Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nepsy lääketieteellinen vai sosiopsykiatrinen diagnoosi?

Vierailija
09.05.2024 |

Kun joku lääkärikin sanoi, että diagnoosit ovat aina sopimuksenvaraisia eikä esim. Adhd tarkoita automaattisesti sitä, että aivotoiminnassa olisi mitään yhtenevää poikkeavuutta, koska diagnoosi asetetaan oireiden perusteella?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiede vasta kehittyy, joten diagnoosi tulee vielä oireiden kautta. Nykyään kuitenkin tutkimukset antavat viitteitä, että lapsen aivoissa näkyy esim. autismi jo ennen oireiden ilmaantumista. Joissain lähteissä väitetään, että tutkijat voivat nähdä autismin aivoista 15-minuutissa. 

Minulle on tehty aikanaan aivosähkökäyrätutkimus EEG ja siinä lääkäri ihmetteli miten aivoni reagoivat kaikkiin pieniin ärsykkeisiin voimakkaasti myös silloin kun olin syvässä unessa. Jälkikäteen olen miettinyt, että ehkä aivoissa tosiaan konkreettisesti tapahtuu jotain kummallista, muttei mitään tarpeeksi hälyttävää. 

Minullekin on tehty eeg ja lääkäri totesi, että siellä on jotain outoa sähköistä toimintaa josta ei tiedä mitä oli, mutta lätkäisi sillä perusteella epilepsia diagnoosin.

Vierailija
42/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Maissa, joissa lasten älylaitteiden käyttöä on rajoitettu, on huomattu lasten adhd-diagnoosien vähentyvän."

Mun lapsella on ADHD. Sai ensimmäisen älypuhelimensa 13 vuotiaana.

Mä sain 33 vuotiaana eikä ADHD-diagnoosia !!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin voin olla nepsy mutten uskalla tuoda tunteitani julki toisin kuin Nepsyt.

Häh? Ei nepsyyteen mitenkään erityisesti kuulu, että uskaltaisi tuoda tunteitaan julki. Ei monet meistä autisteista ainakaan uskalla. 

Vierailija
44/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä kriminaalipsykiatrinen termi. Käytetään paatuneisiin väkivaltarikollisiin ja murhaajiin.

Nyt höpiset omiasi. 

Vierailija
45/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsy on yhdistelmä medikalisaatiota, lapsen kohdalla ehkä hiukan viivästynyttä kehitystä, ja vanhemman puolelta uusavuttomuutta, sekä yhteiskunnan arvojen kriisiytymisestä johtuvaa toimivan tukiverkon puuttumista. Viranomainen ei ole tukiverkko.

Vierailija
46/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lääketieteellinen.

Haha, oman elämänsä peruskoulupohjainen sössö kumoaa lääketiedettä. Montako opintopistettä olet lukenut tieteellisen tutkimuksen perusteita? Veikkaan nollaa.

Esim. Adhd:n ja autismin taustalla on geneettinen poikkeavuus. Genomipoikkeavuus tunnistettiin jo yli 10 vuotta sitten. Ohessa linkki tutkimusartikkeliin vuodelta 2013.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(12)6212…

Vierailija
47/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän psykiatria, alienismi, ole millään tavalla sen enemmän tieteellistä kuin lääketiedekkään. Kaikki lääketouhut pharmapsykologia mukaanlukien jotain antibiootteja lukuunottamatta on uskomusoppia. Kirurgia ja perinnöllisyys ja muutamat muut tukeutuvat enemmän toistettavuuteen. Jos tulos ei ole toistettavissa se ei ole tiedettä. Jos lopputulos on täysin kiinni tsänssistä/tuurista ja koekanista eli potilaasta se ei ole tiedettä.

Vierailija
48/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta sen tiedän, että lastenneurologi tekee diagnoosin adhd/add:sta ja lastenpsykiatri autismikirjosta.

Nelikymppiselle?

Vierailija
49/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lääketieteellinen.

Haha, oman elämänsä peruskoulupohjainen sössö kumoaa lääketiedettä. Montako opintopistettä olet lukenut tieteellisen tutkimuksen perusteita? Veikkaan nollaa.

Esim. Adhd:n ja autismin taustalla on geneettinen poikkeavuus. Genomipoikkeavuus tunnistettiin jo yli 10 vuotta sitten. Ohessa linkki tutkimusartikkeliin vuodelta 2013.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(12)6212…

Eli olet esteellinen, sen verran omaa lehmää opintoviikoissa jne kiinni siinä ettei kyseenalaisteta tai huijaus menisi nurin.

Vierailija
50/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsy on yhdistelmä medikalisaatiota, lapsen kohdalla ehkä hiukan viivästynyttä kehitystä, ja vanhemman puolelta uusavuttomuutta, sekä yhteiskunnan arvojen kriisiytymisestä johtuvaa toimivan tukiverkon puuttumista. Viranomainen ei ole tukiverkko.

Höpöhöpö. Miten ihmeessä mikään tollanen selittäis mun aspergeria? Joka on muuten myös mun jo kahdeksankymppisellä vanhemmalla ja mun teini-ikäisellä lapsella. 

Vierailija
51/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti - ilmiö, jolla selitetään kurittoman lapsen käyttäytymistä.

Vierailija
52/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yliopistolla töissä ja huomaan, että autistisia on todella paljon tutkijoissa. Olen itsekin toki.

Rahoituksen hankinta lienee se haasteellisin homma siinä?

Vierailija
53/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mehujäätelön merkki. Näköjään kovassa suosiossa.

Vierailija
54/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gastropsykologinen diagnoosi

Vierailija
55/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Häh? Ei nepsyyteen mitenkään erityisesti kuulu, että uskaltaisi tuoda tunteitaan julki. Ei monet meistä autisteista ainakaan uskalla."

Autistit nimenomaan tuovat tunteensa julki. Varsinkin murrosiässä. Siksi monet muuttavat pois kodista silloin, kun vanhemmat eivät enää pärjää.

Aspergerit taas eivät osaa yleensä ilmaista tunteitaan.

Vierailija
56/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim monet autistit eivät halua käyttää itsestään nimitystä nepsy, sillä nepsy tulee esim sanoista "neuropsykiatrisesti oireileva". Se on negatiivinen ilmaisu, toisin kuin autismi. Autismi on neutraali, tasaveroinen neurotyyppi.

Vierailija
57/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nepsy on yhdistelmä medikalisaatiota, lapsen kohdalla ehkä hiukan viivästynyttä kehitystä, ja vanhemman puolelta uusavuttomuutta, sekä yhteiskunnan arvojen kriisiytymisestä johtuvaa toimivan tukiverkon puuttumista. Viranomainen ei ole tukiverkko."

Sain nepsy-diagnoosin 43 vuotiaana, eli vanhempani ovat mielestä uusavuttomia? Montako vuotta olen kehityksestä jäljessä? Kirjoitin kuitenkin ylioppilaaksi, että en varmaan kovin paljon?

Vierailija
58/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Häh? Ei nepsyyteen mitenkään erityisesti kuulu, että uskaltaisi tuoda tunteitaan julki. Ei monet meistä autisteista ainakaan uskalla."

Autistit nimenomaan tuovat tunteensa julki. Varsinkin murrosiässä. Siksi monet muuttavat pois kodista silloin, kun vanhemmat eivät enää pärjää.

Aspergerit taas eivät osaa yleensä ilmaista tunteitaan.

Mulla siis on asperger-diagnoosi, mut sehän on vähän vanhentunut nimike, kun kuuluu nykyään autismin kirjon häiriöiden alle. Oon siis asperger-autisti. Osaan ilmaista tunteitani oikein hyvin, mutta uskallan tehdä sitä vain kaikkein lähimpien ihmisten seurassa. 

Vierailija
59/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän se hupiveikko olet.

Vierailija
60/84 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsy eli älyllisesti kehitysvammainen on ihan pätevä lääketieteellinen diagnoosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi