Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa on niin vaikeaa päästä esimiesasemaan?

Vierailija
12.05.2024 |

Korkeampaan asemaan esimieheksi, päälliköksi, manageriksi ja niin edelleen. Vaaditaan hirvittävä määrä kokemusta ja nippu erilaisia tutkintoja. Miksi? Amerikkalainen tuttava pääsi manageriksi ja ikää vasta 25 vuotta eikä vaadittu mitään edellä mainituista. Veetuttaa ja pahasti kun olen jo vuosia tehnyt intensiivisesti töitä eikä päästetä korkeammalle typerillä tekosyillä.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niitä esimiehen paikkoja on vaan rajallisesti. Ja tästä avautumisesta päätellen luonteesi on sellainen ettei sinua haluta ketään johtamaan.

Vierailija
2/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olisin kyllä päässyt esimieheksi isoon firmaa, muttei kiinnostanut. Tykkään olla mielummin ihan normi rivityöntekijä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla pitää olla suhteita. Eli ne hyvät sosiaaliset taidot ja verkostot. 

Vierailija
4/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pääsee esimieheksi, joilla on siihen lahjoja ja tahtoa. Monelle on vain tuo jälkimmäinen.

Vierailija
5/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska niitä esimiehen paikkoja on vaan rajallisesti. 

Sitten kun avaa jonkun tisen ketjun, sinä olet siellä marmattamassa, kuinka Suomen työpaikkojen hierarkiassa on liikaa väliportaita, joissa pomoja ja pikkupomoja. 

Vierailija
6/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää nuolla ylemmän tahon perseitä niin saat paikan heti. Täällä on oltava ilkeä ja julma jotta pärjää.

Vierailija
7/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska niitä esimiehen paikkoja on vaan rajallisesti. Ja tästä avautumisesta päätellen luonteesi on sellainen ettei sinua haluta ketään johtamaan.

Ketä tahansa v tuttaa jos et etene urallasi, vaikka olisit tehnyt jo kauan töitä sen eteen.

Vierailija
8/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan halua esimieheksi ellei se myös näy selvästi palkassa. 

Vierailija
9/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olisin kyllä päässyt esimieheksi isoon firmaa, muttei kiinnostanut. Tykkään olla mielummin ihan normi rivityöntekijä.

Miten?

Vierailija
10/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin se on vaikeaa? En ole koskaan hakenut tai halunnut esimieheksi, silti mulle on ehdotettu esimiestehtävää jokaisessa firmassa missä olen ollut töissä.

Vierailija
11/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan halua esimieheksi ellei se myös näy selvästi palkassa. 

Vastuun ja paremman palkan toivossa haluan edetä ylemmäs.

Vierailija
12/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä mäkkärin vuoropääliköksi oli kyllä aika helppo päästä.

Vierailija
13/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä joskus kaksvitosena nöösipoikana luulin että olisi jotenkin hienoa olla esimies, pomomies. Sen jälkeen kun on 20 vuotta katellut yrityksien toimintaa ja erilaisia organisaatioita, niiden haasteita ja esimiesten työskentelyä, niin ampuisin mieluummin itseni kuin ottaisin itselleni alaisia ja lisävastuita nykyisten vastuiden lisäksi. Pikkupomojen palkka varsinkaan EI todellakaan kompensoi lisäriesaa, oli firma mikä hyvänsä.

Vierailija
14/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikoissa riittää, että olet ahkera, kannustava, yhteisöllinen ja osaava. Onhan täällä ihan eri meininki ja paikkoja olematon määrä auki. Oletko harkinnut työskentelyä Amerikassa?

Vierailija
15/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 35v ikäisenä vt osastopäällikkö sähkö/automaatioalalla, 60 alaista. Duunien ylivoimaisesti paskimmat 1.5 vuotta.

Huolimatta vastentahtoisuudestani, sain homman pyörimään hyvin ja ns hukkasuunnittelu/asennukset vähenivät radikaalisti. Tuon seurauksena käskivät "firman dirikkakouluun",  minä taas halusin takaisin vanhaan tiiminvetäjähommaan. 6 kk myöhemmin lähdin ovet paukkuen kun paluu vanhoihin hommiin ei enää onnistunut ja ainoa tie oli "ylös". Mikä ei siis napannut yhtään kun tuo 60-pään kaitseminenkin oli pelkkää talous/henkilöstöbyrokratiaa, ns oikea osaaminen laski kuin lehmänhäntä.

Vierailija
16/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikoissa riittää, että olet ahkera, kannustava, yhteisöllinen ja osaava. Onhan täällä ihan eri meininki ja paikkoja olematon määrä auki. Oletko harkinnut työskentelyä Amerikassa?

En ole aloittaja, mutta olen työskennellyt kymmenisen vuotta Amerikassa. Oletko sinäkin, vai perustatko väitteesi johonkin nojatuoliasiantuntijan mutuiluun?

Vierailija
17/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin se on vaikeaa? En ole koskaan hakenut tai halunnut esimieheksi, silti mulle on ehdotettu esimiestehtävää jokaisessa firmassa missä olen ollut töissä.

Hain esimiestason paikkaa, mutta haastattelun jälkeen ilmoitettiin, että paikkaan on valittu toinen - nykyisen esimiehen lapsi ja minut passitettiin takaisin rivityöntekijäksi.

Vierailija
18/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei synny mitään katastrofeja, pitäisi olla vähän kypsyyttä ja avaruudellista hahmotusta. Ajattelua ja tietoa. Tuntuu että k-kauppiaaksi osa pääsee helposti ja tulos on sen mukainen. Ja teollinen ruoka alkaa olemaan jo kaukana ruoasta. Lisäksi talojen suunnittelu mennyt päin prinkkalaa ja tuuletusjärjestelmät jotka kytköksissä toisiinsa. Paljon on kehitettävää oli johtaja nuori tai vanhempi. Osaa nuori varmaan pyörittää verkkokauppaa tai keski-ikäinen, vanhempikin, osa etenee muutenkin.

Vierailija
19/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja, mutta olen työskennellyt kymmenisen vuotta Amerikassa. Oletko sinäkin, vai perustatko väitteesi johonkin nojatuoliasiantuntijan mutuiluun?

Mieheni on amerikkalainen ja olen ollut siellä töissä aiemmin, eikä ollut mitään ongelmaa kivuta ylemmäs uraportaikossa.

Vierailija
20/82 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää nuolla ylemmän tahon perseitä niin saat paikan heti. Täällä on oltava ilkeä ja julma jotta pärjää.

Tämä ja siihen päälle vielä kunnollinen näkymätön selkäänpuukotus rivityöntekijöitä vastaan. Avot ja pääset etenemään urallasi kotimaassa.