Ylioppilasjuhlien tarjoilut pienellä rahalla? Mitä tarjolle?
Täytekakku ja kotitekoinen pulla ainakin tulossa tarjolle. Mitä muita tarkoiluita voisi tehdä pienellä rahalla, mutta niin että on juhlavaa?
Kommentit (163)
"Niin? Juuri sitähän se totuttaminen tarkoittaa, että opetetaan kotona maistelemaan rohkeasti kaikenlaista ettei sitten juhlissa tule ihan yllätyksenä, että on olemassa muitakin ruokia kuin lihapullat ja nakit."
No ei se ap:n homma ole vieraiden lapsia opettaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet lapset ovat aika konservatiivisia syömisten suhteen eivätkä helpolla syö kovin oudoilta tuntuvia ruokia. Juhlissa on kivempaa niin lapsilla kuin aikuisilla, kun kukaan lapsista ei kiukuttele nälissään. Siksi lihapullat ovat oikein hyvä juttu, jos juhliin on tulossa lapsia. Ne kun maistuvat lähes kaikille. Uusia makuja on paljon helpompi harjoitella kaikessa rauhassa kotona.
Kannattaa totuttaa lapset pienestä pitäen syömään muutakin kuin lihapullia ja nakkeja niin ei tule tuollaisia ongelmia. Lapsi ei opi "konservatiiviseksi" ellei häntä kotona opeteta siihen, että ainut lasten ruoka on lihapullat ja nakit.
Lapsilla on silti monesti nirsoilukausia. On sitten aika ikävää, jos juhlapaikassa tulee nälkäkiukku, kun mikään tarjottavista ei maistu.
Lapsia kasvatetaan mieluusti
Yyhhoot kasvattaa aina lapsensa kieroon.
Yyhhoo tanssii AINA lasten pillin mukaan.
De Facto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet lapset ovat aika konservatiivisia syömisten suhteen eivätkä helpolla syö kovin oudoilta tuntuvia ruokia. Juhlissa on kivempaa niin lapsilla kuin aikuisilla, kun kukaan lapsista ei kiukuttele nälissään. Siksi lihapullat ovat oikein hyvä juttu, jos juhliin on tulossa lapsia. Ne kun maistuvat lähes kaikille. Uusia makuja on paljon helpompi harjoitella kaikessa rauhassa kotona.
Kannattaa totuttaa lapset pienestä pitäen syömään muutakin kuin lihapullia ja nakkeja niin ei tule tuollaisia ongelmia. Lapsi ei opi "konservatiiviseksi" ellei häntä kotona opeteta siihen, että ainut lasten ruoka on lihapullat ja nakit.
Lapsilla on silti monesti nirsoilukausia. On sitten aika ikävää, jos juhlapa
Vieraat syövät sitä mitä on tarjolla tai pysyvät poissa. Ei voi jokaisen erityismieltymyksiä ruveta huomioimaan tai joutuu varaamaan Prisman varaston verran ruokaa, koska Martta-täti ei välttämättä tykkää pullasta ja Keijo-setä saattaa haluta Sandelsia kuohuviinin sijaan jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu lasten pöytään parsaa ja simpukoita, niin oppivatpa syömään juhlavia ruokia. Varmasti on menestys.
Ei meillä ole ikinä ollut erikseen mitään lasten pöytää. Lapset ovat aina syöneet samoja ruokia kuin aikuisetkin. Parsaa ja simpukoitakin ovat maistaneet jo alle 2-vuotiaana. Ei mielestäni mitään ihmeellistä. Varsinkin parsa on ihan tavallinen arkiruoka kevätaikaan.
Meilläkin lapset syö kaikkea yllättävän hyvin, mutta monet lapset ovat nirsoja. Tämä ei riipu välttämättä vanhempien erinomaisuudesta vaan synnynnäisistä ominaisuuksista.
Juhlissa lapset on lapsia ja harjoittelevat vielä. Makuja on kivempi maistella jos on joku tuttu ja turvallinen vaihtoehto.
Sitä paitsi lihapullat katoaa kyllä myös aikuisten suuhun :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on silti monesti nirsoilukausia. On sitten aika ikävää, jos juhlapa
Eli jos minä sanon, että haluan vain lenkkimakkaraa ja Karhua, sinä laitat niitä tarjolle? Tuskinpa.
miksi et tarjoa nakkeja ja lihapullia ja ranuja kylkeen, mä tarjoan niitä aina ja kaikille maistuu. sit kun laitat nakit ja lihapullat hammastikkuun, niin tulee heti paljon juhlavampi kuva, mun käsittääkseni näissä michelin ravintoloissa tehdään jotenkin niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki perinteiset, eli kahvikakut, itse leivottu leipä, hyvä keitto, leipäjuusto. Lisäksi vielä hyviä!
Ei yleensä ole lämmintä ruokaa yo-juhlassa
Yleensä ei, koska vieraat ovat läheltä ja voivat käydä samana päivänä useammissa juhlissa. Jos on paljon kauempaa tulevia vieraita, lämmin ruoka on hyvä vaihtoehto. Ei ole mitään nolompaa kuin mennä juhlien jälkeen nälissään johonkin muualle syömään.
Kahvipöytätarjoiluun tuulihatut ovat hyviä, koska voi laittaa joko makeaa tai suolaista täytettä. Eivät ole niin arkisia kuin karjalanpiirakat tai pasteijat, joita on joka kaupassa tarjolla. Ei niin perinteistä, mutta ei kuitenkaan liian eksoottista. Perinteisiä kuitenkin on hyvä olla tarjolla, kun joku siellä etsiskee "missä sitä leipäjuustoa" tai muuta, jota on "aina" juhlissa.
Jos on halvat tarjoilut niin saako tuoda halvan lahjankin.
Ässästä xtran sulhaspiirakat ja munavoita päälle.
Sinähän voisit kutsua tuoreen ylioppilas kanssasi elämysseikkailuun ja samalla hankkia lähes ilmaiset tarjoilut hänen juhliinsa.
Varhaisaamun hiljaisina hetkinä pyörii kaupungin puistoissa omistajiltaan karanneita frettejä ihan vilisemällä. Varustutukaa pitkävartisilla atraimilla. Kun ensimmäinen utelias fretti tulee nuuskimaan teitä, on iskun paikka. Jos juhlavieraita on tulossa paljon, operaatio täytyy toistaa muutaman kerran. Se vaatii hiukan kärsivällisyyttä, sillä fretti on arka eläin.
Kun saalista on koossa tarpeeksi, niin sitten vain kotiin ja nylkypuuhiin. Nylkemisen jälkeen paloitelkaa fretit pienellä lihakirveellä 8-10 osaan. Ja valmistusohje on seuraava:
Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.
Kuori neljä porkkanaa ja leikkaa ne renkaiksi ja kaksi sipulia pieniksi lohkoiksi. Lisää muutama pieni pala palsternakkaa Lisää porkkana-, palsternakka- ja sipulipalat pataan. Kaada lihojen päälle vettä niin että ne peittyvät.
Laita pata 200 asteiseen uuniin ja anna olla siellä noin 2 tuntia, laske lämpöä tämän jälkeen 180 asteeseen ja hauduta kannen alla 1,5-2 tuntia.
Kun liha alkaa irrota luista, lisää runsas desilitra kermaa ja sekoittele. Laita vielä 150 asteeseen ja anna olla noin 45 min.
Tässä saat samaan pakettiin jännittävän seikkailun, saumatonta yhteistyötä vaativan urakan ja tarjoilut ylioppilasjuhliin. Juurekset ja kerma maksavat muutaman euron, mutta muita kustannuksia sinulle ei tule. Ja tarjoilu varmasti muistetaan vuosien jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän voisit kutsua tuoreen ylioppilas kanssasi elämysseikkailuun ja samalla hankkia lähes ilmaiset tarjoilut hänen juhliinsa.
Varhaisaamun hiljaisina hetkinä pyörii kaupungin puistoissa omistajiltaan karanneita frettejä ihan vilisemällä. Varustutukaa pitkävartisilla atraimilla. Kun ensimmäinen utelias fretti tulee nuuskimaan teitä, on iskun paikka. Jos juhlavieraita on tulossa paljon, operaatio täytyy toistaa muutaman kerran. Se vaatii hiukan kärsivällisyyttä, sillä fretti on arka eläin.
Kun saalista on koossa tarpeeksi, niin sitten vain kotiin ja nylkypuuhiin. Nylkemisen jälkeen paloitelkaa fretit pienellä lihakirveellä 8-10 osaan. Ja valmistusohje on seuraava:
Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.
Kuori neljä porkkanaa ja leikkaa ne renkaiksi ja kaksi sipulia pieniksi
Tuo on hieno idea! Siinä nuori oppiivastuunyunyoa, kun saa itse osallistua omien juhliensa järjestämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Lusikkaleivät on kivoja ja niitä syövät monen ikäiset. Vaatii vähän näpertämistä, mutta edullisesti saa kunnon pikkuleivät.
Tein pojan juhliin kolmioleipiä, mutta aika työläitä ne oli. Broileritäytteeseen tuli broilerinfilettå, jonka pilkoin pieneksi, creme fraiche, purkki marcarpone-juustoa, currya, korianteria, kuullotettua purjosipulia pienenä silppuna ja hiukan tuorekurkkua pikkupalasina. Kokeilin myös suolakurkkua, mutta se oli liian vetistä. Jos on valmis näkemään vaivaa, tuossa siis resepti. Laita vuokaleivän pala ja tuota täytettä, toinen pala päälle ja leikkaa kolmioiksi terävällä veitsellä,
Tein myös kinkkutäytteisiä kolmioleipiä. Niihin tuli marcarpone-juustoa, pieneksi suikaloitua savukinkkua, cheddar-juustoraastetta, ruohosipulilla maustettua tuorejuustoa ja punasipulia hyvin hienoksi hienonnettuna silppuna sekä ripaus pippuria.
Nuo kolmioleivät on sillä tavalla kivoja, että ne käy voileipäkakun ase
Kiitti, tämä oli tosi hyvä idea! En ole ap, mutta aion kokeilla.
Viimeksi minua harmitti, kun rippijuhlissa oli voileipäkakut lohi ja kinkku. Olin tilannut leipomosta 12 hengen lohikakkuja 2 kpl ja yhden kinkkukakun. Meillä oli omaa perhettä 5 ihmistä ja vieraita 23 hlöä. Kaiken järjen mukaan meillä piti olla varattuna voileipäkakkua 36 hengelle, minkä pitäisi riittää 28 syöjälle Voileipäkakut syötiin viimeistä murua myöten, itse en päässyt edes maistamaan. Tajusin vasta juhlissa, että monet ottaa sekä sitä kinkkukakkua että toisen palasen lohikakkua. Sitä paitsi kun katsoin vieraiden kakunleikkausta, monella palat oli aika reiluja, eikä niin isoja paloja saa kahtatoista yhdestä kakusta. Ei mitään halpaa lystiä ostaa valmiita kakkuja, kun yksi maksoi 49€ ja niitä meni kolme. Olen ihan varma, että itse tehdyt kolmioleivät tulee paljon halvemmaksi ja niissä on helpompi laskea, paljonko niitä tarvitaan. Voi kun olisi saanut vihjeen jo viime kesäksi.
Vierailija kirjoitti:
Täytekakku, voileipäkakku, sitä pullaa, keksejä, karjalanpiirakat ja munavoi. Eiköhän nämä.alle 200e mene.
Täh? Yksi voileipäkakku? Montako ihmistä on syömässä? Jos leipomosta ostaa, niin voileipäkakun hinta 12 hengelle on noin 50€. Tai voi olla paljon kalliimpi myös. Ei siitä kakusta oikeasti riitä kovin monelle syöjälle. Jos tulee oma perhe ja vaikka 20 vierasta, veikkaan, että menee jopa 3 kakkua. Ei todellakaan riitä 200€ budjetti. Ei se voileipäkakku ole edes itse tehtynä kovin edullista tarjottavaa, täytteet ja koristeet maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki perinteiset, eli kahvikakut, itse leivottu leipä, hyvä keitto, leipäjuusto. Lisäksi vielä hyviä!
Yleensä ei, koska vieraat ovat läheltä ja voivat käydä samana päivänä useammissa juhlissa. Jos on paljon kauempaa tulevia vieraita, lämmin ruoka on hyvä vaihtoehto. Ei ole mitään nolompaa kuin mennä juhlien jälkeen nälissään johonkin muualle syömään.
Kahvipöytätarjoiluun tuulihatut ovat hyviä, koska voi laittaa joko makeaa tai suolaista täytettä. Eivät ole niin arkisia kuin karjalanpiirakat tai pasteijat, joita on joka kaupassa tarjolla. Ei niin perinteistä, mutta ei kuitenkaan liian eksoottista. Perinteisiä kuitenkin on hyvä olla tarjolla, kun joku siellä etsiskee "missä sitä leipäjuustoa" tai muuta, jota on "aina" juhlissa.
Tuulihatut on Ok, mutta niiden säilyttäminen on tosi hankalaa. Sitten kun niihin on laittanut täytteet, niitä ei voi laittaa yhtään päällekkäin. Toisaalta tuulihattu vettyy nopeasti täytteen kanssa. Ne on entisaikojen juhlien tarjoilua ja silloin niitä täytettiin keittiössä suoraan juhlapöytään esim. mansikkahillolla ja kermavaahdolla ja tuotiin tarjolle lisää kun entiset väheni. Nykyisin ei paljon apujoukkoja taida juhlissa olla, jotka hoitaisi keittiössä hommia.
Minä tekisin pari erilaista helppoa edullista peltipiirakkaa. Toinen vaikka jauheliha + tomaatti, toinen kasvipiirakka. Nämä voi nätisti koristella kasviksilla tmv. ja leikkaa piirakan sopiviksi paloiksi. Simppeli vihersalaatti kaveriksi.
Makeaa sinulla olikin kakku ja pullaa, ehkäpä pari kuivakakkua lisäksi. Ne tulee edullisiksi.
Aina täällä jauhetaan wt-meiningistä ja arvostellaan tarjoiluja. Itse olen ollut jos jonkinlaisissa kekkereissä ja piireissä, joissa on ollut tarjoilut tryffeleistä lihakeittoon ja kotikaljasta samppanjaan ja eipä se juhlien meininki ja tunnelma ole niistä eväistä kiinni! Ihan samanlaisia ihmisiä me kaikki ollaan, vaikka tarjottaisiin niitä lihapulliakin. Enemmän se on noloa ja huonoa moukkamaista käytöstä arvostella toisten tarjoiluja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa yo-juhlissa, joissa olen ollut, on ollut kunnon buffetpöytä. Ja siis ruokaa, ei mitään onnetonta piirakkaa kahvin kanssa!
Höpö-höpö. Ei meilläpäin isossa kaupungissa ainakaan.
Olen käynyt kymmenissä yo-juhlissa ja useimmiten on tarjolla pieniä suolaista ja makeita herkkuja plus täytekakkua. En ole ikinä törmännyt yö juhliin, missä tarjottaisiin varsinaista ruokaa. Joskus on ollut korkeintaan salaattia muiden tarjottavien ohessa. Monet vieraat käyvät vain piipahtamassa, kun on monet juhlat samana päivänä, eikä joka juhlissa syödä vatsaa täyteen.
Suolaiset piirakat esim. annospaloiksi leikattuna ovat oikein hyvä ja sopiva tarjottava.
Meillä tehtiin myös rieskarullia, voi tehdä myös tortilloista. Täytteeksi eri versioita, tuorejuustoa, kurkkua, piparjuurta, kinkkua, lohta, leikkeleitä tai mitä yhdistelmiä nyt keksii, sitten rullaksi ja pieniksi coctailpaloiksi ja vaikka hammastikulla rulla kiinni. Nopeita ja helppoja ja sormin syötäviä.
Kaurakeksit ovat monien herkkua, ja niitä harvoin enää kukaan leipoo. Monet muutkin pikkuleivät saa itse leipomalla todella edullisesti. Kannattaa tutkia vanhoja keittokirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä tekisin pari erilaista helppoa edullista peltipiirakkaa. Toinen vaikka jauheliha + tomaatti, toinen kasvipiirakka. Nämä voi nätisti koristella kasviksilla tmv. ja leikkaa piirakan sopiviksi paloiksi. Simppeli vihersalaatti kaveriksi.
Makeaa sinulla olikin kakku ja pullaa, ehkäpä pari kuivakakkua lisäksi. Ne tulee edullisiksi.
Aina täällä jauhetaan wt-meiningistä ja arvostellaan tarjoiluja. Itse olen ollut jos jonkinlaisissa kekkereissä ja piireissä, joissa on ollut tarjoilut tryffeleistä lihakeittoon ja kotikaljasta samppanjaan ja eipä se juhlien meininki ja tunnelma ole niistä eväistä kiinni! Ihan samanlaisia ihmisiä me kaikki ollaan, vaikka tarjottaisiin niitä lihapulliakin. Enemmän se on noloa ja huonoa moukkamaista käytöstä arvostella toisten tarjoiluja.
Juuri näin. Olin itse hienoissa juhlissa ennen korona-aikaa. Tarjolla oli lasillinen shampanjaa per hlö. Lisäksi komeat nimet laitettu ruuille. Kysyin toisesta salaatista, mitä siinä on, kun nimi oli niin komea. Siinä oli jäävuorisalaattia, etikkaliemessä marinoituja tuorekurkkupaloja, kirsikkatomaatteja, västerbotten-juustoa ja ruohosipulia. Siinä kaikki. Ja oli upea nimi olevinaan. Toisessa salaatissa oli pääainekset riisi, broileri, currymajoneesi, herneet ja romainesalaatti. Siis ihan tavalliset ainekset lyöty yhteen, mutta laitetaan upea nimi. Siellä oli lisäksi ruisnappeja, joissa jokaisessa yksi katkarapu jonkin moussenokareen päällä. Täytyy sanoa, että nälkä jäi. Kakkua ei ollut, vaan minileivos. Siellä luki menussa: minileivoslajitelma. Kuvittelin, että voi valita, mitä ottaa. Pöydässä oli ohje: 1 kpl/hlö. Ja täytyy sanoa, että niin pieniä leivoksia en ole muualla nähnytkään. Hienoilla juhlatarjoiluilla on myös hienot hinnat. Mieluummin rehellistä ja kunnollista kuin niin pientä ja hienostunutta, ettei pääse kuin maistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on silti monesti nirsoilukausia. On sitten aika ikävää, jos juhlapaikassa tulee nälkäkiukku, kun mikään tarjottavista ei maistu.
Lapsia kasvatetaan mieluusti
Nirson lapsen äiti voi ottaa laukkuunsa lihapulla- tai nakkipaketin nälkäkiukun varalle. Ei juhlien järjestäjän tarvi varata jokaisen vieraan lempisyötävää tarjolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraalta on todella noloa saapua kahvitilaisuuteen kiljuvan nälän kanssa
Täytekakku, voileipäkakku, sitä pullaa, keksejä, karjalanpiirakat ja munavoi. Eiköhän nämä.alle 200e mene.