Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset halveksuvat romantiikkaa?

Vierailija
11.05.2024 |

Jokainen keskustelu täällä joka koskee parisuhteessa toisen huomiointia, merkkipäivien muistamista, kosintaa, naimisiinmenoa... mitä tahansa romanttista vaivannäköä toisen ilahduttamiseksi tuntuu vetävän kuin hunaja kärpäsiä puoleensa kitkeriä ja halveksuvia kommentteja joissa armotta haukutaan romanttista huomiointia kaipaava hemmotelluksi, harhaiseksi prinsessaksi. Usein myös kerrotaan tarinoita miten meidän suhteessa ei lällyillä, kosinnan sijaan keskustellaan avioitumisen rationaalisuudesta kuin liiketapaamisessa ikään, ei turhia tunteilla ja pidetään itsestäänselvänä että syntymäpäiviä tai vuosipäiviä ei muistella. Oikein kiillotetaan sädekehää siitä, kenen suhde on raadollisin ja vähiten romanttinen. Kaikki tunteidenosoitukset ja huomioinnit kuitataan tekopyhänä esittämisenä, kuin oikeasti ei olisi mitenkään mahdollista että joku mies oikeasti ostaisi vaimolleen kukkia koska haluaa ilahduttaa tai suunnittelee ja toteuttaa ikimuistoisen kosinnan.

On ihan ok, jos oma parisuhdetyyli on mahdollisimman arkinen, ilman romantiikkaa tai lällyilyä. Jos se tuntuu itseltä hyvälle ja on löytynyt vierelle samoin ajatteleva niin sehän on win-win. Mutta MIKSI täytyy lytätä niitä jotka kaipaavat romanttisia eleitä ja huomiointia parisuhteessaan?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe romantiikan olevan mitään näytelmää. Jos kumppaniaan rakastaa ja hänestä aidosti välittää, ei romanttiset eleet vaadi mitään näyttelemistä, romanttiset eleet ovat aitoja ja tulevat suoraan sydämestä. 

Vierailija
82/92 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe romantiikan olevan mitään näytelmää. Jos kumppaniaan rakastaa ja hänestä aidosti välittää, ei romanttiset eleet vaadi mitään näyttelemistä, romanttiset eleet ovat aitoja ja tulevat suoraan sydämestä. 

Normaaleilla, rehellisillä, rakastavilla ja mieleltään terveillä ihmisillä juuri noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin että 'rakkaus' tarkoittaa nykyään seksiä, himoa, halua, ja rakastuminen sitä että haluat p* nna ihmisen kanssa. Kun halu on ohi, heitetään 'rakkaus' roskiin ja etsitään uusi 'rakkaus'. Miten tällaiseen sopisi romantiikka?

Romantiikka on kuollut.

Mitä pahaa seksissä ja seksuaalisessa halussa on? Itselläni menee niin, että jos minulla on romanttisia tunteita jotakin kohtaan, silloin minulla on myös seksuaalista halua häntä kohtaan. Minusta siinä, että toisen kanssa on kahdenkeskinen, eroottinen lataus ja jaettu seksuaalinen kokemus, on myös oma romanttinen puolensa, silloin kun se on merkityksellistä.

Romantiikka ja seksi voivat liittyä yhteen mutta mielestäni ei välttämättä. Voi tuntea romanttisia tunteita ilman seksuaalista halua ja päinvastoin. Romanttisessa tunteessa esim. haluaa tutustua toisen ajatuksiin, taustaan ja mielipiteisiin, koska kokee ne kiinnostavina ja puoleensavetävinä.

Vierailija
84/92 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upup

Vierailija
85/92 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kuin että 'rakkaus' tarkoittaa nykyään seksiä, himoa, halua, ja rakastuminen sitä että haluat p* nna ihmisen kanssa. Kun halu on ohi, heitetään 'rakkaus' roskiin ja etsitään uusi 'rakkaus'. Miten tällaiseen sopisi romantiikka?

Romantiikka on kuollut.

Mitä pahaa seksissä ja seksuaalisessa halussa on? Itselläni menee niin, että jos minulla on romanttisia tunteita jotakin kohtaan, silloin minulla on myös seksuaalista halua häntä kohtaan. Minusta siinä, että toisen kanssa on kahdenkeskinen, eroottinen lataus ja jaettu seksuaalinen kokemus, on myös oma romanttinen puolensa, silloin kun se on merkityksellistä.

Romantiikka ja seksi voivat liittyä yhteen mutta mielestäni ei välttämättä. Voi tuntea romanttisia tunteita ilman seksuaalista halua ja päinvastoin. Romanttisessa tunteessa esim. haluaa t

Mulle taas tuo kiinnostus toisen ajatuksia, taustaa ja mielipiteitä kohtaan on ennemminkin utelias luonteenpiirre. Musta on hirmu mielenkiintoista kuunnella toisten ajatuksia, tarinoita ja mielipiteitä, vaikka en tuntisi sitä ihmistä kohtaan _mitään_ romanttisia tunteita tai olisi muutoinkaan hänestä viehättynyt millään muotoa. Mulla romantiikka liittyy vahvasti kosketukseen ja sellaisiin eleisiin ja tekoihin, joita haluan jakaa vain yhden - jonkun erityisen - ihmisen kanssa kerrallaan. Sellaisia tekoja ja tunteita, joita en koe esim. sukulaisen, kaverin tai jonkun tuntemattoman kanssa. Koen että mulla se romanttisuus edellyttää jonkinlaista intiimiyttä ja läheisyyttä, sitä että tekee mieli olla sen toisen lähellä myös fyysisesti. Pitkälti samoja edellytyksiä kuin seksuaalisenkin kanssakäymisen suhteen. Platoninen romantiikka ja tunteeton seksi on mulle oikeastaan aika vieraita käsitteitä, joista en ole koskaan saanut oikein kiinni tai tuntenut niihin vetoa.

Kiehtovaa miten eri tavoilla näistäkin voi ajatella :)

Vierailija
86/92 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus vie kalatkin vedestä. 

Jos joku ei halua romantiikkaa elämäänsä, suokoon romantiikkaa haluavalle omanlaisensa elämää. Pitää vaan löytää samanlainen kumppani. Ei ole keneltäkään pois eikä kukaan halua täysin samanlaisia asioita. 

Itse haluan säännöllistä, romanttista huomioimista suhteessa ja annan sitä puolisolleni itsekin. 

Vierailija
87/92 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osallistuin siihen kosimiskeskusteluun kertomalla, kuinka mun mies kosi mua kesken riidan. Se oli mun mielestä itseasiassa todella romanttista et minä rakastan sua jopa keskellä tätä riitaa. Ei siihen tarvittu mitään valkoisia hevosia  ja pinkkejä yksisarvisia. Edelleen hän tuo välillä mulle spontaanisti kimpun tulppaaneja. Haluais itse tuoda ruusuja, mutta on vuosien saatossa uskonut, että minä tykkään eniten tulppaaneista. Minusta sekin on romanttista, että uskoo ja muistaa tämän. Ei sen romantiikan tartte aina olla jotain Hollywood-tavaraa!

Vierailija
88/92 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso pariskuntia 50+. Lyhyet hiukset molemmilla, kuin kaksi miestä olisi yhdessä. Harmaita, värittömiä, ankeita ruttunaamoja, mutta niin pirun käytännöllistä on kaikki, se on tälle tietylle ihmistyypille tärkeintä. Tai sitten laiskoja vetelehtiviä läskejä, joille tärkeintä on herkut ja sohva. Sellaiset normaalit sukupuoltaan arvostavat mies- ja naistyyppi on Suomessa harvinaisempi.

Vierailija
89/92 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso pariskuntia 50+. Lyhyet hiukset molemmilla, kuin kaksi miestä olisi yhdessä. Harmaita, värittömiä, ankeita ruttunaamoja, mutta niin pirun käytännöllistä on kaikki, se on tälle tietylle ihmistyypille tärkeintä. Tai sitten laiskoja vetelehtiviä läskejä, joille tärkeintä on herkut ja sohva. Sellaiset normaalit sukupuoltaan arvostavat mies- ja naistyyppi on Suomessa harvinaisempi.

Näinkin. Mutta feminiini mies on 🤮🤮🤮

Vierailija
90/92 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Osa pitää siitä. Osa ei tajua edes mikä se on. Joku taas luulee että se on valheellinen ja joku pintajuttu.

Vierailija
91/92 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska naiselle romantiikka on ne kaikki pienet asiat, jotka pitävät rakkautta yllä ja johtavat joskus seksiin. Miehille romantiikka on itse seksiakti. Käsitykset ovat liian kaukana toisistaan. Miehet eivät halua pitää romantiikalla tunnelmaa yllä.

Vierailija
92/92 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ihmisluonteesta kiinni. Todennäköisesti ihminen joka käyttäytyy pyyteettä kauniisti ja kohteliaasti tuntemattomia ihmisiä kohtaan, huomioi myös kumppania parisuhteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi