Sokerivieroitukseen vinkkejä, kokemuksia?
NYT on pakko päästä sokerista eroon. Miten ihmeessä se onnistuu? En syö leipää enkä hedelmiä kuin satunnaisesti mutta karkkia, jäätelöä ja leivonnaisia menee joka viikko, lähes joka päivä. Ovat ihan sairaan kalliita ja ennen kaikkea terveys ei kestä. Isompi ongelma on se että en pysty syömään moniakaan kasviksia kun olen allerginen. Apua, neuvoja, vinkkejä, kokemuksia vailla! Kerro oma onnistumisesi. Kiitos.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Mä siirryin makeutusaineisiin. Pääasiassa steviaan, maltitoliin ja eritrotyliin. Sukraloosia ja aspartaamia välttelen. En juo mitään light limsoja tai muita.
Syön joka päivä vähän jotain makeaa ja muuten kunnon ruokaa. Mun go to herkut on joko Lidlin tai Brunbergin sokeriton Suklaa jota otan pari palaa. Juustoportin sokerittomat proteiini vanukkaat mitä ei ole makeutettuja kuin luonnollisesti. Sitten Barebarin taatelia sisältävät raakakaakaopatukat. Oon myös löytänyt muita sokerittomia gluteenittomia herkkuja jotka on aika luonnollisista aineista, esim yhdet taateli heraproteiinikeksit. En ala syömään mitään tolkuttomia lisäainepommeja.
Itse saa myös leivottua terveellisesti. Esim nanaalilätyr, banaanileipä tai raakakakku. Itse tehty kookoskerma jätski.
Tykkään syödä porkkanoita ja hedelmiä kun tekee mieli mässyttää jotain. Omenalohkoja johon kanelia päälle. Viinirypäleitä jos on isompi sok
Ja suosittelen lisäämään rasvan määrää. Syön itse avokadoja, pähkinöitä, oliiviöljyä ja kreikkalaista jugurttia. Kaikki maitotuotteet syön normaalirasvaisena.
Kun syö myös riittävästi proteiinia pystyy taistelemaan paremmin höttöhiilarihimoa vastaan. Vain siten pystyt tekemään suunnitelmallisempia valintoja.
Sitten mikä on must on ravintoainetiheä ruoka. Eli syöt kunnon ravinteikasta ruokaa lautasmallin mukaan. Sun pitää miettiä enemmän mitä lisäät kuin mitä vähennät. Aina kun on mahdollisuus syödä ravintoainepitoista ruokaa, syö. Syömishimot ja sokerihimot vähenee luonnostaan. Esim söin tuossa munakkaan johon laitoin pinaattis ja ison kasan vihanneksia. Ei tee mieli mitään nyt. Säännöllinen syöminen on kanssa tärkeä.
Ei ylikevyille salaatti lounaille. Kunnon tukevaa ruokaa. Esim tein tällä viikolla jauheliha bataatti laatikkoa. Mun salaatit on aika tukevia jos ne on lounaana.
Se on helppoa taistella sokeri himoja vastaan kun muutama asia on kondiksessa. Eka viikko on pahin sit helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole muuta kuin, että päättää lopettaa sokerin syömisen. Niin minä tein, siitä on useampi vuosi. Ehkä kerran kuussa ostan suklaapatukan.
Hyvä neuvo, minä teen myös samoin, kerran kk ostan pari kismettiä, mulla kyllä vähän ongelmana leivän syönti. . Minusta ei ollut kovin vaikea päästä sokerista eroon.
Vierailija kirjoitti:
Mä siirryin makeutusaineisiin. Pääasiassa steviaan, maltitoliin ja eritrotyliin. Sukraloosia ja aspartaamia välttelen. En juo mitään light limsoja tai muita.
Syön joka päivä vähän jotain makeaa ja muuten kunnon ruokaa. Mun go to herkut on joko Lidlin tai Brunbergin sokeriton Suklaa jota otan pari palaa. Juustoportin sokerittomat proteiini vanukkaat mitä ei ole makeutettuja kuin luonnollisesti. Sitten Barebarin taatelia sisältävät raakakaakaopatukat. Oon myös löytänyt muita sokerittomia gluteenittomia herkkuja jotka on aika luonnollisista aineista, esim yhdet taateli heraproteiinikeksit. En ala syömään mitään tolkuttomia lisäainepommeja.
Itse saa myös leivottua terveellisesti. Esim nanaalilätyr, banaanileipä tai raakakakku. Itse tehty kookoskerma jätski.
Tykkään syödä porkkanoita ja hedelmiä kun tekee mieli mässyttää jotain. Omenalohkoja johon kanelia päälle. Viinirypäleitä jos on isompi sok
Ihmettelen miksi joku alapeukuttaa siirtymistä makeutusaineisiin. Enkä ensinnäkään mussuta mitään makeutusaineherkkujakaan mielin määrin. Tyyliin yksi pieni herkku päivässä. Kerran viikossa herkuttelen sokerin sijaan isommin esimerkiksi käyn pitsalla. En enää harrasta hillittömiä sokeriövereitä. Verensokerini ovat huomattavasti tasaisemmat.
Jokaisen pitää tehdä niinkuin itsestä tuntuu. Itse yritin yhdessä vaiheessa pientä sokeriherkkua päivässä mutta oloni on parempi kun pitäydyn makeutusaineissa tai luontaisesti sokerittomissa asioissa. Hedelmien sokeria en laske haitalliseksi. Hunajaakin joskus menee teehen tai leivontaan. Pidättäydyn erossa vain valkoisesta sokerista mitä pumpataan ihan hirveitä määriä kaikkiin herkkuihin ja glukoosifruktoosisiirapeista.
Jos joku haluaa luopua täysin makeista jutuista niin go for it. Mielestäni elämää pitää elää niin että se on itselle mukavaa. Jollakin se on pieni määrä sokerisia juttuja, joillain sokerittomia, mikä itselle sopii. Siihen en enää palaisi että mussutin karkkipusseja. Voisin luopua valkoisesta sokerisista tehdyistä jutuista vaikka täydellisesti. Toisaalta kohtuus kaikessa, esim kesällä aion käydä jäätelöllä joskus jos siltä tuntuu ja silti pääosin elää elämääni sokeritta.
Ja todellakin luen tarkkaan mitä makeutusaineita syön koska en usko että kaikki niistä on hyväksi terveydelle ja suolistolle. Stevian olen kokenut turvallisimpana.
Vierailija kirjoitti:
No niin, glukoosin hajoamistuotteet aiheuttaa syöpää elimistössä. Siitä vaan hiilihydraatteja mussuttamaan, sillä niistä kaikista muodostuu elimistössä glukoosia:
https://www.sciencealert.com/scientists-discover-a-missing-link-between…"Glycolysis generates over 90 percent of the MGO in cells, which a pair of enzymes typically keep to minimal levels. In the event they can't keep up, high MGO levels can lead to the formation of harmful compounds that damage DNA and proteins. In conditions like diabetes, where MGO levels are elevated due to high blood sugar, these harmful compounds contribute to disease complications."
No onpa kyllä taas hysteriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään syödä porkkanoita ja hedelmiä kun tekee mieli mässyttää jotain. Omenalohkoja johon
Kaikki on elämässä helppoa kun ei ole sairauksia tai allergioita. Minulla kieltolistalla on hedelmät, porkkana, kaalit mm. Peruna ja kaura nostaa verensokeria. Liiallinen lihansyönti aiheuttaa nivelkipuja. Vain muutaman mainitakseni. Kun oikean ruoan rajoitukset on laajoja, on helppo tarttua herkkuihin kuin miettiä tuntikausia mitä voi oikeasti syödä reilusti ettei tule makeannälkä. Varsinkin kun juuri mitään ei voi syödä reilusti.
Tykkään syödä porkkanoita ja hedelmiä kun tekee mieli mässyttää jotain. Omenalohkoja johon kanelia päälle. Viinirypäleitä jos on isompi sokerihimo.
Teetä Juon paljon maitotilkalla. Se lämmin juoma on mulle joku lohtu.
Näin on menty kevät ja - 7 kg lähtenyt. Olin normaalipainon ylärajalla. Miksi pitää täysin luopua herkuista? En näe syytä. Kaikkea löytyy sokerittomana, mut mä en tosiaan lämpene millekään aspartaamille.