Mitä teidän lapset laittaa päälle kevätjuhliin?
Itse pohdin, että ostetaanko ollenkaan erikseen juhlavaatteita vai menisikö siistimmät arkivaatteet. Kumpikaan lapsista ei esiinny juhlassa tänä vuonna ja aikaisempina vuosina muillakin on ollut hyvin rentoa vaatetta.
Lisäksi tänä kesänä ei ole yksiäkään oikeita juhlia, joten en senkään takia viitsisi ostaa erillisiä juhlavaatteita siihen, että lapset istuvat hämärän salin katsomossa reilun tunnin. Todistukset jaetaan kuitenkin erikseen vasta viimeisenä lauantaina. Meillä lapset siis viidennellä ja kolmannella.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotain siistiä samaan tyyliin kuin oltaisiin menossa leffaan tai ravintolaan syömään.
En tiennyt, että elokuvateattereihin pukeudutaan edelleen. Vanhentunut tapa.
Mitä ihmettä? Ihan kuuluisi normaaleihin tapoihin pukeutua siististi ja kivasti, kun menee kaupungille. Vai käytkö itse leffassa jossain nistiverkkareissa tukka takussa?
Käyn😂
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa oppilaat ei pukeudu. Oikeasti joillakin joku printtipaita, tennarit tai parturoimaton tukka juhlissa, huh huh.
Kyllä pukeutuvat. Ikinä ei ole yksikään lapsi mennyt kevätjuhlaan alasti. Aina ovat pukeutuneet ennen tilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan ehdottomasti juhlavaatteita. Se kevätjuhla on lapselle tärkeä siihen astinen "isoin" kevätjuhla, pitkän lukuvuoden päätös. Eikö olisi mukava juhlistaa harmaata arkea pukeutumalla kauniisti ja ottamalla kesä vastaan? Juhlatilaisuukset ovat myös tärkeitä oppimistilaisuuksia lapsille oikean käyttäytymisen ja pukeutumisen osalta.
Tuo mun 13-vuotias varmaan kuolisi nauruun, jos puhuisin hänelle jotain tuollaista.
Sellaista se wt-porukoissa on, kun ei osata mitään käytöstapoja tai pukeutumista. Lastasi käy sääliksi, kun ei opi tavoille.
Sääliksi käy sinua, kun et osaa keskustella asiallisesi, vaan käyttydyt kuin 3-vuotias uhmaikäinen provoillessasi.
Lapset voivat pukeutua niin kuin itse parhaaksi näkevät. Pienimpiä voivat vanhemmat opastaa. Nykyisin etenkin isompien lasten kohdalla on ihan tavallista tulla kevätjuhliin samanlaisissa vaatteissa kuin muutenkin kouluun. Suurimmalla osalla on farkkuja, tavallisia kesämekkoja jne. Näin ainakin meillä 5-6 lukkalaisten kevätjuhlissa ollut jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan ehdottomasti juhlavaatteita. Se kevätjuhla on lapselle tärkeä siihen astinen "isoin" kevätjuhla, pitkän lukuvuoden päätös. Eikö olisi mukava juhlistaa harmaata arkea pukeutumalla kauniisti ja ottamalla kesä vastaan? Juhlatilaisuukset ovat myös tärkeitä oppimistilaisuuksia lapsille oikean käyttäytymisen ja pukeutumisen osalta.
Jepjep. Kaikille teineillehän nimenomaan kevätjuhla on kovinkin iso juttu. Oikein odottavat, että pääsevät hikoilemaan jumppasaliin ja kuuntelemaan rehtorin ylipitkää puhetta :D
Koulun liikuntasaliin sopii mennä verkkareissa, hupparissa ja tennareissa. Jos koulu järjestää kevätjuhlan jossain erityisessä juhlahuoneistossa, niin sitten voi pukeutumiseen vähän panostaakin.
Miten käytöstavat liittyvät vaatetukseen? Onko teillä sellaisia lapsi, että eivät pysty käyttäytymään hyvin, jos ei ole kravatti kaulassa tai juhlamekko päällä? Meillä kaikki neljä osaavat käyttäytyä, vaikka olisivat alasti. Eivät toki mene kevätjuhlaan alasti, mutta ei heidän käytöksensä muutu sillä, jos pukevat farkkujen sijaan suorat housut tai juhlamekon.
Antaisin lasten päättää itse. Kyllä 9v ja 11v jo osaa sen verran aivoja käyttää, että ymmärtää, mitä voi valita ja mitä ei. Tärkeintä on, että lapsi viihtyy niin hyvin kuin hikisessä salissa on mahdollista. Ei se ole muotinäytös, vaan siellä vain istutaan penkissä.
Täällä kukaan ei ilmeisesti ole ollut itse lapsi? Juhlissa inhottavaa oli juuri juhlavaatteet. Epämukavat ja naurettavat, joissa ei tuntenut olevansa oma itsensä. Älkää pakottako lapsia pukemaan sellaista, joka saa tuntemaan itsensä vieraaksi ja hävettäväksi. Ne on kuitenkin lasten juhlat, heillä pitäisi olla hyvä mieli.
Etikettihullu pakottaa lapsen menemään kevät juhliin puku päällä ja sitten lapsi siellä nolona istuu kavereiden keskellä, joilla on normaalit vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Etikettihullu pakottaa lapsen menemään kevät juhliin puku päällä ja sitten lapsi siellä nolona istuu kavereiden keskellä, joilla on normaalit vaatteet.
Kyllä ravatti ja vesikampaus pitää olla. Ja tytöllä sievä leninki, remmikengät ja lettinauhat sävy sävyyn.
Mulla ei ole enää kevätjuhlaikäisiä lapsia. Jos olisi, ostaisin pojalle uudet farkut ja jonkun merkkihupparin. Tytölle ostaisin kivan mekon ja jotkut kivat kengät.
Nykyisin edes opettajat eivät pukeudu kevätjuhlaan erityisen juhlavasti. Nuorimmat varsinkaan. Oman lapsen luokanopettajalla oli viime keväänä tunika ja legginsit.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kukaan ei ilmeisesti ole ollut itse lapsi? Juhlissa inhottavaa oli juuri juhlavaatteet. Epämukavat ja naurettavat, joissa ei tuntenut olevansa oma itsensä. Älkää pakottako lapsia pukemaan sellaista, joka saa tuntemaan itsensä vieraaksi ja hävettäväksi. Ne on kuitenkin lasten juhlat, heillä pitäisi olla hyvä mieli.
Minusta taas oli oikein mukavaa saada laittaa prinsessamekko päälle, ja nähdä muitakin erilaisissa vaatteissa kuin yleensä. Siinä oli jotain kivaa, kun äitikin laittoi nätin mekon, kiharsi hiuksensa ja laittoi huulipunaa. Isompana teininä oli edelleen mukavaa laittaa juhlavaatteet päälle: otimme kuvia kavereiden kanssa, ihastelimme rinnakkaisluokkien söpöjä poikia, joilla oli puku päällä...
Poika on 6. luokalla ja laittaa todennäköisesti valkoisen t-paidan ja mustat farkut. Kengiksi tennarit. Hänkään ei esiinnyt juhlissa ja todistukset saavat erikseen. Asu on pojan normaalia arkityyliä.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin menee ihan perusarkikamoissa. Mitä hiton väliä mitä on päällä, kun ahtaudutaan liikuntasaliin?
Menee arkikamoissa? No mikäs siinä, ehtiihän ne paremmat aineet vetää sitten illalla kavereitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas oli oikein mukavaa saada laittaa prinsessamekko päälle, ja nähdä muitakin erilaisissa vaatteissa kuin yleensä. Siinä oli jotain kivaa, kun äitikin laittoi nätin mekon, kiharsi hiuksensa ja laittoi huulipunaa. Isompana teininä oli edelleen mukavaa laittaa juhlavaatteet päälle: otimme kuvia kavereiden kanssa, ihastelimme rinnakkaisluokkien söpöjä poikia, joilla oli puku päällä...
Ei koululaiset enää mitään prinsessamekkoja käytä.