Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatko ihmisiä joilla on tohtorin tutkinto?

Vierailija
08.05.2024 |

Pidätkö älykkäänä

Kommentit (234)

Vierailija
81/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eihän se vaadi kuin 40op väikkärin lisäksi. Neljässä vuodessa onnistuu täysiaikaisena. Perustutkintoon menee 5v."

Tohtorintutkintoon pitää myös julkaista papereita vertaisarvioiduissa julkaisuissa ja kirjoittaa väitöskirja. Muistaakseni omalla alalla keskimääräinen tohtorintutkinnon suorittamisaika on yli 7 vuotta.

Eli arvostat tohtoreita?

🥹

Ap

Arvostan samalla tavalla kuin muitakin ihmisiä ;) Itseltä löytyy myös noi paperit jostain kaapin pohjalta, mutta hankin ne vain siitä syystä että olin kiinnostunut tekemään alani tutkimusta.

Toi on hyvä. Otan ylös 👍

Vierailija
82/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko väitellä tohtoriksi, kun oon vähän tyhmä ja kaikki sanoo niin

Ap

Valitettavasti tuohon titteli ei välttämättä auta. Itse olen tohtori, ja koen itseni vähän väliä tyhmäksi ja "huijariksi", koska on huijarisyndroomataipumusta. Lisäksi tosiaan koen olevani vähän sellainen kapea-alaisesti lahjakas, eli matemaattisissa asioissa lahjakas, mutta käytännön elämässä aika tyhmä tunari. 

En siis mitenkään halua torpata ajatuksiasi tohtorinopinnoista, kyllä se vaan voi hyvinkin kannattaa jos sinua kiinnostaa opintoja jatkaa. Ja voi olla että sinulle jotain apua itsetuntoon toisi, että olisi se tohtorintutkinto, varsinkin tietynlaisten ihmisten silmissä sillä voi kyllä tyhmä-väitteet välttää. Mutta on mahdollista, että käy kuten mulle, että edelleen suuren osan aikaa koet olevasi tyhmä ja törppö, vaikka sitten tiedätkin että juuri sillä omalla alueella osaat ja pystyt johonkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko väitellä tohtoriksi, kun oon vähän tyhmä ja kaikki sanoo niin

Ap

Valitettavasti tuohon titteli ei välttämättä auta. Itse olen tohtori, ja koen itseni vähän väliä tyhmäksi ja "huijariksi", koska on huijarisyndroomataipumusta. Lisäksi tosiaan koen olevani vähän sellainen kapea-alaisesti lahjakas, eli matemaattisissa asioissa lahjakas, mutta käytännön elämässä aika tyhmä tunari. 

En siis mitenkään halua torpata ajatuksiasi tohtorinopinnoista, kyllä se vaan voi hyvinkin kannattaa jos sinua kiinnostaa opintoja jatkaa. Ja voi olla että sinulle jotain apua itsetuntoon toisi, että olisi se tohtorintutkinto, varsinkin tietynlaisten ihmisten silmissä sillä voi kyllä tyhmä-väitteet välttää. Mutta on mahdollista, että käy kuten mulle, että edelleen suuren osan aikaa koet olevasi tyhmä ja törppö, vaikka sit

Nii i

Vierailija
84/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisin ystäväni on terveystieteen tohtori ja paljon muuta. Arvostan häntä, hänen sitkeyttään ja paneutumistaan häntä kiinnostavaan alaan. Arvostan häntä myös monella muulla tavalla: fiksuna, luotettavana ystävänä ja reiluna tyyppinä. 

Itse olen sairaanhoitaja ja hyvä työssäni. Meillä on usein hyvät keskustelut töistämme ja niitä sivuavista aiheista. 

Samoin ystäväni arvostaa minua.

Vierailija
85/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilta aloilta voi valmistua tohtoriksi ilman erityistä älykkyyttä. Riittää, että on kunnianhimoa ja ahkeruutta. Itse arvostan isosti fyysikoita ja muita luonnontieteilijöitä. Fysiikka taitaa olla ehkä vaikein oppiaine selviytyä edes maisteriksi, saati tohtoriksi saakka. Tunnen muutamia ns. kympin oppilaita, jotka ovat taistelleet itsensä kandiksi saakka sieltä, mutta sen jälkeen ovat vaihtaneet helpompaan. 

Vierailija
86/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eihän se vaadi kuin 40op väikkärin lisäksi. Neljässä vuodessa onnistuu täysiaikaisena. Perustutkintoon menee 5v."

Tohtorintutkintoon pitää myös julkaista papereita vertaisarvioiduissa julkaisuissa ja kirjoittaa väitöskirja. Muistaakseni omalla alalla keskimääräinen tohtorintutkinnon suorittamisaika on yli 7 vuotta.

Joo, mutta jos on hyvä ohjaus ja ehkä saa olla osana jotain tutkijaryhmää, ne paperit tulee osana tutkijaryhmän työtä, ei niitä tarvi itse yksin tehdä. Samoin se väistöskirjan aihe ja ideat voi tulla sieltä mitä tutkimusryhmässä tutkitaan muutenkin. Itsekin päädyin tutkimaan asiaa, jota professori ehdotti, olisi halunnut itse tutkia mutta ei ollut aikaa. Niinpä koska hän oli sitä itse pohtinut paljon, oli jo hyvin paljon ajatuksia tutkimuksen metodologiasta, kirjallisuudesta, jopa oletetuista lopputuloksista.

Joo, noin saa tietenkin nopeasti kasaan. Itse taas tein aiheesta josta Suomessa ei ollut aikaisempaa osaamista ja muutenkin kyseessä on vasta kehittyvä tutkimusala. Järjestelin kaikki tarvittavat verkostoitumiset, tutkimusvierailut sun muut käytännössä itse nollasta lähtien. Samoin paperit tein kokolailla yksin vaikka tietenkin sain apua ulkomaalaisilta kolleegoilta viimeistelyvaiheessa. Ei ihan neljään vuoteen olisi onnistunut mitenkään.

Vierailija
87/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en lähtökohtaisesti. Voi olla tohtori ja täysi kusipää.

Vierailija
88/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä mitenkään erityisen älykkäänä, koska yliopistossa opiskelu ja tutkintojen suorittaminen ei vaadi tavallista korkeampaa älykkyyttä, vaan enemmänkin työteliäisyyttä.

Serkkuni on kasvatustieteiden tohtori, eikä osaa edes keskustella kunnolla, vaan selittää pitkät litaniat omia juttujaan milloin puiden kaatamisesta, milloin lomareissusta. Kun vastapuoli yrittää jotain sanoa, ei kuuntele vaan alkaa puhua päälle. Hän ei myöskään ole kirjallisesti lahjakas, vaan kirjoittaa puisevaa ja pitkäveteistä tekstiä.

Vierailija
89/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hallitus haluaa lisää tohtoreita jos tutkinto on turha?

No ei ne nyt oikeasti turhia tutkintoja taida olla. Me tarvitsemme paljon erityisasiantuntijoita. Suomessa koulutustaso alhaisempi kuin kilpailijamaissa. So not, voitte kysyä. Mutta tuolla vaikutusta Suomen talouteen. Miettikääpä kehittyviä aloja. Nokian menestyksen takana oli vankka osaaminen insinööripuolella, piti olla myös paljon perustietämyksellistä pääomaa esim. hyödynnnettävistä aalloista joita ei ennen oltu käytetty. Nokia olisi voinut olla vielä suurempi juttu, jos meillä olisi ollut yhtä hyvää osaamista humaanitieteissä, olisi ymmärretty kännyköiden mahdollisuudet laajemmin kuin viestin siirrossa ihmiseltä A ihmiselle B, tuossahan Apple oli parempi. Me tarvitsemme uusia innovaatioita, ja nuo tuntuvat syntyvän syvän perusasioiden ymmärryksen, poikkitieteellisyyden ja luovuuden sopasta. Eli tohtoreita tarvitaan ja heitä kannattaa arvostaa mutta tohtoreiden kannattaa arvostaa yhteiskunnan muita osaajia ja toteuttajia, suuret innovaatiot eivät synny eivätkä varsinkaan lähde kehittymään onnistuneiksi ratkaisuiksi missään tiedeyhteisön sisäisessä umpiossa. 

Vierailija
90/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeneet rajun inflaation, niitä on aivan liikaa. Työttöminäkin. 

Vierailija
91/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvosta ihmistä hänen

Tutkintonsa

Varallisuutensa tai

Omaisuutensa takia. 

Tarkkailen

Käytöstä

Lupausten pitämistä

Toisten kohtelua (esim kaupan kassan)

Kiinnostuksen kohteita

Avuliaisuutta

Kuinka sisällä on asioissa, joista pitäisi jotain ymmärtää

Kielellistä ja kirjallista osaamista

Ja tutkin etukäteen tietonsa. Esim. Väitöskirjansa, jos aihe sattuu kiinnostamaan. 

Myös sydämen sivistys ja toisten tarpeiden huomioon ottaminen kiinnostaa

Vierailija
92/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti arvostan sinnikkyyttä ja tavoitteellisuutta ja toki tuo älykkyyttäkin vaatii. Toki tietysti sillä tohtorillakin voi olla joitain muita ikäviä luonteenpiirteitä, jotka sitten vievät arvostukseni muuten pois. 

Vierailija
93/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hallitus haluaa lisää tohtoreita jos tutkinto on turha?

Koska hallitusohjelmaan on kirjattu joku tavoite tohtorien määrästä, ja hallitusohjelma on tunnetusti heti jumalasta seuraava ylöspäin.

Mitään hyötyähän ei tuollaisesta kertarykäisy pikakouluttamisesta tietenkään ole. Tai siis muuta hyötyä kuin että hallitusohjelma myhäilee tyytyväisenä.

Vierailija
94/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En arvosta ihmistä hänen

Tutkintonsa

Varallisuutensa tai

Omaisuutensa takia. 

Tarkkailen

Käytöstä

Lupausten pitämistä

Kiinnostuksen kohteita

Avuliaisuutta

Ja tutkin etukäteen tietonsa. Esim. Väitöskirjansa, jos aihe sattuu kiinnostamaan. 

Eli jos on lukihäiriö - et arvosta?

Vierailija
95/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En arvosta ihmistä hänen

Tutkintonsa

Varallisuutensa tai

Omaisuutensa takia. 

Tarkkailen

Käytöstä

Lupausten pitämistä

Kiinnostuksen kohteita

Avuliaisuutta

Itse arvostan varallisuutta silloin kun joku on onnistunut nousemaan ryysyistä rikkauksiin kovalla työllä. Koulutusta ja halua oppia uusia asioita arvostan aina. 

Vierailija
96/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En arvosta ihmistä hänen

Tutkintonsa

Varallisuutensa tai

Omaisuutensa takia. 

Tarkkailen

Käytöstä

Lupausten pitämistä

Kiinnostuksen kohteita

Avuliaisuutta

Eli jos on lukihäiriö - et arvosta?

En ole sanonut niin. Kysymys kuului arvostanko.... 

Ja siihen vastasin. Ja vaikka ei kuulu aiheeseen niin sanojeni vääristelijöitä peräti inhoan. 

Vierailija
97/234 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ja puolison kohdalla tohtorintutkinto on vaatimuksena sen tason töihin, joista ollaan kiinnostuneita (= tutkimuksen johtaminen).

Väikkäreitä on toki monen tasoisia, josta riippuu arvostuskin. Toki minimissäänkin väikkäri on aika iso urakka. Kiittäen hyväksytty (näitä noin 10 %) väitöskirja indikoi yleensä sitä, että työhön on käytetty ajatusta.

Ylioppilas on usein opiskeluvuosilla mitattuna yhtä kaukana maisterista kuin maisteri/DI hyvän väikkärin tehneestä tohtorista.

Vierailija
98/234 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppia

Vierailija
99/234 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan ihan yhtä paljon kuin ketä tahansa ammatti-ihmistä. Tohtorin ammattitaitoa on oman alansa tieteellinen tutkimus. Ei se sen kummempaa ole. 

Koulutustasolla varmasti on joku korrelaatio älykkyyden kanssa, mutta ei se kyllä niin mene että korkeamman koulutuksen hankkinut olisi älykkäämpi kuin matalammalla asteelle kouluttautunut. 

Vierailija
100/234 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne välttämättä sen älykkäämpiä ole, mutta usein ovat fiksuja ja parempaa seuraa kuin itsestään liikoja luulevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi