mistä saa tietoon naapurin osake-omistukset?
Ovat julkista tietoa, mutta miten?
Olisi hauska tietää paljonko on tehnyt Fortumilla tappiota
Kommentit (22)
Koetas nyt vaan pitää se iso haiseva pottunokkas niissä omissa asioissasi ja anna naapuriesi pitää omansa omissa asioissaan. Sinä kun et tee tiedoilla yhtikäs mitään. Suuntaa se moukkamainen uteliaisuutesi omaan elämääsi ja omiin asioihisi.
Tähänastiset vastaukset eivät ole auttaneet.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tähänastiset vastaukset eivät ole auttaneet.
AP
Ei niiden tarvitsekaan koska sinä ET tee naapuriesi asioilla yhtään mitään.
Kysyt Fortumin toimistolta osakasluetteloa. Todennäköisesti joudut menemään paikanpäälle niitä katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysyt Fortumin toimistolta osakasluetteloa. Todennäköisesti joudut menemään paikanpäälle niitä katsomaan.
Selviääkö niistä osakelukumäärän lisäksi hankintapäiviä tai hintoja?
Miten niin tehnyt Fortumilla tappiota? Vaikka olisi ostanut osakkeet silloin kuin ne olivat kalleimmillaan, niin mitään tappioita ei ole tullut, jos ei ole myynyt osakkeita. Lisäksi Fortum on maksanut pitkään hyvää osinkoa, joten mahdolliset luovutustappiot on monella kuittaantuneet osingoilla.
Et mistään. Tappio tulee vasta kun realisoi eli myy osakkeet. Verottajalta saat tiedon, onko naapuri saanut osinkotuloja. Sitten vaan nimetöntä ilmiantoa tekemään, jos näyttää että veroprosennti on liian matala. Se on jokaisen suomalaisen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Et mistään. Tappio tulee vasta kun realisoi eli myy osakkeet. Verottajalta saat tiedon, onko naapuri saanut osinkotuloja. Sitten vaan nimetöntä ilmiantoa tekemään, jos näyttää että veroprosennti on liian matala. Se on jokaisen suomalaisen oikeus.
Osingot lienee osakesäästötilillä turvassa, ei näy verotuksessa sen tappiot.
Vierailija kirjoitti:
No, toisaalta jos myyt turskaa pois -1000e tappiolla ja samalla teet toisella osakkeella voittoa +1000e, niin verottajalta saatavissa tieto on 0e pääomatulot.
Lisäksi osinkotuloja ei erotella muista pääomatuloista verotuksen lopputilanteessa, joten et voi tietää onko tappiot ja voitot tulleet kesämökin airbnb vuokrista vai fortumin osakkeista.
Et varmaan mistään. Itsellänikin on Fortumia. En ole myymässä niitä niin ei tule, ainakaan nyt, tappiotakaan. Osakesijoittaminen on pitkäjänteistä hommaa eikä parin yhtiön tappiolla olo hirveästi haittaa, kun suurin osa osakkeista on reilusti plussalla. Joka on toki sekin leikkirahaa siihen asti kunnes myy.
aloittajalla viiraa päässä ja haluaa kunnon tappelun aikaiseksi?
sinun tisisliivien koko näkyy pyykkinarulta. vai oetko manglannut?
Suomessa Euroclear ylläpitää rekisteriä yksityishenkilöiden osakeomistuksista:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa verottaja saa automaattisesti tiedot osingoista ja osakkeiden ostoista ja myynneistä. Aivan varmasti verottaja myös vaatii omansa, mikäli veroprosentti on ollut liian matala.
Naapuri vastaa: Ostin tammikuussa 2013 Fortumin osakkeita 2002 eurolla (summassa on mukana välityspalkkio). Nyt noiden osakkeiden arvo on 1936 euroa, eli voit katsoa minun olevan tappiolla vajaa 70 euroa.
Mutta tänä aikana olen saanut noille osakkeille osinkoja vähän yli 1800 euroa brutto, joka tekee nettonakin vähintään 1350 euroa. Omasta mielestäni olen tukevasti voitolla.
Minulla ei ole myöskään mitään aikomusta myydä näitä osakkeita, koska saan niille joka vuosi mukavan osinkotuoton.
Sijoitustiedot ovat pankkisalaisuuden alaisia tietoja. Jos niitä laittomasti hankkii, saattaa häkki heilahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitustiedot ovat pankkisalaisuuden alaisia tietoja. Jos niitä laittomasti hankkii, saattaa häkki heilahtaa.
Hoepon loepon. Kaikki osakeomistukset ovat julkisia, ellei ole jostain Sveitsistä osannut keplotella itselleen kakkostiliä.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri vastaa: Ostin tammikuussa 2013 Fortumin osakkeita 2002 eurolla (summassa on mukana välityspalkkio). Nyt noiden osakkeiden arvo on 1936 euroa, eli voit katsoa minun olevan tappiolla vajaa 70 euroa.
Mutta tänä aikana olen saanut noille osakkeille osinkoja vähän yli 1800 euroa brutto, joka tekee nettonakin vähintään 1350 euroa. Omasta mielestäni olen tukevasti voitolla.
Minulla ei ole myöskään mitään aikomusta myydä näitä osakkeita, koska saan niille joka vuosi mukavan osinkotuoton.
Tosin myin huippuhinnalla kaikki pois 2021 keväällä ja ostin syksyllä takaisin pilkka hinnalla.
Mitä ihmettä se sinulle kuuluu?