Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatko ihmisiä joilla on tohtorin tutkinto?

Vierailija
08.05.2024 |

Pidätkö älykkäänä

Kommentit (234)

Vierailija
61/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset työntantajat eivät ainakaan arvosta tohtorintutkintoa. Ulkomailla tilanne eri.

Kuka haluaa tehdä töitä? Hyvä vaan että ei tarjota 👍

Vierailija
62/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen pari sellaista tohtoria jotka eivät vain halua tehdä normiduunia ja ovat siksi valinneet akateemisen uran. Yrittävät mahdollisimman pitkään viivytellä siellä. Ala ja aiheet hyvin kapeita humanistisia joista tuskin mitään mullistavia innovaatioita syntyy. Heitä en kauheasti arvosta. 

Tunnen myös yhden joka tekee aika uraauurtavaa tutkimusta ja elää tutkimukselleen 24/7. Häntä arvostan. On sellainen tohtori joita menneisyydessä oli enemmän. Nykyään suurelle osalle on kysymys vain tittelistä tai vaikeuksista löytää mielekästä työtä. Sitten tehdään väikkäri kun kerran rahoitusta tarjotaan.

Saa olla kyllä aika erikoinen ihminen jos tekee tohtorintutkinnon pelkästään tittelin vuoksi. Ei ole nimittäin ihan pieni homma kyseessä.

Ei enää minulle

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilöä ei tunne, niin tohtorius saattaa tuoda lisämeriittiä. Esim. juuri mainitsemasi poliitikkojen koulutus tai työympyröissä jos joku on väitellyt, se herättää arvostusta. Kun taas tuntee henkilön, tohtorius ei tuo mitään lisäarvoa, pikemminkin niin, että: "ai sekin on tohtori, no ei uskoisi". Tai: "kyllä voi näköjään aika heikoilla lahjoilla väitelläkin". Ikävä kyllä näin.

Tämä kertoo enemmän arvostelijasta itsestään, jos pitää muita heikkolahjaisina. Yleensä ne tyhjät tynnyrit kolisee eniten.

Vierailija
64/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstallahan nyt ei ole niin mutta aloin itse saada pilua ihan eri tavalla kun olin väitellyt. En sitä titteliä itse tuonut esille mutta sana kiiri.

Vierailija
65/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetunto-ongelmiin on varmasti helpompia ja nopeampia ratkaisuja kuin väitöskirjan vääntäminen.

Ei enää minulle

Ap

Vierailija
66/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstallahan nyt ei ole niin mutta aloin itse saada pilua ihan eri tavalla kun olin väitellyt. En sitä titteliä itse tuonut esille mutta sana kiiri.

Nii on 🥵

Vierailija
67/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väheni radikaalisti?

Vierailija
68/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tissitohtori

Vierailija
69/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan tekemään sitten. Aluksi sun pitää päästä sisään yliopistoon, sen jälkeen valmistua ensin kandiksi ja sitten maisteriksi. Sitten voit anoa tohtorin tutkinnon opinto-oikeutta ja jos maisterin paperit on tarpeeksi hyvät, ohjaaja löytyy ja tutkimussuunnitelma menee läpi niin voit sen oikeuden saada. Sen jälkeen alkaa sitten se varsinainen työ ja se työmäärä onkin sitten vähän eri luokkaa perustutkintoihin verrattuna. Onnea matkaan, ap! Muista kirjoitella tänne sitten kun ne tohtorin paperit on hankittu.

Mä luin tohtoriksi, kun kävin kääntymässä alan työelämässä, ja totesin että en tahdo sitä. Olin tohtoriksi opiskellessani yliopistolla myös töissä eri titteleillä (esim. tutkijakoulutettava, tutkimusapulainen), ja käytännössä tohtorinopintoni olivat työtä josta sain palkkaa. Olin osana tutkijaryhmää, ja sieltä tuli myös minulle aihe ja paljon apua. Koin tällä tavalla tohtorin tutkinnon tekemisen aika helpoksi, ainakin helpommaksi kuin alan työt firmoissa, eikä mitenkään olennaisesti vaikeampaa ollut kuin maisteriksi asti opiskelukaan. 

Vierailija
70/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko väitellä tohtoriksi, kun oon vähän tyhmä ja kaikki sanoo niin

Ap

Vierailija
71/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseinen ihminen ansaitsee arvostukseni. Ei liity tutkintoon mitenkään.

Vierailija
72/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi ikävältä kuulostaa

Vierailija
73/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän se vaadi kuin 40op väikkärin lisäksi. Neljässä vuodessa onnistuu täysiaikaisena. Perustutkintoon menee 5v."

Tohtorintutkintoon pitää myös julkaista papereita vertaisarvioiduissa julkaisuissa ja kirjoittaa väitöskirja. Muistaakseni omalla alalla keskimääräinen tohtorintutkinnon suorittamisaika on yli 7 vuotta.

Vierailija
74/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan viisasta ihmistä, tohtorihatulla tai ilman. 

Vierailija
75/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

LT usein huonompi kliinikkolääkäri kuin LL. 

Tutkijankammiossa ei käytännön lääkörintyötä opi

Vierailija
76/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eihän se vaadi kuin 40op väikkärin lisäksi. Neljässä vuodessa onnistuu täysiaikaisena. Perustutkintoon menee 5v."

Tohtorintutkintoon pitää myös julkaista papereita vertaisarvioiduissa julkaisuissa ja kirjoittaa väitöskirja. Muistaakseni omalla alalla keskimääräinen tohtorintutkinnon suorittamisaika on yli 7 vuotta.

Eli arvostat tohtoreita?

🥹

Ap

Vierailija
77/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi ikävältä kuulostaa

Jaa että on ikävää ettei automaattisesti arvosta ihmistä pelkän tutkinnon perusteella? Ei minusta. Ei tutkinto kerro ihmisestä muuta kuin että on kouluttautunut. Ihmisenä voi olla ihan kuspiä.

Vierailija
78/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi ikävältä kuulostaa

Jaa että on ikävää ettei automaattisesti arvosta ihmistä pelkän tutkinnon perusteella? Ei minusta. Ei tutkinto kerro ihmisestä muuta kuin että on kouluttautunut. Ihmisenä voi olla ihan kuspiä.

😤

Vierailija
79/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli arvostat tohtoreita?

🥹

Ap

Arvostan samalla tavalla kuin muitakin ihmisiä ;) Itseltä löytyy myös noi paperit jostain kaapin pohjalta, mutta hankin ne vain siitä syystä että olin kiinnostunut tekemään alani tutkimusta.

Vierailija
80/234 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta jos on hyvä ohjaus ja ehkä saa olla osana jotain tutkijaryhmää, ne paperit tulee osana tutkijaryhmän työtä, ei niitä tarvi itse yksin tehdä. Samoin se väistöskirjan aihe ja ideat voi tulla sieltä mitä tutkimusryhmässä tutkitaan muutenkin. Itsekin päädyin tutkimaan asiaa, jota professori ehdotti, olisi halunnut itse tutkia mutta ei ollut aikaa. Niinpä koska hän oli sitä itse pohtinut paljon, oli jo hyvin paljon ajatuksia tutkimuksen metodologiasta, kirjallisuudesta, jopa oletetuista lopputuloksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi