin + jo ennen sitä olin lukenut aiheesta kaiken mitä käsiini sain. Verkosta en vielä tuohon aikaan hirveästi tietoa hakenut. Mutta. Ei ollut käytännössä mikään niin kuin oli kirjoissa kerrottu. Mitään eukaristian kunnioitusta ei ollut, vaikka toim

Uskooko katolilaiset yleisesti siihen, että heidän kirkkonsa oppi on muuttumaton? Onpa yllättävää. Mulle on ainakin tehty alusta asti hyvin selväksi, että katolisen kirkon oppi on kehittyvä. Esim. katolilaisten (ja protestanttien) filioque-oppi on ilmiselvästi muutos siihen mitä aiemmin opetettiin, mutta se ei ole katolilaisille mikään ongelma, koska he eivät usko opin muuttumattomuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
764/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö kuinka paljon on piispan, papin ja kanttorin kuukausipalkka?

Se ei ole paljon mitään tai ainakaan, jos lasketaan tuntipalkkaa, kun työvelvoite 24/7. Ja työkuvaan kuuluu paljon muuta, kuin kirkolliset toimitukset esim. kriisityö, auttaa poliisia ja pelastuslaitosta, jos menehtyneitä henkilöitä, vaikka keskellä yötä 3. aikaan. Ja yleensä viikonloput aina töissä. 

/////

Mutta eikö papeilla, kanttoreilla ym. ole aika kevyt ja helppo työ. Varmaan eniten vapaa - aikaa verrattuna muihin ammatteihin?

Vierailija
765/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muutu sana, mutta tulkintatavat muuttuvat aikojen saatossa. Lisäksi kirkon jäsenet ovat käytönnössä maksavia asiakkaita, joten pakkohan niitä on myötäillä.

//////

Tämä.

Kirkko on nimenomaan firma josta asiakkaat maksavat ja haluavat viihtyä. Kirkko on myös ennen kaikkea poliittinen toimija joka ajaa valtion asioita ja maan sekä ulkomaiden politiikkaa.

Tulee tosiaan mieleen marttakerho, urheiluseura jne.

Raamattu on leipäpapeille lähinnä mietelausekokoelma ja sieltä valitaan rusinat pullasta, pitäähän asiakkaiden viihtyä. Epämiellyttävistä asioista, kuten ikuisuudesta, kuolemasta, synnistä, parannuksista ja rististä ei puhuta.

Itse en käsitä mitä järkeä tuossa on, koska on paljon viihtyisämpiäkin paikkoja kokoontua, kuin vaivautua menemään kirkkoon.

Sori.

Niin, jos papista tulee tulikivenkatkunen synnistä ja helvetistä saarnava, niin enpä usko kirkkojen täyttyvän sunnuntaiaamuna enkä muutenkaan. Ihmisten ahdistus ja hätä ovat jo niin suuria, että tarvitaan armoa ja pelaatusta. Kun sitä mikään muu ei tarjoa,osa uskoo Jumalaan ja sitä kautta olo helpottuu. 

Vierailija
766/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

765 / 765

Mutta eihän kirkossa käy enää ihmisiä muutenkaan?

Eikö siellä ole messuissa n. muutama ihminen, tyhjyyttä huokuva rakennus muutenkin?

Virsikirjauudistus, jumalanpalvelusuudistus, naispappeus, uudet raamatunkäännökset, 🌈 sateenkaaripolitiikka, Kanalan kaltaiset papit sun muut eivät ole lisänneet asiakkaista. Päinvastoin.

Vierailija
767/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

765 / 765

Eikö siellä ole messuissa n. muutama ihminen, tyhjyyttä huokuva rakennus muutenkin?

Virsikirjauudistus, jumalanpalvelusuudistus, naispappeus, uudet raamatunkäännökset, 🌈 sateenkaaripolitiikka, Kanalan kaltaiset papit sun muut eivät ole lisänneet asiakkaista. Päinvastoin.

Arvostelet kirkkoa kovin sanoin, vaikket tiedä edes sitä kuinka paljon ihmisiä käy kirkossa.

Miten se Lutherin selitys 8. käskyyn menikään?

Vierailija
768/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

765 / 765

Arvostelet kirkkoa kovin sanoin, vaikket tiedä edes sitä kuinka paljon ihmisiä käy kirkossa.

/////

Niin olen kuullut, ettei siellä käy juuri ketään. Joten se ei ole minun keksintöäni.

Joulu on poikkeus. Ja pääsiäinen.

Jos olet pappi, paljonko sinun kirkossasi käy viikoittain  ihmisiä?

Vierailija
769/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLE uutisoi jokin aika sitten muistaakseni, että n. 50 prossaa ( ihan tarkkaa lukua en muista) kirkon papeista ei pidä enää jumalanpalvelusta tärkeänä ja ovat pettyneitä kirkon johtoon.

Vierailija
770/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

765 / 765

/////

Niin olen kuullut, ettei siellä käy juuri ketään. Joten se ei ole minun keksintöäni.

Jos olet pappi, paljonko sinun kirkossasi käy viikoittain  ihmisiä?

Kuulopuheet on kuulopuheita. Sinäkin juuri vahvistit muiden käsitystä siitä, ettei kirkossa käy juuri ketään, vaikket tiedä pitääkö se paikkaansa. Eikö uskovan kuuluisi jättää juoruilu sikseen ja pitäytyä totuudessa?

Vierailija
771/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YLE uutisoi jokin aika sitten muistaakseni, että n. 50 prossaa ( ihan tarkkaa lukua en muista) kirkon papeista ei pidä enää jumalanpalvelusta tärkeänä ja ovat pettyneitä kirkon johtoon.

//////

Kirkon asiakkaat ovat pettyneet kauan sitten, niin minäkin.

Entäs nyt kun papitkin ovat pettyneet kirkkoon ja kirkon johtajiin?

Asiaa ei todellakaan paranna se, että syytetään tästä maksavia asiakkaita. 

Me rahoitamme Suomen Liberaalista Ekumeenista Kirkkoa. .

Olisiko aika viimeinkin katsoa itseään peiliin?

Vierailija
772/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

765 / 765

/////

Jos olet pappi, paljonko sinun kirkossas

/////

Olen käynyt ja ei näytä olevan paljon asiakkaita.

Miksi et halua vastata kysymyksiin?

Vierailija
773/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" 5. Mooseksen kirjassa korostetaan verikoston olevan velvollisuus, eikä kumpikaan ole nykyaikaa."

Älä keksi Raamattua .Verikosto on Raamatussa kielletty.

Vierailija
774/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

//////

Kirkon asiakkaat ovat pettyneet kauan sitten, niin minäkin.

Entäs nyt kun papitkin ovat pettyneet kirkkoon ja kirkon johtajiin?

Asiaa ei todellakaan paranna se, että syytetään tästä maksavia asiakkaita. 

Me rahoitamme Suomen Liberaalista Ekumeenista Kirkkoa. .

Olisiko aika viimeinkin katsoa itseään peiliin?

Sinun olisi tosiaan korkea aika katsoa peiliin. Jos katsot tarkkaan, näet millainen malka omassa silmässäsi on - iso ja ruma malka, paljon pahempi kuin ne roskat joita näet nyt muiden silmissä.

Vierailija
775/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi Raamatun profetia tättyy. Raamatussahan varoitetaan juuri tästä. Raamatun Sanasta luopuminen, vääriä opettajia, jotka haluavat miellyttää ihmisiä ja kääntävät selkänsä Jumalan ilmoitukselle, jne !!

T. Kirkosta eroava konservatiivi

//////

14. 5. 

Täältähän näitä vastauksia löytyy kun alkaa selata.

Vierailija
776/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

774/ 775

Ohhoh!

Sinulla on otsaa syyttää minua uutisesta missä YLE uutisoi papeista ja he itse eivät pidä enää jumalanpalvelusta tärkeänä ja ovat pettyneet kirkon johtoon! 

Kirkon papit ovat itse kertoneet.

Mitenkäs sinä taas sait tämänkin väännettyä minun syykseni?

Vierailija
777/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

774/ 775

Ohhoh!

Sinulla on otsaa syyttää minua uutisesta missä YLE uutisoi papeista ja he itse eivät pidä enää jumalanpalvelusta tärkeänä ja ovat pettyneet kirkon johtoon! 

Kirkon papit ovat itse kertoneet.

Mitenkäs sinä taas sait tämänkin väännettyä minun syykseni?

Miksi minua syytät? Itsehän kysyit: "Olisiko aika viimeinkin katsoa itseään peiliin?"

Vierailija
778/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin yrittäjäperheestä.

Siinä vaiheessa, jos firmalla menee tosi kauan huonosti ja se tekee tappiota ja firman johto syyttää ASIAKKAITA!, silloin on syytä alkaa vakavasti pohtia, mikä vika on firman johdossa ja työntekijöistä.

Nimittäin kylmä totuus on se, että se ei ole asiakkaiden vika.

Vierailija
779/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

765 / 765

Kanala vetää kirkon täyteen ihmisiä kuulemaan Jumalan sanaa. Toisin kuin sinä, joka kylvät ympärillesi riitaa ja eripuraa ja haukut muita.

Vierailija
780/1634 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

765 / 765

No tämä. Olisivatpa rohkeasti kyenneet irtautumaan nykytrendeistä. Semmoinen viihteellisyys tuntuu jyräävän kaikkialla. Tietysti ihmiset myös kasvatetaan, kirkkokin ikään kuin kouluttaa kävijöitään jos kohta vaatimuksia tulee sitä kohtaan.

Sellaistakin olen huomannut että miehet vähenevät henkilökunnasta. Yhtäkkiä kaikki ovat naisia. Onko tämä hyvä kehitys? Kaikki tajuavat mielessään, että jotain on pielessä, eivätkä nämä koko ajan lisääntyvät sateenkaariolennot pelasta tilannetta yhtään. Tai sitten tuo on ihan oma klubi/kultti, johon en välitä osallistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi