Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isomman summan lainaaminen avopuolisolle, onko tehtävä viralliset paperit?

Vierailija
08.05.2024 |

Olen lainaamassa avopuolisolleni 8000 €. 

Nykyään, kun pankit kyselevät tarkkaan jo pienemmistäkin summista, niin mietin, onko tästä lainasta pankin (ja kenties verottajan?) vuoksi tehtävä ihan virallinen paperi korkoineen kaikkineen?

Vai voinko vaan siirtää avopuolisoni tilille kyseisen summan, ja hän sitten maksella sitä minulle hiljalleen pienemmissä erissä takaisin, ilman että riskiä myöhemmin miltään taholta tulevista kysymyksistä? 

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä hassu asia että periaatteessa tuosta pitäisi tehdä velkakirja ettei kyseessä ole lahja, myös avioliitossa. Vastaasti jos asuntolaina on molempien nimissä, on ihan sama kumpi sitä lyhentää, kun katsotaan että toinen osallistuu talouteen muilla tavoin, siis vaikka ei olisi edes töissä. Siinähän tehdään paljon suurempi tulonsiirto lopulta.

Avioliitossa ei tarvitse.

Näinhän kaikki luulee, mutta olet väärässä.

"Aviopuolisoiden välisiä lahjoituksia käsitellään samoin kuin muitakin lahjoja. Lahjoista pitää maksaa lahjaveroa, jos niiden arvo on 5 000 euroa tai enemmän kolmen vuoden aikana. Vaikka kyseessä ovat aviopuolisot, se ei tee omaisuuden siirtämisestä verotonta" vero.fi

Vierailija
102/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottaja pitää tuota lahjana! Eli avopuoliso maksaa verot, jos ei ole dokumenttia lainasta.

Joutuuko sitten maksamaan lahjaveron? Vai koskeeko se samassa taloudessa asuvia? 

Ap

Joutuu maksamaan lahjaveron, samassa taloudessa asumisella ei ole mitään merkitystä.

En tiedä joutuujo maksamaan lahjaveroa jos kyseessä on laina.

Vippasin äidilleni 30 tuhatta eikä kukaan ole puhunut lahjaverosta. Laina on koroton ja vaadittaessa maksettava. Takaisin en ole sitä saamassa mutta uskoasäkseni saan summan aikoinaan poistaa pesän varallisuudesta ilman perintöveroa (lainapaperit ja pankkisiirto tallessa, muut tulevan pesän osakkaat tietoisia).

Oletko ihan

laina on velka joka maksetaan takaisin,ehkä korkoakin ja aikataululla, ei sama kuin lahja,joka jää lahjan saajalle. omaisen antamat lahjat kautta vieraan antamat lahjaverotukset näkyy verohallinnon sivuilla ja mikä edullisinta -monenko vuoden väliajoin milläkin veromäärällä  ,vai verottomana lapselleen..vieraalle annettu lahjavero myös. velka eri asia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostettiin sijopitusasunto vaimon nimiin 2 vuotta sitten. Tehtiin velkakirja jossa annoin 200 000€ euro vaimolle asunnon omistuksen ajaksi 0% lainaan. Ahdistaa kun ei verottaja ole kysellyt mitään. Teimmekö kaiken oikein 

No sanotaan vaikka, että ei mennyt ihan putkeen. Annoit korotonta velkaa, saat siitä kovat korkotappiot. Nykyisellä rahan hinnalla siitä 200 000e saa korkoa 70 000e/10v. Et siis keksinyt parempaa bisnestä. Sitten vaimo saa pitää vuokratulot, että sekin vielä. Vaikka se vaimo on varmaan nätti ja ihana, niin tässä maailmassa kannattaa huolehtia ihan itse rahoistaan ja tavoitella hyvää tuottoa korkotappioiden sijaan.

Vierailija
104/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä hassu asia että periaatteessa tuosta pitäisi tehdä velkakirja ettei kyseessä ole lahja, myös avioliitossa. Vastaasti jos asuntolaina on molempien nimissä, on ihan sama kumpi sitä lyhentää, kun katsotaan että toinen osallistuu talouteen muilla tavoin, siis vaikka ei olisi edes töissä. Siinähän tehdään paljon suurempi tulonsiirto lopulta.

Avioliitossa ei tarvitse.

Näinhän kaikki luulee, mutta olet väärässä.

"Aviopuolisoiden välisiä lahjoituksia käsitellään samoin kuin muitakin lahjoja. Lahjoista pitää maksaa lahjaveroa, jos niiden arvo on 5 000 euroa tai enemmän kolmen vuoden aikana. Vaikka kyseessä ovat aviopuolisot, se ei tee omaisuuden siirtämisestä verotonta" vero.fi

Tämä ei kuitenkaan päde oikeudessa. Olen nimittäin tästä vääntänyt siellä sillä aviopuoliso katsotaan juridisesti olevan samaa ruokataloutta. Toisin sanoen netissä on vanhaa tietoa ja tein tuosta korjaus ilmoituksen.

Vierailija
105/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ehdottomasti teette kunnollisen velkakirjan, oman etusi vuoksi!

Joo, se kannattaa. Verottajaa tai pankkia tuskin kiinnostaa mutta ihan omaksi turvaksesi jotta saat rahasi takaisinkin.

Pankkia kiinnostaa jo sekin, kun siirtää itse omalle tililleen toiseen pankkiin 1000 euroa... 

Eikä kiinnosta. Teen tuota usein, koska taloustili on eri pankissa kuin palkkatili, eikä kertaakaan ole kumpikaan pankki kysynyt.

Vierailija
106/109 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pankit kysele eikä verottaja tiedä...

Vierailija
107/109 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki, haluan nopeasti suositella ketä tahansa, joka haluaa lainaa. Hankin tänään uuden kotini, koska olen siitä lähtien elänyt kadulla, koska minua huijasivat aiemmin väärennetyt lainanantajat, koska etsin heiltä apua. Tänä aamuna sain vihdoin lainapäätöksen ja pankkini ilmoitti minulle 90000euron lainasummasta. Haluan kertoa kaikille, että CREDIT24 on laillinen yritys, josta voit saada lainaa epäröimättä. Se on minulle ja perheelleni valtava menestys, että saimme tämän lainan tänään. Lähetä sähköpostia osoitteeseen Ryanadamcredit24@gmail.com saadaksesi lisätietoja nopean lainan saamisesta tänään, koska kaikki on heidän ansiottaan.

Helena

Vierailija
108/109 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteinen on kiva.

Vierailija
109/109 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aikoinaan lainasin 1000 mk exälle, eipä maksanut takaisin, en viitsinyt alkaa siitä riidelläkkään . Kun veimme eropaperit, tuomari kysyi onko velkoja, exä vilkaisi minuun, en sanonut mitään, en halunnut pitkittää eron alkua. Sinuna tekisin velkakirjam 2 todistajaa, ota myös kopiot ja pidä omassa jemmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi