Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puoliso kertoo terapiassa vain omat näkemyksensä

Vierailija
08.05.2024 |

Mies on käynyt terapiassa keskustelemassa, koska hänellä on mm. masennusta ja vaikeuksia elämänhallinnan kanssa. Pari päivää sitten mies sanoi, että terapeutin mielestä ei ole hyvä, että kotona säännöt vaihtuvat koko ajan. Olin vähän ihmeissäni, että mitkä säännötmitään järkevää vastausta en saanut, mies vain räyhäsi että säännöt, ne säännöt. Mielestäni meillä nyt mitään erikoisia sääntöjä ole, vain normaalit käytöstavat ja että tyyliin omat sotkut siivotaan jne. 

Nyt aloin miettimään, että mitähän tarinaa se mies siellä terapiassa kertoo? Tokihan hänellä on täysi oikeus oma näkemyksensä kertoa, mutta ehkä terapeutin olisi hyvä tietää mitä se todellisuus on täällä kotona sääntöjen ja muiden osalta. Miehellä kun on viime vuosina tullut tavaksi kertoa tarinaa asiasta kuin asiasta eli oma näkemyksensä tapahtumista, jotka eroavat todellisista tapahtumista. Esim mies itse räyhää ja tiuskii minulle, mutta parin päivän päästä asia on miehen päässä kääntynyt niin, että se olinkin minä joka tiuski ja räyhäsi ja alkaa syytellä minua huonosta käytöksestä, jota en siis ole edes tehnyt. Oma negatiivinen toiminta siis käännetään toisen tekemäksi.

Ettei vain nyt kävisi niin, että miehen kertomusten perusteella terapeutti toteaa kaiken johtuvan kurjista kotioloista ja miehen todelliset ongelmat jäävät hoitamatta? Tiedän, että näistä säännöistä on turha enää miehen kanssa yrittää keskustella, hän usein heittää jotain tälleen epämääräisesti mistä en pääse pääse kärryille - eikä sitten suostu asiasta enempää kertomaan. 

Kommentit (268)

Vierailija
81/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni diagnosoitiin iän myötä lopulta harhaluuloisuushäiriö. Hän on aina tulkinnut tilaneet todella negatiivisesti. 

Ennen terapiaa pitäisi käydä psykiatrilla, ainakin jos hakee b-lausuntoa ja kelan tukea. Olisi huolestuttavaa jos kukaan terveydenhuollossa ei huomaisi tuollaista häiriötä

Vierailija
82/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskitytään nyt väärään asiaan: sillä ei ole hittoakaan väliä mitä terapiassa on väitetysti sanottu tai kerrottu sinun käytöksestäsi, vaan ongelma on se että mies käyttää terapiaa aseena sinua vastaan.

Ap tässä käyttää terapiaa miestään vastaan, mies ei saisi edes siellä kertoa omaa kantaansa vaan vaimon kannan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvät ihmiset. Onko se nyt jokin sääntö, jos esim lautaset ovat keittiössä vuodesta toiseen samassa kaapissa? Eikö se vain helpota elämää, että kaikki perheenjäsenet tietävät mistä ne lautaset löytyvät?

Ja jos on puolisonsa kanssa eri mieltä jostain säännöstä niin eikö olisi kohtuullista, että hän kertoisi mistä on kyse ja mikä mättää? Vai pitääkö toisen olla ajatustenlukija?

Ja jos todellisuudessa tapahtuu niin että mies räyhää minulle, niin onko se ok että mies väittää minun räyhänneen? Kaikilla on oikeus mielipiteeseen, mutta eikö kuitenkin pitäisi elää ihan oikeassa todellisuudessa?

Kannatti tosiaan kirjoittaa tällaiselle palstalle :(

-ap

Mitä positiivista saat tuosta parisuhteesta?

Vierailija
84/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvät ihmiset. Onko se nyt jokin sääntö, jos esim lautaset ovat keittiössä vuodesta toiseen samassa kaapissa? Eikö se vain helpota elämää, että kaikki perheenjäsenet tietävät mistä ne lautaset löytyvät?

Ja jos on puolisonsa kanssa eri mieltä jostain säännöstä niin eikö olisi kohtuullista, että hän kertoisi mistä on kyse ja mikä mättää? Vai pitääkö toisen olla ajatustenlukija?

Ja jos todellisuudessa tapahtuu niin että mies räyhää minulle, niin onko se ok että mies väittää minun räyhänneen? Kaikilla on oikeus mielipiteeseen, mutta eikö kuitenkin pitäisi elää ihan oikeassa todellisuudessa?

-ap

Tuo, mitä kirjoitat ei kuulosta kohtuuttomalta. Se, että sinulla on tarve mennä kertomaan  miehen terapeutille, miten asiat oikeasti ovat taas kuulostaa kontrolloivalta.

Eihän vaikuta vaan täysin terveeltä vaikuttaa, saattaisin itsekin mennä räyhäämään sinne. Olette te köyhiä. Monet terapeutit ovat kateellisia ja sadistisia joten nauttivat tästä samasta kus etuksesta kuin sinä tässä nyt. Olette aivan päästänne kieroja oksettavia ihmisiä. Onneksi tiedän itse miten asiat ovat ja niin tuntuu onneksi tietävän aloittajakin. Hyi olkoon tätä ketjua!

Vierailija
85/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kysyy ihminen joka ihmettelee miksi mikään parisuhde ei onnistu tai ei saa ketään kumppaniksi. Nämä on nähty jo.

Vierailija
86/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskitytään nyt väärään asiaan: sillä ei ole hittoakaan väliä mitä terapiassa on väitetysti sanottu tai kerrottu sinun käytöksestäsi, vaan ongelma on se että mies käyttää terapiaa aseena sinua vastaan.

Ap tässä käyttää terapiaa miestään vastaan, mies ei saisi edes siellä kertoa omaa kantaansa vaan vaimon kannan.

Ei vaan te vääntelette asioita niin että vaimo näyttäisi pahalta ihmiseltä. Teettä tätä aina kaikkialla kateuksissanne ja tätä samaa tehdään esimerkiksi lastensuojelussa ja julkisella puolella ainakin terapeuttien toimesta.

Vierailija
87/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset muuttuvat. Minunkin ex muuttui vuosien myötä todella ilkeäksi ja itsekkääksi. En tiedä miten hänet olisi diagnosoitu vai oliko vain todellinen luonne. Jälkeen harmitti, että en aikaisemmin eronnut. 

Vierailija
88/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap. Lue kaikki viestisi ja mieti tarkkaan miltä ne ulkopuolisin silmin kuulostaa. 

Sinun on aika hyväksyä se, ettei sitä hyvää parisuhdetta ole välttämättä tulossa, eikä todellakaan niin, että sinä menet miehen terapiaan kertomaan hänen kärttyisyydestään. Todennäköisesti puolisosi suuttuisi vain lisää ja ihan syystäkin. 

Toivon sinulle tsemppiä, ja ihan oikeasti itsesi ajattelua. Mitä sinä toivot ja haluat, aivan sama mitä mies touhuaa. Sinä et voi häntä pelastaa takaisin hyvään parisuhteeseen, vaikka tunnut niin ajattelevankin. 

Ps. Totuuksia on oikeasti aina monta. Voi olla, että puolisosi tarkoittaa jotain muuta tilannetta, kuin se mitä sinä luulet. 

Vierailija
89/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sen perusteella mitä kuvailet, miksi olette edes yhdessä?

No miksi te menette pariterapiaan, eroatte tai ette eroa muista syistä? Vttu mikä kysymys taas joltakin köyhältä.

Vierailija
90/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset muuttuvat. Minunkin ex muuttui vuosien myötä todella ilkeäksi ja itsekkääksi. En tiedä miten hänet olisi diagnosoitu vai oliko vain todellinen luonne. Jälkeen harmitti, että en aikaisemmin eronnut. 

Luonnollinen ajatuskela kun prosessoi mutta jos ajattelee tarkemmin niin jos olisit eronnut paljon aikaisemmin niin olisit saattanut pohtia olisiko kuitenkin kannattanut yrittää vielä koska jostakin syystä jatkoit. 

Vierailija
91/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollinen ajatuskela kun prosessoi mutta jos ajattelee tarkemmin niin jos olisit eronnut paljon aikaisemmin niin olisit saattanut pohtia olisiko kuitenkin kannattanut yrittää vielä koska jostakin syystä jatkoit. 

Ei elämässä kannata elää jos elämää vain tätä hetkeä.

Vierailija
92/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muuten havainneet miten energia vaikuttaa ihmisten terveyteen muunkin kuin psyykkeen osalta? Kannattaa ajatella. Tai sitten miettiä. Jotkut pohtivat asioita. Osa sitten tekeekin jo jotakin järkevää joskus. Nautinnollista iltaa rakkaat ystävät ja terveisiä ison tien varrelta!

Vierailija
93/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Olen yrittänyt auttaa ja tukea miestäni, antanut hänen levätä, ottanut enemmän vastuuta ym. Jos olisin jättänyt mieheni sen takia, että hän on masentunut, niin eipä sekään olisi varmaan ollut hyvä asia? 

Mitään positiivista en kyllä tästä saa. Kateellisena katson, kun mies jaksaa käydä töissä (ei ole päivääkään ollut sairauslomalla masennuksen vuoksi) ja töiden jälkeen liehuu omissa menoissaan. Kadehdin myös sitä, kuinka iloisesti mies juttelee muiden kanssa - minulle on kuin myrskynmerkki tai pitää mykkäkoulua.

Tai ehkä mies ei olekaan masentunut, vaan vika onkin minussa..kyllähän mies kerran sanoi että olen liian hiljainen. Toisen kerran sanoi että olen liian äänekäs. Pitäisi myös pukeutua hameeseen - kun pukeuduin niin sanoi että katselee mieluummin naisia urheilutrikoissa. Noiden kommenttien jälkeen en viitsinyt yrittää miellyttää. Ilmeisesti minusta tuli silloin tyranni ja kontrolloija ja mies joutui terapiaan?

-ap

Vierailija
94/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta missä tässä tarinassa näin oli. Eikö tuo loppu ollut vain ap:n omaa pohdintaa. En minä ainakaan tuollaista lue? 

Vierailija
95/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni diagnosoitiin iän myötä lopulta harhaluuloisuushäiriö. Hän on aina tulkinnut tilaneet todella negatiivisesti. 

Ennen terapiaa pitäisi käydä psykiatrilla, ainakin jos hakee b-lausuntoa ja kelan tukea. Olisi huolestuttavaa jos kukaan terveydenhuollossa ei huomaisi tuollaista häiriötä

Onhan se huolestuttavaa, mutta väitän että terapiaan ohjautuu ihan merkittävä osa sellaisilla arpalippu-diagnooseilla, että masennukselta tai ahdistuneisuushäiriöltä tuo näyttäisi, tervemenoa terapiaan. Vasta sitten jos parin vuoden terapiat ja lääkkeet ei auta tai oireilu uusii toimineenkin hoidon jälkeen, niin sitten aletaan tonkia tarkemmin, ja silloin löytyy traumaperäisiä stressihäiriöitä, persoonallisuushäiriöitä, pakko-oireita, hoitomuotoon ja hoidon vaikuttavuuteen vaikuttavia neuropsykiatrisia häiriöitä jne. Lisäksi tietyt persoonallisuuden piirteet altistaa tietyille häiriöille, esim. lainauksen äiti on "aina" ollut negatiivisesti tulkitseva mutta todennäköisesti itse harhaluuloisuushäiriöksi luokiteltava tila on tätä paljon lyhytikäisempi.

Vierailija
96/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Olen yrittänyt auttaa ja tukea miestäni, antanut hänen levätä, ottanut enemmän vastuuta ym. Jos olisin jättänyt mieheni sen takia, että hän on masentunut, niin eipä sekään olisi varmaan ollut hyvä asia? 

Mitään positiivista en kyllä tästä saa. Kateellisena katson, kun mies jaksaa käydä töissä (ei ole päivääkään ollut sairauslomalla masennuksen vuoksi) ja töiden jälkeen liehuu omissa menoissaan. Kadehdin myös sitä, kuinka iloisesti mies juttelee muiden kanssa - minulle on kuin myrskynmerkki tai pitää mykkäkoulua.

Tai ehkä mies ei olekaan masentunut, vaan vika onkin minussa..kyllähän mies kerran sanoi että olen liian hiljainen. Toisen kerran sanoi että olen liian äänekäs. Pitäisi myös pukeutua hameesee

Miehen pelastamista olet jo yrittänyt, mutta se ei onnistu. Pelasta itsesi.

Vierailija
97/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta missä tässä tarinassa näin oli. Eikö tuo loppu ollut vain ap:n omaa pohdintaa. En minä ainakaan tuollaista lue? 

Olihan siellä, että mies kertoi terapeutin sanoneen... huomasin myöhässä. 

Vierailija
98/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tai ehkä mies ei olekaan masentunut, vaan vika onkin minussa..kyllähän mies kerran sanoi että olen liian hiljainen. Toisen kerran sanoi että olen liian äänekäs. Pitäisi myös pukeutua hameesee

Miksi sinä nyt uhriudut ja alistut tuolla tavalla ruikuttamaan? Ole itsevarma ja lähde saatana kävelemään jos mies on ilkeä eikä tee muutoksia. Älä pilaa koko elämääsi sellaisen kanssa. Kuulostaa lähinnä siltä että mies ei tule kestämään jos rupeat ruikuttajaksi. Sano takaisin ja kerro miten sinä haluat olla ja elää. Huuda vaikka tuskasi pihalle, ihan jo itsesi ja lastenne vuoksi. Huuto ei traumatisoi eikä pahoinpitele ketään. Tunteet ovat sallittuja. Arvosta itseäsi. Jaksamista sinulle.

Vierailija
99/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ehkä ymmärtänyt, koska minusta tuntuu siltä, että suurin osa syyllistää minua: että olen tyranni, määräilijä, kontrolloiva. Oikeasti olen kiltti, empaattinen ja haluaisin vain, että mies saisi apua ongelmiinsa. Kyllä, oma lehmä ojassa siinä mielessä, että olisi mukavampi elää sovussa perheenä kuin kuunnella räyhäävää miestä.

Haluaisin vain, että terapeutti olisi ajan tasalla siinä mikä miehen vointi on. Mies on käynyt aiemminkin terapiassa. Tällöin terapeutti halusi kuulla myös minun tarinani ja kävi ilmi, ettei mies ollut kertonut ongelmistaan ja vaikeuksistaan. Minun tarinani pohjalta terapeutti osasi ottaa oikeat asiat esille ja pääsi työstämään ongelmia miehen kanssa.

-ap

Vierailija
100/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen avioeroa kävimme miehen kanssa molemmat perheterapeutilla. Ensin kumpikin yksin, sitten oli tarkoitus mennä yhdessä. Minä kävin ensin ja kerroin, mikä uusioperheessämme kiikasti ja yhdessä terapeutin kanssa mietimme keinoja, joilla parantaa tilannetta. Kun mies tuli omalta käynniltään, kertoi terapeutin kysyneen, miksi mies vihaa minua niin paljon? Kun kuulin tuon, sanoin samantien, että siihen loppui meidän avioliiton pelastusyritykset: jos kokenut terapeuttikin ihmettelee miehen vihaa, on turha mennä yhdessä sinne kuuntelemaan, kuinka mies syyttää kaikesta minua. Erosimme, vaikka mies aneli, että yrittäisimme vielä. Ero oli elämäni paras päätös.