Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isomman summan lainaaminen avopuolisolle, onko tehtävä viralliset paperit?

Vierailija
08.05.2024 |

Olen lainaamassa avopuolisolleni 8000 €. 

Nykyään, kun pankit kyselevät tarkkaan jo pienemmistäkin summista, niin mietin, onko tästä lainasta pankin (ja kenties verottajan?) vuoksi tehtävä ihan virallinen paperi korkoineen kaikkineen?

Vai voinko vaan siirtää avopuolisoni tilille kyseisen summan, ja hän sitten maksella sitä minulle hiljalleen pienemmissä erissä takaisin, ilman että riskiä myöhemmin miltään taholta tulevista kysymyksistä? 

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lainaa sille mitään.

Vierailija
62/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota puhelin kouraasi, soita verottajalle ja selvitä asia. 

Ihmettelen tätä, osan maksaa itse, osaan saa pankista lainaa ja tarttee sulta vielä 8000 e. Lentokonettako on ostamassa? N 20 v ootte ollut yhdessä ja sulla rahaa, mutta avomiehelläsi ei. Jotain kämmää on kyllä tässä sun jutussa, kun samassa taloudessa elätte ja nyt joku avosi juttu vaatii hirveesti rahaa. 

Ei tässä varmaan olla ostamassa lentokonetta, vaan jos osa rahoitus tulee pankkilainalla, niin ei haluta käyttää muita vakuuksia ja takauksia, vaan todenmäköisesti  pankkilainan vakuutena toimii ostettu kohde. 

Minulla oli vastaava tilanne, ostin nimiini kuolinpesän, jossa osakkaana ja sen arvo 100.000, josta vakuusarvo 70.000, otin pankkilainaa 70.000€,  omat säästöt 20.000€ ja lainasin puolisolta 10.000 ja näin en tarvinnut pankille luovuttaa muita vakuuksia, vaan kohde riitti vakuudeksi. . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä rahat liikkunut puolin ja toisin ilman mitään.  Kun puoliso oli hoitovapailla ja muuten niin ei tosiaan ole laskettu sinun rahat/ minun rahat.

Vierailija
64/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaamisesta annetaan aina velkakirja lainan antajalle. Ei tarvitse olla virallinen. Otsikko velkakirja, Olen saanut puolisoltani xxxxx xxxxx rahaa lainaan 8000e, allekirjoitukset. Kun velka maksetaan takaisin, velkakirja annetaan velalliselle joka repii sen.

Vierailija
65/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tekaista velkakirja, siihen menee muutama minuutti aikaa ja malleja löytyy helposti. Velka voi olla koroton, ja on ihan sallittua lainata kenelle tahansa mikä tahansa rahasumma. Todennäköisesti ette tarvitse velkakirjaa mihinkään, mutta jos tilisiirto on poikkeavan suuri, pankki saattaa siitä tiedustella, ja silloin velkakirja on hyvä olla olemassa. 

Vierailija
66/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha-asioissa ei pidä luottaa kuin itseensä. Oletko valmis pyyhkimään takapuolesi 8000e? 

Mietin kyllä tätäkin, mutta toisaalta, eivät ole viimeiset rahani, onneksi. Pahimmassa tapauksessa joo, rahat menisivät sen siliän tien, mutten olisi pulassa. 

Ja mieheni kanssa kuitenkin eletty jo n. 20 vuotta että mikään tuore auervaara-tapaus hän ei ole 😁

Ap

No, 8000e ei ole iso raha kun ei ole enää mistään teineistä kyse. Mihin ne miehen rahat on näin vuosina mennyt? 

Lue aiemmat kommenttini. Mies on ostamassa siis isompaa kallista asiaa, josta osan maksaa itse, osan saa pankista lainaksi, mutta vielä puuttuu tämä 8000 € jonka minä nyt sitten lupasin lainata. 

Ihme olet

Olemme me perheessä lainanneet ilman velkakirjaa, mutta joskus on tehty paperitkin ja veroilmoitusmerkinnässäkään ei ole iso vaiva. Joskus on rahoitusta kerätty montaa kautta. Viimeksi teimme pojalle viidenkymmenentuhannen vakuustalletuksen. Kiinnytykset olivat kiinni omissa ja tyttären lainoissa. Pojan talolainasta puuttui tuon verran vakuutta, mutta emme halunneet antaa ennakkoperintökään - tasa-arvon vuoksi olisi pitänyt antaa kaikille.

Vierailija
67/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme höpinoitä verottajasta ja harmaasta taloudesta. Velkasuhde on pariskunnan sisäinen asia, ei kuulu muille. Mutta jos pankki ihmettelee rahaliikennettä, niin se pitää selittää. Toinen on ns huonomuistisuus, jolloin velkakirjan haltija on vahvoilla velan takaisin perinnässä.

Vierailija
68/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tekaista velkakirja, siihen menee muutama minuutti aikaa ja malleja löytyy helposti. Velka voi olla koroton, ja on ihan sallittua lainata kenelle tahansa mikä tahansa rahasumma. Todennäköisesti ette tarvitse velkakirjaa mihinkään, mutta jos tilisiirto on poikkeavan suuri, pankki saattaa siitä tiedustella, ja silloin velkakirja on hyvä olla olemassa. 

Juuri näin on tilanne.

Vierailija
69/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä, osan maksaa itse, osaan saa pankista lainaa ja tarttee sulta vielä 8000 e. Lentokonettako on ostamassa? N 20 v ootte ollut yhdessä ja sulla rahaa, mutta avomiehelläsi ei. Jotain kämmää on kyllä tässä sun jutussa, kun samassa taloudessa elätte ja nyt joku avosi juttu vaatii hirveesti rahaa. 

Ei siinä ole mitään kummallista että jotkut jutut vaatii hirveästi rahaa. Esim. vaikkapa yrityksen perustaminen.

Juuri näin. Ja pankit vaativat lainoihin vakuudet/takaukset ja on ihan hullua antaa esim. 500.000€ asunnon osakkeet 50.000€ lainan vakuudeksi pankille. Ne kun ovat pankin hallussa, niin kauan kun laina maksettu. 

Tai erillään halutaan pitää oma koti ja sen hallinta omissa käsissä, eikä pankin tai jonkun pienen lainan. 

Vierailija
70/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ole mitään kummallista että jotkut jutut vaatii hirveästi rahaa. Esim. vaikkapa yrityksen perustaminen.

Juuri näin. Ja pankit vaativat lainoihin vakuudet/takaukset ja on ihan hullua antaa esim. 500.000€ asunnon osakkeet 50.000€ lainan vakuudeksi pankille. Ne kun ovat pankin hallussa, niin kauan kun laina maksettu. 

Tai erillään halutaan pitää oma koti ja sen hallinta omissa käsissä,

Jos vakuutta kerätään monta kautta, voidaan velkakirjassa sopia, mikä vapautuu ensimmäisenä. Niin esim. tuossa antamassamme vakuustalletuksessa on tehty.

Vierailija
71/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkakirja nollakorolla ja vapaalla takaisinmaksuajalla.

Ei onnistu. Lainan takaisinmaksusuunnitelman pitää olla realistinen ja toteutettavissa, muuten verottaja herkästi tulkitsee lahjaksi.

Velka vanhenee jos sitä ei asianmukaisesti peritä. Tietenkin tätä tuskin viranomaiset jaksaa valvoa ellei kyseessä ole huomattava summa esim. satoja tuhansia.

Yleiseen vanhentumisaikaan vaikuttaa velkojan ja velallisen toiminta perinnän aikana. Velkomustuomion saaneen velan yleinen vanhentumisaika on viisi vuotta. Sellaisen velan, jolla ei ole velkomustuomiota, yleinen vanhentumisaika on kolme vuotta. Yleisen vanhentumisajan kulumisen katkaisee muun muassa:

velkoja lähettää muistutuksen tai saldotodistuksen velasta

velkoja panee vireille velkaa koskevan ulosottoasian

velallinen tunnustaa velan olemassaolon esimerkiksi maksamalla sitä tai sopimalla maksujärjestelystä

Jos yleinen vanhentumisaika on katkaistu jollakin edellä mainituista tavoista, alkaa yleisen vanhentumisajan laskeminen alusta. Velka voi vanhentua yleisen vanhentumisajan perusteella ennen kuin velan lopullinen vanhentumisaika täyttyy.

Vierailija
72/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme höpinoitä verottajasta ja harmaasta taloudesta. Velkasuhde on pariskunnan sisäinen asia, ei kuulu muille. Mutta jos pankki ihmettelee rahaliikennettä, niin se pitää selittää. Toinen on ns huonomuistisuus, jolloin velkakirjan haltija on vahvoilla velan takaisin perinnässä.

Kyseessä on avoliitto eli erilliset taloudet.

Vierailija
73/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kyllä rahat liikkunut puolin ja toisin ilman mitään.  Kun puoliso oli hoitovapailla ja muuten niin ei tosiaan ole laskettu sinun rahat/ minun rahat.

Tässä on monta isoa asiaa. Kenen nimiin talo tulee? Avoliitossa on syytä olla kummallakin omat rahat. Avioliitto ilman avioehtosopimusta on sitten sellainen missä köyhempi puolisko pärjää tosi hyvin.

Vierailija
74/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja pitää tuota lahjana! Eli avopuoliso maksaa verot, jos ei ole dokumenttia lainasta.

Joutuuko sitten maksamaan lahjaveron? Vai koskeeko se samassa taloudessa asuvia? 

Ap

Joutuu maksamaan lahjaveron, samassa taloudessa asumisella ei ole mitään merkitystä.

En tiedä joutuujo maksamaan lahjaveroa jos kyseessä on laina.

Vippasin äidilleni 30 tuhatta eikä kukaan ole puhunut lahjaverosta. Laina on koroton ja vaadittaessa maksettava. Takaisin en ole sitä saamassa mutta uskoasäkseni saan summan aikoinaan poistaa pesän varallisuudesta ilman perintöveroa (lainapaperit ja pankkisiirto tallessa, muut tulevan pesän osakkaat tietoisia).

Vierailija
75/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian parikymmentä vuotta sitten lainasin autoon rahat mieheltä. Tilisiirroissa selkeä tekstit ja velkakirja paperilla ja siihen paperiin kuittaus jokaisesta maksetusta erästä. Korko ei ole pakollista. Kukaan ei koskaan ole kysellyt näistä tilisiirroista. Tosin pankki ei silloin vielä ollut niin kiinnostunut tileillä liikkuvista rahoista.

Viime syksynä miehen autokaupoissa pankkilaina myöhästyi. Laitoin yhteiselle tilille rahaa, viestikentässä luki lyhytaikainen laina. Mies nosti yhteiseltä tililtä rahan omalle tilille ja maksoi autonsa. Seuraavalla viikolla ku laina oli nostettu, samat manööverit toiseen suuntaan. Vielä ei ainakaan mitään kyselyitä ole ollut. Periaatteessa jos minä laitan yhteiselle tai-tilille rahaa ja mies käyttää sen johonkin mihin ei pitänyt, niin se on mun asia tehdä rikosilmoitus. Ei se ketään muuta kiinnosta.

Vierailija
76/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja pitää tuota lahjana! Eli avopuoliso maksaa verot, jos ei ole dokumenttia lainasta.

Joutuuko sitten maksamaan lahjaveron? Vai koskeeko se samassa taloudessa asuvia? 

Ap

Joutuu maksamaan lahjaveron, samassa taloudessa asumisella ei ole mitään merkitystä.

En tiedä joutuujo maksamaan lahjaveroa jos kyseessä on laina.

Vippasin äidilleni 30 tuhatta eikä kukaan ole puhunut lahjaverosta. Laina on koroton ja vaadittaessa maksettava. Takaisin en ole sitä saamassa mutta uskoasäkseni saan summan aikoinaan poistaa pesän varallisuudesta ilman perintöveroa (lainapaperit ja pankkisiirto tallessa, muut tulevan pesän osakkaat tietoisia).

Ei ole kyse lahjasta, kun kerran on paperit tehty eikä velkaa ole annettu anteeksi 4999 euroa 3 vuoden välein. 

Vierailija
77/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskat pidä kun hoitaa asiallisesti paperit kuntoon.

Mistäkö tiedän, no ehkä siksi että itse lainasin puolisolleni 80 000 €, jota hän maksaa kuukausittain takaisin minulle. Verottajaa tämä ei ole kiinnostanut millään tavalla.

Vierailija
78/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko nyt vastauksia itse kysymykseen? Eli kyseleekö pankki tai verottaja tms jos siirrän miehen tilille 8000 € yhtäkkiä?

En nyt viitsi koko asiaa avata, ette te tee yksityiskohdilla mitään. En voi maksaa tätä miehen ostamaa asiaa suoraan itse, koska on osarahoitus erääseen asiaan, johon mies saa pankista osan lainaksi. Pankilta jää saamatta tämä 8000 jonka minä nyt sitten lupasin hänelle lainata.

Ap

Kukaan ei kysele mitään. Siitä pitää olla näyttöä, että mies todella lyhentää sitä, jos joku joskus kysyisi. Pelkät tilitapahtumat EIVÄT välity mihinkään, eikä verottaja kysele tuollaisia, ellei sitten mies vaikuta elävän tuloihin nähden oudon leveästi (mikä ei tolla summalla vielä toteudu). 

Velkakirjan voi tehdä, mutta on erittäin epätodennäköistä, että sitä ikinä kysyttäisiin missään.

Vierailija
79/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedottomalle ei pidä lainata. Miten se maksaa takas, onko työpaikkaa edes? Velkakirja pitää tehdä ainakin jos nyt aiot lainata kuitenkin. Pankit tuskin mitään kyselee.

Vierailija
80/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asiaa tarvitse pankille millään tavalla todistaa. Pankki voi kysyä, mutta heille ei tarvitse kertoa omasta rahankäytöstäön totuutta. Itse esim nostin 5000 euroa fyysisen kullan ostoon, pankki kysyi syytä, ja valehtelin, että laitan patjan alle koronan yms kriisien varalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan