Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viertolan kouluampuja ei ollut kiusattu

Vierailija
08.05.2024 |

Yle:

https://yle.fi/a/74-20087398

"Esitutkinnassa ei poliisin mukaan ole tullut ilmi seikkoja, jotka tukisivat epäillyn kertomaa kiusaamisesta."

Eli muutaman kk suunnitellut tekoa ja vieläpä hatarin perustein. Kyllä todella kylmäävältä kuulostaa, taitaa olla psykopaatti tai sosiopaatti vaikka olihan se jo tiedossa että ei kaikki hyvin voi olla kun kykenee tuollaiseen tekoon.

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen että poika on sosiaalisilta taidoiltaan tosi rajoittunut ja ei osaa olla muiden seurassa ja siksi kokee olevansa ulkopuolinen ja kiusattu. Vaikea uskoa että muutaman kuukauden jälkeen olisi koulukiusattu uudessa koulussa. Tosin omista kouluvuosista on jo aikaa ja ajat ovat muuttuneet.

Vierailija
62/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa lapsensa viettävän tämmöisten hullujen kanssa aikaa? Ei kukaan. Silti samaan hengenvetoon osa kiihkossa selittää, ettei saisi jättää porukan ulkopuolelle. Eli tarkoittaako se, että oman lapsenne tulisi myös kaveerata potentiaalisten murhaajien kanssa? Vai koskiko tämä vain niitä muiden lapsia? Se nyt vaan on niin ettei kaikki ole kelvollisia muiden seuraan ja itse sen tässä taas oikeaksi todisti.

Kiusaja äänessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis ollu parempi että tuota psykopaattia EI olis tähän maahan koskaan edes syntynyt, mitään hyötyä kenellekään hänestä ei tule koskaan  olemaan. Luuseri jo syntyessään.

Eihän hän tähän maahan syntynytkään, niinkuin ei uhrinsakaan.

Vierailija
64/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi tietää. Kiusaaminen ja ulos jättäminen voi olla hyvinkin hienovaraista ja opettajat eivät jokaista v*ttuilua todellakaan kuule eikä näe. Uskon että oli kiusattu. Ihan näin ulkopuolisen tuntuma asiasta saatujen tietojen pohjalta.  

Opettajat ovat kiusaamisen piilottamisen ja kiistämisen ammattilaisia.

Juurikin tämä. Yhä saa jakuvasti kuulla ja lukea että "ei meillä kiusata" samalla kun kulissien takana tapahtuu vaikka mitä. Ja mihinkään ei puututa koska mitään ei tunnusteta. 

Koulu tuskin voi puuttua asioihin, joita ei tapahdu koulussa tai joita ei tehdä näkyvästi. Kiusaamista on ihan kaikkialla, missä on useampia ihmisiä koolla, tietyissä tilanteissa kolmekin riittää. Koulua on joka tilanteessa turha syytellä. Miksi sitten kiusaamista on kaikkialla?

.

Vierailija
65/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla voittajafiilikset sillä, joka opetti tuolle aseenkäyttöä. Uutisissa oli, että oli suunnitellut ampuvansa useita oppilaita, opettajan rohkea toiminta esti tämän.

Vierailija
66/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kiusattu, mutta silti uudessa koulussa ei ollut kavereita. No, voi olla niinkin mutta kyllä tämä viittaa siihen että on ollut syrjitty tai yhdentekevä muille ja vanhasta koulusta herkistynyt tälle. Sitä paitsi kiusaamisesta ei yleensä jää todisteita, joten helppo poliisin sanoa että ei ollut kiusattu.

Vierailija
67/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla psyykkistä sairautta, luulotauti.

Vierailija
68/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivotutkimuksessa on todettu, että kiusaaminen ja voimakas sosiaalinen ahdistus jättää samaan aivokuoren osaan jäljen kuin kidutus. Niinpä kiusaaminen muistetaan pitkään. Pitkään jatkuessaan kiusaaminen myös traumatisoi. Se vaikuttaa kiusatun minäkuvaan, identiteettiin ja itsetuntoon.

https://nuortenlinkki.fi/tietopiste/tietoartikkelit/mielenterveys/kiusa…

Vierailija
69/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penskat ovat nykyään liian herkkiä. Ei se ole kiusaamista, jos sulla ei ole kavereita. Se on silloin peiliin katsomisen paikka. Ei aikuisetkaan kaveeraa sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa ei tule toimeen. Työyhteisössä täytyy tietysti tulla toimeen, mutta kaveerata ei tarvitse.

Jos lapsella ei ole kavereita, on se heti kiusaamista. Ei. Kiusaamista on sanallinen / fyysinen väkivalta. Kyllä poliisit olisivat saaneet kaivettua esiin, jos tätä penskaa olisi kiusattu somessa. Mutta ilmeisesti hänellä on jonkinasteisia vakavia ongelmia oman päänsä/käytöksensä kanssa, eikä muut lapset halunneet olla hänen kanssaan tekemisissä. Ehkä jopa oman turvallisuutensa kanssa. Ja ilmeisesti vanhemmat eivät ole opettaneet tälle lapselle sosiaalisia käytöstapoja ja näin kävi.

Tässä on takana epäonnistunut lapsen kasvatus. Yksikään ihminen ei ole paha syntyessään. Ympäristö muokkaa meidät sellaisiksi, millaisiksi me tulemme. Vanhemmat opettavat lapsen elämään.

Vierailija
70/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Ensimmäiseen puoleen vuoteen en saanut kavereita, kaikki muut olivat entuudestaan toisilleen tuttuja ja minä olin tosi ujo. Myöhemmin muutin jälleen yliopistoon enkä seitsemän vuoden aikana saanut kaveria kuin vasta neljäntenä vuotena.

Mieleeni ei kertaakaan noussut, että muut kiusaavat minua tai että minussa on vikaa (muuta paitsi ujous) tai että minun pitäisi ampua kaikki. Sen sijaan pyrin täyttämään elämäni iloa tuottavilla maksuttomilla asioilla sekä hanttihommilla, lukmisella ja eteenpäin pyrkimisellä.

Vierailija
71/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tuota on sanoa oliko vai ei. Opettajat ja rehtorit kieltävät asian useimmiten vaikka huomaisivat, eivätkä aina edes huomaa. Minua kiusasi yksi tyttö varastamalla pulpetistani ja penalistani tavaroita yhtenä vuotena. Kun olin ujo, en saanut sanotuksi kenellekään. Näin tavarani hänellä ja hän vain ivallisesti hymyili kun tiesi etten uskalla sanoa. 

Vierailija
72/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Ensimmäiseen puoleen vuoteen en saanut kavereita, kaikki muut olivat entuudestaan toisilleen tuttuja ja minä olin tosi ujo. Myöhemmin muutin jälleen yliopistoon enkä seitsemän vuoden aikana saanut kaveria kuin vasta neljäntenä vuotena.

Mieleeni ei kertaakaan noussut, että muut kiusaavat minua tai että minussa on vikaa (muuta paitsi ujous) tai että minun pitäisi ampua kaikki. Sen sijaan pyrin täyttämään elämäni iloa tuottavilla maksuttomilla asioilla sekä hanttihommilla, lukmisella ja eteenpäin pyrkimisellä.

Se on sinun kokemuksesi ja ihan ok. Mutta ei liity tähän

Vierailija
73/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vanhemmat???

Vierailija
74/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijat havaitsivat, että kiusaamisen kohteeksi joutuneiden aivoissa oli eroja verrattuna niiden nuorten aivoihin, joita ei ollut kiusattu.

Kiusaaminen näytti kutistavan ja muuttavan nuoren aivojen tiettyjä osia.

Nämä aivojen osat ovat tekemisissä muun muassa motivaation ja tunteiden prosessoinnin ja säätelyn kanssa.

https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/3df9a3f5-bcd9-4afd-911e-bff8…

Vierailija
75/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt useissa kouluissa ja nähnyt monta tilannetta, jossa kouluun tulee kesken lukuvuoden uusi oppilas. Alakoulun puolella tämä on aina koettu jännittäväksi ja kiinnostavaksi tilanteeksi ja uuteen oppilaaseen on mielellään tutustuttu. Yläkoulussa asia on vaikeampi, jos uusi tulija on hiljainen ja arka.

Vierailija
76/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kirjoittelevat ovat varmaan kamuja asuinyhteisön häirikön ja impulssikontrollipuutteesta kärsivän nistinkin kanssa :D

Tuon murhahistoria pysyy salassa, ehkäpä siinä on av-mammelin tyttären tuleva mies ja lasten isä.

Vierailija
77/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen että poika on sosiaalisilta taidoiltaan tosi rajoittunut ja ei osaa olla muiden seurassa ja siksi kokee olevansa ulkopuolinen ja kiusattu. Vaikea uskoa että muutaman kuukauden jälkeen olisi koulukiusattu uudessa koulussa. Tosin omista kouluvuosista on jo aikaa ja ajat ovat muuttuneet.

Kiusaaminen voi alkaa ensimmäisenä päivänä. Ja tapahtuu aina salaa aikuisilta piilossa, siksi opettajat ja kaikki ovat aivan pihalla koko kiusaamisesta. Kiusattu ei  välttämättä uskalla puhua asiasta kellekään, koska on todennäköisesti uhkailtu "jos kerrot niin sitten.." jne. Olihan siitä julkaistu jo tieto, mitä tämä oppilas sanoi luokassa hetkeä ennen tekoa, "nyt loppu kiusaaminen". Sitähän ei tietenkään tällä palstalla muisteta koskaan mainita, ei, täällä yritetään vain kaikin tavoin puolustella kiusaajia ja lytätä kiusattuja ja vierittää syy heidän niskoilleen, eli  toisin sanoen jatkaa kiusaamista koko ajan. Kertoo vähän näiden kiusaajienpuolustelijoiden mielenmaisemasta, joka on ikävä kyllä, paljon sairaampi kuin sen joka lopulta kyllästyy ja päättää lopettaa kiusaamisen sillä lopullisimmalla tavalla.

Vierailija
78/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kiusattu, mutta silti uudessa koulussa ei ollut kavereita. No, voi olla niinkin mutta kyllä tämä viittaa siihen että on ollut syrjitty tai yhdentekevä muille ja vanhasta koulusta herkistynyt tälle. Sitä paitsi kiusaamisesta ei yleensä jää todisteita, joten helppo poliisin sanoa että ei ollut kiusattu.

Ja sitten väitetään, ettei koulu tee mitään ja lakaisee asiat ns. maton alle. Poliisikaan ei voi tehdä mitään ilman todisteita, miten sitten koulu voisi?

Vierailija
79/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turpasauna ois pelastanut henkiä.

Vierailija
80/126 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sinun kokemuksesi ja ihan ok. Mutta ei liity tähän

Täällä ollaan sitä mieltä, että jos tulee uuteen porukkaan eikä heti olla bestiksiä, se on kiusaamista ja ampumisen paikka.