Miksi suomalaiset halveksuvat romantiikkaa?
Jokainen keskustelu täällä joka koskee parisuhteessa toisen huomiointia, merkkipäivien muistamista, kosintaa, naimisiinmenoa... mitä tahansa romanttista vaivannäköä toisen ilahduttamiseksi tuntuu vetävän kuin hunaja kärpäsiä puoleensa kitkeriä ja halveksuvia kommentteja joissa armotta haukutaan romanttista huomiointia kaipaava hemmotelluksi, harhaiseksi prinsessaksi. Usein myös kerrotaan tarinoita miten meidän suhteessa ei lällyillä, kosinnan sijaan keskustellaan avioitumisen rationaalisuudesta kuin liiketapaamisessa ikään, ei turhia tunteilla ja pidetään itsestäänselvänä että syntymäpäiviä tai vuosipäiviä ei muistella. Oikein kiillotetaan sädekehää siitä, kenen suhde on raadollisin ja vähiten romanttinen. Kaikki tunteidenosoitukset ja huomioinnit kuitataan tekopyhänä esittämisenä, kuin oikeasti ei olisi mitenkään mahdollista että joku mies oikeasti ostaisi vaimolleen kukkia koska haluaa ilahduttaa tai suunnittelee ja toteuttaa ikimuistoisen kosinnan.
On ihan ok, jos oma parisuhdetyyli on mahdollisimman arkinen, ilman romantiikkaa tai lällyilyä. Jos se tuntuu itseltä hyvälle ja on löytynyt vierelle samoin ajatteleva niin sehän on win-win. Mutta MIKSI täytyy lytätä niitä jotka kaipaavat romanttisia eleitä ja huomiointia parisuhteessaan?
Kommentit (92)
Nainen! Millä konkreettisella kivalla voisit yllättää miehesi joka on sen verran varakas että hänellä on jo kaikkea mitä tarvitsee ja voi siis itse ostaa itselleen melkein kaiken mitä ikinä haluaa tai tarvitsee? Sun tarttis nyt vaivautua keksimään jotakin... mitä se voisi olla? Tietysti varaton nainenkin jolla on varaton mies voi hyötyä hyvistä vinkeistänne. Kiitos etukäteen vinkeistänne! Älkää kuitenkaan vinkatko tässä että kutoo miehelle ihanan villapaidan tai -villatakin, kaulahuivin, villasukat ja tumput tai sormikkaat vaikka ne kyllä kuuluvat tähän kategoriaan - eli tähän nyt jotain muuta.
Sama kuin että 'rakkaus' tarkoittaa nykyään seksiä, himoa, halua, ja rakastuminen sitä että haluat p* nna ihmisen kanssa. Kun halu on ohi, heitetään 'rakkaus' roskiin ja etsitään uusi 'rakkaus'. Miten tällaiseen sopisi romantiikka?
Romantiikka on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen suomalainen avioliitto perustuu aitoon aikuiseen rakkauteen. Ei siihen että siinä oltaisiin paikkailemassa lapsuuden vaillejäämisiä esittäen jotain muuta puolisolle mitä oikeasti on.
Miten tämä liittyy aloituksen aiheeseen? Onko "aito aikuinen rakkaus" sinulle pienten rakastavien tekojen (=romantiikan) puutetta?
Ei ole. Mutta silloin ollaan väärillä urilla jos nuo teot ovat valheellista näytelmää vuorosanoineen. Eli puhuu ja tekee yhtä mutta oikeasti ajattelee ja tuntee toisin mutta ei sano sitä puolisolle ääneen.
Kyllä, mutta eihän teeskentelystä ole tässä keskustelussa kysekään. Eri asia tietenkin, jos joku ajattelee, että kaikki toisen huomiointi ja ilahduttaminen on teeskentelyä, joll
Ihmisen teot elämänsä varrella kertovat ihmisen kyvystä rakastaa parisuhteessa paljon enemmän kuin yksittäisessä hetkessä sanotut sanat.
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin että 'rakkaus' tarkoittaa nykyään seksiä, himoa, halua, ja rakastuminen sitä että haluat p* nna ihmisen kanssa. Kun halu on ohi, heitetään 'rakkaus' roskiin ja etsitään uusi 'rakkaus'. Miten tällaiseen sopisi romantiikka?
Romantiikka on kuollut.
Nyt teit todella hyviä ja osuvia havaintoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jotain amerikkalaista tekoteko romantiikkaa. Ei vittussa.
...tai sitten aitoja kauniita rakkaudenosoituksia, jotka vahvistavat suhdetta ja tuovat onnea elämään kummallekin puolisolle. Sinäkin voit valita kumpaa haluaa toteuttaa.
Aito = $$$
Olet ilmeisesti tottunut saamaan rahalla kiintymystä tai olet vain saita ihminen, jolle romantiikka on sama kuin rahan menetys. Tottahan on, että jotkut panevat yhtäläisyysmerkin rahan ja rakkauden välille.
Vierailija kirjoitti:
Nainen! Millä konkreettisella kivalla voisit yllättää miehesi joka on sen verran varakas että hänellä on jo kaikkea mitä tarvitsee ja voi siis itse ostaa itselleen melkein kaiken mitä ikinä haluaa tai tarvitsee? Sun tarttis nyt vaivautua keksimään jotakin... mitä se voisi olla? Tietysti varaton nainenkin jolla on varaton mies voi hyötyä hyvistä vinkeistänne. Kiitos etukäteen vinkeistänne! Älkää kuitenkaan vinkatko tässä että kutoo miehelle ihanan villapaidan tai -villatakin, kaulahuivin, villasukat ja tumput tai sormikkaat vaikka ne kyllä kuuluvat tähän kategoriaan - eli tähän nyt jotain muuta.
Koskettamalla tavoilla, joista mies pitää, viettämällä miehen kanssa aikaa sellaisten asioiden parissa, joista mies nauttii, tekemällä miehen lempiruokaa... Kaiken kaikkiaan kuunnellen, opiskellen, mitä mies haluaa, mistä haaveilee, mistä nauttii ja vastaten siihen.
Vierailija kirjoitti:
Palsta ei vastaa läjeskään kaikkia suomalaisia.
1% jegi palstatrollit
1 prosentti aikuisväestöstämme on vähän vajaa 50 tuhatta ihmistä. Jos tämä määrä käy vaikka noin 2-3 krt viikossa täällä saadaan noin 500 tuhatta käyntikertaa kuussa. Eli hyvin pienestä marginaalista tosiaan puhutaan, vaikka olisi 2 prosenttiakin joka noin 100 tuhatta ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Romantiikka on kuollut.
Offtopic mutta tämä viesti kirpaisi hiukan, ja pisti ajattelemaan omaa suhtautumistani seksin ja rakkauden väliseen dynamiikkaan. Itselläni seksi ja ns. romanttinen rakkaus kulkevat käsi kädessä, ja jos halu jompaan kumpaan näistä hiipuu, hiipuu myös toinen. Rakkaus ei välttämättä lopu, mutta muuttaa muotoaan enemmän platoniseksi rakkaudeksi / välittämiseksi; sellaiseksi jota voi tuntea myös esim. hyvää ystävää tai perheenjäsentä kohtaan. Parisuhde-ideaalissani rakkaus kumppania kohtaan on kuitenkin ns. romanttista rakkautta haluineen ja himoineen. Viestisi pisti miettimään, että onko sellaisen löytäminen realistista senkään vertaa, kuin olen halunnut uskoa. Varsinkaan kuin toivoisin löytäväni kumppanin, joka ajattelee näistä suunnilleen samalla tavalla.
Jotenkin vain toivoisin että parisuhdekumppani olisi muutakin kuin pelkkä kämppis, tai rakas ystäväkään. Rakkaissa ystävissä ei ole mitään vikaa, mutta niitä voi ilkeästi sanoen mahtua 13 tusinaan, ja haluaisin tuntea parisuhdekumppania kohtaan jotakin erityisempää, ja olla vastaavasti myös sille toiselle erityisempi. Saatan ehkä kuulua niihin taivaanrannanmaalareihin, jotka maalaavat sitä taivastaan loppuelämänsä yksin, kun eivät itsepäisyyttään halua antaa haaveistaan periksi. Seksi ilman tunteita vain on itselleni niin blaah, ja tunteet ilman seksuaalista kipinää luokkaa ihan kiva, muttei sekään tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romantiikka on kuollut.
Offtopic mutta tämä viesti kirpaisi hiukan, ja pisti ajattelemaan omaa suhtautumistani seksin ja rakkauden väliseen dynamiikkaan. Itselläni seksi ja ns. romanttinen rakkaus kulkevat käsi kädessä, ja jos halu jompaan kumpaan näistä hiipuu, hiipuu myös toinen. Rakkaus ei välttämättä lopu, mutta muuttaa muotoaan enemmän platoniseksi rakkaudeksi / välittämiseksi; sellaiseksi jota voi tuntea myös esim. hyvää ystävää tai perheenjäsentä kohtaan. Parisuhde-ideaalissani rakkaus kumppania kohtaan on kuitenkin ns. romanttista rakkautta haluineen ja himoineen. Viestisi pisti miettimään, että onko sellaisen löytäminen
Kannattaa mennä terapiaan.
Tosiasia ihan fysiologisesti on että parisuhteessa oman ruumiin hormonituotanto muuttuu alkuhuuman haihduttua.
Tämä on useissa vuosikymmenten aikana eri maissa tehdyissä tieteellisissä tutkimuksissa todistettu tosiasia.
Ylläoleva tarkoittaa vain että sellaista ei ole olemassa että sama alkuhuuman fysiologinen reaktio kestäisi kymmeniä vuosia. Rakkaus on tästä syystä myös valintaa.
Miehet eivät viitsi. Saavat naisia muutenkin.
"Kannattaa mennä terapiaan.
Tosiasia ihan fysiologisesti on että parisuhteessa oman ruumiin hormonituotanto muuttuu alkuhuuman haihduttua.
Tämä on useissa vuosikymmenten aikana eri maissa tehdyissä tieteellisissä tutkimuksissa todistettu tosiasia.
Ylläoleva tarkoittaa vain että sellaista ei ole olemassa että sama alkuhuuman fysiologinen reaktio kestäisi kymmeniä vuosia. Rakkaus on tästä syystä myös valintaa."
Noh, toisaalta en onneksi kyllä näe mitään syytä miksi parisuhteen välttämättä pitäisikään kestää kymmeniä vuosia, tai miksi parisuhteen pituus ylipäätään olisi mikään itseisarvo. Parisuhteessa laatu korvaa mielestäni määrän niin kumppaneiden kuin suhteen pituudenkin osalta. Tilanne voisi olla eri jos haluaisin lapsia, heille varmasti haluaisin pyrkiä tarjoamaan pysyvän perheen.
Taidan kyllä olla ihan totaalinen kummajainen parisuhdemarkkinoilla..
t. Tuo jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
"Kannattaa mennä terapiaan.
Ylläoleva tarkoittaa vain että sellaista ei ole olemassa että sama alkuhuuman fysiologinen reaktio kestäisi kymmeniä vuosia. Rakkaus on tästä syystä myös valintaa."
Noh, toisaalta en onneksi kyllä näe mitään syytä miksi parisuhteen välttämättä pitäisikään kestää kymmeniä vuosia, tai miksi parisuhteen pituus ylipäätään olisi mikään itseisarvo. Parisuhteessa laatu korvaa mielestäni määrän niin kumppaneiden kuin suhteen pituudenkin osalta. Tilanne voisi olla eri jos haluaisin lapsia, heille varmasti haluaisin pyrkiä tarjoamaan pysyvän perheen.
Taidan kyllä olla ihan totaalinen kummajainen parisuhdem
Jokainen tavallaan. Tärkeintä on että olet rehellinen itsellesi tai sille kenen kanssa olet mahdollisesti parisuhteessa noista asioista. Et varmastikaan halua valehdella asiasta. Koska se ei ole rakkautta vaan välinpitämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tähän mitään yleispätevää voi vastata - riippuu täysin miehestä, naisesta, suhteesta, siitä millaisia omia yhteisiä juttuja pariskunnalla on. Ja millaisesta jutusta tässä nyt puhutaan - ei varmaankaan miehen kahvikupin alle piilotetusta lapusta, jossa lukee vaikkapa "olet ihana, rakastan sua"...? Tarkoitatko jotain lahjaa?
Vierailija kirjoitti:
Romantiikka on kuollut.
Mitä pahaa seksissä ja seksuaalisessa halussa on? Itselläni menee niin, että jos minulla on romanttisia tunteita jotakin kohtaan, silloin minulla on myös seksuaalista halua häntä kohtaan. Minusta siinä, että toisen kanssa on kahdenkeskinen, eroottinen lataus ja jaettu seksuaalinen kokemus, on myös oma romanttinen puolensa, silloin kun se on merkityksellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romantiikka on kuollut.
Mitä pahaa seksissä ja seksuaalisessa halussa on? Itselläni menee niin, että jos minulla on romanttisia tunteita jotakin kohtaan, silloin minulla on myös seksuaalista halua häntä kohtaan. Minusta siinä, että toisen kanssa on kahdenkeskinen, eroottinen lataus ja jaettu seksuaalinen kokemus, on myös oma romanttinen puolensa, silloin kun se on merkityksellistä.
Missä on sanottu että siinä olisi pahaa?
"Jokainen tavallaan. Tärkeintä on että olet rehellinen itsellesi tai sille kenen kanssa olet mahdollisesti parisuhteessa noista asioista. Et varmastikaan halua valehdella asiasta. Koska se ei ole rakkautta vaan välinpitämättömyyttä."
Joo, totta kai. Valehteleminen tällaisestahan olisi sama kuin valehtelisi haluavansa lapsia vaikkei oikeasti halua, tai haluavansa mono- tai polysuhteen, vaikka oikeasti haluaisi juuri päinvastaista. Tällaisista on mielestäni tärkeää puhua avoimesti viimeistään siinä vaiheessa, kun tapailu alkaa kääntyä yhtään vakavampaan suuntaan.
t. Sama
Vierailija kirjoitti:
"Jokainen tavallaan. Tärkeintä on että olet rehellinen itsellesi tai sille kenen kanssa olet mahdollisesti parisuhteessa noista asioista. Et varmastikaan halua valehdella asiasta. Koska se ei ole rakkautta vaan välinpitämättömyyttä."
Joo, totta kai. Valehteleminen tällaisestahan olisi sama kuin valehtelisi haluavansa lapsia vaikkei oikeasti halua, tai haluavansa mono- tai polysuhteen, vaikka oikeasti haluaisi juuri päinvastaista. Tällaisista on mielestäni tärkeää puhua avoimesti viimeistään siinä vaiheessa, kun tapailu alkaa kääntyä yhtään vakavampaan suuntaan.
t. Sama
Näinpä. On ihmisiä jotka tuohon rehellisyyteen eivät pysty. Mutta he ovatkin pohjasakkaa.
Minä haluan elämääni romantiikkaa, jos en sitä löydä, olen ennemmin yksin. Olen kahdesta pitkästä suhteesta lähtenyt kun emme olleet samalla viivalla romantiikan ja seksin suhteen, itse olin se halukkaampi osapuoli.
Luulen, että romantiikka nostattaa täällä suuria tunteita juuri sen vuoksi kun sitä ei saada tarpeeksi. Yrittävät sitten todistella kuinka suurin rakkaudenosoitus on iltaisin sohvalla pieruverkkareissa vierekkäin ruoanmurut rinnuksilla löhöäminen samalla kun molemmat on uppoutuneena kännyköihinsä.
Minä en tuohon tyydy eikä onneksi tarvitse. Minulla ei edes ole mitään räjähtäneitä kotivaatteita, haluan tuntea itseni viehättäväksi ihan itseksenikin. Maailmassa on arkea ja rumuutta ja kurjuutta ihan tarpeeksi, minusta puolisoa on hyvä muistaa, helliä ja huomioida romanttisin elein tasaisin väliajoin.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan elämääni romantiikkaa, jos en sitä löydä, olen ennemmin yksin. Olen kahdesta pitkästä suhteesta lähtenyt kun emme olleet samalla viivalla romantiikan ja seksin suhteen, itse olin se halukkaampi osapuoli.
Luulen, että romantiikka nostattaa täällä suuria tunteita juuri sen vuoksi kun sitä ei saada tarpeeksi. Yrittävät sitten todistella kuinka suurin rakkaudenosoitus on iltaisin sohvalla pieruverkkareissa vierekkäin ruoanmurut rinnuksilla löhöäminen samalla kun molemmat on uppoutuneena kännyköihinsä.
Minä en tuohon tyydy eikä onneksi tarvitse. Minulla ei edes ole mitään räjähtäneitä kotivaatteita, haluan tuntea itseni viehättäväksi ihan itseksenikin. Maailmassa on arkea ja rumuutta ja kurjuutta ihan tarpeeksi, minusta puolisoa on hyvä muistaa, helliä ja huomioida romanttisin elein tasaisin väliajoin.
Pidempi parisuhde ei ole mikään näytelmä vuorosanoineen. Ei sen tarvitsekaan olla. Kyku kommunikoida rehellisesti on rakkautta. Valheellisuus kaikkea muuta.
Romantiikka on tulevaisuutta.