Mä olen hakenut tänä keväänä elämäni ensimmäisiä apurahoja, enkä kestä tätä odotusta
Kaikki riippuu apurahoista: tarvitsenko ylimääräisiä tukia, tarvitseeko minun hakea töitä, miten yleensäkin pärjään jne. Ensimmäiset päätökset tulevat vasta kesäkuussa, ja tämä odotus on tuskaa! Miten tähän pitäisi suhtautua?
Kommentit (35)
Eikös se lähtökohtaisesti mene niin että saat apurahan esim 2000e kahdelle kuukaudelle ja sinä aikana et ole oikeutettu tukiin? Eli apuraha vapauttaa sinut hetkeksi työnhaiusta jotta voit keskiittyä työhön johon sitä haet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apurahan saaminen on toki harvinaista, mutta aina joskus tärppää. Onnea!
Ei se kyllä itse asiassa ole edes harvinaista. Monissa paikoissa todennäköisyys saada apuraaa on aika korkea; yli puolet hakijoista saavat apurahan.
Missä on jaossa tällaisia apurahoja?
Riippuu minkä alan hankkeeseen haet avustusta
Tiedetoimittajain liiton apurahan saa reilusti yli puolet hakijoista esim
Apurahaa saa siis tieteelliseen tai taiteelliseen alkutyöhön ja se vastaa vähän yritystukea. Voit esim kirjoittaa tai kääntää kirjan, ja sitten kustantamo ja kirjakauppiaat voivat sitä myydä ja tehdä sillä omaa bisnestään. Myynnistä saa myös pienen siivun, mutta se on ylensä vähemmän kuin tavallisen suomalaisen kk-palkka. Tällaisen järjestelmän vuoksi on olemassa suomenkielistä kirjallisuutta ja kirjakauppoja ja äänikirjapalveluita yms. Saman tapainen systeemi on myös muissa taiteenlajeissa, tv- , elokuva-, musiikkialalla jne. Ketju toimii siten että itse tekijä elää jännityksessä mistä saa rahaa ja muut käärii voiton. Lisäksi taiteilijat saa aika usein myös ihmisiltä mene töihin -kehotuksia. Taiteilijat eivät saa myöskään työttömyyskorvausta, koska kela pitää heitä yrittäjinä vaikka he istuisivat vaan käsiensä päällä, koska tulkitaan että se taiteellinen työ on yritys.
Tampereella on yksi muualta tänne muuttanut vannebeekitaristi. Läski luuseri kerjää apurahoja ja eläkettä olemattomalla saavutuksillaan. Yhteiskunnan pitäisi hoitaa kommarit toimeentulo?
Miksi juuri sinä ansaitsisit apurahan?
No apurahoja voi hakea aivan pelkkään ylioposto-opiskeluun.
Vähävaraiset opiskelijat. On vaikka minkälaisia säätiöitä, jotka myöntävät avustuksia nuorille, pelkästään koulutukseen ja opiskeluun.
Hakemus täytyy perustella tarkasti ja hyvin. Mukaan on laitettava opiskelutodistukset, selvitys taloudellisesta tilanteesta yms.
Hakemuksia tulee läjäpäin. Vain muutama saa. Koska vuosittain myönnetään vain tietty määrä apurahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraiset opiskelijat. On vaikka minkälaisia säätiöitä, jotka myöntävät avustuksia nuorille, pelkästään koulutukseen ja opiskeluun.
Hakemus täytyy perustella tarkasti ja hyvin. Mukaan on laitettava opiskelutodistukset, selvitys taloudellisesta tilanteesta yms.
Hakemuksia tulee läjäpäin. Vain muutama saa. Koska vuosittain myönnetään vain tietty määrä apurahoja.
Kuulosta siltä, ettet tiedä apurahameiningeistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan ei mitään taloudellisia tilanteita niihin, dorka. Älä puhu asioista joista et tiedä
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijatodistukset 😄
Tämän keskustelun tarkoituksena oli aiheuttaa järkyttävä apuraha-vastainen kirjoittelu. Ei onnistunut. NEEEXT!
Itse lopetin apurahojen hakemisen, kun niiden saaminen vaikeutui, vaikka olen julkaissut kirjailija. Joka vuosi tulee uusia lahjakkuuksia ja hakijoita, julkaisutahdin pitää olla kova.
Tieteelliseen työhön olen saanut kerran apurahan työryhmälle, tietokirjaan en saanut, varmaankin siksi, ettei ole kuin kaksi aiempaa tietokirjaa kirjoitettuna. Näyttöä olisi pitänyt olla enemmän ja kustannussopimus.
Elätän siis itseni toisella työllä enkä ole viime vuosina julkaissut mitään enkä edes ehtinyt juuri kirjoittaa. Tietokirjan kohtalo harmittaa, romaanin ei niinkään. Mutta vielä ehdin ne molemmat kirjoittaa jossain välissä.
Auttaisi, jos olisit kertonut mihin apurahaa haet ja millaisilla näytöillä? Toivottavasti tärppää!
Voiko apurahoja hakea usemmalta taholta samanaikaisesti? Tavallaan tuplatakseen mahikset.
Riippuu minkä alan hankkeeseen haet avustusta