Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puoliso kertoo terapiassa vain omat näkemyksensä

Vierailija
08.05.2024 |

Mies on käynyt terapiassa keskustelemassa, koska hänellä on mm. masennusta ja vaikeuksia elämänhallinnan kanssa. Pari päivää sitten mies sanoi, että terapeutin mielestä ei ole hyvä, että kotona säännöt vaihtuvat koko ajan. Olin vähän ihmeissäni, että mitkä säännötmitään järkevää vastausta en saanut, mies vain räyhäsi että säännöt, ne säännöt. Mielestäni meillä nyt mitään erikoisia sääntöjä ole, vain normaalit käytöstavat ja että tyyliin omat sotkut siivotaan jne. 

Nyt aloin miettimään, että mitähän tarinaa se mies siellä terapiassa kertoo? Tokihan hänellä on täysi oikeus oma näkemyksensä kertoa, mutta ehkä terapeutin olisi hyvä tietää mitä se todellisuus on täällä kotona sääntöjen ja muiden osalta. Miehellä kun on viime vuosina tullut tavaksi kertoa tarinaa asiasta kuin asiasta eli oma näkemyksensä tapahtumista, jotka eroavat todellisista tapahtumista. Esim mies itse räyhää ja tiuskii minulle, mutta parin päivän päästä asia on miehen päässä kääntynyt niin, että se olinkin minä joka tiuski ja räyhäsi ja alkaa syytellä minua huonosta käytöksestä, jota en siis ole edes tehnyt. Oma negatiivinen toiminta siis käännetään toisen tekemäksi.

Ettei vain nyt kävisi niin, että miehen kertomusten perusteella terapeutti toteaa kaiken johtuvan kurjista kotioloista ja miehen todelliset ongelmat jäävät hoitamatta? Tiedän, että näistä säännöistä on turha enää miehen kanssa yrittää keskustella, hän usein heittää jotain tälleen epämääräisesti mistä en pääse pääse kärryille - eikä sitten suostu asiasta enempää kertomaan. 

Kommentit (268)

Vierailija
41/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe olevani tyranni, päinvastoin miehen käytös on toisinaan aika..tyrannimaista. Jos kysyn, että kävisikö kaupassa sillä aikaa kun minä siivoan, niin ei mene. Jos olen kaameassa flunssassa ja pyydän että hän edes tyhjentäisi tiskikoneen, niin ei tyhjennä. Joka kuukausi saan sanoa, että siirtäisi tililleni osuutensa vuokrasta. Myöskin yhteisten lasten kustannuksiin ei osallistu, ellen erikseen pyydä. 

Meillä ei ole mitään sovittu, minä teen kotityöt, hoidan lasten asiat, leikkaan nurmikot ja teen lumityöt. Ihan vain siitä syystä, että mies ei osallistu näihin edes pyydettäessä.

-ap

Kokemusta samanlaisesta tilanteesta. Aivan kamalaa loppujen lopuksi oli minulla ainakin. Mies sairastui aika pahasti. Tsemppiä sinulle kuitenkin.

Vierailija
42/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia etenee hitaasti. Ehkä terapeutti nyt vaan luo suhdetta ja kuuntelee. Älä odota nopeita tuloksia. Voitko itse hyvin? Oletko suhteessa onnellinen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potki vellipöksy pihalle. Sillä taitaa olla harhoja.

Vierailija
44/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvät ihmiset. Onko se nyt jokin sääntö, jos esim lautaset ovat keittiössä vuodesta toiseen samassa kaapissa? Eikö se vain helpota elämää, että kaikki perheenjäsenet tietävät mistä ne lautaset löytyvät?

Ja jos on puolisonsa kanssa eri mieltä jostain säännöstä niin eikö olisi kohtuullista, että hän kertoisi mistä on kyse ja mikä mättää? Vai pitääkö toisen olla ajatustenlukija?

Ja jos todellisuudessa tapahtuu niin että mies räyhää minulle, niin onko se ok että mies väittää minun räyhänneen? Kaikilla on oikeus mielipiteeseen, mutta eikö kuitenkin pitäisi elää ihan oikeassa todellisuudessa?

Kannatti tosiaan kirjoittaa tällaiselle palstalle :(

-ap

Vierailija
45/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...

-ap

Minä kyllä sympatiseeraan sinua, ap! Täällä on paljon pahoinvointia, ja suorat haukkumiskommentit ja solvaukset kannattaa sivuuttaa täysin.

Vierailija
46/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä miehen terapia ja hänen kertomuksensa siitä, mitä terapeutti on muka sanonut, omaan arvoonsa. Ei terapeutti ole objektiivinen parisuhdetuomari, vaan kommentoi miehen subjektiivista kertomusta omasta elämästään.

Aloittajan kannattaa mennä terapiaan, niin voi kertoa oman versionsa.

Vierailija
47/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe olevani tyranni, päinvastoin miehen käytös on toisinaan aika..tyrannimaista. Jos kysyn, että kävisikö kaupassa sillä aikaa kun minä siivoan, niin ei mene. Jos olen kaameassa flunssassa ja pyydän että hän edes tyhjentäisi tiskikoneen, niin ei tyhjennä. Joka kuukausi saan sanoa, että siirtäisi tililleni osuutensa vuokrasta. Myöskin yhteisten lasten kustannuksiin ei osallistu, ellen erikseen pyydä. 

Meillä ei ole mitään sovittu, minä teen kotityöt, hoidan lasten asiat, leikkaan nurmikot ja teen lumityöt. Ihan vain siitä syystä, että mies ei osallistu näihin edes pyydettäessä.

-ap

Sianjättöaika. 

Onni myötä!

Vierailija
48/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä miehen terapia ja hänen kertomuksensa siitä, mitä terapeutti on muka sanonut, omaan arvoonsa. Ei terapeutti ole objektiivinen parisuhdetuomari, vaan kommentoi miehen subjektiivista kertomusta omasta elämästään.

Ei voi jättää koska ilmeisen ammattitaidoton terapeutti aiheuttaa lisävahinkoja. 

Kenelle? Vaimolle?

Esimerkiksi ja jos osasit lukea niin miehelle myöskin. Ottaako päähän että asia onkin näinpäin?

Miksi se minua ottaisi päähän? Sehän on ihan tuon miehen päätettävissä haluaako hän jatkaa terapiaa ja kokeeko hän siitä enemmän hyötyä kuin haittaa.

Vierailija
49/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle selvisi eron jälkeen että ex-mieheni oli kehittänyt kaikenlaisia sääntöjä ja esteitä omaan elämäänsä parisuhteemme kautta ja perustellut niitä minulla. Esim. jotain harrastusta ei voinut aloittaa koska ei minun vuoksi voinut. Kuitenkaan asiasta ei koskaan oltu edes keskusteltu, en tiennyt hänen toiveistaan ja asiassa ei olisi ollut mitään ongelma. Ihmiset ovat hyviä keksimään tarinoita joilla perustelevat itselleen asioita. 

Vierailija
50/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin psykiatrilla, joka kertoi tapailemani naisen olleen narsisti. Itse en hänelle tällaista väittänyt.

Vierailija
51/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapeutit kyllä tietävät, että monet asiakkaiden sanomiset ovat pahasti vääristyneitä kuvauksia siitä mitä tapahtui

Terapiassa käy nimenomaan ihmisiä joilla on vääristyneitä ajatusmalleja ja hankaluuksia vuorovaikutuksessa jne.

Jos terapia etenee hyvin, niin kyllä miehen pitäisi sitten pystyä myöntämään myös oma huono käytöksensä

Vierailija
52/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvät ihmiset. Onko se nyt jokin sääntö, jos esim lautaset ovat keittiössä vuodesta toiseen samassa kaapissa? Eikö se vain helpota elämää, että kaikki perheenjäsenet tietävät mistä ne lautaset löytyvät?

Ja jos on puolisonsa kanssa eri mieltä jostain säännöstä niin eikö olisi kohtuullista, että hän kertoisi mistä on kyse ja mikä mättää? Vai pitääkö toisen olla ajatustenlukija?

Ja jos todellisuudessa tapahtuu niin että mies räyhää minulle, niin onko se ok että mies väittää minun räyhänneen? Kaikilla on oikeus mielipiteeseen, mutta eikö kuitenkin pitäisi elää ihan oikeassa todellisuudessa?

-ap

Älä lähde mukaan mihinkään tuollaiseen epämääräiseen kinasteluun. Älä hyväksy sitä, että mies käyttää terapeutin sanoja (todellisia tai ei) aseena sinua vastaan. Kieltäydy kaikesta tällaisesta keskustelusta heti saman tien,  heittåydyt vain hölmöksi ja sanot että mitkä ihmeen säännöt, en minä tiedä mitään sellaisia jos et osaa tarkemmin eritellä. Sinäkin voisit hyötyä terapiasta, enkä sano tätä pahalla ollenkaan. Keskinäinen suhteenne kuulostaa aika vaikealta ja myrkylliseltä. 

Vierailija
53/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on monenlaisia, mutta itse en katsoisi enkä kuuntelisi räyhääväö puolisoa, joka kääntää asiat väärin päin, syyttelee ym. 

Vierailija
54/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapeutit kyllä tietävät, että monet asiakkaiden sanomiset ovat pahasti vääristyneitä kuvauksia siitä mitä tapahtui

Terapiassa käy nimenomaan ihmisiä joilla on vääristyneitä ajatusmalleja ja hankaluuksia vuorovaikutuksessa jne.

Jos terapia etenee hyvin, niin kyllä miehen pitäisi sitten pystyä myöntämään myös oma huono käytöksensä

Kysymys on lähinnä siitä pitääkö sitä huonoa käytöstä sietää siksi että miehellä on ongelmia eikä vielä ole saanut niihin apua.

Vierailija
55/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Eri asia on, kannattaako tätä edistystä jäädä odottelemaan. Yhteiset lapset eikä maksa pyytämättä edes osuuttaan vuokrasta. Huudot siihen päälle. Itse lähtisin. 

Vierailija
56/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miehelle sanonut, että voin osallistua jonkun kerran hänen kanssaan vastaanotolle. Terapeutti oli kuulemma sanonut, että siitä ei ole hyötyä. Tämäkin todennäköisesti vain miehen tarinaa, mutta minkäs teet kun kyseessä on aikuinen ihminen.

-ap

Eli haluaisit mennä sinne terapiaan kertomaan sinun mielipiteesi miehesi kokemuksista? Eikö tuo ole kontrollia jopa toisen ihmisen tunteisiin ? Usko huvikses sinun käytös ei ole normaalia 

Vierailija
57/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on lähinnä siitä pitääkö sitä huonoa käytöstä sietää siksi että miehellä on ongelmia eikä vielä ole saanut niihin apua.

Se on ihan ap:n päätäntävallassa oleva asia.

Vierailija
58/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän sinun pitää itse määritellä. Minä en sietäisi. 

Vierailija
59/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun keski-ikäinen veljeni kuulostaa myös kertoneen terapiassaan täyttä potaskaa vanhemmistamme. Juoppohan ei itsessään mitään syytä näe, ja sen pienen terapiahetken jaksaa olla vain vähän aineissa siten, ettei sitä huomaa fyysisesti kun toleranssi on korkealla.

Vierailija
60/268 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miehelle sanonut, että voin osallistua jonkun kerran hänen kanssaan vastaanotolle. Terapeutti oli kuulemma sanonut, että siitä ei ole hyötyä. Tämäkin todennäköisesti vain miehen tarinaa, mutta minkäs teet kun kyseessä on aikuinen ihminen.

-ap

Eli haluaisit mennä sinne terapiaan kertomaan sinun mielipiteesi miehesi kokemuksista? Eikö tuo ole kontrollia jopa toisen ihmisen tunteisiin ? Usko huvikses sinun käytös ei ole normaalia 

Moni on ihan lähtökohtaisestikin pihalla siitä, mitä terapia noin ylipäätään pitää sisällään. Ettäkö joku änkeäisi toisen yksilöterapiaan kertomaan omia näkemyksiään?