Mikä vikana? En ole koskaan pitänyt voileipäkakusta. Paahtoleipää, kermavaahtoa, kinkkua tai kalaa, meetvurstia, kurkkua
Ei käy rakenne ja makumaailma omiin suosikkeihin
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Anopintekele oli ostanut jostain sokos-herkusta miehelle jouluruokia. Olin innoissani että iso rasia sienisalaattia, vaan syödessä tajusi että kermavaahtoa siinä on. Ei se ratiseva mauton salaatti alas mennyt ilman tuunausta. Että en sinällään ihmettele "suolaista kermavaahtoa".
Ainahan perinteisessä sienisalaatissa on kermavaahtoa? Mitä muka pitäisi olla?
Paahtoleipä kermavaahdolla on köyhiä ritareita. En ole itse koskaan laittanut kermavaahtoa enkä kyllä metwurstiakaan. Tonnikala ja tuorejuusto on ollut pääraaka-aineet leivän lisäksi. Itselle ja ystävilleni maistuu :)
Voileipäkakun kun kostuttaa maustekurkkujen liemellä, niin jo maistuu! Majoneesia voi keventää hieman jollain, niin ei ole niin tönkköä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se suolainen kermavaahto sitten on?
Usein kuorrutteena on tuorejuusto jota on notkistettu jollain (yleensä smetana, ranskankerma tai smetana). Täytteessä voi olla mitä tahansa noista, yleensä myös noiden sekoituksena. Kermaakin voi käyttää notkisteena, mutta ei sitä silloinkaan vaahdoteta.
On kyllä maailmanluokan mysteeri nyt tämä, kannattaa varmaan ottaa viikko pari vapaata töistä ja vetäytyä pohtimaan, että mikä on kun ei kakku maistu.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000009385750.html
kyllä tossa on vispikerma purkki vatkattuna kermavaahdoksi laitettu kuorrutukseksi
Siinä on ranskankerma yhdistettynä kuohukermaan eli ei kermavaahtoa, joka on pelkkää kermaa. Itse en ole kyllä ikinä tehnyt tuollaista kuorrutetta. Aina majoneesilla tai tuorejuustolla. 35v noita kakkuja perhejuhliin kuitenkin värkännyt. Enkä kyllä ole niihin metukkakaan laittanut, aivan liian suolaista. Nopeasti jos kuvitelee mielessään, niin joo, jos on syönyt metukkavoileipäkakkua kermavaahtokuorrutuksella, niin tuskin se tosiaan kovin hyvää on.
Käytetty sanaa "metukka". Taitaa mennä Julkisen sanan neuvostoon keissi.
Samaa makusuuntausta vahvistavia aineksia joten maku saattaa mennä joiltakin yli. Vähän kuin hernekeitto johon laitetaan kinkkua ja sinappia. Kolme ainesta jotka vahvistaa toisiaan, liikaa.
En minäkään söisi mössöksi liotettua paahtoleipää, kermavaahtoa, metwurstia ja kurkkua voileipäkakuksi kasattuna.
Eräät ovat vaan joutuneet syömään huonoja. Meidän perhejuhlien voileipäkakkuihin käytetään ruisleipää (joka voi olla paahtoleipänä), kostutetaan varovasti, kermavaahtoa käytetään vain tuorejuuston notkistamiseen, täytteeseen hyvää kalaa tai lihaa eikä edes kinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vuokaleivästä ne yleensä tehdään eikä paahtoleivästä, eikä niihin kermavaahtoa laiteta 😄
Paahtoleivästä olen voileipäkakun itse koonnut jo vuosia, toimii hyvin ja helposti saa vaikka minkä kokoisen. Mutta kermavaahto...ei kiitos🙂
Juu, pysyttele ap vaan sipseissä ja burgereissa niissä on tuskin ollenkaan kermavaahtoa.