Miksi ompeluharrastusta halveksitaan?
Kaikilla on nykyään varaa vaatteisiin. Köyhyydestä se ei aina kerro.
Kommentit (17)
En ole koskaan kuullut että ompeluharrastusta halveksuttaisiin. Itse olen joskus harrastanut ompelua ja siihen minua on kannustettu. Sääli vaan etten osannut kunnolla tehdä vaatteita mutta muita osasin ihan hyvin.
Kuka halveksii? Itse haluaisin osata ommella hyvin. Teen huippulöytöjä usein kirppareilta, mutta jäävät sinne kun aina olisi jotain kavennettavaa tai lyhennettävää yms muutosta. Ja löydän ulkomailta hienoja kankaita, kunpa osaisi muuttua ne mekoksi.
Vaatturit ja räätärit on olleet arvostettuja ammatteja
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä halveksii?
Jotkut ihmisjoukot.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä halveksii?
Tämän minäkin haluaisin tietää. Käsityöharrastuksethan on just muodissa nykyään.
Varmaan siksi että se on naisten harrastus. Joillakin on tapana haukkua ja vihata kaikkea, mitä naiset tekevät. Vaikka harrastus olisi ollut toisena aikana miesten juttu, niin kun nainen sitä tekee niin väärinhän se on.
Opettele olemaan piittaamatta muiden mielipiteistä ja lyömään takaisin. Kovempaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miesten pukeminen ja miesten näprääminen. Kun mies ompelee niin se on arvostettavaa mutta kun nainen ompelee niin se on noloa harrastelua.
Mikähän tällaisen näin syvän misogynian synnyttää. Tuskin se äiti kuitenkaan jätti sinulle ompelun takia tissiä antamatta.
Kaikki ollaan erilaisia oppijoita: toiset oppii nopeammin lukemisen ja kirjoittamisen kautta kun taas toiset käsillä tekien.
Arvostan, en halveksi. Jotkut osaavat tuunailla kirppislöydöt ja tehdä omat vaatteet alusvaatteista alkaen. Osaisinpa itsekin.
Häh? Missä joku muka halveksii? En ole koskaan kuullutkaan moisesta.
Ja mitä hintoihin tulee, niin on huomattavasti halvempaa ostaa valmisvaatteita pikamuotiliikkeistä, kuin ommella itse. Kirppareilta ja vastaavista löytää kyllä edullisesti hyviäkin materiaaleja (joko ihan kankaana, tai vanhoja vaatteita purkamalla), mutta siltikin ompelukoneet ja hyvät tarvikkeet maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ollaan erilaisia oppijoita: toiset oppii nopeammin lukemisen ja kirjoittamisen kautta kun taas toiset käsillä tekien.
Ja kolmannet taitaa molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi että se on naisten harrastus. Joillakin on tapana haukkua ja vihata kaikkea, mitä naiset tekevät. Vaikka harrastus olisi ollut toisena aikana miesten juttu, niin kun nainen sitä tekee niin väärinhän se on.
Opettele olemaan piittaamatta muiden mielipiteistä ja lyömään takaisin. Kovempaa.
Jahans. Tämä olikin siis taas jokin ihme uhriutumisjuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, miesten pukeminen ja miesten näprääminen. Kun mies ompelee niin se on arvostettavaa mutta kun nainen ompelee niin se on noloa harrastelua.
Mikähän tällaisen näin syvän misogynian synnyttää. Tuskin se äiti kuitenkaan jätti sinulle ompelun takia tissiä antamatta.
Siis mitä ihmettä?
En ole koskaan kuulutkaan mistään tuollaisesta, että naisen ompelu ja muut käsityöt olisivat "noloa harrastelua" :D Päinvastoin, sitähän arvostetaan.
En tiedä yhtäkään naista enkä miestä joka tätä tekisi. Toki jossakin voi olla joku luuseri aina mutta nämä ovat poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä halveksii?
Jotkut ihmisjoukot.
Mitkä ihmisjoukot? En ole sellaisia tavannut.
Jos sun ympärillä on ompelua halveksuvia ihmisiä, niin suosittelen vaihtamaan seuraa.
Minä olen heikohko "sunnuntaiompelija", mutta hyvä ystäväni harrastaa ompelua kohtuullisen ahkerasti. Hän on huomattavan varakas ja voisi helposti ostella ihan millaiset silkki- ja pellavatuotteet mitä ikinä haluaa. Tykkää kuitenkin tarttua koneeseen ja värkätä ihan itse. Palaute on aina ollut (niin minulle kuin hänelle) silkkaa ihailua ja kannustusta.
Kuka sitä halveksii?