Miten vahvistaa itsetuntoa ja minäkuvaa?
Niin usein tulee ajateltua itsestä kielteisesti. En riitä, en kelpaa, vertaan itseäni muihin. Miten voisi itse alkaa vahvistamaan itseäni henkisesti jotta voisin kokea olevani riittävä, hyvä ja jotta oppisin rakastamaan itseäni ja kehoani?
Kommentit (79)
Nopea pikaniksi itsetunnon kohentamiseen, eli ennen/jälkeen.
Seiso peilin edessä. Ota oiken huonoryhtinen asento, yritä näyttää mahdollisimman surkealta, roikota naamaa, liioittele surkeutta (=ennen). Sitten nopeasti ryhdistäydy, ota edustava asento ja leveä hymy ja tervehdi iloisesti peilikuvaa (=jälkeen). Hymyile niin kuin näkisit jonkun kivan ihmisen yllättäen pitkästä aikaa. Voi olla myös mielikuvituskaveri.
Päivittäin toistettuna auttaa :)
Lopettaa somen seuraamisen niin ei tule kadehdittua muita
Sen tajuamalla, että me kaikki olemme olleet täydellisiä syntymästämme lähtien ja mitään korjaamista tai kehittymistä ei tarvita. Se mitä sinulle tapahtui ei liittynyt sinuun mitenkään, se oli vain pahantekijöiden oman huonolaatuisen elämän osoitus.
"Tervetuloa itsetunto- ja identiteettipulmien omahoito-ohjelmaan! "
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/itsetunto-ja-identiteettip…
Vierailija kirjoitti:
Elämällä omanlaista elämää ja menestymällä siinä. Teet päätöksiä ja elät seurausten kanssa. Jos seuraukset eivät ole toivottuja, muutat suuntaa, etkä jää itkemään ja uhriutumaan. Muiden mielipiteitä kannattaa kuunnella, mutta suodattaa aina oman filtterin kautta. Negatiiviset kommentit usein ovat kateutta ja katkeruutta, mutta välillä niissä on totuuttakin. Joka päivä kannattaa miettiä, miten elämä olisi parempaa, miten olisi enemmän aikaa ihmisille/asioille, joista oikeasti pitää. Omassa tapauksessa tämä johti useamman ihmisen, tavan ja teon brutaaliin poistamiseen.
Juuri näin. Missään terapiassa ei itsetunto kohene, vaan elämällä elämää ja tekemällä mukavia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Meille aina sanotaan, että ei saisi ajatella olevansa parempi kuin muut, mutta omaan epäitsevarmuuteeni auttoi kummasti kun aloin uskottelemaan itselleni olevani paras. Muutkin ihmiset tykkäävät ihmisistä, jotka osaavat arvostaa itseään.
Ja muutenkaan ei pidä verrata itseään hyvän lapsuuden kokeneisiin ihmisiin, jotka ovat tunteneet olevansa hyväksyttyjä koko elämänsä.
Mulle on toiminut tämä taktiikka myös. En siis ajattele olevani mitenkään parempi ihminen kuin muut mutta yritän hypettää itseäni itselleni aina kun tulee mahdollisuus. Esim. joku onnistuminen -> "vitsi miten mä voin olla niin hyvä tässä", housut istuu hyvin -> "huhhuh mikä upea kroppa", hoksaan nopeasti jotain -> "kyllä mä oon vaan niin älykäs" yms. Ja miehen kanssa ollessa sanon näitä ihan ääneen ja hän tietty liittyy hypetykseen. :D Kun asioita vaan toistelee itselleen niin niihin alkaa pikkuhiljaa uskomaan.
Ja pidätän oikeuden tällaiseen "itserakkauteen" sillä, että 30 ekaa vuotta elämästäni olen vain inhonnut ja hävennyt ja vähätellyt itseäni ja tekemisiäni. Nyt on aika elää.
Vierailija kirjoitti:
'Kannattaa opetella pikkuhiljaa puhumaan itselleen mukavasti, niin kuin puhuisit hyvälle ystävälle tai rakkaallesi. Et sinä heitäkään tuomitse tai heitä bussin alle kun elämä murjoo ja siksi se armon antaminen itselleen myös silloin kun kaikki menee vikaan on parasta mitä voit itsellesi tehdä.
Sinä itse olet elämässäsi ainoa varma myötätunnon lähde. Jos sinä et tunne myötätuntoa itse itseäsi kohtaan, miten voit olettaa, että kukaan muukaan tuntisi niin?'
Siinäpä se. Ihmiset nimenomaan tuomitsee ja heittää bussin alle just silloin, kun elämä murjoo. Itselläni miesystävä vaihtoi toiseen, kun olin heikoimmillani. Nyt itsetunto ihan nollissa. En riittänyt taaskaan.
Ei tarvi vahvistaa minäkuvaa. Olet se joka olet. Vain väärä minäkuva tarvitsee tukilauseita säilyäkseen rytäköissä. Minäkuvastasi on enemmän huolissaan itsekkäät ihmiset, jotka haluavat sinun olevan heidän mielensä mukaisia.
-Miehenmöllykkä
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että tuota ei saa yksinään korjattua, koska ongelma ilmenee aina suhteessa muihin. Tarviit jonkun terveen ja kannustavan ihmissuhteen matkasi tueksi.
Tästä olen osin samaa mieltä. Jos elämässäsi on joku joka vaan jatkuvasti painaa alaspäin, ole tekemisissä mahdollisimman vähän. Toisaalta suomalaisissa on äärettömän yleistä sosiaalinen junttius, eli väheksyvä, kriittinen ja tyly tapa puhua toisten jutuista. Pitää osata arvioida milloin jonkun sanomisilla on oikeasti painoarvoa ja milloin ihminen on vaan huono käytöstavoiltaan. Ja siihen liittyen; älä itse ainakaan ylläpidä/levitä tällaista kulttuuria.
Kuitenkin hyvä itsetunto on sisäsyntyistä. Jos ripustaa itsetuntonsa täysin ulkoisen palautteen varaan, on se heikoilla kantimilla ja annat muille "ilmaisen lyömäaseen" sinua vastaan.
Arvostatko itse muita ihmisiä sellaisenaan vai heidän puheiden, taitojen vai tekojen perusteella? Kun elät omien arvojesi mukaisesti, on helpompi arvostaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetunnon paradoksi on siinä, että sitä etsimällä ja pyrkimällä siihen et tule sitä löytämään.
Loppujen lopuksi kyse on itsesi hyväksymisestä, ei siinä mitkään ulkopuolelta tulleet odotukset auta - pitää olla tuon ja tämän näköinen, tuo rasva%, pitää ainakin tuon tason koulutus olla, X ikään mennessä pitää olla Y ja Z koettuna jne.
Nuo ulkopuolelta, muilta ihmisiltä ja yhteiskunnalta, tulleet odotukset ovat vain "harhautuksia" tehtävässäsi hyväksyä itsesi, vikoinesi ja hyvine puolinesi.
Tästä tullaan toiseen paradoksiin. Nimittäin siihen, että muut ihmiset eivät suostu/kykene/halua nähdä niitä hyviä puolia. Näkevät vain sen, minkä haluavat nähdä ja kohtelevat sen mukaisesti.
Sekin, mutta kyseessä on kuitenkin ITSEtunto, mitä mieltä sinä itse olet itsestäsi.
Tietenkin siihen voi vaikuttaa mitä mieltä muut ovat itsestäsi, mutta sekin on omasta asenteestasi kiinni. Jos sinusta tuntuu, että koko maailma kyttää ja nauraa sinulle niin sitten asia on niin, sinun mielestäsi.
Tosi asia, mitä todennäköisimmin on, että 99,9% vastaan tulevista ihmisistä eivät välitä sinusta tuon taivaallista, vai muistatko itse ketään jollain tavalla mieleenpainuvaa eilisestä? Valtava osa meistä on kuitenkin keskittyneitä omaan itseensä, minä myös mukaan luettuna, että edes pystyisimme huomaamaan ja olemaan tietoisia edes pienestä määrästä ympärillämme olevia ihmisiä.
Se ei tule varastamalla toisen omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, itse olen melkein 50 ja itsetunto vaan huononee.
Ikää tulee niin itsetuntio senkun vahvistuu
Jumala rakastaa sinua sellaisena kuin olet ja sinä riität.
Voit myös lakata vertaamasta ja olla välittämättä mitä muut ajattelevat.
I don't care anymore - Phil Collins
Tärkeintä on tehdä sitä, mikä tekee onnelliseksi.
Raha, menestys sekä sosiaalinen että taloudellinen on melkoinen itsetuntobuusteri. Viina tottakai myös!
Menet kunnolliselle kuntosalille. Ensin ei nouse kuin kuminauha, mutta kun rauta alkaa totella, tunnet olosi paljon paremmaksi. Siis ei keekoilusalille, ne vain pahentavat asiaa, et sinä mitään oman elämänsä TikTokjulkkiksia elämääsi tarvitse, vaan sellaiselle jossa on yhteisöllinen henki ja muutkin kommentoivat, hyväksyvästi, kun ennen ei kohonnut kuin se kuminauha, ja nyt tempaiset oman painosi. (Katsoin juuri kun meille tuli eräs vakavasti ylipainoinen; katsoin ihailevasti koska hänhän on selkeästi päättänyt tehdä asialle jotain. Kehosi on sinä, kun muut kannustavat sitä ja rauta tottelee, itsetunto kasvaa kohisten).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että tuota ei saa yksinään korjattua, koska ongelma ilmenee aina suhteessa muihin. Tarviit jonkun terveen ja kannustavan ihmissuhteen matkasi tueksi.
Kiva. Eli puuttuu enää se terve ja kannustava ihmissuhde...
Se voi olla terapeutti. Ei minunkaan elämässä vapaaehtoisesti ole tuollaista ihmistä koskaan ollutkaan, mutta en jäänyt uhriutumaan siitä(kin).
Olen 30v. Minulla on huono itsetunto. En löytänyt hyvää vastausta itsetunnon kohottamiseen.
Rahalla...sitä kun riittää,niin maailma on avoin kaikkeen..
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin juon usein. Se on mun intohimo.
Eihän se auta juomisen syyhyn ja siinä tuhoaa terveytensä (on sellaisia jotka ovat pilanneet aivonsakin alkoholilla ja eivät enää ymmärrä mitään).
Himot pois itsekurilla ja järki tilalle. YouTubessa on videoita kyllä löytyy apua suomeksi. Hae sieltä hakusanoilla ja ajattele sitä mitä etsit sieltä.
Jos osaat englantia niin Carl Jung hakusanalla löytyy videoita.
Keskiverto palstatrolli...