Millainen ihminen on niin vieraantunut todellisuudesta, että luulee että töihin vaan mennään?
Kommentit (148)
Hyväosainen duunari joka on saanut vakityön ammattikoulun jälkeen, rakentanut talon ja on auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aikalailla se oli vain töihin menemistä, kun hakemuksen lähettämisen jälkeen meni tunti ja minulle sovittiin haastatteluaika. Haastattelu taasen oli lähinnä sitä, että haastattelija kertoi, mitä työ pitää sisällään jne. Haastattelun päätteeksi allekirjoitin työsopimuksen ja työt alkoivat seuraavana aamuna.
Miten tyhmä pitää olla, että kuvittelee tämän toteutuvan kaikkien työttömien kohdalla?
Ei kukaan sellaista kuvittele. Opettele lukemaan.
Aika moni on. Yleensä nämä on näitä vanhempiensa yrityksessä työskenteleviä tai näitä jotka aloittaneet työelämänsä 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei yksinkertaisesti ole töitä, koska tämä on kuolemankourissa oleva taantuva maa. Ei auta koulutus, ammattitaito ei mikään.
Miksi meillä sitten yli 92% työikäisistä ja työkykyisistä on töissä?
Miksi sitten huudellaan taantumasta jos töitä kerran on? Silloinhan asiat on enemmän kuin hyvin.
Tämän keskustelun aihe on väärin otsikoitu, pitäisi olla 'millainen ihminen on niin vieraantunut todellisuudesta että luulee että haluamaansa työpaikkaan niin vaan mennään?'
Koska tuossa on se ero. Harva luulee että menee ihannetyöhönsä noin vaan. Muualle kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee näissä keskusteluissa aina se ettei valittaja kerro mille alalle, millä työkokemuksella ja mihin päin Suomea hakee kun sanoo ettei töihin niin vaan mennä. Kertokaa kerrankin, jokukaan, faktat niin on helpompi ottaa kantaa.
Aika moni on hakenut vähän jokaista vastaan tullutta työpaikkaa, jota voisi kuvitella pystyvänsä tekemään. Eli kaikkia vähän tai ei lainkaan koulutusta vaativia + kaikkia oman alan töitä ja sitä sivuavia. Olisi aika pitkä sepustus luetella ne kaikki. Samaten menisi aikaa kaivella omista lähetetyistä sähköposteista jokainen paikka, jota on joskus tullut haettua. En ainakaan itse muista kaikkia ulkoa, on niitä kuitenkin niin paljon ollut.
No mainitse nyt edes 5 esimerkkiä ja kerro, mikä on koulutuksesi ja työkokemuksesi pääpiirteittäin. Ei kukaan mitään yksity
En halua kertoa omaa alaani, jottei minua tunnisteta. Olen teknisen alan korkeakoulutettu ja olen hakenut oman alan töitä ja niitä sivuavia töitä, esim. teknistä laskentaa. Koulutustani on arvostettu, mutta työnantajat ovat aina painottaneet enemmän käytännön kokemusta - jota ei saa, kun ei pääse niihin oman alan töihin. Tai pääsin minä aikanaan, mutta sitten se loppui kuin seinään.
Olen myös opiskellut lisää täydentäviä opintoja, mutta eipä silläkään ole ollut mitään vaikutusta työllistymiseen. Olen lisäksi hakenut mm. siivoustöitä, jakelutöitä ja rakennusalan aputyömiehen töitä.
Riittääkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimpaan osaan puhelinmyyntifirmojakin voi periaatteessa vain kävellä sisään ja ilmoittaa aloittavansa työt. Siellä ei monikaan viihdy ja pomot kyllä mieluusti ottavat provikkapalkalle orjia, jotta saavat itse tahkota miljoonaliikevaihtoa työntekijän saadessa nippa nappa 4€/tunti.
Yksi puhelinmyyntifirma tarjosi kiinteää 800 euron kuukausipalkkaa kokopäivätyöstä. En hakenut sitä.
Jos olisit hakenu, sinulle olisi hyvinkin pian selvinnyt, että noinkin paskan palkan ehtona on se, että teet vähintään 1-2 kauppa tunnissa myymällä merikrassin siemenuutetta tms.
Olen jo vuosituhannen vaihteessa oppinut kaverin kautta, että puhelinmyyntifirmat eivät välttämättä maksa palkkoja, vaikka olisi mitä sovittu. Lisäksi
Puhelinmyynnistä jos mistä saa helposti potkut. Se on kylmästi tulos tai ulos alaa. Ja tulosta ei odotella montaakaan viikkoa. Ei tule mieleenkään, että myyjäksi aniharvoin synnytään ja vähänkään pitkäjänteisemmällä toiminnalla se alkuun huono myyjäkin voisi kehittyä hyväksi myyjäksi. Jopa huippumyyjäksi. Etenkin jos saisi kunnollisen tuen ja työnohjauksen. Itse myyn B2B-puolella ja ensimmäinen 3kk meni todella pienellä myynnillä. Meinasin jo luovuttaa, mutta minuun valettiin uskoa ja nyt tienaan keskimäärin 4 000€/kk vuoden kokemuksella. Alkumetreillä tukena oli 1500€/kk pohjapalkka, jonka sai vaikka ei olisi tehnyt yhtään kauppaa.
Miten voi olla niin h u u m, aantunut vallasta, että kuvittelee päättävänsä ihmisten puolesta heidän ammattialansa ja työpaikkansa?
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassallekin vaan mennään. Kyllä ne kouluttaa kähmäkäpälänkin jos vain työhaluja löytyy.
Varastohommiin pääsee, vanhustenhuoltoon, kuljetushommiin, postinjakajaksi, sairaalan aulaan istumaan ja neuvomaan asiakkaita. Onhan noita jossei nyt ihan Perähikiälle halua linnottautua.
Postinjakajaksi, joo, pääsi, mutta potkaisivat pellolle heti ensimmäisen flunssan jälkeen. Korona-aikana ei edes saanut mennä töihin flunssaisena, joten ei oikein ollut vaihtoehtoja.
Lisättäköön, ettei pois potkaisija ollut Posti, vaan vuokrafirma. Postille olisin kyllä kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei yksinkertaisesti ole töitä, koska tämä on kuolemankourissa oleva taantuva maa. Ei auta koulutus, ammattitaito ei mikään.
Miksi meillä sitten yli 92% työikäisistä ja työkykyisistä on töissä?
Miksi sitten huudellaan taantumasta jos töitä kerran on? Silloinhan asiat on enemmän kuin hyvin.
Taantuma on eri asia kuin se, että kenelläkään ei ole töitä. Aina löytyy töitä suurimmalle osalle. Mutta koskaan missään tilanteessa työllisyysaste ei ole 100%. Eli aina on myös niitä, joille ei töitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen aina halutessani saanut työpaikan. Potkutkin useasti mutta taas olen kokopäivätyössä. 160h/kk + ylityöt välillä. Se on asenteesta kiinni työllistyminen. Ryhtiä pitää olla. m38
Nuo asenteesta huutelijat ovat juurikin niitä todellisesta elämästä vieraantuneita. Ajatellaan, että koska minä onnistuin, niin olen jotenkin parempi kuin nuo muut, tein asiat oikein ja nuo muut tekevät väärin.
Sama juttu on laihduttamisen kanssa. Ei ymmärretä, että jos jokin onnistui itsellä helposti, eivät samat teot välttämättä johda muilla samaan lopputulokseen. Kehot ovat erilaisia.
Kuuleppa laiskuri, vastarannan kiiski. Asenne, koulutus ja tahto vie pitkälle.
Laihdutukseen sama homma. Syö vähemmän kuin kulutat niin laihdut. Jos näin ei ole, olet ansainnut Nobelin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaaja töitä saa. Osamista kertyy opiskelemalla ja harjoittelemalla. Elämän kovan koulun käyneillä voi toki olla haastavampaa.
Näin se on. Pelkät kesken jääneet opinnot ja elämämkoulu eivät näytä kovin hyvältä CV:ssä.
CV:ssä ei myöskään näytä hyvältä naissukupuoli, yli 50 vuoden ikä ja /tai etninen tausta. Mitä ehdotat ratkaisuksi näihin?
Korjaus: naisella myös alle 50v ikä. Sähän saatat tulla vaikka raskaaksi!
Naisten työttömyysaste on miehiä matalampi.
Vierailija kirjoitti:
Töihin meneminen alkaa työllistävän alan opiskelulla, ilman kranttuilua ja helpoimman kautta yrittämistä.
Itse vaihdoin suhdanneherkältä alalta sote alalle. Tänään illalla tulin yhdestä työstä ja huomenaamulla menossa toiseen työhön.
Niin me muutkin opiskelimme alaa, jonka osaajille mainostettiin olevan kova tarve yrityksissä. Varmaan onkin tarve, mutta ne palkkaavat aniharvan, ja sen vuoksi on aika vaikeaa saada jalkaa oven väliin, vaikka olisi opiskellut kuinka ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsee näissä keskusteluissa aina se ettei valittaja kerro mille alalle, millä työkokemuksella ja mihin päin Suomea hakee kun sanoo ettei töihin niin vaan mennä. Kertokaa kerrankin, jokukaan, faktat niin on helpompi ottaa kantaa.
Aika moni on hakenut vähän jokaista vastaan tullutta työpaikkaa, jota voisi kuvitella pystyvänsä tekemään. Eli kaikkia vähän tai ei lainkaan koulutusta vaativia + kaikkia oman alan töitä ja sitä sivuavia. Olisi aika pitkä sepustus luetella ne kaikki. Samaten menisi aikaa kaivella omista lähetetyistä sähköposteista jokainen paikka, jota on joskus tullut haettua. En ainakaan itse muista kaikkia ulkoa, on niitä kuitenkin niin paljon ollut.
No mainitse nyt edes 5 esimerkkiä ja kerro, mikä on koulutuksesi ja työkokem
Teknisen alan korkeakoulutettu on sama kuin kertoisit olevasi filosodfian maisteri. Eli ei kerro mitään siitä, millaisiin tehtäviin koulutuksesi on valmistanut. Tuo "ettei minua tunnisteta" on kohtuullisen naurettava perustelu. Ihan kuin olisit Suomen ainut ko. tutkinnon suorittanut, joka hakee töitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten muutat ulkomaille ja Menet töihin. Lähin mahdollisuus on Ruotsi.
Ai sinä ajatteletkin asiat siten, että Suomeen ei tarvitse työllistyä. Eli kyse on vain siitä, että yksilö tekee työtä, vaikkei Suomi saisikaan hänen työnteostaan maksamia veroja. Onpas vekkuli ajatusmaailma. Valtion taloudella ei olekaan siis mitään tekemistä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaaja töitä saa. Osamista kertyy opiskelemalla ja harjoittelemalla. Elämän kovan koulun käyneillä voi toki olla haastavampaa.
Näin se on. Pelkät kesken jääneet opinnot ja elämämkoulu eivät näytä kovin hyvältä CV:ssä.
CV:ssä ei myöskään näytä hyvältä naissukupuoli, yli 50 vuoden ikä ja /tai etninen tausta. Mitä ehdotat ratkaisuksi näihin?
Vaihdat perinnehameen tavallisiin housuihin ja paitaan.
Vaihtaako se hakijan sukupuolen? Nuorentaa? Ja etninen tausta lakkaa olemasta, kun riisuu kansallispukunsa?
Kysyit neuvoa mutta heti on vastaväite mietittynä valmiiksi. Nykyään ei etninen tausta merkitse yhtikäs mitään jos osaa suomea noinkin hyvin ja on aktiivinen
Harva asia sinne töihin estää menemästä. Minua viimeksi SAK:n lakko.
Isäni on tällainen vieraantunut todellisuudesta. Hän sai olla 50-vuotta saman työnantajan leivissä. Nyt eläkkeellä ja tietysti saa hyvää eläkettä. Hän sanoo, että töihin vain mennään. Ei ymmärrä työttömiä.
Minusta taasen ihminen on hyvinkin vieraantunut todellisuudesta, jos ei tiedä, että töihin voi mennä. Miljoonat suomalaiset menevät joka päivä töihin. Itsekin menen taas maanantaina klo 6.30.
Olen jo vuosituhannen vaihteessa oppinut kaverin kautta, että puhelinmyyntifirmat eivät välttämättä maksa palkkoja, vaikka olisi mitä sovittu. Lisäksi toiselta kaverilta opin myöhemmin, että puhelinmyynnistäkin voi saada potkut. Hän myi niin vähän (en ole varma, myikö ollenkaan), että hänet irtisanottiin.