Puoliso kertoo terapiassa vain omat näkemyksensä
Mies on käynyt terapiassa keskustelemassa, koska hänellä on mm. masennusta ja vaikeuksia elämänhallinnan kanssa. Pari päivää sitten mies sanoi, että terapeutin mielestä ei ole hyvä, että kotona säännöt vaihtuvat koko ajan. Olin vähän ihmeissäni, että mitkä säännötmitään järkevää vastausta en saanut, mies vain räyhäsi että säännöt, ne säännöt. Mielestäni meillä nyt mitään erikoisia sääntöjä ole, vain normaalit käytöstavat ja että tyyliin omat sotkut siivotaan jne.
Nyt aloin miettimään, että mitähän tarinaa se mies siellä terapiassa kertoo? Tokihan hänellä on täysi oikeus oma näkemyksensä kertoa, mutta ehkä terapeutin olisi hyvä tietää mitä se todellisuus on täällä kotona sääntöjen ja muiden osalta. Miehellä kun on viime vuosina tullut tavaksi kertoa tarinaa asiasta kuin asiasta eli oma näkemyksensä tapahtumista, jotka eroavat todellisista tapahtumista. Esim mies itse räyhää ja tiuskii minulle, mutta parin päivän päästä asia on miehen päässä kääntynyt niin, että se olinkin minä joka tiuski ja räyhäsi ja alkaa syytellä minua huonosta käytöksestä, jota en siis ole edes tehnyt. Oma negatiivinen toiminta siis käännetään toisen tekemäksi.
Ettei vain nyt kävisi niin, että miehen kertomusten perusteella terapeutti toteaa kaiken johtuvan kurjista kotioloista ja miehen todelliset ongelmat jäävät hoitamatta? Tiedän, että näistä säännöistä on turha enää miehen kanssa yrittää keskustella, hän usein heittää jotain tälleen epämääräisesti mistä en pääse pääse kärryille - eikä sitten suostu asiasta enempää kertomaan.
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Kenen näkemyksiä sen miehen sitten pitäisi siellä kertoa, jos ei omiaan?
Sellaisia omia totuudellisia näkemyksiä. Voihan sitä myös kertoa miten se toinen KOKEE näitä asioita. Se saattaa auttaa typerää terapeuttia ymmärtämään erilaisia ihmisiä ja heidän keskinäistä dynamiikkaansa. Oliko muita tyhmiä kysymyksiä?
Ap rakastatko tosiaan miestäsi? Kuulostaa itsekkäältä, tympeältä ja vihaiselta ihmiseltä, joka ei puolisoa arvosta. Vielä masentunutkin niin luulisi, että olisi nöyrä ja kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä miehen terapia ja hänen kertomuksensa siitä, mitä terapeutti on muka sanonut, omaan arvoonsa. Ei terapeutti ole objektiivinen parisuhdetuomari, vaan kommentoi miehen subjektiivista kertomusta omasta elämästään.
Ei voi jättää koska ilmeisen ammattitaidoton terapeutti aiheuttaa lisävahinkoja.
Kenelle? Vaimolle?
Parisuhteelle
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin tutulta. Omat vanhemmat ovat osaltaan käyneet yksilöterapiassa ja tuntuu välillä että fokus on aivan hukassa kun käynnit kuluvat vain kumppanin tekemisten ruotimiseen ja haukkumiseen, eikä omien ajatusten työstämiseen. Näissä tilanteissa ihmettelen kyllä, miksei terapeutti vihellä peliä poikki vaan lähtee mukaan toisen ihmisen käytöksen analysoimiseen ja tulkitsemiseen (joka ei ole edes paikalla läsnä) ja heittää tällä tavalla vettä myllyyn. Sitten näitä terapeutin kertomuksia kerrotaan totuuksina kotona ja käytetään toisen satuttamisen välineenä.
Siis sinä olet mukana terapiassa ja tiedät, mitä on puhuttu? Aika outoa.
Lisäksi jos haukun terapiassa miestäni, niin kyse on minun tunteistani, tuollaisena minä mieheni koen. Kyse on omien ajatusten työstämisestä, terapeutti tietää kyllä, että minä puhun koko ajan itsestäni.
En siis halua kontrolloida miehen keskusteluja terapeutin kanssa, mutta mitä hyötyä siellä käymisestä hänelle on jos kertoilee puuta heinää? Siis kertoo terapeutille vaikkapa minun räyhänneen, vaikka todellisuudessa on itse räyhännyt?
Enkä minä tiedä miksi terapeutti sanoisi ettei puolison mukana olosta ole hyötyä. Enhän minä edes tiedä onko terapeutti näin sanonut vai mieskö vain väittää näin. Paha sinne on väkisin ängetä. Minulle ei anneta edes terapeutin yhteystietoja eikä minun tietojani hänelle, koska kyseessä on aikuinen ihminen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä miehen terapia ja hänen kertomuksensa siitä, mitä terapeutti on muka sanonut, omaan arvoonsa. Ei terapeutti ole objektiivinen parisuhdetuomari, vaan kommentoi miehen subjektiivista kertomusta omasta elämästään.
Ei voi jättää koska ilmeisen ammattitaidoton terapeutti aiheuttaa lisävahinkoja.
Kenelle? Vaimolle?
Esimerkiksi ja jos osasit lukea niin miehelle myöskin. Ottaako päähän että asia onkin näinpäin?
Jos teillä ei jutut mene yksiin, niin ei siinä kovin kauaa kannata jäädä ihmettelemään erityisesti, kun toisen mt-ongelmat pahenee teidän suhteessa.
Mun mies oli terapeuttinsa avustuksella löytänyt ongelmiinsa syyn: minut ja huonon parisuhteen, tästä olen ikuisesti kiitollinen, koska pääsin hänestä vihdoin irti ja elämä on sen jälkeen maistunut oikeasti hyvältä. Pakko kai kertoa myös, että miehen onneen se ei vaikuttanut, koska hänen persoonallisuushäiriönsä ja alkoholisminsa ei sitten kuitenkaan johtunut minusta.
Todennäköisesti teillä on kotona satoja sääntöjä, jotka sinä olet luonut. Jääkaapissa on tietty järjestys, kahvia ei saa juoda klo 16 jälkeen, viikonloppuisin saa nukkua pitkään (muulloin ei), lomalla mennään Lontooseen (vaikka toinen ei halua) jne.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ainakin aika kontrolloivalta. Totuuksia on aina monta ja anna sen miehen nyt oma totuutensa edes johonkin purkaa ja luota työntekijän ammattitaitoon arvioida se, onko joskus kyse projisoinnista.
Voi huoh. Mutta inhoaisin itsekin, jos joku komentelisi mitä saisin puhua terapiassa. Siellä sitä opetellaan.
Tiesitkö että joskus on ihmissuhteita joissa vaaditaan kontrollointitaitoja joiltakin johtuen ihan ihmisistä itseistänsä?
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti teillä on kotona satoja sääntöjä, jotka sinä olet luonut. Jääkaapissa on tietty järjestys, kahvia ei saa juoda klo 16 jälkeen, viikonloppuisin saa nukkua pitkään (muulloin ei), lomalla mennään Lontooseen (vaikka toinen ei halua) jne.
Onneksi AV:lla tiedetään kaikkien keskinäiset parisuhdedynamiikat tarkkoine detaljeineen!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin tutulta. Omat vanhemmat ovat osaltaan käyneet yksilöterapiassa ja tuntuu välillä että fokus on aivan hukassa kun käynnit kuluvat vain kumppanin tekemisten ruotimiseen ja haukkumiseen, eikä omien ajatusten työstämiseen. Näissä tilanteissa ihmettelen kyllä, miksei terapeutti vihellä peliä poikki vaan lähtee mukaan toisen ihmisen käytöksen analysoimiseen ja tulkitsemiseen (joka ei ole edes paikalla läsnä) ja heittää tällä tavalla vettä myllyyn. Sitten näitä terapeutin kertomuksia kerrotaan totuuksina kotona ja käytetään toisen satuttamisen välineenä.
Tässä kyllä menee terapia juuri siihen, mihin se on tarkoitettukin: terapian antajan tulevienkin työtuntien varmistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen miehelle sanonut, että voin osallistua jonkun kerran hänen kanssaan vastaanotolle. Terapeutti oli kuulemma sanonut, että siitä ei ole hyötyä. Tämäkin todennäköisesti vain miehen tarinaa, mutta minkäs teet kun kyseessä on aikuinen ihminen.
-ap
No tietenkin. Anna paskan olla. Mies oppii kyllä itsekin tarvittaessa asioita.
Siis onko teillä parisuhteessa jotain sääntöjä? Ymmärrän, että lapsille pitää olla tietyt säännöt, mutta millaisia sääntöjä on avioparilla? Eikö normaaliälyinen aikuinen osaa toimia ilman erikwen sovittuja sääntöjä. Olisi mielenkiintoista kuulla millaisia sääntöjä teillä on.
Vierailija kirjoitti:
En siis halua kontrolloida miehen keskusteluja terapeutin kanssa, mutta mitä hyötyä siellä käymisestä hänelle on jos kertoilee puuta heinää? Siis kertoo terapeutille vaikkapa minun räyhänneen, vaikka todellisuudessa on itse räyhännyt?
Enkä minä tiedä miksi terapeutti sanoisi ettei puolison mukana olosta ole hyötyä. Enhän minä edes tiedä onko terapeutti näin sanonut vai mieskö vain väittää näin. Paha sinne on väkisin ängetä. Minulle ei anneta edes terapeutin yhteystietoja eikä minun tietojani hänelle, koska kyseessä on aikuinen ihminen.
-ap
Jos se on yksilöterapia, niin miksi sinun pitää mennä sinne? Menetkö miehen mukana parturiinkin? Ja miehen harrastuksissa olet aina paikalla?
Mies saa kertoa terapeutille oman totuutensa, koska terapeutti terapoi miestä, ei sinua. Sinun tulisi hankkia oma terapeutti, jossa työstät tunteita, joita joudut kohtaamaan, kun mies kertoo terapeutille oman kantansa etkä sinä pääse sanomaan, että ei se noin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miehelle sanonut, että voin osallistua jonkun kerran hänen kanssaan vastaanotolle. Terapeutti oli kuulemma sanonut, että siitä ei ole hyötyä. Tämäkin todennäköisesti vain miehen tarinaa, mutta minkäs teet kun kyseessä on aikuinen ihminen.
-ap
Minulta ainakin on kysytty haluanko mieheni mukaan keskusteluun. En usko että terapeutti sanoisi sen olevan hyödytöntä. Miksi se olisi hyödytöntä?
Miksi et uskoisi? Miksi alennat ihmisiä näin? Sairaan oksettava tapa tämäkin.
Vierailija kirjoitti:
-ap
No mutta hän on hoitamassa siellä itseään, ei teidän suhdetta. Avainasia on varmaankin se, että hän syystä tai toisesta kokee sinun räyhänneen. Pariterapiat on ihan erikseen, siellä pääsee molemmat ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pariterapia (uudella terapeutilla) tuohon lisäksi olisi hyvä vaihtoehto, niin keskustelussa tulisi molempien näkökulma esille.
Mies ei välttämättä innostu asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi AV:lla tiedetään kaikkien keskinäiset parisuhdedynamiikat tarkkoine detaljeineen!
Riittää, että lukee palstaa: juuri tuollaisia asioita palstalaiset pitävät sovittuina ja sitten ihmetellään, kun mies ei osaa laittaa jääkaapissa ruokia oikeille paikoille.
Kenelle? Vaimolle?