Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokerivieroitukseen vinkkejä, kokemuksia?

Vierailija
06.05.2024 |

NYT on pakko päästä sokerista eroon. Miten ihmeessä se onnistuu? En syö leipää enkä hedelmiä kuin satunnaisesti mutta karkkia, jäätelöä ja leivonnaisia menee joka viikko, lähes joka päivä. Ovat ihan sairaan kalliita ja ennen kaikkea terveys ei kestä.  Isompi ongelma on se että en pysty syömään moniakaan kasviksia kun olen allerginen. Apua, neuvoja, vinkkejä, kokemuksia vailla! Kerro oma onnistumisesi. Kiitos.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieroita asteittain aloittaen nopeimmista sokereista.

1. viikko, pois limpparit

2. viikko, pois karkit

3. viikko, pois jäätelö

4. viikko, pois leivonnaiset, keksi yms.

5. viikko, lisättyä sokeria sisältävät tuotteet

jne.

Eli vähennä yksi laji sokeria sisältäviä asioita viikossa, aloittaen nopeimmista ja haitallisimmista sokereista. Jatka kunnes olet päässyt tavoitteeseesi.

Tätä voisin kokeilla. Kiitos vinkistä.

Vierailija
22/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä naurata. Sokeri ei ole paha. Itselläni käynnissä nikotiinivieroitus. 3 viikkoa ilman ja ajantaju häviää.

Sokeri on ihan yhtä tappavaa kuin tupakka. Aiheuttaa suurimman osan sairauksistani. Ja niitä on paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö lihaa. Se on toki murha mutta kasvissyyöjäeläinten ruokien syönti tappaa ne nälkään eli ei sen parempi vaihtoehto

Syönkin lihaa päivittäin koska neuvottiin että pitää lisätä proteiinia. Ei auta, makeannälkä tulee joka päivä syönnin jälkeen.

Vierailija
24/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä osta kotiin karkkia, jäätelöä ja leivonnaisia. Minulla ei toimi totaalikieltäytyminen vaan paremmin joku raja, esim 1 leivos ja 1 jäätelö per kk, 3€ karkkiin per kk. Jos tuli syötyä ne ekana päivänä niin voi voi. Olen oppinut säännöstelemään ja ostamaan jonkun yhden pienen karkin kerrallaan.

Oikeaa ruokaa mutta sen pitää olla hyvää ja illalla syön kunnolla ettei makeanhimo iske.

Kokeilin tuota eurorajoitusta mutta tarjouskarkit aina vie mennessään, tulee hamstrattua.

Ei varmaan toimi kaikille, itsellä matikka-aivot jotka tykkää pyöritellä numeroita. Lisäksi saan iloa kun kirjanpitoni näyttää että vuodessa olen säästänyt pelkästään karkista 180€ edelliseen verrattuna.

Vierailija
25/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupea syömään kunnon hiilihydraatteja ja eriytä proteiinit eri aterialle kuin hiilarit. Esim. aamupalaksi täysjyväpuuroa, kunnon leipää ja vihanneksia ja hedelmiä. Lounaaksi täyttä lihaa tai kalaa ja seuraksi kasviksia, kananmunia, juustoa ja hedelmiä. Päivälliseksi täysjyväpastaa ja tomaattikastiketta. Iltapala vaikka kinkkua, kananmuna ja vihanneksia ja hedelmiä. Makeanhimo lähtee kahdessa viikossa. Mutta paluuta vanhaan ei sitten olekaan eli kaikki höttöhiilarit pitäisi jättää lopullisesti ja syödä vain terveellistä ruokaa ja välttää stressiä sekä ottaa nukkuminen ja liikunta oikein harrastukseksi. 

Vierailija
26/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö lihaa. Se on toki murha mutta kasvissyyöjäeläinten ruokien syönti tappaa ne nälkään eli ei sen parempi vaihtoehto

Syönkin lihaa päivittäin koska neuvottiin että pitää lisätä proteiinia. Ei auta, makeannälkä tulee joka päivä syönnin jälkeen.

Auttaako jos syöt marjoja kun se makeannälkä iskee? Joka ruuan jälkkäriksi pieni kipollinen marjoja vaikka rahka- jugurtti- tai kermavaahtonökäreellä?

Vierailija
27/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo älä osta kotiin on paras apu.Harvoin tekee mieli niin paljon että lähden vartavasten erikseen hakemaan.

Vierailija
28/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä osta kotiin karkkia, jäätelöä ja leivonnaisia. Minulla ei toimi totaalikieltäytyminen vaan paremmin joku raja, esim 1 leivos ja 1 jäätelö per kk, 3€ karkkiin per kk. Jos tuli syötyä ne ekana päivänä niin voi voi. Olen oppinut säännöstelemään ja ostamaan jonkun yhden pienen karkin kerrallaan.

Oikeaa ruokaa mutta sen pitää olla hyvää ja illalla syön kunnolla ettei makeanhimo iske.

Kokeilin tuota eurorajoitusta mutta tarjouskarkit aina vie mennessään, tulee hamstrattua.

Ei varmaan toimi kaikille, itsellä matikka-aivot jotka tykkää pyöritellä numeroita. Lisäksi saan iloa kun kirjanpitoni näyttää että vuodessa olen säästänyt pelkästään karkista 180€ edelliseen verrattuna.

Pidin myös joskus kirjaa, väänsin exceliä ostoksistani ja järkytyin rahamäärästä joka herkkuihin meni silloin. Vaihdoin halvempiin ja pystyin vähentämään. Nyt pitäisi laskea uudelleen ja järkyttyä pahemmin.

Vierailija
29/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen rajoittanut aikaa, jolloin syön sokeria sisältäviä juttuja. Aluksi lopetin karkit sun muut herkut illalla kuuden jälkeen ja sitten aloin kiristää toisesta päästä päivää niin, että makeaa saa lounaan jälkkäriksi, jos välttämättä tekee mieli ja jos ei, niin kahvin kanssa voi iltapäivällä syödä jotain hyvää. Nyt muutaman viikon jälkeen ei oikeastaan koskaan tule syötyä jälkiruokaa ja usein se iltapäiväkahvin keksi tai pulla tai suklaa jää pois myös.  En missään vaiheessa ole sanonut ettei makeaa saisi syödä, joten en edes muista että olen jonkinlaisessa herkkulakossa.

Itselleni toiminut hyvin toistaiseksi, mutta pelkään että kesällä tulee ongelmia jäätelön takia.  

Vierailija
30/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et syö juurikaan leipää etkä hedelmiä, ei ole mikään ihme, että menee herkkuja. Elimistö tarvitsee hiilareita, se on peruspolttoainetta, jolla elimistö jaksaa käydä.

Ja kasviksia on kyllä niin monia erilaisia, ettet varmasti voi kaikille olla allerginen. Niitä, mille et ole, syö. Kasvikunnan tuotteet, kasvikset ja hedelmät nimenomaan pitävät karkkinälkää parhaiten poissa. Samoin se, että säännöllisesti syö, eikä satunnaisesti.

Sen sokerin ja ne karkit ym. voi jättää sinne kauppaan, niin ei tule syötyä. Ja sallia itselleen vaikka vain jonkun yhden makean syötävän, esim. jugurtin, päivässä. Ja vain kerran viikossa vaikka pullaa, suklaata tm. herkkuasi jälkiruokana. Kun syö herkun vasta aterian jälkeen, ei jaksa mässätä niitä kovinkaan paljon.

Vierailija
31/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaako jos syöt marjoja kun se makeannälkä iskee? Joka ruuan jälkkäriksi pieni kipollinen marjoja vaikka rahka- jugurtti- tai kermavaahtonökäreellä?

Auttaahan se kun marjoissa on sokeria. Mutta ei se ongelmaa poista. Iltapalaksi yleensä syön marjoja ja jogurttia. Välillä niihinkin kyllästyy.

Vierailija
32/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo älä osta kotiin on paras apu.Harvoin tekee mieli niin paljon että lähden vartavasten erikseen hakemaan.

Sepä se suurin ongelma, miten jättää ostamatta. Joskus onnistuu, useimmiten ei. Jos en osta valmista niin kotona on kuitenkin aineksia joista nopeasti tekee jotain. 

Vierailija
33/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole onnistunut. 2 kk on pisin aika mitä olen pystynyt olemaan ilman suklaata, ja sekin alusta loppuun saakka yhtä taistelua. Monta kertaa joka päivä sylki herahti kun vain ajatteli suklaata. Ei auttanut tasainen ravitsemusterapeutin kanssa rakennettu ja orjallisesti noudatettu ruokarytmi ja -valio, tai muu vastaava. Ainoa tapa miten pystyin olemaan ilman suklaata oli tekemällä koko ajan jotain, mutta auta jos istuin edes minuutiksi alas niin jo mentiin.

Sokereita en voi jättää pois, elimistöni tarvitsee hiilaria tai se ei toimi kunnolla, olen kokeillut karppaamista. Eli jatkossakin syön leipää, perunaa, pastaa, hedelmiä jne.

Vierailija
34/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaahan se kun marjoissa on sokeria. Mutta ei se ongelmaa poista. Iltapalaksi yleensä syön marjoja ja jogurttia. Välillä niihinkin kyllästyy.

Voi se poistaa ongelmaa, kyllä marjat ja kohtuudella hedelmät on parempi kuin leivokset ja jätski. Se voi olla myös välivaihe jos täytyy siirtyä täysin sokerittomaan ruokavalioon josta marjat ja hedelmätkin karsitaan pois.

Vierailija
35/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsynä en kestä sitä ahdistusta, joka tulee, kun ei saa jotain, mitä keho haluaa.

Tahdonvoimasta ei ole kyse. En tunne nälkää, joten voin olla syömättä koko päivän. Unohdan syödä.

Mutta sitten kun tulee mieliteko vaikka lakritsille, sitä on vaan saatava. Jos kaupat menneet kiinni, en saa unta koko yönä. (En kyllä muutenkaan)

Vierailija
36/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri on saatava kerrasta poikki. Mikään kevyt tai asteittainen vähentäminen ei auta himoihin vaan johtaa vain repsahduksiin, kun on oikeasti pahasta sokerikoukusta kyse. 

Olen itse lopettanut sokerin ja palannut n. kerran viikossa -tyyppiseen herkutteluun. Lopetin kokonaan noin 2 kuukaudeksi, jonka jälkeen sitä ei edes enää tehnyt mitenkään erityisesti mieli.

Minulla on siitepölyn ristiallergia, ja olen allerginen suunnilleen kaikelle kasvikselle ja hedelmälle paitsi salaatille. En myöskään tykkää esim. leivästä tai puurosta. En mitenkään välttele mitään muuta ainetta ruokavaliossani tai yritä elää superterveellisesti, vaan syön paljon esim. pastaruokia (näihin saa näppärästi kypsennettyä kasviksia, jolloin ei tule allergiaoireita), kalaa ja sushia ja lihaa. Kasviksia syön selvästi suosituksia vähemmän kun tuoreet ovat minulle no-go, mutta ei se minua haittaa. Suosikkitapojani yrittää saada kasviksia on esim. kypsentää kirsikkatomaatteja ja pinaattia pastan sekaan tai tehdä lohikeitto, jossa on kasviksia. Tykkään tehdä myös kesäkurpitsalasagnettea, johon laitan paljon juustoa.

Mielitekoja on aluksi vaikea vastustaa, mutta se helpottaa ajan myötä, kun on ollut ilman sokeria joitain viikkoja. Oman kokemuksen mukaan 2 ekaa viikkoa ovat pahimmat, kun on tottunut saamaan päivittäin sokeria. Mulla auttoi se, että harvensin kauppakäyntejä, suunnittelin ostoksia/ruokalistoja etukäteen enkä mennyt kauppaan nälkäisenä tai huonolla fiiliksellä. Loppu on sitten itsekurista kiinni. Pitää vain ajatella sitä, että pahin himo helpottaa ajan kanssa, ja sinnitellä. Kannattaa huomioida myös piilosokerit kuten sokeroidut jogurtit, myslit, hillot ym. sillä näiden runsas käyttö ylläpitää sokerikoukkua ja pitkittää kärvistelyä, vaikka ns. herkut lopettaisitkin.

Sokerin kohtuukäyttöön palaamisessa auttoi itsellä se, että määritän tylsästi viikonpäivän, jolloin herkkuja saa, ja sen ulkopuolella en ota tai osta niitä kotiin. Jos viikolla on esim. uusivuosi tai syntymäpäivät, määritän suoraan, että se on sitten se viikon herkkupäivä.

Vierailija
37/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupea syömään kunnon hiilihydraatteja ja eriytä proteiinit eri aterialle kuin hiilarit. Esim. aamupalaksi täysjyväpuuroa, kunnon leipää ja vihanneksia ja hedelmiä. Lounaaksi täyttä lihaa tai kalaa ja seuraksi kasviksia, kananmunia, juustoa ja hedelmiä. Päivälliseksi täysjyväpastaa ja tomaattikastiketta. Iltapala vaikka kinkkua, kananmuna ja vihanneksia ja hedelmiä. Makeanhimo lähtee kahdessa viikossa. Mutta paluuta vanhaan ei sitten olekaan eli kaikki höttöhiilarit pitäisi jättää lopullisesti ja syödä vain terveellistä ruokaa ja välttää stressiä sekä ottaa nukkuminen ja liikunta oikein harrastukseksi. 

En syö aamupalaa, leipääkin vain joskus, hedelmiä satunnaisesti ja monille kasviksille allerginen. Peruna ja kaura nostaa verensokeria. Gluteenitonta makaroonia joskus syön. Ei ole makeanhimo lähtenyt puolen vuoden aikana.

Vierailija
38/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ilta pahin aika kun tekee mieli herkutella. Päivän voin olla ilman ja kun selviän iltaan, on jo myöhäistä, kauppaan on niin pitkä matka että ei voi lähteä hakemaan karkkia.

Vierailija
39/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totaalilakko herkuista tuskin tepsii kovin kauan. Retkahdus tulee varmasti. Parempi sallia itselleen myös herkkuja, mutta paljon pienempänä määränä, mihin on tottunut.

Itse vaihdoin ison sipsipussin kaikkein pienimpään, suklaalevyn samoin pienimpään, karkkipussit xylitol-pastillirasiaan. Opin syömään tällä tavalla vähemmän kerralla.

Ja ruokavaliossa pitää olla tarpeeksi sisältöä, muuten elimistö huutaa energiatäydennystä ja sitä täydennystähän sitten haetaan juurikin niistä karkeista ja herkuista. Voit tehdä vaikka kasvistankoja jääkaappiin rasiaan valmiiksi ja niille dipin. Syö ensin ne ja katso, menikö herkkunälkä ohi.

Vierailija
40/86 |
06.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et syö juurikaan leipää etkä hedelmiä, ei ole mikään ihme, että menee herkkuja. Elimistö tarvitsee hiilareita, se on peruspolttoainetta, jolla elimistö jaksaa käydä.

Ja kasviksia on kyllä niin monia erilaisia, ettet varmasti voi kaikille olla allerginen. Niitä, mille et ole, syö. Kasvikunnan tuotteet, kasvikset ja hedelmät nimenomaan pitävät karkkinälkää parhaiten poissa. Samoin se, että säännöllisesti syö, eikä satunnaisesti.

Sen sokerin ja ne karkit ym. voi jättää sinne kauppaan, niin ei tule syötyä. Ja sallia itselleen vaikka vain jonkun yhden makean syötävän, esim. jugurtin, päivässä. Ja vain kerran viikossa vaikka pullaa, suklaata tm. herkkuasi jälkiruokana. Kun syö herkun vasta aterian jälkeen, ei jaksa mässätä niitä kovinkaan paljon.

Toki syön niitä kasviksia joille en ole allerginen. En sanonutkaan olevani kaikille allerginen. Syön säännöllisesti kaksi kertaa päivässä lämpimän ruoan. Plus iltapalan. En napostele vaan jos syön herkkuja, syön kerralla paljon ja korvaan sillä jopa joskus koko aterian. En osaa olla ostamatta etenkään tarjouksista. Olen uniongelmainen ja kipeä joten itsehillintää ei ole. Jos sallisin yhden herkun päivässä joutuisin käymään kaupassa joka päivä. Jos ostan varastoon viikoksi, syön kaiken kuitenkin päivässä tai parissa. Ei ole itsehillintää yhtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän