Millainen ihminen on niin vieraantunut todellisuudesta, että luulee että töihin vaan mennään?
Kommentit (148)
Sellaiset, jotka eivät ole olleet yli 3kk työttöminä ovat niitä, jotka kuvittelevat, että töihin vain mennään. Työnhaku työttömänä on ihan eri laji kuin työnhaku töissäolevana.
Tyttärelläni on työpaikka ja viimeksi kun hän halusi vaihtaa työpaikkaa, hän laittoi Linkedinin asetuksista, että on 'available' tai mitä lie, joku täppä minkä headhunterit näkevät. Muutama hakemus headhuntereilta tuleviin yhteydenottoihin ja muutama hakemus itse valkattuihin ilmoituksiin. Sitten haastattelukierrokset ja palkkaneuvottelut ja kolmesta tarjouksesta valitaan mieluisin. Tai oikeastaan hän veti kaksi kierrosta, koska ekalla kierroksella kaikki tarjosivat samaa palkkaa, jota hän pyysi eikä mikään firma tuntunut 100% sopivalta. Tokalla kierroksella kovempi pyyntö, josta tarjottiin sitten 100€ alaspäin. Kun haastattelussa kysyttiin palkkapyynnön perustetta, tyttö vastasi, että edellisellä kierroksella sai mitä pyysi ja päätteli siitä pyytäneensä liian vähän.
Työnantajat kilpailevat näistä työntekijöistä, jotka kaikki muutkin tuntuvat haluavan. Sen sijaan, että antaisivat mahdollisuuden jollekin, joka ei ihan täytä kaikkia toivomuslistan kohtia. Nämä halutut työntekijät myös lähtevät helpommin, koska heidän on helppo saada töitä muualtakin. Hieman iäkkäämmästä työttömästä voisi saada sitoutuneemman työntekijän, mutta silti työnantajat haluavat näitä nuoria lupauksia, jotka pörräävät kukasta kukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ihmiset, jotka osaavat käyttäytyä kauniisti, eivätkä raivoa vauva-palstalla. He haluavat elättää itsensä, ja hakevat erilaisia töitä, myös niitä, joista "työnantaja ei halua maksaa palkkaa".
Tällaisia töitä on palstan työttömien mielestä useimmat työt. Aina on se sama hokema, töihin ei vaan mennä ja työnantaja ei halua maksaa palkkaa. Silti ihmiset pääsevät töihin, kun hakevat, ja myös saavat palkkaa, jolla elävät.
Työvoimapula aloille on helppo päästä ja monilla aloilla on työvoimapula.
Se on kyllä totta, että jos asenne on kuin aloittajan, ei kukaan palkkaa kiukkuista ihmistä
Ei auta kaunis käytös työpaikoilla eikä mikään muukaan.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta. Kulukorvauksen saa vain työmarkkinatorilla oleviin koulutuksiin.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773.
Lähäri kurssit täynnä.
Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten töitä ja eläkkeelle jäävien tilalle ei oteta ketään. Vanhusten ympärivuorokautisen hoivan hoitokoteja ollaan lopettamassa monta.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin töihin, olen aina halunnut poliisiksi...Pasilan poliisitalon vartijat poistivat minut ennen kuin ehdin kunnolla töitä aloittamaan. Meilahden sairaalaan yritin kirurgiksi mutta sielläkin vartijat heivasivat ulos.
Keksin lähteä risusavottaan ja nyt minulla on syyte luonnonsujelurikoksesta ja valtavat vahingonkorvausvaateet päällä.
Et taida ihan täysillä valoilla käydä, mutta en ihmettele lainkaan, kun katsoo tämän palstan yleistä tasoa.
Semmonen ihminen joka on hankkinut taitoja mistä.halutaan maksaa niin aina saa töitä kun kävelee paikalle. Eibole siis nykyaikainen minä minä minä ihminen joka ei tee eikä opettele mitään ellei siittä ole suoraa etua itselle
Minä menen töihin omalla autolla. Töissä ajan työnantajan autolla. Ja menen sitten omalla autolla kotiin. Aina on töihin voinut vaan mennä , kunhan on ajokorttiluokka riittänyt. Osa työnantajista on ollut parempia, osa huonompia, mutta äkkiä on sitten löytynyt uusi työnantaja. Aikanaan siivoustyöhön menin pyörällä. Niinkin voi tehdä, jos ei omista autoa, tai ajokorttia.
Voisin mennä töihin myös muualla, kuin asuinpaikkakunnallani, töitä on ympäri Suomen . Mutta koska täällä riittää töitä, en ole muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Semmonen ihminen joka on hankkinut taitoja mistä.halutaan maksaa niin aina saa töitä kun kävelee paikalle. Eibole siis nykyaikainen minä minä minä ihminen joka ei tee eikä opettele mitään ellei siittä ole suoraa etua itselle
Voisitko luetella tällaisia taitoja? Tiedosta voisi olla hyötyä yksilöille täällä. Ehkä minäkin osaisin opetella jotakin hyödyllistä?
T. Turhan alan eli kuljetusalan insinööri
Vierailija kirjoitti:
Mikset myy persettä? OF onnistuu rumemmaltakin kantturalta.
Mitä sitten kun siellä on miljoona rumaa suomalaista kantturaa, kuka niille kaikille maksaa? En usko että kovin hääviä tienistiä saisivat kun kukaan ei halua katsoa ilmankaan.
Kyllä töitä riittää kaikille. Mutta joskus työura pitää rakentaa pienemmistä palikoista: on sijaisena koulussa, päiväkodissa, käy avustajana, ottaa vuokratyötä vastaan, käy kotisiivoojana jne. Näin minä nuorempana toimin.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset ihmiset, jotka osaavat käyttäytyä kauniisti, eivätkä raivoa vauva-palstalla. He haluavat elättää itsensä, ja hakevat erilaisia töitä, myös niitä, joista "työnantaja ei halua maksaa palkkaa".
Tällaisia töitä on palstan työttömien mielestä useimmat työt. Aina on se sama hokema, töihin ei vaan mennä ja työnantaja ei halua maksaa palkkaa. Silti ihmiset pääsevät töihin, kun hakevat, ja myös saavat palkkaa, jolla elävät.
Se on kyllä totta, että jos asenne on kuin aloittajan, ei kukaan palkkaa kiukkuista ihmistä
Höpöhöpö nyt taas, kuvitteletko oikeasti, että kaikki ne jotka ei ole saaneet töitä pitkään aikaan ovat jotenkin "kiukkuisia ihmisiä" työhaastatteluissa?
Tottakai suurin osa jotka hakee töitä, joskus työpaikan saa, puolet työllistyy 3kk aikana, ja lopuistakin puolet 6kk sisään.
Sitten on ne huono-onniset joiden työttömyys pitkittyy, ja sen takia heitä ei enää palkata koska ovat olleet niin pitkään työttömänä, tosin heistäkin aina joku työllistyy. Mutta 75% avoimista työpaikoista täytetään työpaikanvaihtajilla, ei työttömillä työnhakijoilla.
Eli sinänsä ihme, että ylipäätään satoja tuhansia työttömiä kuitenkin työllistyykin joka vuosi, ei ne työttömät koko ajan ole samat ihmiset siellä kortistossa.
Mutta kun työpaikkoja ei vaan ole kaikille, niin osa jää siinä tuolileikissä aina ulkopuolelle, vaikka miten yrittäisi, olisi aurinkoinen ja ihana ihminen, kouluja käynyt ja työkokemusta omaava, se on suurelta osin tuurista kiinni. Pitää olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
Työpaikoista on suuri taistelu, kaikki kun eivät voi mitä tahansa työtä tehdä, joka paikkaan etsitään uniikkia yksisarvista, hyvää tyyppiä, joka osaa kaiken, ja on vielä nuorikin, ja lapseton.
Juuri luin, että hautausmaan sihteerin hommaan oli lähes 200 hakijaa. En usko että siinä porukassa kovin paljon sellaisia jotka eivät pystyisi sitä työtä tekemään, eli työnantajalla on erinomaisesti valinnanvaraa. Varmasti porukasta löytyy parikymmentä korkeasti koulutettuakin jos sitä pitää tärkeänä.
Mitä sillä on väliä, jos täällä käy vähän purkamassa turhautumistaan? Ei ne työnantajat sitä tiedä. Ja ei kai ne työnantajatkaan kuvittele, etteikö se ettei pääse töihin kovasta hakemisesta huolimatta ota ketään päähän koskaan?
Sellainen joka on vihaa omaa elämäänsä ja työtänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä töitä riittää kaikille. Mutta joskus työura pitää rakentaa pienemmistä palikoista: on sijaisena koulussa, päiväkodissa, käy avustajana, ottaa vuokratyötä vastaan, käy kotisiivoojana jne. Näin minä nuorempana toimin.
Joo, niin minäkin. Nuorempana. Tiedätkö eskoseni, ajat on muuttuneet. Ei se onnistu enää samalla tavalla, eikä varsinkaan niiltä jotka eivät ole nuoria. Töitä kyllä toki riittää kaikille, palkanmaksajia taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko luetella tällaisia taitoja? Tiedosta voisi olla hyötyä yksilöille täällä. Ehkä minäkin osaisin opetella jotakin hyödyllistä?
Kuljetusala itsessään ei ole turha, mutta mitä kuljetusalan insinööri voi tehdä? Kuljetusala on yksi niistä aloista, jossa työntekijät nousevat esimies asemaan, eli ajojärjestelijöiksi. Esimiehet halutaan talon sisältä, koska silloin tuntee oikeasti oman talon tavat, ja alan käytännöt.
Lisäksi ala on vahvasti yrittäjävetoinen, eli on paljon yksi tai kaksi autoa omistajia yrittäjiä, jotka ovat sitten jonkun isomman yhtiön alihankkijoina.
Ehkä voisit laajentaa osaamistasi jotenkin. Tai hyödyntää vanhaa tutkintoasi uuden alan opiskelussa
Kävin viime viikolla parissa vanhusten hoitokodissa, puolet työntekijöistä tuota varte vasten ulkomailta kun suomalaisia ei löydy hoitajiksi. Eli työvoimapulaa on.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, jos olisit samaan valmis nytkin koska tahansa.
Jos sen sijaan pidät meitä muita teineinä tai itseäsi jotenkin paremmalla oksalla istuvana ja siksi "turvattuna" neuvomaan muille tuollaista, niin sitten en pysty arvostamaan.
On tässä ne "nuoruuden silput" hoitanut itse kukin.
Poliittiset broilerit. Ei kokemusta tavallisesta työstä eikä oikeen elämästäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljetusala itsessään ei ole turha, mutta mitä kuljetusalan insinööri voi tehdä? Kuljetusala on yksi niistä aloista, jossa työntekijät nousevat esimies asemaan, eli ajojärjestelijöiksi. Esimiehet halutaan talon sisältä, koska silloin tuntee oikeasti oman talon tavat, ja alan käytännöt.
Lisäksi ala on vahvasti yrittäjävetoinen, eli on paljon yksi tai kaksi autoa omistajia
Okei, kerroin sinulle koulutukseni ja sinä kerroit minulle, kuinka huonon alan olen valinnut. Ihan kuin en itsekin jo tuntisi alan realiteetteja? Kerro tuo rehtoreille, älä minulle.
Kertokaapa muutkin teidän alanne, niin saatte varmasti yhtä mahtavia neuvoja.
Niin mitä ne edellä kysymäni "halutut taidot" nyt siis olivatkaan?
Niin. Varmaan sellainen, jonka lähipiirissä kaikki ovat saaneet töitä. Itse olen ollut töissä neljällä eri alalla, mutta töitä olen aina saanut. Ja ilman minkään alan koulutusta, ylioppilas olen. Mieheni sai, jopa 17-vuotias tyttäreni sai (tekee lukion ohessa). Minulla ei ole yhtään työtöntä ystävää, ei yhtään työtöntä lähisukulaista. Myös naapurit käyvät töissä.
Oma lukunsa ovat ne, jotka 50+ ikäisinä ovat jääneet työttömiksi. He ajattelevat työnhaun olevan nuoremmille helppoa ja syyttävät omasta työttömyydestään ikäänsä. Kun vähän tarkemmin kyselee, käy ilmi, että henkilö on hakenut vasta muutamia kymmeniä paikkoja. Ei ymmärretä, että työpaikan löytäminen voi nuoremmillakin vaatia satoja hakemuksia, työvoimapulan aloille hakemista, oman asuinalueen ulkopuolelle tai ulkomaille hakemista jne.
Uskon kyllä että ikäsyrjintää on, mutta odotukset työnhausta ovat joillain epärealistisia.