Köyhät antaa, rikkaat ei.
Mistähän se mahtaa johtua että usein köyhät antaa vähistä toimeentulotuistaan hyväntekeväisyyteen/nälkää näkeville/kerjäläisille, mutta rikkaat ei laita penniäkään mihinkään?
Olen tietoinen siitä että rikkaat ovat lahjoittaneet paljon hyväntekeväisyyteen. Mutta jos ajatellaan ihmisiä jotka eivät ole julkkiksia niin ei heru. Itse en ole kerjännyt mistään mitään mutta näin se vaan on.
Kommentit (174)
Ylemmän keskiluokan "rikkaat" ovat pääsääntöisesti paremmat käytöstavat osaavia kuin köyhät. Kun katsoo ketkä riehuu niin yleensä ne on kaikki pennittömiä. Eihän elämässä ole edes helppo menestyä varallisuuden tai minkään muunkaan osalta, jos ei ole elämä järjestyksessä ja sosiaaliset taidot hallussa. Kaikista rikkaimmat voivat olla tylyjä, mutta se johtuu samasta syystä kuin kaikista kauneimmat naiset ovat usein tylyjä miehille. Kyllästyttää häätää tyhjäntoimittajia ja kerjäläisiä pois jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna joka kuukausi lähes puolet tuloistani hyväntekeväisyyteen eli veroihin. Paljonko lisää vielä pitäisi antaa?
Se ei ole hyväntekeväisyyttä. Sillä rahalla järjestetään koko yhteiskunta. Olet vapaa muuttamaan Kongoon jos haluat elää ilman järjestäytynyttä, turvallista ja sivistynyttä yhteiskuntaa.
Toki ylempi keskiluokka maksaa suhteessa paljon koska oikeasti rikkaat on päättäjien erityissuojeluksessa. Mutta mitäs äänestätte kokoomusta?
rikkaat joko ovat täällä tai ei ole. Vasemmisto haluaa jälkimmäistä.
Eihän se rikas mitään tuota. Sillä on rahaa sijoittaa ja palkata mutta viimekädessä tekevät kädet on se mikä tuottaa.
Terveiset Vasemmistoliiton puoluetoimistosta?
MInä olen hyvätuloinen. Lahjoitin aikaisemmin enemmän, mutta lopetin kun tajusin, etteivät rahoista päädy kuin murto-osa jos sitäkään itse kohteeseen. Suurin osa rahoista jää matkan varrelle tai menee väärään osoitteeseen.
Herätys tapahtui silloin kun lahjoitin Thaimaan tsunamin uhreille kahden ero järjestön kautta. Sittemmin paljastui, että nämä tunnetut hyväntekeväisyysjärjestöt olivat lahjoittaneet pienen summan Thaimaaseen, mutta suurin osa rahoista annettiin afrikkalaisille sotalordeille.
Lahjoitan edelleen pieniä summia silloin tällöin, jos tiedän rahojen päätyvän oikeaan osoittesseen. Aika harvinaista tämä nykyään on, koska hyväntekeväisyys on käytännössä bisnestä, josta jokainen muu osapuoli kuin varsinainen avuntarvitsija raapii päältä pois niin paljon, että lahjoituseurosta jää avuntarvitsijalle enintään muutamia senttejä.
Johan näin opetettiin raamatussakin. Eipä ole paljoa muuttunut 2000 vuodessa. Oikeistolainen öykkäri oli köyhien työtekevien piinaaja jo tuolloin...
Mistä ihmeestä sinä tiedät paljonko ihmiset jotka eivät ole julkkiksia antavat rahoistaan hyväntekeväisyyteen?
Teet vain oletuksia ja yleistyksiä jotka perustuvat omiin ennakkoluuloihisi.
onhan se kivaa leikkiä hyväntekijää muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena kun kävin kaverin kanssa kerran kiertämässä asuntoja ja kyseltiin saadaanko tyhjiä pulloja kauppaan vietäväksi, huomattiin että köyhemmällä kerrostaloalueella kukaan ei antanut. Käytiin sitten rikkaiden alueella ja saatiin nopeasti monta kassillista pulloja. Antoivat mielellään kaikki mitä löytyi.
No eihän meille rikkaille tyhjät pullot ole kuin jätettä vain.
Voisin minäkin hyvin lahjoittaa tyhjiä pulloja tai vaikka ylimääräisiä vaatteita jollekin köyhälle, saisi sellaisen win-win -diilin että minä saan tyhjennettyä nurkkia ja hän hiukan rahaa. Mutta eihän noille kelpaa kuin riihikuivaa raha, jonka saa täysin ilman mitään vaivannäköä.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat on monesti rikkaissa oloissa kasvanut, heidät on kasvatettu omahyväisyyteen, ahneuteen ja heikompien halveksumiseen jo kotona. Mihinkäs sitä koira karvoistaan pääsisi. Köyhemmissä oloissa kasvanut on kasvatettu näkemään kaikki ihmiset tasa-vertaisina ja että auttaa pitää jos vain pystyy. Monesti myös köyhempiä on autettu, joten he tietävät miltä se tuntuu ja haluavat sen saman tunteen antaa toiselle. Rikas tokaisee ei minuakaan ole koskaan autettu, itse täällä on pitänyt selvitä! Vaikka asia nyt ei tosiaankaan niin ole esim. perintö miljoonilla elellessä.
Daa daa daa. Kun katsoo näitä "köyhiä" niin rahat menevät mauttomiin merkkirätteihin ja kosmetiikkaan. Sitten itketään kun rahat on loppu ja haukutaan niitä joilla on. Teidän asenne on että mitään tarvitse tehdä koska sossu aina pelastaa. Rikkaiden lapset opetetaan tienaamaan omat rahat ja säästämään. Kun tietä katselee niin rahankäyttönne on jäänyt kymmenenvuotiaan tasolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tienatuista rahoista ei ehkä anneta kuten tukirahoista.
No eivät taatusti anna tukirahoistaan.
Kyllä antaa, jos on mistä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten pummataan tukia kahta kauemmin kun rahat eivät enäö riitäkään omiin menoihin. Turha hurskastella Suomessa tuollaisella kun sossu kustantaa käytännössä kaiken tarvittava
Olispa tosi kiva jos sossu kustantais kaiken. Koitanpa yrittää maksaisko ne mun puhelinlaskun ja osan vuokrasta. Vaatekuititkin voisin lähettää sinne ja pyykkikoneen kuitin. Arvaappa maksavatko? Eivät.
Vierailija kirjoitti:
MInä olen hyvätuloinen. Lahjoitin aikaisemmin enemmän, mutta lopetin kun tajusin, etteivät rahoista päädy kuin murto-osa jos sitäkään itse kohteeseen. Suurin osa rahoista jää matkan varrelle tai menee väärään osoitteeseen.
Herätys tapahtui silloin kun lahjoitin Thaimaan tsunamin uhreille kahden ero järjestön kautta. Sittemmin paljastui, että nämä tunnetut hyväntekeväisyysjärjestöt olivat lahjoittaneet pienen summan Thaimaaseen, mutta suurin osa rahoista annettiin afrikkalaisille sotalordeille.
Lahjoitan edelleen pieniä summia silloin tällöin, jos tiedän rahojen päätyvän oikeaan osoittesseen. Aika harvinaista tämä nykyään on, koska hyväntekeväisyys on käytännössä bisnestä, josta jokainen muu osapuoli kuin varsinainen avuntarvitsija raapii päältä pois niin paljon, että lahjoituseurosta jää avuntarvitsijalle enintään muutamia senttejä.
Juurikin tämä. Minä olen lahjoittanut esimerkiksi joululahjoja tai -ruokia pienituloisten lapsille kun olen itse saanut antaa lahjat kohteelle ja nähnyt kenelle ne menee. Mutta minulla ei ole mitään mielenkiintoa rahoittaa jotain isojen hyväntekeväisyysorganisaatioiden paperinpyörittelijöitä. Siksi en anna mitään tuollaisiin yleisiin kerjuisiin.
Vierailija kirjoitti:
Johan näin opetettiin raamatussakin. Eipä ole paljoa muuttunut 2000 vuodessa. Oikeistolainen öykkäri oli köyhien työtekevien piinaaja jo tuolloin...
Onkohan tässä työtä tekevistä kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlainen lähde olisi kiva.
Tuskin tulee. Tämä on taas tätä "köyhyyden" romantisointia jolla samalla pyritään mustamaalaamaan jokainen hyvätuloinen saatanasta seuraavaksi
"Jokainen hyvätuloinen saatanasta seuraava" Onko siinä jotain valheellista, onko sinulla antaa lähdettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsena kun kävin kaverin kanssa kerran kiertämässä asuntoja ja kyseltiin saadaanko tyhjiä pulloja kauppaan vietäväksi, huomattiin että köyhemmällä kerrostaloalueella kukaan ei antanut. Käytiin sitten rikkaiden alueella ja saatiin nopeasti monta kassillista pulloja. Antoivat mielellään kaikki mitä löytyi.
No eihän meille rikkaille tyhjät pullot ole kuin jätettä vain.
Voisin minäkin hyvin lahjoittaa tyhjiä pulloja tai vaikka ylimääräisiä vaatteita jollekin köyhälle, saisi sellaisen win-win -diilin että minä saan tyhjennettyä nurkkia ja hän hiukan rahaa. Mutta eihän noille kelpaa kuin riihikuivaa raha, jonka saa täysin ilman mitään vaivannäköä.
Just. Muuten vaan käydään 9 euron päiväpalkalla "töissä", että on edes sen verran enemmän rahaa?
Eihän köyhillä ole rahaa edes antaa hyväntekeväisyyteen! Yksi rikas voi helposti lahjoittaa enemmän kuin sata köyhää!
Tiedän monta hyvintoimeentulevaa, jotka lahjoittavat erilaisia reittejä rahaa hyväntekeväisyyteen. Siis osa sen verran, että ne voi olla puolet tai saman verran kuin köyhän toimeentulotuet vuodessa!
Höpö höpö sillä jos kansliapäälikön palkaalla n. 12 000 €/kk pitää vielä avustaa jotain niin on se väärin. Purra (PS) Orpo (kok) Sari essayah (Kristilliset ja maksatko veroja) sekä pahnan pohjimmaisena RKP (tsaarin kannattajat) ovat OK.
Hyvä antaa vähästään paha ei anna paljostakaan. Suomalainen vanha sanonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat on monesti rikkaissa oloissa kasvanut, heidät on kasvatettu omahyväisyyteen, ahneuteen ja heikompien halveksumiseen jo kotona. Mihinkäs sitä koira karvoistaan pääsisi. Köyhemmissä oloissa kasvanut on kasvatettu näkemään kaikki ihmiset tasa-vertaisina ja että auttaa pitää jos vain pystyy. Monesti myös köyhempiä on autettu, joten he tietävät miltä se tuntuu ja haluavat sen saman tunteen antaa toiselle. Rikas tokaisee ei minuakaan ole koskaan autettu, itse täällä on pitänyt selvitä! Vaikka asia nyt ei tosiaankaan niin ole esim. perintö miljoonilla elellessä.
Daa daa daa. Kun katsoo näitä "köyhiä" niin rahat menevät mauttomiin merkkirätteihin ja kosmetiikkaan. Sitten itketään kun rahat on loppu ja haukutaan niitä joilla on. Teidän asenne on että mitään tarvitse tehdä koska sossu aina pelastaa. Rikkaiden lapset opetetaan tienaamaan omat rahat ja säästämä
... Semmosta tänään.
Vierailija kirjoitti:
onhan se kivaa leikkiä hyväntekijää muiden rahoilla.
Juu,aika irvokasta hurskastella että "lahjoittaa" Kela-rahoja.
ja sen takia siitä ei ole mitään hyötyä sosialisoida rikkaiden rahoja koska se vain loisi hyperinflaation.