Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uuden kumppanin erilainen elämäntilanne

Vierailija
11.05.2024 |

Kaipaisin kokemuksia ja vertaistukea tilanteeseen, jossa olen eron jälkeen uudessa parisuhteessa jossa elämäntilanteemme on kovin erilainen. 

Minulla on kolme lasta edellisestä avioliitosta, he ovat teini-ikäisiä. Esikoinen on kuitenkin kirjolla niin, että arki kotona on raskasta ja pyörii täysin hänen tarpeidensa ympärillä. Kumppanini on minua vanhempi ja hänen lapsensa ovat jo aikuisia. Asumme omissa kodeissamme, välimatkaa noin 30 min. Nuoremmat lapset ovat puolet ajasta isällään, esikoinen asuu kanssani 100%, hän pärjäilee aika kivasti itsekseen, joten vietän lähes kaiken vapaa-aikaani kumppanini luona, käyn kotona parin päivän välein katsomassa että kotona on kaikki hyvin, esim. siivoilen ja laitan ruokaa. 

Olemme eläneet näin nelisen vuotta. Kumppanini hieman välttelee minun kotiani esikoisen takia, mistä syystä vietämme yhteistä aikaa pääasiassa hänen kotonaan. On kuitenkin kuormittavaa elämää 2vkoa kuukaudessa repusta tai kassista, minulta jää silloin myös kuntosali kotini lähellä käymättä, sekä paljon kotiasioita hoitamatta. Nämä kasaantuvat ja aiheuttavat ahdistusta. Kaikki koti- ja metatyöt kasaantuvat kahdelle viikolle, jolloin on normaalit arkirutiinit pyöritettävänä 3 lapselle ja yhdelle koiralle. Kumppanini puolestaan saa runsaasti omaa aikaa olla ja harrastaa itselleen tärkeitä asioita. 

Rakastamme toisiamme, mutta tuntuu että arki kuormittaa minua paljon enemmän kuin kumppaniani ja huomaan katkeroituvani, kun kumppanini elämä on niin paljon helpompaa ja kevyempää kuin omani. Olen väsynyt ja kaipaan omaa aikaa, aikaa hoitaa kotini ja lasteni asioita, mutta se on kaikki pois parisuhteelta, mikä ei auta, kun yhteistä aikaa on muutenkin niin vähän.

Miten tällaisissa olosuhteissa saisi aikaiseksi tasavertaisen ja tasapainoinen parisuhteen? 

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"esikoinen asuu kanssani 100%, hän pärjäilee aika kivasti itsekseen, joten vietän lähes kaiken vapaa-aikaani kumppanini luona"

Eipä taida esikoinen elää kanssasi 100%:sti, jos hän on kotonaan yksin ja sinä käy tsekkailemassa siellä parin päivän välein. 

Vierailija
22/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti mies ei halua sinun eteen tehdä yhtään mitään. Ei ole itsekästä pysähtyä ja miettiä, mitä minä haluan elämältäni ja miksi mies ei halua joustaa asioissa, tulla viettämään aikaa sinun luonasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö siis kumppanisi olla yhtä kuormittunut kuin sinä, jotta susta tuntuisi paremmalta? 

Vierailija
24/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki on raskasta esikoisen takia ja sitten esikoisen.pärjääkin itsekseen? Koitahan nyt päättää ennen kuin joku tekee teistä lasun, kun lapsi on yksin kotona.

Vierailija
25/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm niin. Mä itse haluan helpottaa mun kumppanin elämää. Hänellä on tosi stressaava elämänvaihe menossa ja jos mä pystyn mitenkään häntä siinä auttamaan niin mulle on täysin päivänselvää että teen sen. Siinä mielessä mä ymmärrän sun pohdinnat. Sanot että rakastatte toisianne mutta missä se rakkaus sitten näkyy? 

Vierailija
26/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä tuossa muka on epätasavertaista? Sinulla on lapsi, jolla on erityistarpeita. Se ei liity kumppaniisi mitenkään.

Vierailija
27/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lasten isät auta?

Vierailija
28/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos sanot miehelle että nyt viikko sun tykönä tai sitten erillään, mutta et nyt jaksa hänen luo tulla.

Vierailija
29/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytkö miestä hyysäämässä, siivoilet ja kokkaat siellä ja palvelet makkarissa? Otahan enempi aikaa itsellesi ja kasvata selkäranka. Ovimattona ei ole hyvä olla. 

Hyvä että nostit tämän esiin! Tilanne on päinvastoin. Hän kokkaa meille kaikki ateriat, saunottaa ja pitää muutenkin hyvänä. Vietämme aika normaalia kahden aikuisen hyvää arkea. Hänen luonaan oleminen on minulle myös hermolepoa ja tärkeää palautumista kuormittavista kotioloista. 

Reppureissaaminen kuitenkin väsyttää ja kun töissäkin pitää käydä, aikaa omille jutuille ei jää, vaikka niiden aika olisi juuri silloin kun nuoremmat lapset ovat isällään ja on vähemmän äitihommia. 

Vierailija
30/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos sanot miehelle että nyt viikko sun tykönä tai sitten erillään, mutta et nyt jaksa hänen luo tulla.

Tämäpä juuri.Mulla oli monipaikkainen suhde ja paikasta toiseen poukkoilu väsytti mut.Aloin sitten kuunnella itseäni ja sanoin suoraan,että nyt tää arki väsyttää mua niin paljon,että oon tän viikon/viikonlopun/illan kotonani.

Vierailija
31/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessa jossa toisella on alaikäiset lapset ja toisella ei joko ole lapsia tai lapset ovat jo aikuisia ja omillaan, ei tule koskaan olemaan tilannetta jossa arki olisi yhtä kuormittavaa molemmille. Sen alaikäisten vanhemman on vaan hyväksyttävä ettei uusi puoliso ole millään tavalla vastuussa uuden kumppaninsa lapsista eikä häntä voi vaatia tekemään mitään lasten kasvatuksen eteen. Jos ei pysty hyväksymään tätä, ei voi seurustella ennen kuin omat lapset ovat aikuisia ja omillaan. 

Vierailija
32/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti mies ei halua sinun eteen tehdä yhtään mitään. Ei ole itsekästä pysähtyä ja miettiä, mitä minä haluan elämältäni ja miksi mies ei halua joustaa asioissa, tulla viettämään aikaa sinun luonasi.

Esikoiseni on aika haastava kämppäkaveri omine erikoisine tapoineen. Omassa kodissa asuminen ei ole meille kenellekään kovin helppoa hänen kanssaan, ei aina edes minulle itselleni. 

Vierailija
33/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö siis kumppanisi olla yhtä kuormittunut kuin sinä, jotta susta tuntuisi paremmalta? 

Ei missään tapauksessa! Hoidan itse omat lapseni aikuisiksi. Arjessa on vaan niin paljon kaikkea, että tunnen syvää riittämättömyyden tunnetta siitä, että en jaksa on säädyllinen äiti, enkä säädyllinen kumppani. Tuntuu että olen aina väärässä paikassa, ja siksi on vaikea nauttia kummastakaan kodista. 

Kumppanillani on paljon omaa aikaa, joten ymmärrettävästi hän haluaisi viettää kaiken ajan kanssani, silloin kun lapseni ovat isällään. Haluaisin sitä itsekin, mutta silti on kotiasioita hoidettavana, ja omaa aikaa ei jää.

Vierailija
34/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen alaikäisten vanhemman on vaan hyväksyttävä ettei uusi puoliso ole millään tavalla vastuussa uuden kumppaninsa lapsista eikä häntä voi vaatia tekemään mitään lasten kasvatuksen eteen. 

Tästä olen samaa mieltä. Lapsillani on hyvä isä, eikä kumppanillani ei ole, eikä tarvitsekaan olla mitään vastuuta lapsistani. 

Näen että ongelma on arjen tasolla, ajankäytöllinen. Toisella on vapaa-aikaa, toisella ei juurikaan ja se heijastuu suhteeseen. 

Vierailija
35/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä juuri.Mulla oli monipaikkainen suhde ja paikasta toiseen poukkoilu väsytti mut.Aloin sitten kuunnella itseäni ja sanoin suoraan,että nyt tää arki väsyttää mua niin paljon,että oon tän viikon/viikonlopun/illan kotonani.

Minulla on tämän tapainen tilanne niin sanotusti päällä nyt. Ja jos en jaksa liikkua puolison luo, hän ottaa siitä itseensä. Toisaalta hän ei jaksa minun luo tulla kuin koska niin pitkä matka ja lyhyt aika olla. Minulla lapset viikko-viikko, hänellä 100%ajasta, tosin vain yksi alakoululainen.

Vierailija
36/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tämän tapainen tilanne niin sanotusti päällä nyt. Ja jos en jaksa liikkua puolison luo, hän ottaa siitä itseensä. Toisaalta hän ei jaksa minun luo tulla kuin koska niin pitkä matka ja lyhyt aika olla. Minulla lapset viikko-viikko, hänellä 100%ajasta, tosin vain yksi alakoululainen.

Anna ottaa itsensä.Mikään ei muutu,jos ikäviä fiiliksiä hyssytellään ja varotaan.

Vierailija
37/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jätät erityislapsen yksin noin pitkäksi aikaa?  En todellakaan uskaltaisi.

Vierailija
38/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jätät erityislapsen yksin noin pitkäksi aikaa?  En todellakaan uskaltaisi.

Olisiko joku itsenäinen autismin kirjoilla olija, joka pärjää kyllä ja elelee omilla säännöillään,mutta ne säännöt syö muita.

Vierailija
39/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä erityislapsi ei voi mennä omalle isälleen. Etkä sinäkään häntä jaksaisi. Siis hänelle tuettu asuminen kun täyttää 18 v.

Vierailija
40/75 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko joku itsenäinen autismin kirjoilla olija, joka pärjää kyllä ja elelee omilla säännöillään,mutta ne säännöt syö muita.

Vaikka näennäisesti pärjäisikin, niin kyllä se lapsesta tuntuu pahalle että äiti jättää yksin ja on mieluummin miesystävänsä luona. Äitihän ei ikinä vietä ko lapsen kanssa aikaa, vain ne kaksi nuorempaa ovat sen "arvoisia" että mamma viitsii olla kotona. Kyllä se lapsi ymmärtää että äitikään ei häntä jaksa.