Mikä on ollut paras työsuhde-etu, jonka olet saanut?
Itse muistelin juuri vaatekauppaa, jossa olin lukion jälkeen välivuoden töissä. Omistaja katsoi ensimmäisenä työpäivänä minun vaatteita ja tokaisi, että kyllä sinulle pitää saada myyvempää vaatetta päälle. Hän kävi valitsemassa vaatteet valikoimasta. Ajattelin, että ne on sitten ne ainoat työvaatteet, joita kehtaan käyttää. Mitä vielä! Kun tuli seuraavaa mallistoa, hän kutsui taas, että tulehan tänne, niin katsotaan sinulle vähän esittelyvaatetta. Siis tyyliin pitkät housut, toppi ja bleiseri. Keväällä sain kauniin kotelomekon ja neuleboleron. Yhteensä 5 tai 6 vaatekokonaisuutta sen vuoden aikana ja melkein kaikki on edelleen kaapissa, esim. työhaastatteluihin löytyy aina edustavat vaatteet. Ei kukaan nuori osta sellaisia kunnollisia vaatteita kaappiinsa, kun maksaisi liikaa.
Kommentit (98)
Olen saanut palkallisia vapaapäiviä jos työpaikka kiinni. Esim. helatorstain jälkeinen perjantai. Yhdessä työpaikassa sain viikon palkallista vapaata, vaikka työsuhde oli kestänyt vain muutaman kuukauden.
Palkalliset vapaapäivät lahjoina.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa minkä olen saanut on Finnkinon elokuvalippu. Taisi siihen aikaan olla ihan 7e arvoinen.
Sama minulla. Olen sosiaalialalla, missä ei paljon lahjota. Meillä kuitenkin oli kehittämispäivä ja iso johtaja oli ostanut Finnkinon elokuvalippuja, jokainen sai kiitoskortin ja yhden lipun. Muuten hyvä, mutta meidän paikkakunnalla on vain BioRexin elokuvateatteri, eikä Finnkinoa! Jos lähden julkisilla lähimpään Finnkinoon, bussimatkat jo tekee 20€. Iso pomo ei ilmeisesti viitsi ottaa mistään asioista selvää, eihän se edes käy täällä kuin kerran vuodessa. Yksi työkaveri oli jälkikäteen laittanut sähköpostia, että oliko se elokuvalippu nyt osoitus työnantajan arvostuksesta, kun sen käyttäminen tulee maksamaan köyhälle palkansaajalle enemmän kuin lipun arvo on.
Pillua pomolta. Tapahtui 90-luvulla, keskisuuri firma Oulun seudulla. Naispomo oli omistajasukua, jotain 35 ehkä. Itse olin parikymppinen varastojannu. Muutaman kuukauden ajan meillä oli erityisiä "kehityskeskusteluita" milloin missäkin.
Myöhemmin kuulin, että sillä oli tapana ottaa aina joku uusi työntekijä "kiertoon" joksikin aikaa, kunnes kyllästyi ja vaihtoi. No, ei siinä mitään, nuorella miehellä oli kivaa jonkin aikaa, en valita. Lämmöllä muistelen tätä "törkeää esimiesaseman hyväksikäyttöä", jollaiseksi se varmaan nykyään leimattaisiin. Minusta se oli ehdottomasti työsuhde-etu!
Laaja terveyskuluvakuutus, joka korvasi myös reseptilääkkeet. En onneksi sairastunut vakavasti tai tarvinnut leikkaushoitoa tms., mutta vakuutus mahdollisti käynnit omavalintaisessa paikassa, jolloin pystyin esimerkiksi käymään yksityislääkärin vastaanotolla opiskelupaikkakunnallani. Ja olihan se kiva saada kaikki reseptilääkkeet maksutta.
Saan ilmaisia mökkilomia. Kukaan ei koskaan usko tätä, mutta on täysin totta. Työnantajalla on lomaosakkeita kahdessa kohteessa Suomessa. En ihan tarkkaan muista, mitkä ne viikot oli. Olikohan toisessa vko 1, 13, 24 ja 38 ja toisessa taas peräkkäisiä viikkoja 6 vkoa. Työntekijät saavat varata ilmaisen mökkiviikon joka toinen vuosi. Jos on useampia halukkaita samalle viikolle, arvotaan. Toisessa kohteessa on 3 makuuhuoneen huoneisto saunalla ja toisessa 2 makuuhuoneen kattohuoneisto saunalla ja poreammeella. Tämän lisäksi kun menee lomalle, saa osakkaan tarjouksia palveluista. Viimeksi saatiin varata todella hurjan edulliseen hintaan -50% kaksi lisäyötä. Tosin huoneistoa piti vaihtaa, mutta siis puolella hintaa saatiin lisäyöt, oltiin kesälomareissulla eikä kiirettä palata kotiin. Aterioista oli myös jokin tosi halpa kesän osakastarjous, oliko aamiaiset puoleen hintaan. Siinä ei kannata enää itse keitellä aamukahviaan.
Aikoinaan ilmaiset työmatkat, lounasseteli ja kännykkä.
Nykyisellä ilmaiset kahvit joka päivä, hyvä työterveyshuolto (kattaa myös naisten vaivat ja erikoislääkärit!) sekä kesälounas ja joululounas työporukalla Helsingin paremmissa ravintoloissa. Kannettava ja luuri nyt kuuluvat jo työnkuvaan. Lisäksi työmatkoja ulkomaille monta vuodessa, jolloin illalla on vapaa-aikaa käppäillä kaupungilla.
Ennen vanhaan Postipankilla oli oma TES. Sen mukaan kesäaikana oli lyhyempi työaika ja ruokarahaa maksettiin loma-ajaltakin.
Varmaan 80-90 -luvuilla pankissa sai aika hyvän henkilökuntalainan korkoedun, kun markkinakorot huitelivat parissakymmenessä prosentissa. Saattoi olla tonneja vuodessa. Loput sai vähentää asuntolainan korosta verotuksessa.
Ns. opintomatkat matkailualalla. Voi tsiisus, mitä reissuja monet niistä olivat. Toinen toistaan upeampia kohteita ympäri maailmaa, viimeisen päälle täysihoito, luksustason matkoja olivat. Kuuluivat työhön, mutta kyllä ne olivat todellisia rahanarvoisia etuja, vielä työajalla. Joskus ennen, ei kai nykyään enää.
Olin luennoitsijana Tokiossa. Luentoni kesti 45 min. Sain hyvät lennot, hienon hotellin, ateriakorvaukset, vapaa-aikaa yllin kyllin turistina. Tuo oli ennen korona-aikaa. Nykyisin varmaan luento olisi verkossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut paljon työsuhde-etuja, kun on sote-ala. Nykyinen 300 euron e-passiraha taitaa olla arvokkain. Yhdessä paikassa sai ilmaiset kahvit.
300 euroa, huh huh! Meillä on 100 euroa per vuosi tällä hetkellä, ja se on korkeampi kuin koskaan aiemmin. Niin ja saadaan jouluna käydä halutessamme sairaalalla syömässä jouluateria. :D Kotihoidossa ainoa merkittävä etu on se, että tulee paljon liikuntaa.
Firman työntekijät sai kunnon alennuksen yhdestä rautakaupasta. Tehtiin remppaa juuri tuolloin ja se rautakauppa sattui olemaan se lähellä oleva, mistä muutenkin ostokset oltaisiin silloin haettu. Ei tuosta kai viralliselta taholta mitään ilmoiteltu, mutta olin osastolla, missä oli useampi omakotitalon rakentaja, niin heiltä kuulin. Kyseissä työpaikassa oli myös pieni henkilökuntamyymälä, missä myytiin konsernin muiden alojen tuotteita. Tuli tehtyä hyviä halpoja ostoksia, kuten sekunda-karkkeja ihan pilkkahintaan. Mysteeripusseista ei kyllä aina tiennyt, mitä siellä tarkalleen oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut paljon työsuhde-etuja, kun on sote-ala. Nykyinen 300 euron e-passiraha taitaa olla arvokkain. Yhdessä paikassa sai ilmaiset kahvit.
300 euroa, huh huh! Meillä on 100 euroa per vuosi tällä hetkellä, ja se on korkeampi kuin koskaan aiemmin. Niin ja saadaan jouluna käydä halutessamme sairaalalla syömässä jouluateria. :D Kotihoidossa ainoa merkittävä etu on se, että tulee paljon liikuntaa.
Tervetuloa vaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle töihin, e-passille 300€ vuodessa. Jos olet kotihoidon hoitaja, vapaita työpaikkoja kyllä löytyy.
Ilmainen muovikassi. Emme saa lounasetuja, ei liikuntaseteleitä, ei koskaan mitään virkistäytymisiltoja tms. Kaupan kassalla töissä (Kesko).
Leipomossa olin nuorena vastavalmistuneena sosionomina, kun en saanut oman alan töitä. Työ itsessään oli hirveä kokemus, pakkotahtista, hiki valui, välillä valui jopa suojamyssyn välistä. Tauko kellotettiin 12,5 minuuttia. Kai se oli paistajan takia, että pysyy järjestys. Vessaan ei saanut mennä kuin tauolla. Vettä ei uskaltanut juoda kuin loppuvuorossa, ettei tarvitse käydä pissalla. Jälkikäteen olen miettinyt, onko tuo kaikissa isoissa leipomoissa tuollaista vai tuossa yhdessä kyseisessä ainoastaan.
Työsuhde-etu sen sijaan oli paras mitä missään ikinä. Leipomossa oli myymälän puoli. Jos edellisen päivän leipiä, pullia, viinereitä oli jäänyt yli, työntekijät sai aamulla ottaa ihan mitä halusi. Tietysti me jaettiin reilusti kaikki tuotteet, mutta joskus saattoi olla 2 leipää per työntekijä ja vielä munkkeja tai viinereitä lisäksi. Kerran sain ison kermakakun, kun asiakas oli sen tilannut ja maksanut, muttei ollut tullut hakemaan sinä päivänä kun piti eikä seuraavanakaan. Joillain on ilmeisesti niin paljon ylimääräistä rahaa, että voi jättää hakematta tilatun kakun. Tai lieneekö ollut heilalle synttäriyllätykseksi ja tulikin ero ennen juhlapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen muovikassi. Emme saa lounasetuja, ei liikuntaseteleitä, ei koskaan mitään virkistäytymisiltoja tms. Kaupan kassalla töissä (Kesko).
Älä höpötä, saat ison alennuksen kaikista tuotteista, joita ostat teidän kaupasta. Terveisin K-kaupan myyjä
Asunto (2h+k) + ruoka verotusarvon hinnalla 3 kk kesätyöpestin ajan, rantasaunan käyttöoikeus (olin ainoa käyttäjä, ei siis mikään yhteissauna) ja auto käytössä. Töitä 6 päivänä viikossa 8 h kerrallaan, lauantaista sai ylityökorvauksen.
Palkanlaskija.
Siltä saa ja useesti.
Muutkin ovat tästä edusta päässeet osille mutta ei minua haittaa.
Mikä järvi soutamalla kuluu.
Terveisiä Maijalle
Firman toimari ilmoitti hallituksen päätöksen tultua, että tässä firmassa ei tule ikinä Kikyä vaan kaikille maksetaan aina sovittua palkkaa. Sai sillä aikamoista arvostusta ja lojaaliutta.