Mikä on ollut paras työsuhde-etu, jonka olet saanut?
Itse muistelin juuri vaatekauppaa, jossa olin lukion jälkeen välivuoden töissä. Omistaja katsoi ensimmäisenä työpäivänä minun vaatteita ja tokaisi, että kyllä sinulle pitää saada myyvempää vaatetta päälle. Hän kävi valitsemassa vaatteet valikoimasta. Ajattelin, että ne on sitten ne ainoat työvaatteet, joita kehtaan käyttää. Mitä vielä! Kun tuli seuraavaa mallistoa, hän kutsui taas, että tulehan tänne, niin katsotaan sinulle vähän esittelyvaatetta. Siis tyyliin pitkät housut, toppi ja bleiseri. Keväällä sain kauniin kotelomekon ja neuleboleron. Yhteensä 5 tai 6 vaatekokonaisuutta sen vuoden aikana ja melkein kaikki on edelleen kaapissa, esim. työhaastatteluihin löytyy aina edustavat vaatteet. Ei kukaan nuori osta sellaisia kunnollisia vaatteita kaappiinsa, kun maksaisi liikaa.
Kommentit (98)
Olen jo vuosien ajan käynyt skraidaamassa yhtä naispuolista kollegaani työajalla. Se on mahtava etu!
Sain käydä ammattitutkinnon työajalla ilmaiseksi. Vielä rahaa ja arvokas Leatherman läpimenosta. Ja pari 150€ lahjaa 8v aikana. Pari vuotta oli laadukas työterveys ja sensellaista.
Huvipuistossa työskennellessä sai käydä niin paljon hurvittelemassa kuin ikinä vapaa-ajallaan vain jaksoi. Ruuat ja muut sai ihan kivalla henkilökuntaedulla. Lisäksi pääsi ilmaiseksi kaikkiin muihinkin huvipuistoihin Suomessa.
Nykyisessä työssä kaupan alalla saa virkistysedun pari sataa/vuosi ja ostoksista saa todella tuntuvat alennukset.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut paljon työsuhde-etuja, kun on sote-ala. Nykyinen 300 euron e-passiraha taitaa olla arvokkain. Yhdessä paikassa sai ilmaiset kahvit.
Meillä e-passi raha on 50euroa 😂😂 ja siinä on edut. Ei mitään muuta. Ei edes jouluna. Siis ei kahveja työpaikalla, omat kahvit ym.
Etätyö ja ok palkka. Etätyössä säästyy aikaa, energiaa ja työmatkakustannuksia. Eväitäkään ei tarvitse ostaa vaan lounaalla voi syödä tavallista kotiruokaa. Kotona on häiriötön ympäristö työskennellä. Työteho on huimasti parempi kuin hälyisessä toimistossa. Olen erittäin tyytyväinen.
Epassi, rajaton etätyömahdollisuus, laaja työterveyshuolto, vapaa-ajan vakuutus, alennuksia yhteistyökumppaneilta, kahvit, koulutuksia. Lisäksi henkilöstölahjoja, eli joululahjat, merkkipäivälahjat, läksiäislahja, työsuhteen aloituslahja ja koeajan loppumislahja. :D
Sain myös 3 viikkoa palkallista kesälomaa heti ensimmäiselle kesälle, vaikka aloitin työt keväällä.
Nykyisessä työpaikassa:
- vapaat työajat ja etätyömahdollisuus milloin vain ilman asiasta erikseen ilmoittamista (aivan ylivoimainen etu mihinkään muuhun etuun nähden),
- laaja terveysvakuutus (sisältää mm. hammashuolto, psykoterapia) joka kattaa koko perheen,
- kaikki ttietokonevälineet (esim.. läppäri, tuliostin, digikamera, kuulokkeet, mikrofonit ohjelmistot, ym.) aina huippulaatua toimistolla ja kotona (nämä myös jäävät omaksi vaikka työsuhde loppuisi),
- nettiyhteys kotona oli ennen ilmainen mutta nyt työnantaja maksaa vain puolet, tosin etu sekin kun minulla paras ja nopein liittymä.
- palkallinen sapattivuosi joka 6. vuosi tai sapatti-puolivuosi joka 3. vuosi
Jotain pientä vielä, mutta tuossa tärkeimmät.
Jos luvataan suullisesti etuja, eikä niitä saakkaan jää kyllä paha mieli. Onnetonta, ei tehnyt mieli jäädä. Enkä sitten jäänytkään.
En enää luota suullisiin sopimuksiin. puhelin/ käytävämyynnissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä työpaikassa:
- vapaat työajat ja etätyömahdollisuus milloin vain ilman asiasta erikseen ilmoittamista (aivan ylivoimainen etu mihinkään muuhun etuun nähden),
- laaja terveysvakuutus (sisältää mm. hammashuolto, psykoterapia) joka kattaa koko perheen,
- kaikki ttietokonevälineet (esim.. läppäri, tuliostin, digikamera, kuulokkeet, mikrofonit ohjelmistot, ym.) aina huippulaatua toimistolla ja kotona (nämä myös jäävät omaksi vaikka työsuhde loppuisi),
- nettiyhteys kotona oli ennen ilmainen mutta nyt työnantaja maksaa vain puolet, tosin etu sekin kun minulla paras ja nopein liittymä.
- palkallinen sapattivuosi joka 6. vuosi tai sapatti-puolivuosi joka 3. vuosi
Jotain pientä vielä, mutta tuossa tärkeimmät.
Voisin tulla teille töihin :)
Ilmaiset silmälasit. Kaupan alalla 200 euron joululahjakortin, mikä oli osa-aikaiselle opiskelijalle valtava raha.
Nykyisessä paikassa ainoa etu on liikunta/kulttuurietu 70€/v. Kahvitkin maksamme ja keitämme itse.
Itse olen hyötynyt eniten työterveyden palveluista ja sitä täydentävästä terveysvakuutuksesta ja vapaa-ajan tapaturmavakuutuksesta. E-passille saatiin 350 e tälle vuodelle. Etätyö mahdollisuus mahdollistaa mun työnteon. Ilman sitä olisin koko ajan saikulla.
Arvostan eniten etätyömahdollisuutta.
Edellisessä firmassa oli sairauskassa, joka korvasi lääkkeet ja osan fysioterapiasta, hammaslääkäristä, silmälaseista, erikoislääkäreiden palkkioista ja tutkimuksista. Olisi korvannut myös kaikki julkisen terveydenhuollon maksut ja sairaalalaskut, jos sellaisia olisi ollut. Mielestäni aivan huippudiili ja jopa kilpailuetu firmalle.
Työterveyshuolto on hyvä. Lisäksi meiltä saa maksutta hakea omiin astioihin keittiöstä ruokaa iltapäivällä (mitä on lounaalta jäänyt). Myydä sitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vuosien ajan käynyt skraidaamassa yhtä naispuolista kollegaani työajalla. Se on mahtava etu!
Joo, niinpä varmaan. Ketju on täynnä kehuskelijoita, keneltä työkaverilta tai pomolta kulloinkin on saatu työsuhde-etuna. Tässä kun itse on työelämää kokenut 30 vuotta ja työpaikkojakin ollut jo 12, jos ei lyhyitä kesätöitä tai sijaisuuksia uran alussa lasketa, niin totean vaan, että taitaa olla fantasioita. Minullahan kävi noin, että työkaveri oli laittanut huhun liikkeelle, että hän saa yhdeltä työpaikan nuorelta naiselta. Se huhu tuli kyseisen naisen korviin. Työkaveri sai varoituksen ja itse oli kertonut, että hänelle on uhattu antaa kenkää, jos yhtään ainoaa vihjausta edes siihen suuntaan kuuluu. Tottakai on vapaa-ajallaan seurustelevia pariskuntia, esimerkiksi edellisessä työpaikassa oli aviopari, jotka olivat tavanneet sillä työpaikalla, mutta se on ihan eri asia kuin kehuskella saavansa kollegalta, ja vieläpä työajalla,
Vierailija kirjoitti:
Jos luvataan suullisesti etuja, eikä niitä saakkaan jää kyllä paha mieli. Onnetonta, ei tehnyt mieli jäädä. Enkä sitten jäänytkään.
En enää luota suullisiin sopimuksiin. puhelin/ käytävämyynnissäkään.
Minulle kävi myös noin! Olin yksikön päällikkönä ja toimitusjohtaja ja hr-päällikkö haastattelivat aikoinaan. Minulle selkeästi luvattiin 2 viikon palkallinen loma joulun aikaan. Aloitin työt kesäkuun alussa. Kysyin haastattelussa, että onko se joulun ajan loma siis palkallista. Toimitusjohtaja sanoi, että ilman muuta, pitäähän ihmisen levätä. Aloitin työt ja varasin mieheni kanssa lomamatkan joululle, 2 viikkoa, kuten minulle suullisesti luvattiin.
Matkan loppumaksu oli muistaakseni marraskuun puolivälissä, ja se maksettiin. Kun laitoin hr-työpöydältä lomahakemuksen, minun esihenkilöni (aluejohtaja) ilmoitti sähköpostitse, että ei myönnetä 2 viikkoa putkeen joulun aikaan, koska yksikön päälliköllä pitäisi olla nimetty sijainen, eikä sellaista voida järjestää, kun kaikilla pyhäpäivien vapaita niin paljon. Soitin suoraan toimitusjohtajalle, joka valehteli, ettei ole luvattu juuri kyseiselle joululle 2 viikon palkallista lomaa. Hän oli olevinaan tarkoittanut tulevia vuosia, jos järjestyy sijaistaminen. Soitin hr-päällikölle, joka väitti, että lomaa oli luvattu, mutta ei palkallista vaan palkatonta vapaata. Sanoin sille hr-päällikölle, että sitten otan sen palkattomana, hoida asia kuntoon.
Lopulta joulukuun puolivälissä oltiin kasvotusten keskustelemassa: aluejohtaja, toimitusjohtaja ja minä. Hyvin pitkin hampain antoivat luvan olla poissa 2 viikkoa, jos vastaan kiireellisiin puheluihin ja viesteihin. Minulle luvattiin palkkaa varallaolon mukaisesti. En muista oliko se 25% vai 50% normaalipalkasta, mitä yksikön päällikön varallaolokorvaus oli. Heti ulkomaanmatkani jälkeen päädyin irtisanoutumaan. Tuntui siltä, että olen luottanut väärien ihmisten sanaan, eikä luottamus enää palaudu.
Esimies mokasi. Rasti meni väärään paikkaan. Minulle tehtiin uusi työsopimus paremmalla palkalla. Tilanteessa asiaa ei huomattu.
Sain vahingossa ruoka edun. Söin siis vuosien ajan ilmaiseksi työpaikalla, firman piikkiin😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen muovikassi. Emme saa lounasetuja, ei liikuntaseteleitä, ei koskaan mitään virkistäytymisiltoja tms. Kaupan kassalla töissä (Kesko).
Älä höpötä, saat ison alennuksen kaikista tuotteista, joita ostat teidän kaupasta. Terveisin K-kaupan myyjä
Niin työvuoron aikana -10% ja sen ulkopuolella -5% joka on kyl naurettavan pieni alennus
Käyn Lidlissä, ei koskaan keskon kaupoissa.
Nuokin alennukset ovat sen verran suuria, että se Lidlissä käyminen tulee kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan ilmaiset työmatkat, lounasseteli ja kännykkä.
Nykyisellä ilmaiset kahvit joka päivä, hyvä työterveyshuolto (kattaa myös naisten vaivat ja erikoislääkärit!) sekä kesälounas ja joululounas työporukalla Helsingin paremmissa ravintoloissa. Kannettava ja luuri nyt kuuluvat jo työnkuvaan. Lisäksi työmatkoja ulkomaille monta vuodessa, jolloin illalla on vapaa-aikaa käppäillä kaupungilla.
Oliko tämä vitsi? Työmatkat eivät ole työsuhde-etuja vaikka ihan ulkomaille pääsisikin.