Onko nepsy lääketieteellinen vai sosiopsykiatrinen diagnoosi?
Kun joku lääkärikin sanoi, että diagnoosit ovat aina sopimuksenvaraisia eikä esim. Adhd tarkoita automaattisesti sitä, että aivotoiminnassa olisi mitään yhtenevää poikkeavuutta, koska diagnoosi asetetaan oireiden perusteella?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsy on yhdistelmä medikalisaatiota, lapsen kohdalla ehkä hiukan viivästynyttä kehitystä, ja vanhemman puolelta uusavuttomuutta, sekä yhteiskunnan arvojen kriisiytymisestä johtuvaa toimivan tukiverkon puuttumista. Viranomainen ei ole tukiverkko.
Höpöhöpö. Miten ihmeessä mikään tollanen selittäis mun aspergeria? Joka on muuten myös mun jo kahdeksankymppisellä vanhemmalla ja mun teini-ikäisellä lapsella.
Kohdallasi kyse on taas siitä, että olet vastuunpakoilija ja aikuistuminen kohdallasi on jäänyt puuttumaan. Elämänhallintasi on pois raiteiltaan, mutta sen sijaan että tekisit asialle jotakin, päätit luovuttaa ja etsiä "selitystä" itsesi ulkopuolelta. Apuun tulikin lääkärisetä, joka arpoi sinulle tuollaisen asperger-diagnoosin. Nyt sinulla on fatalistinen oikeutus olla vastuuntunnoton: Sinulla
Miten sun mielestä on luovuttamista etsiä selitystä omiin ongelmiin? Eihän niitä voi yrittääkään ratkaista, jos ei tiedä mistä ne johtuu. Ja jos se selitys on asperger, niin sehän nimenomaan ei ole itsen ulkopuolelta selityksen etsimistä, vaan itsestä selityksen etsimistä.
Huoh. Taas joku, joka kuvittelee, että nepsyjutut on vaan jotain ulkoista käytöstä.
Ei meidän sisäinen kokemusmaailma oo mitään sosiaalipsykiatriaa.
Mm. katseen kohdistamisesta, silmien liikkeistä ja näetyn ärsykkeen aikaansaamasta aivoalueiden aktivoitumisesta voidaan löytää eroja autistien ja neurotyypillisten välillä.