Miten joku voi elää sujuvaa arkea ilman talouspaperia?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Käytän pestäviä liinoja pöytien pyyhkimiseen, sanomalehtipaperia koiranoksennukseen ym. ja nenäliinoja ja servettejä tarpeen mukaan. Lattian siivoukseen käytän vanhaan malliin luutua.
Lopetin talouspaperin oston arkikäyttöön silloin, kun rulla maksoi noin markan = yli 350 mk/vuosi. Sillä sai silloin aika hyvä ruokakassin.
Viimeksi olen tainnut ostaa 8 rullan pakkauksen juniorin valmistujaisiin n. 10 vuotta sitten, ja vieläkin on muutama rulla jäljellä. Paljonko aloittajalla ja muilla talouspaperin käyttäjillä menee siihen rahaa?
Sulla meni 350 rullaa per vuosi? Siis yksi rulla lähes joka päivä? Itsellä rulla kestää viikon verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulussa on ainakin sanottu aina että luutu. En kenenkään koskaan ole kuullut käyttävän muotoa luuttu. Se on tosiaan soitin se luuttu.
No Oulussa on omituisia sanoja. Perhettäkin kutsuvat porukaksi 😲 porukka.
Ei liity Ouluun mitenkään, muuallakin voidaan sanoa mennään porukoille, kun mennään vanhempien luokse käymään puhekieltä silloin kun olin nuorempi näin puhuttiin ei ehkä nykyään niin paljon Tre seutu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talouspaperi voittaa hygieniassa sen viikon päivät kosteana muhineen tiskirätin 100-0.
Kasvaako rätissäsi tomaatin taimi? Oho! Jännä juttu laita kuva iltalehteen!
Tiskirätti huuhdellaan puhtaaksi ja asetetaan ilmavasti kuivumaan. Jos haisee, heitetään roskiin tai pestään, riippuen materiaalista.
Pöpöt eivät kuole tavallisella hanan alla huuhtelulla vaan tarvitaan kunnon pesu 60-90 asteessa päivittäin.
Mulla saattoi mennä 10 arkkia yhdellä ruokailukerralla kun asuin lapsuuskodissa, isä joskus yritti toppuutella. Sitten kun muutin omilleni, en ostanut ollenkaan, äkkiä totuin olemaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ei voisi? Pelkkää tuhlausta ja haaskaustahan talouspaperi on. Tiskirätti löytyy ja uudelleen pestäviä riepuja olen leikellyt vanhoista t-paidoista, en keksi mitä muuta siltä saralta tarviaisin.
Eli kuivaat tiskirättiin tai vanhaan tpaitaan esim uuniperunat? Nehän kannattaa kuivata jotta mausteet tarttuvat paremmin.
Uuniperunat kuivataan pellavaiseen puhtaaseen keittiöpyyhkeeseen, munkit valutetaan myös keittiöpyyhkeeseen. Nenä niistetään nessulla, kattaukseen käytetään serviettejä, sotkut pyyhitään pestävillä keittiöräteillä, astiat kuivataan mikrokuitupyyhkeellä, tofu kuivataan harsolla. Käytän talouspaperia vain mökillä koska siellä ei ole juoksevaa vettä. Ja olen aina vältellyt kertakäyttöisiä juttuja, vaipatkin olivat pitkälti harsovaippoja mukuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö simulla ole keittiörättiä ja nenäliinaa?
Epähygieenista.
Kuinkakohan paljon ammattisiivoojat käyttävät talouspaperia?
No tuskin siivooja usein pyyhkii esim. rasvat paistinpannulla pois tai pyyhkii hillotölkin reunukset puhtaaksi.
Enpä ole koskaan tarvinnut talouspaperia noihinkaan asioihin. Kuulostavat sen verran harvinaisilta toimenpiteiltä että tuntuisi hölmöltä hankkia erillinen tuote niitä varten.
Oletteko miettineet mistä nousee sana "tiskirätti." Jossain ulkomailla käsitisiä pestään sillä rätillä/keittiöliinalla, jolla me Suomessa pyyhitään pöytä ja työtasot. Jotkut käyttävät siihen siivoussientä. Itse pesen käsitiskin tiskiharjalla. Siivousliinat ovat konepestäviä. Lattialla olevia yksittäisiä tahroja on tullut otettua talouspaperilla, koska muuten se keittiörätti joutaisi joka lattialla käynnin jälkeen pesuun (tietysti!).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö simulla ole keittiörättiä ja nenäliinaa?
Epähygieenista.
Kuinkakohan paljon ammattisiivoojat käyttävät talouspaperia?
No tuskin siivooja usein pyyhkii esim. rasvat paistinpannulla pois tai pyyhkii hillotölkin reunukset puhtaaksi.
Enpä ole koskaan tarvinnut talouspaperia noihinkaan asioihin. Kuulostavat sen verran harvinaisilta toimenpiteiltä että tuntuisi hölmöltä hankkia erillinen tuote niitä varten.
No itse käytän noiden lisäksi pöydän pyyhkimiseen, jos lattialle tippuu jotakin, kissan oksennuksen putsaamiseen, ikkunasta tahrojen pyyhkimiseen. vessanpöntön ulkopuolen ja istuimen putsaukseen jne.
Aika uusi asia, minun nuoruudessa ei ollut talouspaperia ja vessapaperina oli sanomalehdet. Eräs vähän hienompi naapuri käytti vessapaperia, mutta se ollut mikään rulla, se oli silkkipaperia sellainen arkkiläjä, joka oli lyöty neulalla huussin seinään.
Käytän säästeliäästi talouspaperia, puoliarkkipaperia en ole löytänyt pitkiin aikoihin, joten monet asia voi hoitaa palalla vessapaperia eli yksi rulla keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ei voisi? Pelkkää tuhlausta ja haaskaustahan talouspaperi on. Tiskirätti löytyy ja uudelleen pestäviä riepuja olen leikellyt vanhoista t-paidoista, en keksi mitä muuta siltä saralta tarviaisin.
Eli kuivaat tiskirättiin tai vanhaan tpaitaan esim uuniperunat? Nehän kannattaa kuivata jotta mausteet tarttuvat paremmin.
Uuniperunat kuivataan pellavaiseen puhtaaseen keittiöpyyhkeeseen, munkit valutetaan myös keittiöpyyhkeeseen. Nenä niistetään nessulla, kattaukseen käytetään serviettejä, sotkut pyyhitään pestävillä keittiöräteillä, astiat kuivataan mikrokuitupyyhkeellä, tofu kuivataan harsolla. Käytän talouspaperia vain mökillä koska siellä ei ole juoksevaa vettä. Ja olen aina vältellyt kertakäyttöisiä juttuja, vaipatkin olivat pitkälti harsovaippoja mukuloilla.
Servetit ja nenäliinat vasta tuhlausta onkin.
Vierailija kirjoitti:
Ilman talouspaperia pärjää paremmin kuin ilman WC-paperia.
Minulla ei ole wc-paperia kuin pari rullaa hätävarana. Yleensä putsaan pyllyni toosapuhelimella. Paljon puhtaampaa.
Wc-paperin avulla. Ei köyhillä ole varaa ostaa talouspaperia, ei ole ollut kymmeniin vuosiin käytössä ikävä kyllä. Ellei ole erikseen paperinenäliinat, joita ei voi kipeänä käyttää paljoa, maksaa liikaa. Pehmeä wc-paperi niistoon krooniseen nuhaan muuta ei ole. Ulkona olessa laukussa on nenäliinat.
Joskus kieltämättä kätevä, mutta meillä kuluu vähän. Käytämme puoliarkkeja.
En ymmärrä, mihin talouspaperia tarvitaan. On sitä meillä, vuosia sitten ostetussa pakkauksessa on vielä monta rullaa jäljellä. Ei vain ole käyttöä. Pienet sotkut siivotaan rätillä, isommat sanomalehdellä tai muulla paperilla. Nenäliinoja, servettejä ja vessapaperia käytetään, mutta hyvin harvoin niitäkään talouspaperin sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän pestäviä liinoja pöytien pyyhkimiseen, sanomalehtipaperia koiranoksennukseen ym. ja nenäliinoja ja servettejä tarpeen mukaan. Lattian siivoukseen käytän vanhaan malliin luutua.
Lopetin talouspaperin oston arkikäyttöön silloin, kun rulla maksoi noin markan = yli 350 mk/vuosi. Sillä sai silloin aika hyvä ruokakassin.
Viimeksi olen tainnut ostaa 8 rullan pakkauksen juniorin valmistujaisiin n. 10 vuotta sitten, ja vieläkin on muutama rulla jäljellä. Paljonko aloittajalla ja muilla talouspaperin käyttäjillä menee siihen rahaa?
Sulla meni 350 rullaa per vuosi? Siis yksi rulla lähes joka päivä? Itsellä rulla kestää viikon verran.
Meni, silloin lapset olivat pieniä ja käyttöä oli paljon. Laitoin ensin rullan talteen, ettei se ollut jatkuvasti näkyvissä ja käden ulottuvilla. Vähitellen sitten unohtui käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talouspaperi voittaa hygieniassa sen viikon päivät kosteana muhineen tiskirätin 100-0.
Kasvaako rätissäsi tomaatin taimi? Oho! Jännä juttu laita kuva iltalehteen!
Tiskirätti huuhdellaan puhtaaksi ja asetetaan ilmavasti kuivumaan. Jos haisee, heitetään roskiin tai pestään, riippuen materiaalista.
Pöpöt eivät kuole tavallisella hanan alla huuhtelulla vaan tarvitaan kunnon pesu 60-90 asteessa päivittäin.
Entä sitten? Kuivassa eivät lisäänny, ja välillä laitetaan tarpeeksi kuumaan pyykkiin.
Voisko joku selittää että miksi pelkkä wc-paperi ei riitä? Miksi tarvii olla kahdenlaista paperia?
Jatkuvasti nenää niistävänä, talouspaperia kuluu minulla paljon. Vessapaperi on ohutta verrattuna talouspaperiin eikä kestä ainakaan minun niistämistä, vaan hajoaa silpuksi ja räkää on sitten pitkin käsiä ja lattioita. Sama ongelma nenäliinoja kanssa.
Sitäkö mietit päivät päästyän, kuka mitenkin pärjää ilman talouspaperia.
WC-paperia hillopurkin ym roiskeiden pyyhkimiseen, muuten mikrokuituliina ja keittiöpyyhe riittävät.